Loggbok Ipad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Loggbok Ipad

Inlägg av Tomas B » tis 20 dec 2011, 08:13

Hej

Letar efter en bra app som fungerar som loggbok, självklar kunna skriva , lägga in bilder, hämta data från GPS, hämta väderinformation från nätet etc. :idea:
Potentialen för en bra app verkar enorm 8) . Men jag har inte hitta någon :x .
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av Anders S » tis 20 dec 2011, 13:31

En möjlighet är att använda något enkelt databasprogram och själv strukturera loggboksanteckningarna den vägen?
Annars får sökfrasen "ships log app" till exempel denna träff: http://itunes.apple.com/us/app/shipslog ... 28601?mt=8
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av stangen » tis 20 dec 2011, 13:52

Tidigare använde jag OziExplorer CE (versionen som är för handdatorer, typ iPaq). OziE CE hade en suverän loggboksfunktion jag uppskattade högt. Man kunde be den att spara information med olika tids- eller distansintervaller, vid kurs- eller fartändring. Jag hade satt den till att spara info var 30 min. Då tog den en skärmdump (med kartbilden och båtens position) samt all annan info (position, kurs, fart etc) och sparade i en html fil.

Man kunde också manuellt spara en punkt i loggboken med anteckning om man så ville.

Logboksfuktionen ställde jag on så den startade automatiskt så snart PDA'n kopplade upp sig mot GPS (via blåtand) och stängde av sig när man kopplade ner mot GPS. HTML -filen som skapades namngavs automatiskt i datumordning och det skapades en indexsida. I efterhand var det en smal sak att gå in och redigera HTML filerna om man ville lägga till noteringar.

Till detta sparade jag ett spår (track) varje dag för dokumentation som kan analyseras/visas i OziExplorer på dator. Från Detta program kan man spara ner i Google Earth -format om man tex vill dela/visa en semestertripp via nätet eller på skärm.

Jag har testat Navionics (iPhone) och Fugawi (också PDA) och kan säga att OziE CE är otroligt mycket mer funktionsrikt. Man kan förenklat säga att de andra programmen visar "båten på skärmen" när OziE CE är ett navprogram.

OziExplorer är på G som app till iPhone/iPad vet jag. Beta finns till Android.
http://www.oziexplorer.com/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av bosseh » ons 21 dec 2011, 12:52

Inte för att jag någonsin skulle komma på tanken att skriva dagbok men annars är nog ett bloggverktyg ganska vettigt idag.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av SWE54 » ons 21 dec 2011, 13:21

bosseh skrev:Inte för att jag någonsin skulle komma på tanken att skriva dagbok men annars är nog ett bloggverktyg ganska vettigt idag.
Jag använder en blog för min virtuella båt och det är faktiskt tom lite kul ibland, enbart via pc än så länge. Där finns ju info som många tar del av och använder så den är offentlig men det lär väl gå att hålla alla sina poster privata om jag inte missminner mig, om man nu vill det.
Kanske ska prova det i sommar nu när vi har smarta telefoner med internet.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av toaen » ons 21 dec 2011, 14:03

bosseh skrev:Inte för att jag någonsin skulle komma på tanken att skriva dagbok men annars är nog ett bloggverktyg ganska vettigt idag.
Det är väl inte så dumt att föra nån form av loggbok. Bruka notera varifrån och varthän och när. Nån intressant händelse under dagen. Seglar jag på öppet hav brukar jag notera positionen från GPS;en en gång i timmen. Man behöver ju nått att syssla med under tiden min bäste seglarkompis genom tiderna - Auto Helm - styr.

Teknikfientlig som jag är har jag en liten svart anteckningsbok och blyertspenna för ändamålet. Det fungerar alltid, även om det blir det blir vått. Att elektronisk dito skulle göra det under alla omständigheter tror jag inte. Tex om det blir kortslutning i elsystemet eller liknade, eller att hårddisken på datorn rasar.

Trevligt att plocka fram 30 år senare när man funderar över hur det va under nån seglats. Skriver aldrig dagbok annars, bara när jag seglar.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av oceansailor » ons 21 dec 2011, 21:39

"Boat Log" funkar riktigt bra. Den är skriven för Iphone. Men funkar fint på IPad. Se till att Ipaden har en riktig GPS. (3G modellen)

Gustavson
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 23:33

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av Gustavson » tor 22 dec 2011, 13:59

Se till att Ipaden har en riktig GPS. (3G modellen)
Pengarna för en 3G ipad kan du lika väl kasta i sjön. Det gå allderles utmärkt att använda iphonen som 3g och gps mottagare till ipaden. (med jailbrake på ifånen)

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av sator » tor 22 dec 2011, 23:26

Skapa en enkel redigerbar pdf.
Kan ha lite kolumner för de standard uppgifterna man vill föra. Samt textblock till det man vill skvallra om.
Enklare kan det inte bli.

Billigare är det att skaffa ett google konto. skapa ett google dokument. Då finns det tillgängligt
från vilken burk som hellst. Gratis dessutom!

