Båtplatshyra lagbrott?
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Båtplatshyra lagbrott?
Angående Grefabs båtplatshyror.
År 2007 kostade en båtplatshyra (sommarsäsong) 12x3,5 meter 3220 kr.
Samma plats år 2008 3540 kr,en höjning på ca: 10%.
År 2009 ännu en höjning till 3740 kr vilket är ungefär 5,6% ytterligare höjning.
Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
En ytterligare höjning 2011 är parkeringskortet/avgifterna men den har jag inte räknat med.
Kan det verkligen vara lagligt att höja på det här sättet?
Tyärr har jag kastat alla gamla prisuppgifter från längre tid tillbaks men det hade vart intressant att veta vad en båtplats enligt ovanstående kostade för sisådär 10-15 år sedan, (jag kommer ihåg ungefär men det är ingenting som jag har dokumentation på så det är tämligen värdelös information) Kan någon ha sparat info kanske?
Mvh
Pirateking
År 2007 kostade en båtplatshyra (sommarsäsong) 12x3,5 meter 3220 kr.
Samma plats år 2008 3540 kr,en höjning på ca: 10%.
År 2009 ännu en höjning till 3740 kr vilket är ungefär 5,6% ytterligare höjning.
Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
En ytterligare höjning 2011 är parkeringskortet/avgifterna men den har jag inte räknat med.
Kan det verkligen vara lagligt att höja på det här sättet?
Tyärr har jag kastat alla gamla prisuppgifter från längre tid tillbaks men det hade vart intressant att veta vad en båtplats enligt ovanstående kostade för sisådär 10-15 år sedan, (jag kommer ihåg ungefär men det är ingenting som jag har dokumentation på så det är tämligen värdelös information) Kan någon ha sparat info kanske?
Mvh
Pirateking
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Vad skulle det va för lag man bryter mot om man höjer en hyra?
Ett kommunalt verk får inte gå med vinst, utan måste sälja sina "nyttigheter" till självkostnadspris.
För ett kommunalt bolag gäller nog andra regler. Visserligen har ju Göteborgs kommun fått ganska mycket negativ kritik pga tjänstemän som skott sig själv. Om Grefabs anställda har snott åt sig något för egen vinning vet jag inte. Misstänker att den vinst som ev uppstår i bolaget går till investeringar. Men jag har ingen aning. Bor som tur är inte i Göteborg eller nån annan storstad, utan långt "från all ära och redbarhet"
Ett kommunalt verk får inte gå med vinst, utan måste sälja sina "nyttigheter" till självkostnadspris.
För ett kommunalt bolag gäller nog andra regler. Visserligen har ju Göteborgs kommun fått ganska mycket negativ kritik pga tjänstemän som skott sig själv. Om Grefabs anställda har snott åt sig något för egen vinning vet jag inte. Misstänker att den vinst som ev uppstår i bolaget går till investeringar. Men jag har ingen aning. Bor som tur är inte i Göteborg eller nån annan storstad, utan långt "från all ära och redbarhet"
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Det är mycket frågetecken här. Fortsätter kostnadsökningen i samma takt så tangerar den nettoinkomsten som pensionär inom en överskådlig framtid. Kort sagt: Det håller inte i längden. Jag själv arbetar nu och kan betala men inser att den dagen jag går i pension så kommer ekonomin ej att gå ihop, dvs den dagen jag verkligen vill och har tid att nyttja båten så kommer jag inte att ha råd med den/det, inte med rådande priskurva.toaen skrev:Vad skulle det va för lag man bryter mot om man höjer en hyra?
Ett kommunalt verk får inte gå med vinst, utan måste sälja sina "nyttigheter" till självkostnadspris.
För ett kommunalt bolag gäller nog andra regler. Visserligen har ju Göteborgs kommun fått ganska mycket negativ kritik pga tjänstemän som skott sig själv. Om Grefabs anställda har snott åt sig något för egen vinning vet jag inte. Misstänker att den vinst som ev uppstår i bolaget går till investeringar. Men jag har ingen aning. Bor som tur är inte i Göteborg eller nån annan storstad, utan långt "från all ära och redbarhet"
Priskurvan måste ner i gbg-området.
Enkelt.
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Båtplats är väl egentligen ingenting som kommunen är skyldig att ställa till sina medborgares förfogande? Jag förstår problemet med höga kostnader, men här gäller nog ett marknadspris som grund. Grefab är ju den största hamnaktören i GBG och deras kostnadsnivå blir väl prissättande för övriga aktörer, dessutom? Har kommunen ett hamnbolag måste det ju bära alla sina kostnader och dessutom ge en rimlig avkastning till ägaren (ytterst kommuninnevånarna).
Anders S
Re: Båtplatshyra lagbrott?
