Bilstereo i båten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Bilstereo i båten

Inlägg av fribbe » lör 29 okt 2011, 07:14

Nu är det dags att uppgradera stereon i båten och det blir på sedvanligt manér en bilstereo.

Ibland stänger man ju av huvudbrytaren i båten, vilket man inte gör i en bil, och det enda fabrikatet jag vet som kommer ihåg inställningarna för ljud, radiostationer o.dyl. när strömmen bryts totalt är Blaupunkt.

Någon som vet om det finns någon annan tillverkare som försett sina apparater med samma goda egenskap?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Anders S » lör 29 okt 2011, 07:25

Alternativt kan man också sätta en batteriutgång (sladd med en hängsäkring) som inte styrs av huvudbrytaren. Den kan (förslagsvis) avsäkras efter förbrukarens behov, i ställe för efter kabelstorleken. Strömförbrukningen i en bilradios minneskrets kanske ligger på 1/10 A eller mindre, bör vara angivet i radions datablad.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Lasse L » lör 29 okt 2011, 08:24

Ibland vill man ha en extra utgång som inte bryts till: Larm, Automatisk länspump, Radio etc.
Dessa kopplas till "egen" huvudbrytare som är avsäkrad.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av peterh » lör 29 okt 2011, 11:24

Anders S skrev:Alternativt kan man också sätta en batteriutgång (sladd med en hängsäkring) som inte styrs av huvudbrytaren. Den kan (förslagsvis) avsäkras efter förbrukarens behov, i ställe för efter kabelstorleken. Strömförbrukningen i en bilradios minneskrets kanske ligger på 1/10 A eller mindre, bör vara angivet i radions datablad.
Man läser av detta på sin batterimonitor :-)

En bilstereo är kanske inte optimalt i en båt som har begränsat med batteri och
som kan ligga länge utan laddning. Om en bilstereo drar 100mA ( enligt exemplet ovan)
så är det 2Ah/dygn till ingen nytta. Själv hittade jag en blaupunkt i en båt jag kåpte
som drog 600mA ! Den var tom ljummen på ovansidan. Den åkte ut direkt!

Använd istället apparater som har batteridrift som standard och som kan drivas
från +12V ( och som inte behöver kontenuerlig minnesmatning) Är det ljudkvalitet
du är ute efter är en bilstereo det sista jag skulle installera !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Anders S » lör 29 okt 2011, 11:45

Skälet att man avsäkrar denhär kabeln "snålt" är att man inte vill riskera att en tjuvkoppling på starten eller någon annan strömförbrukare skall knycka ström bakvägen om någon av misstag startar (eller försöker starta) något strömkrävande. Har man då kopplat litet vanskligt kan stora strömmar gå en omväg via minnesförsörjningen och ställa till det illa med kablarna alternativt kan det man får tjyvström fram till skadas pga att det inte kommer fram ström nog. Men det är ofta lämpligt att ha en separat "obruten" plint för vissa funktioner, automatisk länspump är ju en sådan, minneskretsar till radio och kanske Navtexmottagaren kan ju vara andra.
peterh skrev: Är det ljudkvalitet
du är ute efter är en bilstereo det sista jag skulle installera !
Det sista kan vara intressant att tjöta om, kanske! Jag har väl med åren fått litet sämre guldöron än vad man fantiserade om förr, men i en tyst båt på en stillsam plats kan det bli bra lyssningsförhållanden. Nu tror jag väl att det finns rätt så musikaliska och bra bilstereo också, men annars är det högtalarna som blir den svaga punkten. Om man inte är tokpurist kan man kanske titta på några av de bättre hi-fi-datorhögtalarseten - man kan få helt OK satelliter och en subbas på det sättet. Sedan är det fråga om media - idag har väl de flesta hela musiksamlingen i MP3-format eller via Spotify, och då kan man ju börja att lägga ribban där. Tulipanarosen för en del (ensamseglare?) kan ju vara bra hörlurar/snäckor.

Att en bra musikanläggning är trivsam även i båt tycker jag.
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av fribbe » lör 29 okt 2011, 14:30

Jag har en Blaupunkt redan idag och är nöjd med strömförbrukningen och ljudkvaliteten.
Den drar, när jag spelar realtivt högt, under 2A och avstängd ingenting alls eftersom att jag bryter strömförsörjningen totalt till den. Igång men utan musik (både + och "memory" anslutna) drar den under 0,1A.
Att dra en separat kabel till "memory" kommer jag inte göra. Jag vill helt enkelt inte ha det så. Jag har i dagsläget inga komponenter med behov av konstant spänning i båten och vill inte skaffa det heller.

Jag vill byta ut den enbart just för att få en AUX-ingång och kanske en mini-usb på fronten för att utvidga möjligheterna lite. Blåtand kan eventuellt också vara intressant. Smidigt att ha tillgång till hela musiksamlingen i mobilen som ändå alltid är med. Med blåtand kan mobilen dessutom ligga i fickan och man slipper kablar.

