Segelbåt sjönk utanför Harstena. En omkom.
Segelbåt sjönk utanför Harstena. En omkom.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14028514.ab
MYcket trist att läsa om.
Först går mina tankar till nära och kära!
Samtidigt känner jag mig elak, men det kan inte hjälpa att jag undrar varför man är ute och seglar en decembernatt i relativt hårt väder ( hos oss på Värmdö blåste det riktigt ordentligt). Det finns ju gott om hamnar i området.
Nu saknar jag förstås all kunskap om vad som hänt, och vad som skett innan olyckan. Men nattsegling med familj och hund i december?
MYcket trist att läsa om.
Först går mina tankar till nära och kära!
Samtidigt känner jag mig elak, men det kan inte hjälpa att jag undrar varför man är ute och seglar en decembernatt i relativt hårt väder ( hos oss på Värmdö blåste det riktigt ordentligt). Det finns ju gott om hamnar i området.
Nu saknar jag förstås all kunskap om vad som hänt, och vad som skett innan olyckan. Men nattsegling med familj och hund i december?
Senast redigerad av 1 ErikG, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
En segelbåt runt 46-fot skall väl klara en vind på knappt 10 m/s utan problem? Det är ju inte heller något som tyder på att vädret var olycksorsaken utan det var en grundstötning med vatteninträngning som följd. Men jag skulle inte heller göra någon segling överhuvudtaget i december, men det beror mest på att vi tycker det skulle bli för kallt och det skulle kännas för osäkert med för små marginaler för misstag när vattnet är så kallt (runt 6 grader vid olycksplatsen). Men jag har inte heller någon 46-fots segelbåt och övriga familjen är inte så seglingsvana (och inte så seglingsvilliga heller att de skulle sätta sig i en segelbåt i december).
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Ok nu fick jag en länk till Sjöfartsverket som kan visa senaste dygnet.
http://vivakarta.sjofartsverket.se/
Arkö vid Arkösund närmaste mätpunkt. Fick inget svar på mätpunkt Västervik.
Nej Tydligen blåste det inte så mycket vid niotiden när själva bärgningen skedde. Men runt fyra, bara några timmar tidigare var medelvind på 18m/s och byar över 20m/s...
Att påstå att de var ute i hårt väder är alltså enligt vad jag kan bedöma helt riktigt.
[SPEKULATION] Det kan ju betyda att det fick slita så hårt i den hårda vinden att när det senare mojnade så var de så trötta att upmärksamheten blev dålig med grundstötning och läcka som följd. Sannolikheten för att de skall ha gett sig ut efter den hårda vinden under sena kvällen måste väl anses som liten anser jag. Eller så kanske de gick så fantastiskt bra och hade kul i den hårda undanvinden att de hade för små marginaler, och gick på grund.
Informationen om när och hur de faktiskt grundstötte är ju minst sagt bristfällig i nuläget. Om de räddats vid 21 och det tog ca en timme att lokalisera och ytterligare 45 minuter att få alla ur vattnet så är det svårt att uppskatta när och hur.
Dessutom blir sjön rätt grov i området om vinden varit stark från S-SV en längre tid. Sjön har en grym "fetch" söderifrån...
http://vivakarta.sjofartsverket.se/
Arkö vid Arkösund närmaste mätpunkt. Fick inget svar på mätpunkt Västervik.
Nej Tydligen blåste det inte så mycket vid niotiden när själva bärgningen skedde. Men runt fyra, bara några timmar tidigare var medelvind på 18m/s och byar över 20m/s...
Att påstå att de var ute i hårt väder är alltså enligt vad jag kan bedöma helt riktigt.
[SPEKULATION] Det kan ju betyda att det fick slita så hårt i den hårda vinden att när det senare mojnade så var de så trötta att upmärksamheten blev dålig med grundstötning och läcka som följd. Sannolikheten för att de skall ha gett sig ut efter den hårda vinden under sena kvällen måste väl anses som liten anser jag. Eller så kanske de gick så fantastiskt bra och hade kul i den hårda undanvinden att de hade för små marginaler, och gick på grund.
Informationen om när och hur de faktiskt grundstötte är ju minst sagt bristfällig i nuläget. Om de räddats vid 21 och det tog ca en timme att lokalisera och ytterligare 45 minuter att få alla ur vattnet så är det svårt att uppskatta när och hur.
Dessutom blir sjön rätt grov i området om vinden varit stark från S-SV en längre tid. Sjön har en grym "fetch" söderifrån...
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Olyckan hände vid 21-tiden (larmet kommer 21:08). Den första personen bärgades runt 22.10, den andra 22:44 och den tredje runt 23:30. Hur och varför de grundstötte har däremot inte framkommit.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Du läser bättre än jag tydligtvis. Ok ,olycka rapporteras 21.08 räddningsinsats därefter.
Mao anmäls olyckan ca fyra timmar efter det varit tämligen hårt väder, men det hårda vädret rapporteras från arkö som är norr om haveriplatsen.
