Rostfläckar på rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Rostfläckar på rostfritt

Inlägg av typhoon » tis 29 nov 2011, 11:27

Med tiden uppkommer små rostfläckar vid nötningsytorna på beslag i RF, t.ex. schacklar.

Någonstans ringer en klocka att man kan få bort det med en mild syra. Vilken och var kan man få tag i den?

ALm
Platinamedlem

Re: Rostfläckar på rostfritt

Inlägg av ALm » tis 29 nov 2011, 11:34

Så vitt jag vet är det mjölksyra som gäller - d v s polera med rubbing, t, ex. Autosol.
ALm

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 29 nov 2011, 21:05

typhoon skrev:Med tiden uppkommer små rostfläckar vid nötningsytorna på beslag i RF, t.ex. schacklar.

Någonstans ringer en klocka att man kan få bort det med en mild syra. Vilken och var kan man få tag i den?

Hej
Klockan som ringer kallas "betning" vilket är en process vid själva tillverkningen av RF, där används syror.
I efterhand är det nog enbart Alms recept med mjölksyra som hjälper
Calle

Se gla ut

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 29 nov 2011, 21:36

Vet vad Du far efter..
Ett medel att pensla på, funkar mot rostfläckar på däck/gelcoat oxå..

Komet inte på vad det heter.. Det används att för att pensla på fogarna efter svetsning i rostfritt.

Jag har en burk hemma som jag använder ibland för att bort rostfläckar.

Just nu på jobbresa, återkommer med namnet när jag kommer hem och hittat burken!

Med vänlig hälsning,

/Ola

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 29 nov 2011, 21:45

Oxalsyra?

Annars brukar mitt favvomedel autosol fungera bra :D

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » tis 29 nov 2011, 21:51

Oxalsyra! Det var det jag letade efter. Var får man tag på det?

Bosslady
Erfaren medlem

Inlägg av Bosslady » tis 29 nov 2011, 21:59

En gång i tiden jobbade jag helgextra på en bensinmack. Där hade vi en vätska som vi tvättade rostiga kofångare med, då dessa var angripna av lättare ytrost. Efter tvagningen blev dom som nya, jag vet att det handlade om en utspädd syra, och tror det var kraftigt utspädd svavelsyra.
lasse
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 29 nov 2011, 22:07

Man kan även prova riktigt stark fälgtvätt för bilar. Men använd skyddshandskar!
Svavelsyra..brrr..
Har själv suttit och tvättat lödningar m.m med tri...Inte nyttigt det heller..men bra som f..
Tri är det numer bara få som har licens att använda.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 29 nov 2011, 22:17

Y10 heter den ljusblåa trögflytande "krämen" som man penslar på antingen gelcoat eller rostfritt som missfärgats. Efter 10-15 minuter så spolar man bort det med vatten.
Innehåller oxalsyra.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » tis 29 nov 2011, 22:20

HansH skrev:Y10 heter den ljusblåa trögflytande "krämen" som man penslar på antingen gelcoat eller rostfritt som missfärgats. Efter 10-15 minuter så spolar man bort det med vatten.
Innehåller oxalsyra.
Vet du var man kan få tag på detta Y10?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 29 nov 2011, 22:27

Du kan använda oxalsyra för att rengöra och göra ditt RF tillfälligt snyggare men samtidigt påskyndar du då korrisionen.

Om du vill ha oxalsyra så har jag det, finns i Gbg. skicka ett PM
Calle

Se gla ut

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 29 nov 2011, 22:32

Det jag tänker på är inte oxalsyra eller produktnamnet Y10...

Fick det av en firma som svetsade en vattentank till mig men inte hunnit fixa till svetsfogarna när ag skule hämta den utan bad mig slutföra jobbet. Pensla på, vänta lite, ev skubba lite...skölj med massor av vatten.

Har räddat en el del riktigt rostiga prylar, både galvade, rostfria och gelcoat.

Återkommer som sagt när jag kommer hem..

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 29 nov 2011, 22:43

Syrafast finns i olika dialekter, och en del är inte helt okänsliga och kan mmissfärgas brunt. Det beror på att rostskyddet egentligen består av metalloxider på ytan som skyddar mot rostning. Oxidskiktet har svårt att bildas vid lite nötning, och kräver närvaro av syremolekyler för att kunna ske. En annan orsak kan vara viss mikroporighet i ytan där det blir syrebrist i dalarna.
Om man fräter bort missfärgningen med syra, kommer mikroporerna inte att försvinna så missfärgningen återkommer lätt.
Om man däremot polerar (via mjölksyra i armarna) så både försvinner missfärgningen och man försvårar att det återbildas, eftersom ytan blir blankare = mindre mikroporer.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » ons 30 nov 2011, 03:53

Jag vet inte om medel som Biltemas Rust Remover eller Hempels Teak Cleaner (pulver med 50% oxalsyra) hjälper. Annars kan man kanske ta till betmedel som detta: http://www.terosystem.se/betpasta.shtml

Staffan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 nov 2011, 07:54

Hej & hå, vänner, nu får vi reda ut det här:

För att snygga till rostfritt som fått litet lätt bruna fläckar så använder vi "mjölksyra" och autosol eller i svårare fall pensling med oxalsyra, därefter polering med Autosol och viss mjölksyra. Oxalsyra kan man tigga av Calle C (enligt erbjudande) eller köpa i pulverform i välsorterade kemikalieaffärer. Man kan givetvis också köpa en färdig produkt under diverse namn till ett högre pris, men den aktiva komponenten bruka vara oxalsyra. Som vanligt kan man få mer effekt om man värmer, så blir man besviken vid fem grader kan man en annan gång bli nöjd om det är sommarvärme.

Betning av syrafast är något man gör i småproduktion (eller mycket stora komponenter), till exempel efter att ha svetsat med pinne och fått en svets som måste rensas från oxider och ytskiktsförändringar. Denna betpasta fräter något vederstyggligt och fräter (bokstavligen) bort alla föroreningar (slagg från pinnen/pulvret) och förändrat stål (ytskiktet, som efter svetsning i luft inte är syrafast). Salpetersyra är en vanlig komponent. De här produkterna är något helt annat än oxalsyra och skall användas med försiktighet. Två steg brukar krävas, betning och neutralisering. (Söktips "betning + rostfritt")

Industriellt betas rostfria delar i ett betbad och elektropoleras sedan via kontrollerad avverkning av ytan. Då får man dels glans, dels en garanterad passivisering av ytskiktet. Mycket lämpligt i ihåliga konstruktioner.
Anders S

Skriv svar