Datorhögtalare har jag funderat på men tillslut avskrivit då jag behöver ha en radiodel och en cdspelare av något slag om jag inte bara vill begränsa mig till mp3-format. Jag har dessutom svårt att tro att en sådan lösning drar mindre ström än bilstereoalternativet.

Det smidigaste vore naturligtvis att köpa en ny Blaupunkt vilket det också lutar åt men kanske finns det andra fabrikat som funkar på samma sätt? Det vore kul att ha lite fler modeller och prisklasser att välja på!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av bosseh » lör 29 okt 2011, 18:40

En bilstereo i båten är egentligen inte bra. En bilstereo är byggd för bil. En gammal, billig apparat utan finesser och en massa tomgångsström är en variant för att lyssna lite på nyheter osv. Fast en hygglig transistorradio är egentligen mer användbar eftersom den är flyttbar.
Vill man ha bättre grejer i båten så satsa på en apparat som är byggd för det, som tål fukten, har liten tomgångsström mm. I USA finns ett enormt utbud, man bör titta vad som finns där. Ett ställe är http://www.rocktheboataudio.com/ men det finns många fler. Köper man från USA så räkna att en dollar = 10 kr, det brukar täcka moms, tull mm. Se bara till att apparaten klarar Europeisk frekvensdelning på FM-bandet.

Kolla bilden nedan. Aquatic AV AQ-DM-4B är en kul pryl som är vattentät och har trådlös fjärr etc. Drygt 2000 spänn.

Att få en bra ljudkvalitet i båten är fullt möjligt, det finns plats för högtalare och med ett par femtontummare i britsbottnarna ska man nog få lite klös.
Vill man inte underhålla andra båtåkare är en iPod och ett Etymotic headset en bra variant som också effektivt stänger ute otäcka externa ljud som vågskvalp mm.
Bilagor
Aqatic_AV_AD_DM4B.png

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av stangen » mån 31 okt 2011, 09:26

I en båt är det inte huvudenheten som avgör ljudet utan högtalarna. Högtalarna skall vara i bra kvalitet och tillräckligt biffiga.
Jag har en nonamestereo från Teknikmagasinet kopplat till 2 femtums GAS infällda i huvudskottet där garderob på ena sidan och ett skåp på andra sida fungerar som resonanslådor. Jisses!

Huvudenheten har USB och Aux. Till den har jag en vanlig iPod -docka med fjärr. Musik till mig från Spotify/iPhone och ljudböcker till dottern från iPod samtidigt som de laddas i dockan. Ljudet från TV draget till AUX ingången = bioljud i båten.

Jag stryper minnesströmmen på vintern, inte sommaren. Det tar ca 3 minuter för radion att scanna in frekvenserna själv efter uppstart och min efterkontroll.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Eilean » mån 31 okt 2011, 11:40

Nu är jag där igen...
Varför envisas man med att stänga av huvudbrytaren, utom när båten är upplagd?
Och sedan som konsekvens tvingas dra en massa förbrukare man inte vill bryta i tid och otid förbi "huvudbrytaren" som då egentligen borde heta partialbrytare.

Se till att alla förbrukare är korrekt avsäkrade, låt huvudbrytaren vara just en huvudbrytare, lämna den alltid på utom i undantagsfall, och livet blir enklare - eventuella larm, minneskretsar i radion och länspumpar funkar som tänkt.

Angående ljudkvalitet.
I de allra flesta lyssningsmiljöer och naturligtvis även i båten är det den akustiska miljön och kvaliteten på högtalarna som är avgörande. Jag skulle vilja se den båt som håller så hög standard i detta avseende att bilstereons ljudmässiga egenskaper blir en faktor att räkna med. I synnerhet när ljudkällorna dessutom nästan uteslutande är illa komprimerade ljudfiler, som härrör från kommersiell radio, nedladdningar eller Spotify och liknande.

Dessutom - vad är alternativet? Om man vill ha riktigt hög ljudkvalitet över högtalare finns knappast någon utrustning lämpad för båtdrift. Då återstår bara den asociala lösningen, en högkvalitativ hörlursförstärkare, sådana finns för 12V, och ett par goda lurar. Men att mata dessa med MP3 är som att kasta pärlor för svin.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Anders S » mån 31 okt 2011, 13:20

Eilean skrev: Men att mata dessa med MP3 är som att kasta pärlor för svin.
Du måtte väl mena tvärtom? Väl?

När det gäller huvudströmbrytare kan man naturligtvis anse att man kan lämna den på, alltid. Å andra sidan finns det skäl att fundera på hur man bör göra då man inte är i båten. Att stänga av huvudströmmen för att slippa en katastrofal tömning av batterierna därför att någon förbrukare stått på eller av olyckliga omständigheter går sönder är ju vettigt. Man kan ha automatsäkringar av den gamla typ som såldes på 80-talet, som återställer sig själva, man kan ha utrustning som inte bör köras utan övervakning. JAg har till exempel en bogpropeller, inget bra på land - likaså ankarspelet. De flesta kan nog hitta anledningar att fundera på det där.