I mitt inlägg hade jag ett frågetecken, men det svarade du inte på.Pirateking skrev:Det är mycket frågetecken här. Fortsätter kostnadsökningen i samma takt så tangerar den nettoinkomsten som pensionär inom en överskådlig framtid. Kort sagt: Det håller inte i längden. Jag själv arbetar nu och kan betala men inser att den dagen jag går i pension så kommer ekonomin ej att gå ihop, dvs den dagen jag verkligen vill och har tid att nyttja båten så kommer jag inte att ha råd med den/det, inte med rådande priskurva.toaen skrev:Vad skulle det va för lag man bryter mot om man höjer en hyra?
Ett kommunalt verk får inte gå med vinst, utan måste sälja sina "nyttigheter" till självkostnadspris.
För ett kommunalt bolag gäller nog andra regler. Visserligen har ju Göteborgs kommun fått ganska mycket negativ kritik pga tjänstemän som skott sig själv. Om Grefabs anställda har snott åt sig något för egen vinning vet jag inte. Misstänker att den vinst som ev uppstår i bolaget går till investeringar. Men jag har ingen aning. Bor som tur är inte i Göteborg eller nån annan storstad, utan långt "från all ära och redbarhet"
Priskurvan måste ner i gbg-området.
Enkelt.
Jag hade själv en 3,5-metersplats på en marina i Stockholm 2001 till 2005. Priset för sommarplatsen var runt 5000 kr då och ungefär lika mycket för vinterplatsen inklusive upptagning. Av den anledningen tycker jag inte de belopp du nämner är speciellt anmärkningvärda. Jag bor i en liten "håla" i mellersta Bohuslän. Egentligen blir inte årskostnaden för sommarplats och vinterförvaring så särskilt mycket billigare. Jag får ju anlita en rad aktörer för att få tillgång till de tjänster som ingick på Svinninge Marina
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Ok. Anders S och toaen har angett sina ståndpunkter. Mer tack.
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Jag betalar 7 500 kr för en 11 x 3,5 meters plats i privat hamn. Grefabs höjningar är snarast en anpassning till marknadsläget. Du kan nog räkna med fortsatt höjningar kanske tom ännu aggressivare.
Henric D
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Åh herregud! Har just insett att jag är en gringubbe och gnällspik! Visst skall man acceptera prishöjningar på 10-45% årligen för att nyttja vår fantastiska skärgård tillsammans med alla norrbaggemiljardärer eller hur. Okej! men 35000 kr/Månaden där går taket! i alla fall!
Eller hur?
Eller hur?
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Probblemet, Pirateking, är att du betalar vad båtplatsen kostar, varken mer eller mindre. GREFAB verkar visa vinst, runt en mille eller så.
Jag har en bojplats i Rörtången. Den kostar ett par hundra spänn per år eller så, inkl medlemsavgift i föreningen. Det är totalt snorbilligt, det borde alla tycka. (Jag har den "på rot", man vet ju aldrig...)
Då ingår dingeplats, jag får själv bekosta bojsten, boj, kätting, dinge och förhandla med försäkringsbolaget om premien. Jag kan inte gärna ha båten i på vintern, mastkran finns ej, en hälsosam roddtur i mörker, dimma regn eller snögopp ingår om jag vill kolla förtöjningen. Man får ibland fundera på vad man får för pengarna, billigt eller dyrt.
Jag har en bojplats i Rörtången. Den kostar ett par hundra spänn per år eller så, inkl medlemsavgift i föreningen. Det är totalt snorbilligt, det borde alla tycka. (Jag har den "på rot", man vet ju aldrig...)
Då ingår dingeplats, jag får själv bekosta bojsten, boj, kätting, dinge och förhandla med försäkringsbolaget om premien. Jag kan inte gärna ha båten i på vintern, mastkran finns ej, en hälsosam roddtur i mörker, dimma regn eller snögopp ingår om jag vill kolla förtöjningen. Man får ibland fundera på vad man får för pengarna, billigt eller dyrt.
Anders S
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Åter till problemet, jag fick en räkning för vinteruppläggning nu på 6620 kr och det är inte hållbart i längden. Räknar man med de senaste årens prisökningar kan man se att man går in "i väggen" om sisådär tio år. Börjar nu se mig om efter andra alternativ. Vill ha en långsiktig lösning på problemet. Inget fel med det.
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Givetvis är lägre fasta kostnader för hamn- och landplats något som de flesta är intresserade av. De lägsta kostnaderna brukar vara i ideella hamnföreningar där medlemmarna sköter det mesta eller allt av arbetet. De dyraste brukar vara professionella fullservicevarv. Jag hörde i somras en uppgift om Karlstadseglare som har en sommarbas i Bohuslän, han betalade en bra bit över tio tusen för en sommarbryggplats i Foteviken (han hade en Malö).
