Dagmar VS Noa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Dagmar VS Noa

Inlägg av consensus » tis 27 dec 2011, 20:53

Noas största svaghet är låsen för teleskoprören. De håller inte, utan rören trycks ihop när det brallar i. Och när det händer så rasar hela täckningen samman.

Ett sätt att låsa teleskoprören är att sätta en kraftig slanglämma under varje lås, eller att borra ett hål och dra en genomgående bult. Det sistnämnda kräver dock exakt samma placering på resp teleskoprör år från år, vilket sällan är praktiskt genomförbart.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 27 dec 2011, 21:27

Orkanvarning på Västkusten
Tur att de flesta av mina båtar ligger i sjön.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » ons 28 dec 2011, 07:45

Låsen på teleskopbenen nyper klent och börjar hasa när det skakar i byarna - dålig friktion mot aluminiumröret.
Brukar dra ett par varv med vanlig eltejp på underbenet precis under låset .
Lätt att skära bort till våren när man demonterar.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 28 dec 2011, 10:03

Även om plasten klarar regn, snö och frost så är det många båtar som inte består av 100% plast.
Min båt tex har dels en relingslist i något som Beneteau hävdar är teak (men är mer åt balsaträ-hållet! Troligen hittar man hårdare trä i en svensk lastpall) samt teak på sittbrunnsbänkarna.
Jag har reparerat sittbrunnsteak som frusit sönder på en kamrats båt pga att han inte täckte sittbrunnen på vintern - vill inte råka ut för samma sak på min egen båt.
Med de "omväxlande" vintrarna vi har på västkusten med blötväder blandat med frostnätter så tar teaken mycket stryk samt att den blir grön av alger om man inte håller den torr under en täckställning/presenning.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 28 dec 2011, 13:51

Väljer man att inte täcka båten så kanske man inte ska räkna med att slippa allt arbete. Tex skydda vinschar, i enklaste fall med en plastpåse. En liten presenning över förpiksluckan eller en plastad huv av plywood. Sittbrunnen brukar vara bra att täcka, en bräda och en presenning. Eller, bättre, en bit plasttak förstärkt med lite virke täckt med presenning. Är man ambitiös så plastar man upp en "hardtop".
Man kan behöva sätta in extra dräneringar, det fick jag göra därför att båten lutar åt fel håll på land.
En relingslist i "äkta" teak fettar man in ordentligt. Modern ("virtuell") teak täcker man. Jag såg detta på en Nauticat, det var antingen tillsågade hängrännor eller möjligen halverade plaströr.
Det är bra om skyddsutrustningen går att montera i sjön, det är enklare att fixa vid en brygga än att klättra på stegar. Dessutom är det ju bra om man skulle få för sig att låta båten ligga i under vintern.
Men det finns klara fördelar ed att slippa täcka båten. Det är ganska mycket jobb och man måste kolla över presseningar och täckställningar med jämna mellanrum. I synnerhet om det blir oväder. Fast man undrar ibland om folk har "besöksförbud" under vintern.

Skriv svar