Utjänta båtar + båtregister

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Puff » fre 30 sep 2011, 13:20

Naturvårdsverket har gjort där det tas u en utredning på regeringens uppdrag i hur att ta hand om uttjänta fritidsbåtar. Bl.a är införande av ett båtregister en del i förslaget.Förslaget är nu ute på remiss och jag sitter i en nämnd där det tas upp. Hur ser ärade ledamöter på SailGuide-forum på förslaget och problematiken?

[url]http://www.naturvardsverket.se/upload/3 ... pande-och- suttjanta-fritidsbatar.pdf

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Puff » fre 30 sep 2011, 13:24

Ett PS. Jag trodde att jag gjort länken ovan klickbar genom att ?rycka URL-knappen, men det verkar inte ha lyckats. Gör jag något fel?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Seawolf » fre 30 sep 2011, 13:35

Den för svenska politiker viktigaste frågan nämns inte alls i denna skrift, nämligen att beskatta båtarna, och nu har då skrotning av övergivna båtar kommit upp som ett efterlängtat svepskäl till att etablera ett register. Förslaget ser ut att riktas mot NYA båtar, inte de massor av små 20-50 år gamla plastskroven som ligger och möglar i buskarna.

Med dårens logik kommer förslaget om register sen att undanta båtar under X meter eller vikt Y eller så, trots att det är de mindre båtarna som utgör problemet med övergivna nedskräpande båtar, både till antal, övergivningsgrad och ton skrot, inte de större dyrare som är lönsamt att hålla liv i nästan i evighet, alternativt att exportera till länder med begynnande välstånd.

Det begriper väl alla att det är politiskt inkorrekt att ge sig på ägarna till alla dessa äldre mindre båtar, de tillhör ju fel väljargrupp! Skall vi slå vad?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Anders S » fre 30 sep 2011, 13:43

Puff skrev:Ett PS. Jag trodde att jag gjort länken ovan klickbar genom att ?rycka URL-knappen, men det verkar inte ha lyckats. Gör jag något fel?
Fel och fel? Du prövar alternativa lösningar...

Här tre sätt att få det att lira:

Här är en länk till naturvårdsverket: http://www.naturvardsverket.se/upload/3 ... sbatar.pdf . I den länken hittar man...

Om man inte vill ha trunkering av långa länkar, utan vill att den skall kunna synas i sin helhet använder man "url-vertyget" så här: http://www.naturvardsverket.se/upload/3 ... sbatar.pdf

Vill man lyxa till det och skriva tillexempel: Här är en länk till Naturvårdsverket så gör man såhär i stället. För att se hur det gjorts, tryck på besvara så syns metataggarna som använts. Men svara inte på riktigt, förstås. Kopiera och spara går bra.
Anders S

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Pirateking » fre 30 sep 2011, 16:03

Puff skrev:Naturvårdsverket har gjort där det tas u en utredning på regeringens uppdrag i hur att ta hand om uttjänta fritidsbåtar. Bl.a är införande av ett båtregister en del i förslaget.Förslaget är nu ute på remiss och jag sitter i en nämnd där det tas upp. Hur ser ärade ledamöter på SailGuide-forum på förslaget och problematiken?

[url]http://www.naturvardsverket.se/upload/3 ... pande-och- suttjanta-fritidsbatar.pdf
Jag undrar hur en stålsegelbåt (där bara blyet i kölen uppgår till femsiffriga belopp) kommer att betraktas? En sådan båt är värd pengar även som skrot och borde undantas från alla former av miljöskatter eftersom det aldrig lär vara aktuellt att den skulle ligga och skräpa ned.

Mvh

Pirateking

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av bosseh » fre 30 sep 2011, 16:05

Ni och era länkar här är den riktiga: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start ... tidsbatar/

--
Ett båt register är väl bra? Tex vid köp av begagnad båt etc. Låt PTS sköta det, de verkar ju kunna sköta register billigt.
Det bästa hade varit om båtorganisationerna hade byggt upp ett register.

Båtskatt? Tja är det så fel? Idag tror jag man skulle ha en klar miljöinriktning. Dvs rejält med skatt på snabba motorbåtar. Det kan jag leva med även om jag skulle få betala några hundra. Men det finns ingen koppling (idag) mellan register och skatt.
Tidigare skulle man kunna tänka sig att dåvarande politiker gärna hade sett ett Båtskatteverk med 692 anställda. Om man idag skulle beskatta båtar så skulle det bli enligt den danska modellen dvs en procentsats på försäkringsvärdet som försäkringsbolagen driver in (men med en miljöprägel). Man säger från politiskt håll att det inte finns några planer på att beskatta båtar.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av peterh » lör 01 okt 2011, 19:36

Puff skrev:Naturvårdsverket har gjort där det tas u en utredning på regeringens uppdrag i hur att ta hand om uttjänta fritidsbåtar. Bl.a är införande av ett båtregister en del i förslaget.Förslaget är nu ute på remiss och jag sitter i en nämnd där det tas upp. Hur ser ärade ledamöter på SailGuide-forum på förslaget och problematiken?

