Revning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Revning

Inlägg av BjörnS » lör 10 dec 2011, 09:53

Hur kopplar man en revlina i revögat i mastliket om man har ett single line reef typ Seldén?
Vad jag kan se i Seldéns instruktioner så ser det inte ut som om man skall dra linan upp genom ögat och ner till bomfästet likt akterliket, och då bör det finnas någon form av krok som man kopplar i revögat men jag hittar inget som skulle kunna vara en sådan någonstans.
Eller så har den ett namn som jag inte känner till och därför inte hittar när jag söker, något som "alla vet". Utom jag.

Någon som vet mer?

//Björn
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Revning

Inlägg av Anders S » lör 10 dec 2011, 11:10

Är det något i denna stil du är ute efter: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 3417-8.jpg ?

Där kallas den "cunninghamkrok", men den kan också kallas "uthalskrok", "S-krok" eller kanske något annat igen... Egentligen skulle jag då helst vilja hitta den variant som har en extra böj på kroken, så att den inte kan ruska loss.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Revning

Inlägg av Lasse L » lör 10 dec 2011, 11:27

Anders S skrev:Är det något i denna stil du är ute efter: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 3417-8.jpg ?

Där kallas den "cunninghamkrok", men den kan också kallas "uthalskrok", "S-krok" eller kanske något annat igen... Egentligen skulle jag då helst vilja hitta den variant som har en extra böj på kroken, så att den inte kan ruska loss.
Man kan musa kroken om det är risk att den "krokar ur".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Revning

Inlägg av Anders S » lör 10 dec 2011, 12:06

Lasse L skrev:
Anders S skrev:Är det något i denna stil du är ute efter: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 3417-8.jpg ?

Där kallas den "cunninghamkrok", men den kan också kallas "uthalskrok", "S-krok" eller kanske något annat igen... Egentligen skulle jag då helst vilja hitta den variant som har en extra böj på kroken, så att den inte kan ruska loss.
Man kan musa kroken om det är risk att den "krokar ur".
Det kan man, men det är litet avigt att göra det när den sitter i seglets främre revöga (revbrok, sa man förr). Den varianten jag tänker på ser ut ungefär så här, men den är för klen för ett juste storsegel : http://www.onedesigncenter.se/dacksutru ... skrok.html

En annan lösning är ett block som man fäster med en toggle i revbroken (ögat), men det är inte lika smäckert.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Revning

Inlägg av SWE54 » lör 10 dec 2011, 12:41

Jag har sådana krokar i rev och cunningham, det är snarare svårt att få i dom än att dom skulle kunna ramla ur. Ringarna kan väl iof sig skilja lite från stor till stor, har för mig att det finns 2 storlekar på krokar så man kan få en som passar bra.
I övrigt har dom fungerat utan anmärkning, aldrig krånglat. Dom vänder sig rätt varje gång man hissar storen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Revning

Inlägg av seniorseglare » ons 14 dec 2011, 08:40

På mitt storsegel har jag insdda rostfria ringar vid revningspunkterna, så linan fästs i en schackel i dessa ringar.
Funkar perfekt

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Revning

Inlägg av BjörnS » ons 14 dec 2011, 13:42

Jag har samma lösning, ett band som har en ring på var sida. Den info jag fick om detta sade att man skulle koppla båda ringarna i revkrokarna i bomfästet, därför har jag uteslutit möjligheten med schackel.
Dessutom måste seglet ändras fört att stämma med Seldéns segelmakarinstruktion som anger att revögat skall vara längre in på seglet sett från mastliket än för ett "vanligt" rev.

//Björn
//Björn

Skriv svar