Mao anmäls olyckan ca fyra timmar efter det varit tämligen hårt väder, men det hårda vädret rapporteras från arkö som är norr om haveriplatsen.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Uch och fy! Detta är en mardröm som i alla fall har spelats upp i mitt huvud flera gången som ett värstascenario.
Alla tankar går självklart till de drabbade och deras anhöriga.
jag är uppväxt ungefär vid fyrudden (6nm från Harstena) och känner dessa farvatten mycket väl. Som jag ser det så måste olyckan ha inträffat öster (möjligtvis SO) om Harstena, dvs. på öppet vatten med bränningar som orsak. Hur oetiskt det än är att spekulera i ämnet så kan jag inte låta bli att tänka, hur? varför? Jag skulle inte segla i dessa vatten i vind över 14 m/s, dagtid. det går 3 eller 4 inre leder där sjögången är helt minimerad. Detta oväder var ju prognostiserat sedan några dagar och slutsatsen att nattetid på grunt östesjövatten med pålandsvind i kombination med de många bränningar i ytterskärgården är det inte är någon god idé att navigera i "stenröset".
Som seglare har vi nog alla någon gång tänkt oss in en någon liknande situation. Det är nog därför i alla fall jag är kusligt intresserad av vad som verkligen inträffade. Detta är inte pga. någon form av morbid fascination utan för att reda ut orsakerna till sin egna värsta mardröm.
Alla tankar går självklart till de drabbade och deras anhöriga.
jag är uppväxt ungefär vid fyrudden (6nm från Harstena) och känner dessa farvatten mycket väl. Som jag ser det så måste olyckan ha inträffat öster (möjligtvis SO) om Harstena, dvs. på öppet vatten med bränningar som orsak. Hur oetiskt det än är att spekulera i ämnet så kan jag inte låta bli att tänka, hur? varför? Jag skulle inte segla i dessa vatten i vind över 14 m/s, dagtid. det går 3 eller 4 inre leder där sjögången är helt minimerad. Detta oväder var ju prognostiserat sedan några dagar och slutsatsen att nattetid på grunt östesjövatten med pålandsvind i kombination med de många bränningar i ytterskärgården är det inte är någon god idé att navigera i "stenröset".
Som seglare har vi nog alla någon gång tänkt oss in en någon liknande situation. Det är nog därför i alla fall jag är kusligt intresserad av vad som verkligen inträffade. Detta är inte pga. någon form av morbid fascination utan för att reda ut orsakerna till sin egna värsta mardröm.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Jag seglade i dessa farvatten för första gången i somras. Vi tillbringade nästan en vecka i det vackra området runt Harstena och jag måste säga att trots strålande sol, varmt i vattnet och lätta vindar satt jag på helspänn med sjökortet i handen hela tiden för att inte missa att upptäcka något av alla grund i området.
Mina tankar går till de drabbade och deras anhöriga. Jag förmodar att de var vana seglare, jag har svårt att tänka mig att någon "vanlig" människa skulle segla i mörkret i advent istället för att sitta hemma och smutta på glöggen. Min slutsats är att om jag skall ge mig ut under liknande förhållanden någon gång i livet, skall det finnas överlevnadsdräkter åt samtliga ombord, annars blir det inget.
Mina tankar går till de drabbade och deras anhöriga. Jag förmodar att de var vana seglare, jag har svårt att tänka mig att någon "vanlig" människa skulle segla i mörkret i advent istället för att sitta hemma och smutta på glöggen. Min slutsats är att om jag skall ge mig ut under liknande förhållanden någon gång i livet, skall det finnas överlevnadsdräkter åt samtliga ombord, annars blir det inget.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Ost Harstena enl. http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/ ... demarsvik/Gustavson skrev: Som jag ser det så måste olyckan ha inträffat öster (möjligtvis SO) om Harstena, dvs. på öppet vatten med bränningar som orsak. .
http://www.sjoraddning.se/arkosund/news ... -harstena/
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.
Segel säkrare än motor
Såvitt jag har kunnat se framgår det inte någonstans om båten seglades när grundstötningen skedde, eller om man gick för motor.
Dagens seglare förlitar sig ofta mer på motor än segel i hårt väder, vilket kan få ödesdigra konsekvenser, om man inte snabbt kan få upp seglen
när motorn, kanske på grund av orent bränsle som rörts upp i den kraftiga sjögången, dör när den som bäst behövs.
Det kanske inte alls var så, det kommer väl att framgå, men om det skulle vara så (igen!), så är det allvarligt.
Alla seglare borde läsa den tänkvärda debattråden på Sjöräddningens hemsida efter haveriet vid Islandsbergs huvud förra året, när
en segelbåt fick motorstopp i kulingen och besättningen inte lyckades sätta segel utan gick rätt upp på klipporna.
http://www.seniorseglarna.se/sjosakerhe ... seglen.htm
.