[url]http://www.naturvardsverket.se/upload/3 ... pande-och- suttjanta-fritidsbatar.pdf
Ett idiotiskt förslag. Kasta direkt

Man borde införa en utredningsskatt där behållningen går till grönköpings veckoblad
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

frhar
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 11:05

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av frhar » mån 03 okt 2011, 23:20

Läser ofta här men skriver inte så mycket men nu måste jag nog i alla fall.

Jag kan endast se fördelar med ett båtregistet.

Vid köp/sälj så går det enkelt att säkerställa att säljaren är ägare till båten. Inte helt enkelt i dag.

Stöd för polisen för att hitta stulna båtar och att verifiera ägarförhållandet.

Underlätta vid olyckor.

Den eventuella risken med båtskatt kan jag leva med och om en eventuell skatt går tillbaka till att förbättra våra kustnära områden så är det bara positivt med en mindre skatt på båtar.






Problemet med att bli registrerad ser inte jag. De fleta är det redani dag genom sitt försäkringsbolag eller genom att ha ett registrerat call sign för vhf,etc

/fredrik

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av goph » mån 03 okt 2011, 23:44

Är alltid nyfiken över var mina surt förvärvade pengar tar vägen. När det damp ner ett inbetalningskort, gällande fordonsskatt, till Transportstyrelsen och såg posten "Vägtrafikregisteravgift" om 65:- så blev jag förstås misstänksam och nyfiken. Hur kan det kosta hundratals miljoner att underhålla ett register? Hon tanten på Transportstyrelsen blev sur när jag sa att jag skulle kunna fixa det på en bråkdel av vad det kostar nu. En hyfsat snabb dator från Siba för ett par tusingar plus en snabb förbindelse och jag skulle vara hemma.

Hon hörde aldrig av sig mer.

Rekommenderad läsning:

"Parkinsons lag" av C. Northcote Parkinson.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Anders S » tis 04 okt 2011, 06:32

Goph, du fixar det nog inte för en bråkdel av summan, du får vara glad om du grejar det för 65 kr/fordon. Kraven som ställs på ett register är litet större än en Sibadator och gott humör, men det förstår du antagligen redan. Du har dock en poäng, och sist var det Bilregistret som körde båtarna. Vad det skulle kostat annars kan man fråga sig...

Det finns ett par verkliga sjösäkerhetspoänger med registrering, så är det. Spårning av okända (men registrerade?) båtar och litet snabbare eftersök av registrerad ägare (men inte brukare) av "ensamma båtar" även till sjöss.

Ägandebevis är dock inte ett av dem, om man inte vill göra det riktigt dyrt och byråkratiskt. Däremot skulle man kunna titta på en obligatorisk försäkring (ansvarsförsäkring) och man skulle kunna börja titta på farledsavgifter. Frågan är ju då om det här är en börda som fördelas efter storlek på båten eller fördelas i proportion på alla som får den nytta man nu kan påvisa. Kan Transportstyrelsen presentera en hållbar kalkyl där samhällsvinsten kan redovisas och där kostnaderna fördelas på alla båtägare, så är det en bra början på en diskussion. Jag kommer dock inte att hålla andan inför detta.

Spåren efter promillegränsen och ideerna om förarbevis förskräcker, nämligen. Finns de goda skälen, så bör de skälen vara i princip lika goda för alla som färdas på sjön.
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av morg » tis 04 okt 2011, 09:14

goph skrev: Hon hörde aldrig av sig mer.
Nej vad skall hon säga.

Ta du din siba dator och svara på remisser och var bollplank för regeringen inom registerlagstiftningen och körkortsområdet med din sibadators juridiska expertis. Var utvecklingsansvarig för alla elektroniska och manuella gränsytor för polisen, försäkringsbolagen, medborgare, åkerier etc som ska kolla upp ditt fordon och vill göra det elektroniskt. Skapa en kundtjänst där dina inte lika lyckligt begåvade medmänniskor kan ställa sina dumma frågor och bemanna den med din sibadator. Ta emot ärenden, scanna dem, posta tillbaka beslutsunderrättelse bla bla bla! Vad kostar det att ta emot ett ägarbyte på papper, handlägga det på ett rättssäkert sätt, skicka ut papper till båda parter etc etc säkert upp emot en hundralapp om inte mer! Du har ju inte ens med en skrivare eller scanner i din kalkyl! Sen ska du ha folk som tar emot påställningar och avställningar och ha rimliga öppettider etc etc för att bara nämna några saker för din sibadator! Däremot är säkert trafikregistret möjligt att förbättra men...

