Bordgenomföring i rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Bordgenomföring i rostfritt

Inlägg av Ridax » ons 23 nov 2011, 21:37

Det är dags att köpa bordgenomföringar nu när Seasea kör sin 25%-rabatt (om ingen vet något billigare). Det lutar åt rostfria genomföringar istället för mässing, då jag inte kan hitta några kulventiler/slangnipplar som anges vara avzinkningsfria. Men varför finns det bara "kullriga" rostfria bordgenomföringar medan mässing finns både försänkta och kullriga? Blir det många knop man tappar med kullriga genomföringar (är ju fart-fanatiker med min Rasmus :D ).

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Bordgenomföring i rostfritt

Inlägg av T » ons 23 nov 2011, 21:53

Kolla längst ner på den här sidan: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... t&start=15
Eller kolla hela tråden förresten..

:o
/T

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 23 nov 2011, 22:55

Jo, jag har hörtbdet där förut, men vet inte riktigt. Lutar åt rostfritt men inte säker. Men varför finns rostfritt bara som kullrig genomföring.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 nov 2011, 07:47

Ridax, problemet med sk spaltkorrosion när det gäller rostfritt är välkänt. Genomföringar i rostfritt låter som lösningen för den ängslige, men är det inte, när det gäller genomföringar. Du får bara en annan sak att fundera på: om du har fått det alldeles tätt mot skrovet. Sedan skall riskerna inte överdrivas - att välja rostfritt är bara så mycket dyrare än att välja gulmetall, eftersom man absolut inte kan blanda rostfritt och gulmetall utan att då ha zinkanoder som skydd (tänk propeller på rostfri axel - zinkanoden skyddar propellern, inte axeln). Så genomgående god mässing eller genomgående syrafast är båda bra val, givet att man bevakar respektive svaghet.

När det gäller kullriga respektive försänkta genomföringar kan man fundera. Intuitivt tror man kanske att den försänkta alltid är bättre, men nej, det hela hänger på strömningsförhållandena. Jämför med bogpropellrar, där man numera sätter en "läpp" på hålet för att minska turbulensen vid segling. Skillnaden är hur som helst liten, och det är inte alldeles säkert att den släta genomföringen måste bli totalbättre i alla lägen. Jag hade inte brytt mig, vare sig det handlat om syrafast eller gulmetall. (Jag har inte en Rasmus, men heller ingen racer, mer en... "Rasmus"... :) )

(Jag skriver hellre gulmetall än mässing. I båtar är det avzinkningsfri mässing som gäller, om man inte använder brons. Det har skrivits en del om det här problemet i engelska båttidningar de senaste säsongerna (de är som bekant perversa på genomföringar, avlopp etc) och det har uppmärksammats att CE-standarderna inte är stränga nog för att ge tillräckligt bra kvalitet på genomföringar och framförallt kulventiler. Blandar man fel material kan man uppenbarligen (visat på bilder) upptäcka att kulan är b-o-r-t-a... ett gott argument för att tejpa den där träpluggen på slangen.

Vad jag tycker: För pengarna som rostfritt kostar kan man byta till Blakes bronsventiler, en (dyr) lösning som är beprövad och håller båten ut. Alternativt, standard "gulmetall" med ett öga på vad dom händer, dvs man tittar till ventilerna emellanåt. Vi som tar upp båten varje år kan göra som vi vill.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 08:29

Njae... Rostfri genomföring+kulventil+fläns kostar 532:-. Det får du ingen blake-ventil för och dessutom kräver blake-ventilen speciell montering. Anledningen till att jag lutar åt rostfritt är att jag inte kan hitta någon kulventil som är av avzinkningsfri mässing i de vanliga båttillbehörsaffärerna och jag vet hur de där mässingsventilerna brukar se ut efter ett tag... Hos grossisten kan jag få tag på avzinkningsfri kulventil men den kostar då 325:-, så totalkostnaden för mässing genomföring+kulventil+fläns blir 470:-, dvs ingen större prisskillnad mot rostfritt (och då är ändå inte mässingsslangsockeln deklarerad som avzinkningsfri).

Så om man bortser helt från kostnadsaspekten, vilken av följande lösningar skulle du välja?

A. Genomföring+kulventil+slangsockel, allt i rostfritt
B. Genomföring+kulventil i avzinkningsfri mässing + slangsockel i odeklarerad mässing

Och om du även skulle väga in kostnadsaspekten

C. Genomföring i avzinkningsfri mässing + kulventil+slangsockel i odeklarerad mässing (ca 210:- billigare än avzinkkningsfri kulventil).

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 08:51

Betyder CW602N avzinkningsfri? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/ ... il-860013/

I så fall kan ju Biltema erbjuda en helt avzinkningsfri lösning (genomföring+kulventil+slangsockel) för 289:-. Tror ni detta är en bättre lösning än det som båttillbehörsaffärerna har? Tycker det låter konstigt i så fall. Har båttillbehörsaffärerna bara "glömt" att markera sina andra mässingsdetaljer (förutom genomföringarna) som avzinkningsfria, trots att de är det?