Anders S
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Givetvis måste det finnas lagar och regler angående hyror annars skulle Grefab teoretiskt kunna höja hyrorna till en miljon kronor styck till nästa säsong.toaen skrev:I mitt inlägg hade jag ett frågetecken, men det svarade du inte på.Pirateking skrev:Det är mycket frågetecken här. Fortsätter kostnadsökningen i samma takt så tangerar den nettoinkomsten som pensionär inom en överskådlig framtid. Kort sagt: Det håller inte i längden. Jag själv arbetar nu och kan betala men inser att den dagen jag går i pension så kommer ekonomin ej att gå ihop, dvs den dagen jag verkligen vill och har tid att nyttja båten så kommer jag inte att ha råd med den/det, inte med rådande priskurva.toaen skrev:Vad skulle det va för lag man bryter mot om man höjer en hyra?
Ett kommunalt verk får inte gå med vinst, utan måste sälja sina "nyttigheter" till självkostnadspris.
För ett kommunalt bolag gäller nog andra regler. Visserligen har ju Göteborgs kommun fått ganska mycket negativ kritik pga tjänstemän som skott sig själv. Om Grefabs anställda har snott åt sig något för egen vinning vet jag inte. Misstänker att den vinst som ev uppstår i bolaget går till investeringar. Men jag har ingen aning. Bor som tur är inte i Göteborg eller nån annan storstad, utan långt "från all ära och redbarhet"
Priskurvan måste ner i gbg-området.
Enkelt.
Jag hade själv en 3,5-metersplats på en marina i Stockholm 2001 till 2005. Priset för sommarplatsen var runt 5000 kr då och ungefär lika mycket för vinterplatsen inklusive upptagning. Av den anledningen tycker jag inte de belopp du nämner är speciellt anmärkningvärda. Jag bor i en liten "håla" i mellersta Bohuslän. Egentligen blir inte årskostnaden för sommarplats och vinterförvaring så särskilt mycket billigare. Jag får ju anlita en rad aktörer för att få tillgång till de tjänster som ingick på Svinninge Marina
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Jag tror att vi måste rationalisera detta ner till de "ekonomiska lagarna".
Sist jag kollade är man inte tvungen att betala det Grefab begär, om man inte vill ha sin båt i Grefabs hamn. Att Grefab kommer att höja priserna utöver kostnadslägets nödvändighet är inte så troligt, men OM de gör det, så är det politiskt beslut, kopplat till marknaden.
Sist jag kollade är man inte tvungen att betala det Grefab begär, om man inte vill ha sin båt i Grefabs hamn. Att Grefab kommer att höja priserna utöver kostnadslägets nödvändighet är inte så troligt, men OM de gör det, så är det politiskt beslut, kopplat till marknaden.
Anders S
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Ja,jo du kan ha rätt. Men när det t.ex gäller lägenheter finns strikta regler. Möjligt att båthamnar är undantagna. Men en grej vore att båtägarna skrev avtal med Grefab (eller kommunen) angående framtida prishöjningar, typ ett 30-årigt hyreskontrakt kopplat till reporäntan eller ngt liknande. Detta då för att undvika att eventuella båtfientliga framtida politiker skulle kunna chockhöja hyrorna.Anders S skrev:Jag tror att vi måste rationalisera detta ner till de "ekonomiska lagarna".
Sist jag kollade är man inte tvungen att betala det Grefab begär, om man inte vill ha sin båt i Grefabs hamn. Att Grefab kommer att höja priserna utöver kostnadslägets nödvändighet är inte så troligt, men OM de gör det, så är det politiskt beslut, kopplat till marknaden.
Re: Båtplatshyra lagbrott?
Självklart är jag helt enig med dig om att det är bra med låga hamnkostnader. Och visst finns det en risk, till exempel att en minimalistisk politisk minoritet anser att båthamnar är privatiseringsobjekt, och säljer ut alltsammans till någon privat entreprenör, och att båtägarna inte har vett att bilda en intresseförening i tid (eller inte uppfattas som en tillräckligt seriös långsiktig ägare).
Nu verkar ju Grefab köra alltsammans rätt likt ett fullservicevarv, med åtminstone all båthantering fram till pallad båt som något de tar betalt för. Jag har båten i en arrenderad hamn där klubben sköter administration och mycket av arbetet, men inte allt. Vi har ungefär samma kostnader som du berättar om, om man räknar in vår lyft- och landtransport. Modellen med långa kontrakt kan man ju få genom andelshamnar, till exempel, (jmfr andelslägenheter eller bostadsrättsföreningar). Men då kan man ju heller inte få allmännyttan att investera i hamnanläggningarna utan får hitta andra vägar att finansiera.
Nu verkar ju Grefab köra alltsammans rätt likt ett fullservicevarv, med åtminstone all båthantering fram till pallad båt som något de tar betalt för. Jag har båten i en arrenderad hamn där klubben sköter administration och mycket av arbetet, men inte allt. Vi har ungefär samma kostnader som du berättar om, om man räknar in vår lyft- och landtransport. Modellen med långa kontrakt kan man ju få genom andelshamnar, till exempel, (jmfr andelslägenheter eller bostadsrättsföreningar). Men då kan man ju heller inte få allmännyttan att investera i hamnanläggningarna utan får hitta andra vägar att finansiera.
Anders S