Min lösning är en "huvudbrytare" för elpanelen och en extra för ankarspel och bogpropeller (samma krets). Något som behöver stå på för att båten skall må bra i veckorna har jag inte
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av hhmcsv » mån 31 okt 2011, 14:33

Jag har monterat 2 mycket goda högtalere som vist i bokhyllan (bare den til bagbord) med goda ledninger til bilstereon vid navigationsbordet akter.
Det er en Sony radio med dvd-spelare, minnet är naturligvis alltid tilslutet.
Fungerar mycket bra :D

Bild
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Eilean » mån 31 okt 2011, 14:37

Anders S skrev:...... JAg har till exempel en bogpropeller, inget bra på land - likaså ankarspelet..... .....Något som behöver stå på för att båten skall må bra i veckorna har jag inte.....
När båten står på land är väl samma sak som när den är "upplagd"?
Nu handlade ju frågan om bilstereo och då eventuellt krav på kontinuerlig strömförsörjning. Den som inte har sådana behov kan naturligtvis stänga av huvudströmbrytaren.

Den enda anledningen jag ser till att ha en huvudströmbrytare är att vid behov kunna göra båten strömlös, och då menar jag hela båten, vid antingen arbeten på elsystemet men framför allt vid brand. Är elsystemet av den karaktären att man inte litar på det när båten lämnas skulle jag ännu mindre vilja vistas ombord på den ute på havet.

Skall man ändå laborera med olika brytare där en bryter än det ena, en det andra och vissa förbrukare kanske inte bryts alls, kalla dem då åtminstånde inte för huvudbrytare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Anders S » mån 31 okt 2011, 20:53

Det finns de som vill bryta strömmen till de stora förbrukarna då de inte är i båten, och det kan finnas goda skäl till detta, även om du finner det onödigt (eller i värsta fall en indikation på att "elsystemet är inte pålitligt"...) Om man då har (till exempel) en radioapparat som behöver ström till minnet, men kanske lika väl larm, lämspump eller någon annan elektrisk anordning så får man tänka igenom sin elinstallation, det behövs inte mer. Att ordet "huvudbrytare" är synonymt med "brytare för 250A eller så" är kanske beklagligt. men det är nog en betydelseglidning man får acceptera.

Det här har viss bäring på gott ljud i båten, eftersom en bilstereo kommer att behöva relativt god spänningsmatning om den skall låta bra och inte bottna eller få övergångsdistortion då det kommer krävande musikpartier. De flesta tar till för litet med kabeln, dessvärre. Vad gäller högtalare kan man göra som Stangen, bilhögtalare är ofta dämpade för att fungera med en öppen baffel. Jag har kommit en bit med en liten basreflexlåda för generiska 6X9 bilhögtalare, men den kräver arbete att göras "båtmässig" om man med det menar faner och finish.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Eilean » mån 31 okt 2011, 21:20

Anders S skrev:.... och inte bottna eller få övergångsdistortion då det kommer krävande musikpartier. ....
Blev det inte litet 70-tals mumbo-jumbo nu?

Klart att man kan få till det att låta "mycket" med bilhögtalare av litet bättre sort monterat i något lämpligt utrymme. Men bra?
Om man betänker hur mycket energi det läggs ner på att optimera en högtalare på landbacken till att låta bra, med optimalt designade lådor i stabilt material, finstämning av elektroakustiska parametrar, avancerade lösningar på faskontroll, kanske aktiv drivning så kan man knappast åstadkomma någon slags "hi-fi" med bilhögtalare islängd i ett skott.
Men visst - det kan låta pgt och snärtigt och passa ens smak. Bra så.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bilstereo i båten

Inlägg av Anders S » mån 31 okt 2011, 21:53

Eilean skrev:
Anders S skrev:.... och inte bottna eller få övergångsdistortion då det kommer krävande musikpartier. ....
Blev det inte litet 70-tals mumbo-jumbo nu?

Klart att man kan få till det att låta "mycket" med bilhögtalare av litet bättre sort monterat i något lämpligt utrymme. Men bra?
Om man betänker hur mycket energi det läggs ner på att optimera en högtalare på landbacken till att låta bra, med optimalt designade lådor i stabilt material, finstämning av elektroakustiska parametrar, avancerade lösningar på faskontroll, kanske aktiv drivning så kan man knappast åstadkomma någon slags "hi-fi" med bilhögtalare islängd i ett skott.
Men visst - det kan låta pgt och snärtigt och passa ens smak. Bra så.
Lågpris bilstereo (alla, så vit jag vet, Klass D-stärkare vet jag inte om det kommit) använder rätt enkla bryggkopplade förstärkare, så just den distortionen är märkbar om det vill sig illa. Annars var det väl den finska transientintermodulationsdistortionen som var mumbo/jumbo-generator par preference? (Bonus: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=t ... GA&cad=rja ).

Annars håller jag med om problematiken med högtalare i allmänhet, jag har byggt alldeles för många utan att nå "ända fram" (men en bit kom jag nog). Visst var det på 70-talet, också.... Kompromissen kan nog IOFS vara (är nog) eftermarknads bilhögtalare om man vill såga i båten, annars smålådor.
Anders S

Skriv svar