Bordgenomföring i rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Bordgenomföring i rostfritt

Inlägg av Excel 319 » lör 26 nov 2011, 20:18

Ridax skrev:Det är väl ingen som tror att Seasea låter tillverka egna kulventiler? Men jag håller inte med dig om att Biltema i kraft av sin storlek skulle vara någon garant för någon bättre kvalitet än andra. På vilket sätt är Biltema stora på båttillbehör, eller ens stora på VVS? Jämfört med andra VVS-grossister så lär de ju vara pyttesmå. Det hjälper liksom inte när man går till en tillverkare av VVS-utrustning i Kina och säger "Jag skall visserligen bara ha 1000 kulventiler, men vi säljer jättemycket avgasssystem så ge oss riktigt bra service nu". Då lär det vara bra mycket effektivare att som VVS-grossist säga att man skall ha 100,000 kulventiler och sedan struntar tillverkaren i hur många avgassystem de säljer...

Problemet kvalitets/förtroende-mässigt med Biltema-sakerna är ju att det inte finns någon känd tillverkare bakom produkterna. Den avzinkningshärdiga kulventilen som VVS-grossisten som jag ofta handlar av var däremot från Tiemme och kostade 325:- vilket alltså är nästan dubbelt så mycket som motsvarande som inte är avzinkningshärdig. Det är lite därför man undrar hur Biltemas tillverkare kan göra en avzinkningshärdig som bara är 12% dyrare än den som inte är avzinkningshärdig. Ännu mer undrar man ju varför Biltema säljer den icke avzinkningshärdiga i sitt båttillbehörssortiment när de har en mycket bättre variant för bara 12% mer. Avzinkningshärdigheten är inte heller bara frågan om att få till rätt legering utan även om att tillverka produkterna efter speciella protokoll med avsvalning och eftervärmning m.m. Då jag även vet att Kina har allvarliga problem med sin kraftförsörjning och ofta släcker ner industriområden när det behövs, så litar i alla fall jag mer på kvaliteten från Tiemme (italienskt) än Biltema.

Jaja... det slutar nog med att jag tar rf på ena sidan och mässing på andra... så kan jag göra jämförande studier. :D
När jag för många år sedan skulle ha tag i lite rördelar till båten, gick jag till den lokala rörkrökaren för jag trodde att det skulle vara billigare än hos bårfirman. Så var det ju nu inte, som vi nog alla vet nu. Förklaringen jag fick då var att prist var högre hos rörkrökaren p.g.a. att de detaljerna var tryckklassade, vilket de marina inte är. Sant eller inte, det vet inte jag men en bra förklaring var det. Ock det är väl inte så många som behöver tryckklassade grejor i båten.

Skriv svar