Sedan har jag en liten kemisk fråga angående rostfritt. Det fungerar ju inte så bra i syrefattiga miljöer (då skyddet bildas av krom+syre). Men då undrar jag... om då miljön där den rostfria detaljen är så syrefattig, då finns det väl inte heller så mycket syre att bilda järnoxid (rost) med?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 24 nov 2011, 09:15

Anders S skrev:Ridax, problemet med sk spaltkorrosion när det gäller rostfritt är välkänt. Genomföringar i rostfritt låter som lösningen för den ängslige, men är det inte, när det gäller genomföringar. Du får bara en annan sak att fundera på: om du har fått det alldeles tätt mot skrovet. Sedan skall riskerna inte överdrivas - att välja rostfritt är bara så mycket dyrare än att välja gulmetall, eftersom man absolut inte kan blanda rostfritt och gulmetall utan att då ha zinkanoder som skydd (tänk propeller på rostfri axel - zinkanoden skyddar propellern, inte axeln). Så genomgående god mässing eller genomgående syrafast är båda bra val, givet att man bevakar respektive svaghet.
Nu får du allt gå tillbaka till läxboken för en gångs skull, Anders....
Gulmetall ligger galvansikt väldigt nära syrafast, så de två kivas inte speciellt mycket i havsvatten. Rent praktiskt kan man se det även på att en kollossal flotta av 70-talsbåtar har använts i något 30-tal år med en bronspropeller på en syrafast axel utan offerannod och utan problem. Avzinkande gulmetall däremot, drabbas om den inte har zinkanod i kontakt med sig.
Vidare så offrar sig en anod på en axel med propeller för både axeln och propellern, då alla tre är elektriskt förbundna. Att en anod försvinner är inget som helst bevis för att den behövs.....
Om man exempelvis stoppar ned en plåt av guld i havsvatten så korroderar den inte ett smack, den är väldigt "ädel". Men monterar man en zinkanod på den så försvinner zinken fort. Men den behövs ju inte.....(OK, guldet försvinner nog fort också, men det beror på mänskliga faktorn :-)

Med syrafast axel och t.ex. en bronspropeller är det bronset som är aningen oädlare, vilket innebär att en (ytterst liten) kopparjonavgång sker från propellern, vilket håller den rätt fri från havstulpaner. Montera zinkanod, och tulpanerna formligen kastar sig över propellern. Sätter man offeranoder i kontakt med en gulmetallgenomföring (även målad med kopparhaltig bottenfärg) så sker liknande beväxning, men lite sparsammare eftersom det inte är lika fritt vatten runt genomföringen som runt en propeller, så de hittar mindre med mat..

Annars håller jag med om att avzinkningsfri gulmetall är tillfyllest för bordsgenomföringar utan offeranoder. Däremot är det marigare att hitta kulventiler i sådan legering hos den svenska marina detaljhandeln. Syrafast är inte bättre, annat än att det är mekaniskt starkare.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tor 24 nov 2011, 10:33

Min erfarenhet av genomföringar:
IW31 byggd 1971. Genomföring i rostfritt , rördel med påsvetsad tunn fläns inplastad i skrovet, mässingsventil av
okänd kvalitet.
I samband med andra jobb i området böt jag i år ut självlänsarnas ventiler mot biltemas kul.
Dom gamla slussventilerna var helt OK , d.v.s. noll korrosion efter 40 år!
Perra.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 nov 2011, 16:21

Ridax skrev:Betyder CW602N avzinkningsfri? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/ ... il-860013/

I så fall kan ju Biltema erbjuda en helt avzinkningsfri lösning (genomföring+kulventil+slangsockel) för 289:-. Tror ni detta är en bättre lösning än det som båttillbehörsaffärerna har? Tycker det låter konstigt i så fall. Har båttillbehörsaffärerna bara "glömt" att markera sina andra mässingsdetaljer (förutom genomföringarna) som avzinkningsfria, trots att de är det?

Sedan har jag en liten kemisk fråga angående rostfritt. Det fungerar ju inte så bra i syrefattiga miljöer (då skyddet bildas av krom+syre). Men då undrar jag... om då miljön där den rostfria detaljen är så syrefattig, då finns det väl inte heller så mycket syre att bilda järnoxid (rost) med?
Det är den lösning jag valde för toalettventilen nu senast.

