Pimp my Magic!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Berra2
Platinamedlem

Re: Pimp my Magic!

Inlägg av Berra2 » tor 27 okt 2011, 17:36

tack, det senaste var ju ett jättebra tips, inte bara för MM-ägare.
just sådana skulle jag vilja se mer av i båttidningarna.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tor 27 okt 2011, 18:43

Anders S skrev:Änd-vändas? jo... ännevännas :mrgreen: KAn göras med gammeldags skjortkragar och -manschetter. Förmodligen en skotsk eller småländsk sed... (*)

Helt enkelt att ett skot (eller tamp vilken som helst) kan vändas om och (till exempel) ändan man knyter i seglet blir den ända man drar i. Poängen är att om man med användning får ett litet skav, inget allvarligt, men kanske inget man kan förhindra, så vänder man linan oc sliter litet på andra ändan. Om man gör så OCH följer tipset om att korta av en överlång lina en smula (det behövs inget radikalt 30-50 cm) så kan man använda sina linor så länge att det är solen som tar dem. Då kan man inte ha assymetrisk diameter, förstås, men visst är sådana tjusiga.

Jag är i processen att byta all rigg (löpande och stående på min båt, och eftersom de gamla fallen har hållit i 20 år tänkte jag ge de nya samma förutsättningar. Då blir det dålig ekonomi att snåla, men ekonomisera kan man göra! Alltså bra, hållbar kvalitet (dyneema skyddad av polyester), möjligheter att flytta skavställen på linan och, förstås, vaksamhet och rätt skötsel. Men i storskotet blir det fortsatt polyester - det är bara några år. Backstagstaljorna, däremot - 20 år i solen...

(*)På utrikiska säger man "turn the ropes end for end".
Ahh! Så enkelt! Vända på repet alltså! :mrgreen:
Skönt att se fler som bränner pengar på båtar! :D
'
eriksbo1 skrev:Minns med förtjusning min Maxi Magic med sin kylbox som trappsteg i ruffen! Fin att segla, men "släktfelet" läckage i fören fick jag aldrig fixat.

Det där med att dra linorna till sittbrunnen: tycker att Pelle P hade visst fog för sin kungstanke att det är bättre att jobba vid masten i en båt av Magicens typ. Magic är så pass "liten och behändig" att fall, bomlik, revning enklast kan skötas "för hand", alltså för att dra och ordna och släppa ut så där inledningsvis : för att sträcka till måste man ju sen använda vinschen. Inne i sittbrunnen bakom sprayhood, vinschar och vinschavlastare är det större distans till aktiviteterna, inte på samma sätt "hands on" som jobbet vid masten.
Har fixat till ett bättre insteg! :D Jag har lyckats stoppa läckan vid förstagsinfästningen..sikaflex..Man får nog lägga på nytt varje vår. Då håller det sig borta.
Har tagit hem rodret för att svarva nya lagerbussningar. Liiite kul ska man väl ha på vinten med! :D
Berra2 skrev:tycker båttidningar är alldeles för dåliga på att hjälpa oss segelbåtsägare att pimpa våra båtar.
trots stor försäljning av Bavaria, Hanse, First m fl så äger ju de flesta en båt som är relativt gammal och då och då behöver litet pimpning, även på däck.
hjälper bladen till så är det med instruktioner om hur man installerar dyra saker som värmare m m.
saknar däckslayouttips som hur man lättast fixar tysk skotning, pimpar med nya tunnare linor. t. ex. min båt har vinsch till akterstaget och tjock tamp - nuförtiden räcker det med kaskad och tunna tampar och små block men jag skulle behöva tips på hur det kan utformas. det är en utmärkt uppgift för t. ex. Båtnytt.
samma sak med hur man lätt, och billigt, fixar lättdragnare uthal, cunningham, kick osv.
det kan tyckas som simpla förbättringar man kan fixa utan tips men jag tror många drar sig för att experimentera helt på egen hand och dessutom behöver själva iden födas.

HÅLLER MED FULLSTÄNDIGT!

