Bästa Orustbåten
Bästa Orustbåten
Tjena, ska köpa en Orustbåt mellan 34-37 fötter, vilken är bäst och varför ?
Re: Bästa Orustbåten
Precisera frågan lite mer. Är det en helt ny båt du avser köpa eller en 10 år gammal. 20 år eller 30 år? Vet vi lite mer kanske det blir lättare att svara.
Re: Bästa Orustbåten
Nästan ny HR, Najad, (Malö) eller CB ?
Re: Bästa Orustbåten
HR har vi sett hur de hanterar sina kunder, najad är i konken. Så det återstår ....Fido skrev:Nästan ny HR, Najad, (Malö) eller CB ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Bästa Orustbåten
Najad har fått ny ägare (Nordwest), tänkte inte köpa bolagen bara en båt
Re: Bästa Orustbåten
"Bästa" innehåller många parametrar. Jag tror inte det skiljer mycket mellan de olika fabrikaten, utan det får bli den egna känslan och användningsbehov som får styra. Själv skulle jag inte ha något emot en Regina men jag gillade även Najad 355.
Re: Bästa Orustbåten
En gammal Najad eller HR för cruising. En rymlig Malö för att bo i.
Re: Bästa Orustbåten
Malöbåtar är i mitt tycke snäppet mer omsorgsfullt gjorda än Najad och HR. En nackdel är dock att Malö möter kundernas önskemål om särlösningar i inredning m.m. vilket ibland gör att vissa lösningar är "konstiga". Malös båtar har balsasandwich till skillnad från HR/Najad så det är extra viktigt att allt är absolut tätt.
Nyare båtar har sandwich konstruktion vilket tekniskt sätt framstår som en bättre lösning än enkellaminat, kan göras tunnare och starkare och är dessutom isolerande. men på en gammal båt kan nackdelen vara att det läcker in i sandwichlaminatet. Nyare HR/Najad, typ HR34, seglar nycket piggt och lämpar sig för såväl kustsegling som segling över öppet vatten. Äldre HR/Najad/Malö är bökiga vid kustsegling och har normalt en mycket överdimensionerad motor. Båtarna är dock grymt bekväma vid utomhavssegling genom sina stora deplacemnet, mycket överdimensionerade konstruktion, djupt nedbyggda skrov, förhållandevis smala och låga skrov (i jämförelse med dagens modeller). En segling i 15 m/s utomhavs blir inte jobbig i dessa båtar. Inget knak i inredningen eller dunsar i vågdalar.
De äldre Najad/HR/Malö upplevs som trängre och mörkare än nya diton som ofta har en mycket rymlig och vacker inredning. Äldre båtar HR/Najad är dock inredningen av massiv mahogny vilket betyder att båten i praktiken efter sligning/betsning/lackning är fullt återställbar till nyskick och att märken i inredningen inte har samma betydelse som båtar tillverkade i fanér. Jag har själv sett en HR352 som var rekondiktionerad på detta sätt och båten framstod som helt ny trots att den vid tillfället var över 25 år gammal.
jag tror att man måste fråga sig vad man ska använda båten till. Vill man kryssa i stockholm innerskärgård skulle jag inte välja äldre HR/Najad/Malö utan en nyare modell typ HR34/342, Najad 332/355 eller en Linjett. Gillar man känslan av tyngd, robusthet och en kvalitet/välgjordhet som nästan inte går att köpa idag och dessutom gillar att sträcka ut är äldre HR352/382/Najad 343/360/361/390/391/Malö 106/116/38 mfler båten för dig. Dessa har numera också blivit riktigt prisvärda med förhållandevis låga inköpspris. Lycka till!