Nu anser jag inte att man helt kan lita på Biltema, men vem kan man lita på, egentligen (T o m jag kan ju ha fel...). Som jag ser saken så får man antingen köpa brons eller så får man ha ögonen med sig. Jag väljer då att ha ögonen med mig på avzinkningsfri mässing till ett lägre pris. (Jag får erkänna att priset för RF förefaller vara lägre än jag väntade mig. Är hela ventilen i RF, inklusive kulan? Länk till produkten? )

Att båtaffärerna inte vet om deras produkt uppfyller standards lär ju bero på att deras grossist inte vet det. Handlar man slentrianmässigt i "dyra butiken" kan man dessvärre köpa grisen i zinken, även där.
Rostfritt korroderar inte riktigt på samma sätt som järn. Se här: http://www.damstahl.se/Files/Billeder/2 ... skaper.pdf
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 16:37

Anders S skrev:(Jag får erkänna att priset för RF förefaller vara lägre än jag väntade mig. Är hela ventilen i RF, inklusive kulan? Länk till produkten? )
Seasea

Bordgenomföring 200:-
http://www.seasea.se/Vatten/Vatten_Till ... _4_ROSTFRI

Slangsockel 90:-

Kulventil 419:-

Summa: 709:-, 25% rabatt blir 532:-

Så med detta i åtanke, anser du att 532:- för Seasea rostfritt eller 289:- för Biltema avzinkningsfri mässing är att föredra? Din främsta invändning mot RF är priset och inte problemen med materialet?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 24 nov 2011, 16:58

Mina praktiske erfaringer med rostfritt är inte bra. Där hvor genomföringen går igenom skrovet bildas et syrefritt område, och minste fukten här betyder at stålet roster som vanligt järn.

Min rekommandation är går mot brons, som det finns at få i Danmark. Annars är det genomföringer i fiberplast som jag använder nu på kritiske ställen (avgang ifrån septictank)
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 nov 2011, 17:15

Ridax skrev: Så med detta i åtanke, anser du att 532:- för Seasea rostfritt eller 289:- för Biltema avzinkningsfri mässing är att föredra? Din främsta invändning mot RF är priset och inte problemen med materialet?
Svaret gömde sig nog i inlägget tidigare, men vi tar det igen:

"Som jag ser saken så får man antingen köpa brons eller så får man ha ögonen med sig. Jag väljer då att ha ögonen med mig på avzinkningsfri mässing till ett lägre pris."
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 24 nov 2011, 18:29

Jo, men även om båda materialen har sina brister som gör att man måste ha ögonen med sig, så kan ju materialen ändå ha olika förväntade livslängder. Jag har nu blivit väl medveten om riskerna och att allt måste kontrolleras, men det känns fortfarande som jag inte fått någon pejl på vilket material som ändå är att föredra av de två om man bortser från priset.

Är det verkligen hugget som stucket så man enbart kan gå efter priset?

Men lutar nog ändå mot rostfritt. Även om bordgenomföringen behöver bytas snart så borde ju kulventilen klara sig ett bra tag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 nov 2011, 18:48

Ridax skrev:Jo, men även om båda materialen har sina brister som gör att man måste ha ögonen med sig, så kan ju materialen ändå ha olika förväntade livslängder. Jag har nu blivit väl medveten om riskerna och att allt måste kontrolleras, men det känns fortfarande som jag inte fått någon pejl på vilket material som ändå är att föredra av de två om man bortser från priset.

Är det verkligen hugget som stucket så man enbart kan gå efter priset?

Men lutar nog ändå mot rostfritt. Även om bordgenomföringen behöver bytas snart så borde ju kulventilen klara sig ett bra tag.
Vill du ha moraliskt stöd? Då köper du rostfritt och sätter genomföringen väl i rikligt med sikaflex. Sedan är du bara vaken på om det är alldeles totalt tätt. Då blir det bra.

Men jag, för min del, köper ändå hellre avzinkningsfri mässing. Vi vet att de genomföringarna fungerar och håller man sig till avzinkningströga kulventiler lär de också hålla länge. Det som gör att kulventiler stryker med är kulan och infästningen, vanligtvis, och jag tror att det är en svag punkt på de rostfria kulventilerna också. Jag har aldrig bytt en dålig genomföring, utan bytt dem för att få nytt när kulventilen fastnat eller inte längre varit tät.

Jag undrar om inte vår danske vän hhmscv skulle kunna länka till någon av de distributörer som saluför bronsgenomföringar? Om inte annat kan man jämföra priser.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 24 nov 2011, 19:53

Her er links til fittings i mässing, brons, plast och rostfritt: http://tempobaadudstyr.dk/category/fittings-172/
och här ett link till genomföring i brons (jag hittade inte kategorien för alla genomföringarna - så fort!):
http://tempobaadudstyr.dk/product/skrog ... e-1-17603/

Kuglehaner: http://tempobaadudstyr.dk/search.aspx?k ... 3%B8ventil
Denna shop är en del av en stor kedja med butiker i hela Danmark.

Til min toatank köpte jag en sådan i England:

FORESPAR COUNTERSUNK SEACOCK 1"HOSE R/ANGLE ......men den finns tydligen inte längre i den shop, men här är en med 1/2 tums slang i stället:
http://shop.rivercanalrescue.co.uk/shop ... x?Id=46919
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Skriv svar