Dagens seglare förlitar sig ofta mer på motor än segel i hårt väder, vilket kan få ödesdigra konsekvenser, om man inte snabbt kan få upp seglen
när motorn, kanske på grund av orent bränsle som rörts upp i den kraftiga sjögången, dör när den som bäst behövs.
Det kanske inte alls var så, det kommer väl att framgå, men om det skulle vara så (igen!), så är det allvarligt.
Alla seglare borde läsa den tänkvärda debattråden på Sjöräddningens hemsida efter haveriet vid Islandsbergs huvud förra året, när
en segelbåt fick motorstopp i kulingen och besättningen inte lyckades sätta segel utan gick rätt upp på klipporna.
http://www.seniorseglarna.se/sjosakerhe ... seglen.htm
.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Jag tycker man ser segel på bilden... men det kan ju vara reflexer. Men sedan är det väl ändå så att den kategorin seglare som är ute vid den här årstiden är mer benägna att segla än andra...
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Ja, det stämmer nog. Nu har det framkommit att det är en tvåmastad Colin Archer, som var på väg norrut när grundstötningen skedde.Ridax skrev:Jag tycker man ser segel på bilden... men det kan ju vara reflexer. Men sedan är det väl ändå så att den kategorin seglare som är ute vid den här årstiden är mer benägna att segla än andra...
Flera tidningar har nu skrivit ganska utförligt om haveriet men fortfarande inte ett ord om den absolut viktigaste frågan: Gick de för segel eller motor, när de törnade ?
.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Istället för att fundera på om de seglade eller gick för motor tycker jag att det skulle vara intressantare att veta varför de var ute i det området i mörkret den här tiden på året. Var det hemmavatten för besättningen? Kanske var båten nyinköpt och på en transportsegling?
Båttypen antar jag är en av de bättre när man skall vara ute i dessa förhållanden, men uppenbarligen hjälpte det inte den här gången. Jag får rysningar när jag hör om sånt här, inser att skillnaden inte är så stor mellan en underbar dag till sjöss och en total katastrof...
Båttypen antar jag är en av de bättre när man skall vara ute i dessa förhållanden, men uppenbarligen hjälpte det inte den här gången. Jag får rysningar när jag hör om sånt här, inser att skillnaden inte är så stor mellan en underbar dag till sjöss och en total katastrof...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Javisst, det är också intressant. Men den frågan har vi redan fått svar på i detalj.Fredrik skrev:Istället för att fundera på om de seglade eller gick för motor tycker jag att det skulle vara intressantare att veta varför de var ute i det området i mörkret den här tiden på året. Var det hemmavatten för besättningen? Kanske var båten nyinköpt och på en transportsegling?
Båttypen antar jag är en av de bättre när man skall vara ute i dessa förhållanden, men uppenbarligen hjälpte det inte den här gången. Jag får rysningar när jag hör om sånt här, inser att skillnaden inte är så stor mellan en underbar dag till sjöss och en total katastrof...
Däremot står det inte någonstans ett enda ord om ifall båten seglades eller gick för motor. För den fortsatta debatten om sjösäkerhet är detta den i särklass viktigaste frågan att få svar på. Jag skulle bli oerhört besviken, om det skulle visa sig att dessa seglarfantaster, som bodde och levde ombord på sin "skuta", verkligen skulle ha förlitat sig mer på motor än segel. Det förefaller osannolikt. En Colin Archer klarar precis vilket väder som helst. De borde förstås ha hållit sig väl utomskärs men kan ha navigerat fel.
.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
För min del är ett s,k "Colin Archer" derivat det sista jag skulle vilja befinna mig ombord på vid en läkust i skärgården.
På öppet hav med 10 - 15 mans besättning var det säkert fina grejor på 1800 talet.
Men med familjebesättning i kulingpinad skärgård? Nej tack.
Oerhört tragiskt det hela.
På öppet hav med 10 - 15 mans besättning var det säkert fina grejor på 1800 talet.
Men med familjebesättning i kulingpinad skärgård? Nej tack.
Oerhört tragiskt det hela.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
Själv är jag helt obekant med trakten. I Sjöräddningens rapport står det att det var frisk sydlig vind. Innebar det verkligen att de skulle ha hamnat i lägervall Coppertail -coppertail skrev:För min del är ett s,k "Colin Archer" derivat det sista jag skulle vilja befinna mig ombord på vid en läkust i skärgården.
På öppet hav med 10 - 15 mans besättning var det säkert fina grejor på 1800 talet.
Men med familjebesättning i kulingpinad skärgård? Nej tack.
Oerhört tragiskt det hela.
om de nu seglade?
Känner du till om de seglade eller gick för motor när de törnade?
Nej, båttypen är naturligtvis inte lämplig för skärgårdssegling. Det var därför jag skrev att de borde ha hållit sig väl utomskärs. Men det är naturligtvis lätt att säga för den som inte var där.