Men, tidskrifter lever på sina annonsörer. Så det brukar bli lite symbios med artiklar och reklamintäkter.... Bättre då som vi gör, hagglar på forum. :mrgreen:
Det gör allt lite mer interaktivt, och mycket mer spretigt/infallsvinklar! Nästan alltid till det bättre. Men vad är skönare än att sjunka ner i soffan med en intressant tidning!?
delta160 skrev:Hur menar du med hanfoten?

Antag att du har en fyrskuren kicktalja.

1) vänd den så att haländan kommer ut vid bommen
2) knopa fast ett enkelblock i haländan
3) fäst en tamp på ena sidan om masten
4) dra tampen genom enkelblocket i haländan och vidare till ett block på andra sidan av masten
5) dra tampen till en avlaster akterut.

Du har nu vunnit två saker
- dubblerad utväxling! 8 ggr (minus friktion,...)
- en helt symmetrisk lösning, när bommen vandrar ut så kommer blocket i hanfoten att röra sig,..så att du inte får någon inskotande kraft

PS maxiracer har en klubb med viss aktivitet: http://www.maxiracer.se/start det kan säkert finnas en prylmarkande där
/HW
AHH!!
Kanontips!!! Tackar och bockar djupt! :D
Det gör det även enkelt att dra fram dubbelkomanndo! Hmm.. Funderar på om man ska sätta kicklinan på rufftaket, eller på sidan av ruffen?
Oh, Har en äldre Seldén racing kick. Det går en vire upp till toppen. Igenom en trissa, sedan 4skuren talja.
Borde ge 1:16 utväxling? med din hanfotslösning! :o
Tack för länken!

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tor 27 okt 2011, 18:46

Några bilder.
Bild
Bild
Bild

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tor 27 okt 2011, 18:53

Som ni ser är det en hel del prylar på masten. "Less is more"
Genua fastnar jätte gärna i knaparna.. Man ser även hur nedre blocket till kicken
skrapa mot ruffen..
Påtal om det. Läste nånstans om folks som intallerade gasfjäder i kicken?
Är det värt besväret?

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » tor 27 okt 2011, 21:56

Ang din undran om tampar... här finns lite tips om tjocklek & längder!
http://www.robship.se/tagtabellen.aspx?pageid=12

/Susanne
S/Y Divaneser
Diva 39
/Susanne
S/Y Divaneser
Diva 39

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 28 okt 2011, 19:53

Chardonnay skrev:Ang din undran om tampar... här finns lite tips om tjocklek & längder!
http://www.robship.se/tagtabellen.aspx?pageid=12

/Susanne
S/Y Divaneser
Diva 39
Tackar, har varit in och tittat.
Men man måste ju fråga expertisen här. För här får man
bättre tips än av handlarna som gärna säljer saker man kanske inte behöver. =)

Hör av dig om stripsen om du undrar över material osv.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 28 okt 2011, 20:31

sator skrev:Som ni ser är det en hel del prylar på masten. "Less is more"
Genua fastnar jätte gärna i knaparna.. Man ser även hur nedre blocket till kicken
skrapa mot ruffen..
Påtal om det. Läste nånstans om folks som intallerade gasfjäder i kicken?
Är det värt besväret?
Det finns ju fällbara knapar, är rätt inne på det själv, jag har en del tampar med, både på fördäck till den självslående focken och på akterdäck till akterstagen, fast det bästa är väl att bli av med knaparna och dra ner alla tampar till sittbrunnen. (rena Strindbergmeningen)
Jag har även gasfjäder i kickstången och den saknade jag när den förra gasfjädern gav upp. Den håller ju upp bommen i lättvind, när man ska hissa storen, reva och den klarar även hela storen på bommen beslagen, jag sätter ändå storfallet i nocken för att inte bommen ska slå fram och tillbaka.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 okt 2011, 22:36

Ett simpelt, tillfälligt knep för att handskas med oanvända knapar som fiskar skot är att fylla dem med en bit gammalt skot. Man lindar eller "åttar" dem fulla så blir de inte lika fiskebenägna. Om det blir någon pimpning att tala om vet jag just inte. Men för att få sinnesro när det fastnar fjärde gång, fjärde slaget, så kanske knepet kan vara något att minnas. (Funkar också på däcksknapar, N. B.)
Anders S

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » lör 29 okt 2011, 18:42

Kul med ny båt.

Att pimpa gamla 80-talare är alltid kul, och det blir mycket roligare att segla dem när man får ordning på grejorna.

Baserat på de projekt jag gjorde på min Nova (mer om det här: http://www.blur.se/boats/albin-nova/ så skulle jag ha följande på min att-göra-lista:

- Linor. Byt till sjysst Dyneema. Minsta dimension som är bekväm att jobba med. Typiskt 8 mm på fall och 10 mm på skot. Kanske 6 mm på trim. Vill man så kan man skala fallen för att spara vikt/luftmotstånd. Är man ekonomisk kan man köpa för korta linor och dra bak höljet. Även häckstaget kan bytas mot 3 mm Dyneema. Enkelt att splitsa själv.

- Hakar. Antingen skaffar man bra hakar eller så knyter man. Gamla kärvande är inte så kul.

- Block. Lägg pengar på bra kullagrade där man drar mycket. Ex storskot.

- Avlastare. Ofta behöver man byta dem för att de skall funka som man vill. De skall göra livet enklare och inte glida.

- Rigg. Ta bort allt onödigt på masten och dra bak det. Enklare, snyggare och säkrare för den som inte seglar jämt.

- Botten. Här är det framförallt tid som hehövs. Det är värt besväret att få till en slät botten.

- Undanvindssegel. Spinn är nog det som gäller på Magic. Gennaker är fine, men kanske inte på alla båtar om man skall kappsegla.

- Vikt. Gå igenom båten. Sitter det massa skit som förre ägaren skruvat dit? Finns det lådor med "bra att ha"-saker & reservdelar? Bestäm dig för vad som måste finnas ombord och håll koll på det. Och stuva inte grejorna i ändskeppen.

Less is more är en bra filosofi!

Fundera också på om man kan göra en smartare layout med skot/wincshar eller annat som sparar prylar och underlättar seglingen.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 30 okt 2011, 10:32

Dyneema är inte alltid bäst. Eftersom linan är styv och ha taskig krökningsradie är det att föredra att inte ha dyneema på ställen med många brytningar och block, alltså i taljor som t ex storskot, kick mm. Där är vanlig 24-flätad skotlina bättre. Dessutom spelar ju töjningen mindre roll i taljor.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 okt 2011, 11:09

Peter_K skrev:Dyneema är inte alltid bäst. Eftersom linan är styv och ha taskig krökningsradie är det att föredra att inte ha dyneema på ställen med många brytningar och block, alltså i taljor som t ex storskot, kick mm. Där är vanlig 24-flätad skotlina bättre. Dessutom spelar ju töjningen mindre roll i taljor.
Håller med om detta. Jag har en kick (utväxlad) i dyneemalina, som efter rejält kickande antagit en struktur och känsla som inte är helt olik gammaldags kuloledning.

Men ett pimptips kan ju vara att ha en stropp på storskotstaljan som kortar den onödiga slaglängden på taljan. Om man har en "onödig sträcka" på en meter mellan blocjk och om kan man ta bort fyra eller sex meter tamp. Den stroppen kan man pimpa till med dyneema om man vill. Betänk också den gamla sjömansförbannelsen "Thick lines and small sheaves to you!"
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 26 dec 2011, 17:39

Pimpningnen får nog vila lite. Då sista stormen knäckte vaggan. Båten ligger just nu snyggt på sidan... :evil:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 dec 2011, 18:45

Aj AJ AJ! Inte roligt. Hoppas du har ett juste försäkringsbolag, och antigen kan få ett annat pimpobjekt eller litet reparationspimpning på olycksoffret.

Inte roligt, jag vet.
Anders S

Skriv svar