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av peterh » tis 04 okt 2011, 10:25

morg skrev:
goph skrev: Hon hörde aldrig av sig mer.
Nej vad skall hon säga.

Ta du din siba dator och svara på remisser och var bollplank för regeringen inom registerlagstiftningen och körkortsområdet med din sibadators juridiska expertis. Var utvecklingsansvarig för alla elektroniska och manuella gränsytor för polisen, försäkringsbolagen, medborgare, åkerier etc som ska kolla upp ditt fordon och vill göra det elektroniskt. Skapa en kundtjänst där dina inte lika lyckligt begåvade medmänniskor kan ställa sina dumma frågor och bemanna den med din sibadator. Ta emot ärenden, scanna dem, posta tillbaka beslutsunderrättelse bla bla bla! Vad kostar det att ta emot ett ägarbyte på papper, handlägga det på ett rättssäkert sätt, skicka ut papper till båda parter etc etc säkert upp emot en hundralapp om inte mer! Du har ju inte ens med en skrivare eller scanner i din kalkyl! Sen ska du ha folk som tar emot påställningar och avställningar och ha rimliga öppettider etc etc för att bara nämna några saker för din sibadator! Däremot är säkert trafikregistret möjligt att förbättra men...
Det kostar naturligtvis pengar att driva ett båtregister. Men kärnfrågan är ju "behöver vi ett"???

Finns det inget behov skall vi inte låta klåfingriga byråkrater pracka på oss ett.

Det nuvarande utredningsförslaget är ju som klippt ur grönköpings veckoblad.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av morg » tis 04 okt 2011, 12:06

Antagligen inte! Jag är iaf inte övertygad! Lägg alla pengar från alla förslag som innehåller ordet båt på sjöpolisen så blir nog det mesta lite bättre!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av oceansailor » tis 04 okt 2011, 19:12

Vi har ju faktiskt ett båtregister för alla båtar större än 12x4 m. Gissar att skattemyndigheten aldrig fattat detta? Här finns ju namn och adress till alla med svarta pengar :) Hur ofta hör man att detta register har löst några av de problem som förespråkarna för register förväntar sig. Aldrig skulle jag vilja påstå.

Det finns bara en sak som ett båtregister definitivt skulle kunna innebära. Det är Båtskatt i en eller annan form. :evil:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utjänta båtar + båtregister

Inlägg av Anders S » ons 05 okt 2011, 09:40

Jag har läst förslaget. Som det verkar sågar det sig självt, för de kan inte peka på någon direkt nytta, men pekar ut enorma kostnader. Den totala skrotningskostnaden för dagens samlade båtbestånd skulle vara i närheten av 4 miljarder kronor. (Då är det ju bra att man inte räknat på vad det skulle kosta att återställa hamnar och båtanläggningar samtidigt). Däremot har man ingen direkt historisk tillbakablick, och funderar på varför detta med skräpiga båtar inte varit något problem tidigare.

Under rubriken "övriga vinster": Min egen lilla käpphäst, att båtar (som bilar) skall ha en obligatorisk ansvarsförsäkring) verkar man ju dessutom döda (snyft), med ett överraskande argument, det går tydligen inte att koppla några relevanta mängder olyckor som drabbar tredje man till båtliv. Då faller ju det skälet platt. Kvar står sjöräddningsfaktorn, och den kan man ju på rent förståndsmässiga skäl ta bort. Vill man göra något där skall man lagstifta om flytväst i alla båtar och kriminalisera båtanvändning utan flytväst. Det vill man nog inte, när man inte vill lagstifta om cykelhjälm för vuxna, något som jämförelsevis dessutom skulle vara effektivt. En nummerplåt på båten räddar inga liv, lika litet som en nummerskylt på cykeln gör det... De andra, civilrättsliga fördelarna får man inte utan att tänka igenom ordentligt. Jag begär själv inte mer skydd för min båt än för min Rembrandt-tavla.

Kvar finns skräpfaktorn, och det borde faktiskt (problem)kommunerna kunna hantera på annat sätt än med ett tveksamt register över båtar och ägare - i synnerhet när problemet verkar vara ruttna och oklassade fartyg som belägger kajerna. "Övergivet lösöre" (småbåtar) kan man hantera på annat sätt, det gör varje båtklubb med ordningssinne.
Anders S

Skriv svar