Nyare båtar har sandwich konstruktion vilket tekniskt sätt framstår som en bättre lösning än enkellaminat, kan göras tunnare och starkare och är dessutom isolerande. men på en gammal båt kan nackdelen vara att det läcker in i sandwichlaminatet. Nyare HR/Najad, typ HR34, seglar nycket piggt och lämpar sig för såväl kustsegling som segling över öppet vatten. Äldre HR/Najad/Malö är bökiga vid kustsegling och har normalt en mycket överdimensionerad motor. Båtarna är dock grymt bekväma vid utomhavssegling genom sina stora deplacemnet, mycket överdimensionerade konstruktion, djupt nedbyggda skrov, förhållandevis smala och låga skrov (i jämförelse med dagens modeller). En segling i 15 m/s utomhavs blir inte jobbig i dessa båtar. Inget knak i inredningen eller dunsar i vågdalar.
De äldre Najad/HR/Malö upplevs som trängre och mörkare än nya diton som ofta har en mycket rymlig och vacker inredning. Äldre båtar HR/Najad är dock inredningen av massiv mahogny vilket betyder att båten i praktiken efter sligning/betsning/lackning är fullt återställbar till nyskick och att märken i inredningen inte har samma betydelse som båtar tillverkade i fanér. Jag har själv sett en HR352 som var rekondiktionerad på detta sätt och båten framstod som helt ny trots att den vid tillfället var över 25 år gammal.
jag tror att man måste fråga sig vad man ska använda båten till. Vill man kryssa i stockholm innerskärgård skulle jag inte välja äldre HR/Najad/Malö utan en nyare modell typ HR34/342, Najad 332/355 eller en Linjett. Gillar man känslan av tyngd, robusthet och en kvalitet/välgjordhet som nästan inte går att köpa idag och dessutom gillar att sträcka ut är äldre HR352/382/Najad 343/360/361/390/391/Malö 106/116/38 mfler båten för dig. Dessa har numera också blivit riktigt prisvärda med förhållandevis låga inköpspris. Lycka till!
Henric D
Re: Bästa Orustbåten
Sorry, såg inte att det var nya båtar du sökte.
För familjesegling -HR372, rymlig, lätthanterilig, snabb, stor sittbrunn, bra badplattform
För Cruising med frun - Najad 380, vacker inredning, genomtänkta detaljer, stor och användbar förpik, inte alltför trång i genomgången, Malö 37 - aktersittbrunn, targabågen med infällda spotlights gör sittbrunnen extra användbar i hamn under regninga dagar, stadigt kapell.
pojkdrömmen - Najad 380 aphrodite - otroligt vacker med mahonybeklädnad på överbyggnaden, superfin invändigt.
För familjesegling -HR372, rymlig, lätthanterilig, snabb, stor sittbrunn, bra badplattform
För Cruising med frun - Najad 380, vacker inredning, genomtänkta detaljer, stor och användbar förpik, inte alltför trång i genomgången, Malö 37 - aktersittbrunn, targabågen med infällda spotlights gör sittbrunnen extra användbar i hamn under regninga dagar, stadigt kapell.
pojkdrömmen - Najad 380 aphrodite - otroligt vacker med mahonybeklädnad på överbyggnaden, superfin invändigt.
Henric D
Re: Bästa Orustbåten
Tiita lite på Comfortina 35 an , det är ingen Orust båt men bara en si sådär 10 mil därifrån. En välbyggd båt med fina linjer som seglar bra,den är även mycket trevlig att vistas i under längre tid.
Re: Bästa Orustbåten
Nackdel?HR312 skrev:..... En nackdel är dock att Malö möter kundernas önskemål om särlösningar i inredning m.m. vilket ibland gör att vissa lösningar är "konstiga"....
När man lägger ner miljoner på sin båt får möjlighet att anpassa inredningen efter sina behov och inte efter något slags riksnorm...
Re: Bästa Orustbåten
Nu var nog perspektivet "någon annans särlösning", dvs en begagnad båt? Jag har hört om någon StockholmsMoody som har konstant slagsida för nån djuping har satt in tvättmaskin...Eilean skrev:Nackdel?HR312 skrev:..... En nackdel är dock att Malö möter kundernas önskemål om särlösningar i inredning m.m. vilket ibland gör att vissa lösningar är "konstiga"....
När man lägger ner miljoner på sin båt får möjlighet att anpassa inredningen efter sina behov och inte efter något slags riksnorm...
Det är väl kanske inte så att alla "ägarförbättringar" är sådär glasklart kanonbra. (Tvättmaskin är alltid en ren förbättring...)
***
Personligen håller jag Malö för de bättre båtarna i denna kompetenta och gedigna familj, men vadå, det handlar ju om helt igenom finfina båtar från alla de här varven. Men jag har förstått att med en Malö är man alltid välkommen till varvet och den service och den support man kan behöva. Sannolikt inte gratis, dock.
HR sköter ju kunderna på sitt litet speciella sätt. Gillar man HR (342, 37 eller 372?) så får man ju ta dem "as is" - HR bygger inte om, till eller gör varianter. Exempel finns på katastrofkundvård lika väl som på god efterservice, reparationer och uppgraderingsprogram då man haft problem.
Najad är litet tveksam i dagens läge - vänta tills NordWest fått ordning i boet och sortimentet. Just nu vet ingen vilka båtvarianter som kommer att byggas vidare och jag kan inte tänka mig att fanerpimpade Najader (uschäkta...) kommer att byggas i fortsättningen (eller så är det tvärtom...).
Regina bygger bara på order, kanske inte alls. Där gäller väl i ännu högre grad tycke och smak. Varje Regina kostar en halv ädelträplantage.
CR Yachts vet jag inget annat om än att de ser fina ut, men går du från de kända, stora namnen, så finns det ju fler ändå, Arcona till exempel (om än ej en Orustbåt). Comfortina, nämndes, skulle man väl kunna tvinga mig att segla utan direkt illamående, den också.
Frågan är ju då hur man vill se frågan om att investera multum i en fläskig båt, och hur ett stabilt andrahandsvärde skall värderas. Vid köp av "nästan ny" är en sämre andrahandsprisbild till din fördel, vid köp av en "ny" en liten nackdel. Såklart...
Vet man vad man gillar och hur man vill ha det, så kan man nog välja fritt i den här pris- och kvalitetsklassen.
Anders S
Re: Bästa Orustbåten
Re Eilean;
Självklart får ägaren göra som den vill men för andrahandsköparen kanske inte det framstår som en god idé med dubbla dörrar till toaletten (ett exempel enligt min mening på en knepig "förbättring" eller "särlösning" som jag sett i verkligheten)
Självklart får ägaren göra som den vill men för andrahandsköparen kanske inte det framstår som en god idé med dubbla dörrar till toaletten (ett exempel enligt min mening på en knepig "förbättring" eller "särlösning" som jag sett i verkligheten)
Henric D
Re: Bästa Orustbåten
Det var intressant. Var det två dörrar till samma dass, eller var det en tvådelad dörr?HR312 skrev:Re Eilean;
Självklart får ägaren göra som den vill men för andrahandsköparen kanske inte det framstår som en god idé med dubbla dörrar till toaletten (ett exempel enligt min mening på en knepig "förbättring" eller "särlösning" som jag sett i verkligheten)
Anders S
Re: Bästa Orustbåten
Det är inte alls ovanligt att man på relativt moderna båtar, med toan placerad mellan förpik och salong, har försett den med två dörrar, en från salongen och en från förpiken eller passagen fram till förpiken. Fördelarna tycker jag är uppenbara.Anders S skrev:Det var intressant. Var det två dörrar till samma dass, eller var det en tvådelad dörr?HR312 skrev:Re Eilean;
Självklart får ägaren göra som den vill men för andrahandsköparen kanske inte det framstår som en god idé med dubbla dörrar till toaletten (ett exempel enligt min mening på en knepig "förbättring" eller "särlösning" som jag sett i verkligheten)
/T