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av gungner » fre 23 dec 2011, 07:19

även om jag älskar teknik så använder jag en loggbok med penna där jag anger position/vatten temp/vind etc. etc., rätt så kul att sedan jämföra mellan ställen och år. Plotten får spara alla spår över ett år som sedan sammanställs med gpsu.co.uk (shareware).

Har man en iphone kan men utan att jailbreaka dela ut GPS signal ihop med det mobila bredbandet, eller så skaffar man sig en NMEA-WiFi brygga så får man upp all data som plottern förfogar över till sin iDevice. Jag har precis skaffat iRegatta (http://www.letscreate.dk/letscreate/?q=node/1) som verkar vara en intressant app anpassad till (kapp-)segling där man t.ex. kan ladda upp sin båts polardiagram och sedan i realtid se hur väl man har trimmat seglen i förhållande till vindhastighet/vindriktning/fart (dock ingen logfunktion)

Gustavson
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 23:33

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av Gustavson » fre 23 dec 2011, 10:31

Har man en iphone kan men utan att jailbreaka dela ut GPS
Men man kan inte thetheing:a 3G från iphone till ipad utan att jailbreak:a. I och med svårhetsgraden att utföra denna handling på iphonen medger att min 4-åring klarar av det så kan man samtidigt som man ger appel en knäpp på storebrorsnäsan samtidigt få oändligt med mer funktioner.
Är det den "riktiga" GPS signalen man erhåller utan jailbreak? med andra ord, får du GPS-signal även om du inte har mobiltäckning?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av bosseh » fre 23 dec 2011, 11:47

Gustavson skrev: Är det den "riktiga" GPS signalen man erhåller utan jailbreak? med andra ord, får du GPS-signal även om du inte har mobiltäckning?
iPad/iPhone har alltid riktig GPS. Mobilnätet användes bara för att snabba på processen att hitta positionen. Gör ett experiment, ta en vanlig GPS och en iPhone, stänga av och åk iväg några mil. Slå på och se hur enormt mycket fortare iPhonen hittar positionen.

Vill man ha tillgång till NMEA-data från sitt navigationssystem och positionsdata från en bättre placerad GPS så köp en NMEA-WiFi brygga.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av bosseh » fre 23 dec 2011, 11:50

Det finns fördelar med att använda en blogg. Den lever i "molnet" och försvinner inte, man kan låta alla andra läsa, eller låta den vara privat. Man kan uppdatera från vilken dator, iPad eller iPhone som helst. Det går att lägga in bilder, kartor, Youtube klipp mm. Tex kan man spar sina spår (från iPaden), ladda upp till Google Maps och integrera i bloggen.
Det finns massor med färdiga teman, det borde gå att hitta något som passar för en logg. Skaffa tex ett Wordpress konto och testa lite. En loggbok kan ju bli både trevlig och läsvärd till skillnad mot en konventionell logg med ankomst och avgångstider, positioner mm. Hur kul är sådant att läsa?

I iPaden använder man en app, Blogpress eller Blogsy - den senare anses oftast bäst (för dagen). Båda kostar 22 kr, ganska överkomligt. Med en app kan man skriva offline vilket är en stor fördel. Tar man bilder med sin iPhone kan man överföra trådlöst med Photosync. Har man en vanlig digitalkamera så köper man en "Camera Connection Kit" så kan man tanka över bilderna i paddan. Vill man redigera bilderna, använd Adobe Photoshop Express. Vill man ha ett lite mera riktigt tangentbord köper man ett Bluetoothtnagentbord för 225 spänn som också fungerar som lock till paddan.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av gungner » fre 23 dec 2011, 12:44

Man har kunnat tethering iphone utan jailbreak sedan ett år tror jag. Jag testade just om man verkligen även får över GPS data som framgår på div forum och jag fick det inte att funka, LON/LAT var inte lika mellan min iPad och iPhone fast jag hade ett WLAN koppling mellan iPad och iPhone.

iPad/iPod utan 3G har inte någon intern GPS! Att man får en "GPS signal" är endast pga identifiering av IP adress via WLAN. Det finns två sätt att få GPS till en WiFi padda, en speciell blåtandspuck (vanlig funkar inte eftersom iDevice inte har en sk. bluetooth-serial driver) eller via en NMEA-WLAN brygga (tidigare trodde jag att tethering även överförde GPS min inte hemma hos mig i alla fall)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Loggbok Ipad

Inlägg av toaen » fre 23 dec 2011, 12:54

Gustavson skrev: Men man kan inte thetheing:a 3G från iphone till ipad utan att jailbreak:a. I och med svårhetsgraden att utföra denna handling på iphonen medger att min 4-åring klarar av det
Är det nån som kan förklara vad första meningen betyder - helst på bohuslänska :wink:

Visserligen förstår tydligen alla fyraåringar detta, men är man bara 63 så infinner sig vissa svårigheter. Fast jag hade nog inte begripit det när jag var 4 år heller. :mrgreen:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar