Båtplatshyra lagbrott?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av SWE54 » mån 26 sep 2011, 19:37

oceansailor skrev:
Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
Verkar faktiskt oskäligt billigt med tanke på närheten till Göteborg. Kan det vara så att man tidigare sovit och nu får höja för att anpassa sig till marknadsläget?
Det kan också berott på ett bra avtal och nu när arrendet gick ut så skulle det omförhandlas vilket då innebar höjningar från markägaren och inte av GREFAB.
Dom successiva höjningarna under dom senaste åren kan väl lätt härledas till ombyggnaderna av hamnarna, Saltholmen byggdes ju om rejält och Björlanda har ju fått ett antal bryggor förlängda.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Totalkostnaden dramatiskt höjd 2005

Inlägg av Brendan » mån 26 sep 2011, 19:53

Före 2005 var bryggplatsen dyrare än vinterförvaringen. Men när kostnaden för vinterförvaringen belades med moms år 2005 blev den kostnaden den högre.
Totalkostnaden blev sålunda rejält mycket högre från 2005.

Grefab kan dock inte lastas för att de plötsligt tvingades momsbelägga vinteruppläggningskostnaden från och med 2005.

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » mån 26 sep 2011, 20:47

morg skrev:
Pirateking skrev:Jag betalar gärna via kommunalskatten till förskolelärare etc men min båtplats vill jag ha till självkostnadspris. Har Göteborgs stad problem med sin ekonomi så får dom faktiskt höja skatten och inte vältra över kostnaderna på kreti och pleti.
Vad är självkostnad? När kommunen tar ut 1 kr, 1 Mkr, eller 10 Mkr i arrende?!? Är 10 Mkr ett marknadsmässigt arrende där de kan ha full beläggning i hamnarna och kommunen tar ut 1 kr har de subventionerat dig rätt rejält. Då är frågan ska de göra det? Aja, dyrt är det och dyrare blir det så det är ytterligare en bra anledning att inte bo på den där blåsiga sidan där vattnet är fullt av läskiga djur...
Självkostnad i detta fallet är 0 kr. Om kommunen dvs kommuninvånarna äger marken så skall den betraktas som vilken tomt/fastighet som helst, man kan ju inte hyra av sig själv heller eller hur? Det skall med andra ord inte finnas ngn sorts arrende överhuvudtaget. Ta du och sparka dessa tjänstemän som påstår ngt annat, (avlönade av skattebetalarna med tramspappersuppgifter som dagligt arbete) och anställ förskollärare för skattepengarna istället så har du dina lärare till adhd-barn gratis.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Båtplatser uthyres i Kungshamn 15 mil norr om Göteborg

Inlägg av toaen » mån 26 sep 2011, 21:55


Ligger du i Kungshamn ikväll. Gick precis förbi gästhamnen på vår kvällspromenad.

Bilden på båtplatser till uthyrning misstänker jag är på Guleskär, på den industritomt där min svåger hade svetsverkstad under några år. Det var den mannen som tog över verkstadslokalerna som la ut pontonbryggorna och byggde sjöbodarna. Tror inte att det var av ideella själ. Jag betalar till Sotenäs kommun för en 3,5 metersplats på en pontonbrygga i Springets småbåtshamn 4168 kr. Då har platsen bara en Y-bom och är den mest utsatta i hela hamnen. Vatten finns det på bryggan och fyra elutag för 50 båtar. Får endast användas för batteriladdning. Sen tillkommer ju markhyra om vi vinterförvaring. Båtkärror och vaggor får vi transportera bort ungefär en halvmil. Kostnaden för att "sommarförvara" båtkärran är inte så stor, men några hundralappar går det på. I övrigt får vi anlita andra företag för det vi vill ha gjort som man inte fixar själv. Eftersom det vi betalar till Sotenäs kommun debiteras av en förvaltning är det självkostnadspris enligt gällande lagstiftning.

Platserna på Guleskär har bara kommit till för att markägaren skall tjäna pengar. Att det finns lediga platser beror nog på att de inte hyr ut till kommunens självkostnadspris. Så att byta från GREFAB´s platser till de lediga platserna på Guleskär är nog inte något som man gör av ekonomiska själ. Men har man råd eller är piskad att få tag på en båtplats oavsett vad den kostar så är det ju ett alternativ. Kör man som en biltjuv kan man komma från Göteborg till Kungshamn på mindre än 1,5 timmar. och det är gratis parkeringsplatser på gångavstånd - än så länge.

Lite längre ner på Seniorseglarnas sida tar du upp transformatorstaioner på Tjörn.

Under en period satte vi på Sotenäs Elverk upp nån transformatostationer som såg ut som sjöbodar - visserligen ganska dåliga imitationer i betong, men det var i alla fall åt det hållet. Det var pga direktiv från stadsarkitekten (om jag inte mins fel). En station står mellan skolan i Hunnebostrand och Folketshus. Om du går Hunnebovägen från Hunnebos gästhamn och passerar tennisbanan (på vänster sida), går du in nästa avtagsväg till vänster. Ca 50 meter in på vänster sida ligger stationen.

Att Fortum skulle satsa några pengar för att transformatorstationerna skall se ut som sjöbodar tror jag knappast att ägarna accepterar.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » mån 26 sep 2011, 23:22

Pirateking skrev: Självkostnad i detta fallet är 0 kr. Om kommunen dvs kommuninvånarna äger marken så skall den betraktas som vilken tomt/fastighet som helst, man kan ju inte hyra av sig själv heller eller hur? Det skall med andra ord inte finnas ngn sorts arrende överhuvudtaget. Ta du och sparka dessa tjänstemän som påstår ngt annat, (avlönade av skattebetalarna med tramspappersuppgifter som dagligt arbete) och anställ förskollärare för skattepengarna istället så har du dina lärare till adhd-barn gratis.
Du och de som gillar samma hobby som du och jag hyr av resten av kommuninnevånarna som inte är intresserade av att finansiera din hobby fullt ut. Alla som inte gillar segling skall alltså enligt dig sitta och sponsra din hobby genom att ge upp en alternativ intäkt. Jag tror du hittar en och annan Göteborgare som tycker att man i så fall kan sälja marken och bygga ett äventyrsbad för de hundra/tvåhundra/trehundra miljoner som marken är värd och låta dig lösa din hobby bäst du vill. De som nyttjar en resurs får finansiera mer än de som inte nyttjar. En för de flesta sund och rätt rättvis tanke! Jag vill iaf inte ha onödigt höga skattesatser för att golfarna skall ha sina gräsmattor och konstgjorda gropar och sjöar utan att lämna annan ersättning än driften och då får jag köpa att ersätta kollektivet för min vinterparkering på strandtomt!

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » tis 27 sep 2011, 00:07

Svar på din fråga 1 (din första mening): Vi hyr ingenting vi nyttjar en tillgång .
Svar på din fråga 2 (din andra mening). Jo vi skulle kunna sälja Göteborgs skärgård till utlandet (läs Norge) så sett så undanhåller vi kommuninvånarna en intäckt svar ja , en poäng till dig där. Svar på din fråga 3 är att säkerligen finns det gbg-are som vill ha snabba cash och festa upp pengarna på några helger på något jippohelger. Ärligt talat så förstår jag inte andemeningen i dina sista meningar, inget elakt menat men du får nog tänka om, dina synpunkter saknar faktiskt stabil grund.
Kom gärna tillbaks med mer relevant kritik.

Mvh

pirateking

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Båtplatser uthyres i Kungshamn 15 mil norr om Göteborg

Inlägg av Brendan » tis 27 sep 2011, 06:54

toaen skrev:

Ligger du i Kungshamn ikväll. Gick precis förbi gästhamnen på vår kvällspromenad.

Bilden på båtplatser till uthyrning misstänker jag är på Guleskär, på den industritomt där min svåger hade svetsverkstad under några år. Det var den mannen som tog över verkstadslokalerna som la ut pontonbryggorna och byggde sjöbodarna. Tror inte att det var av ideella själ. Jag betalar till Sotenäs kommun för en 3,5 metersplats på en pontonbrygga i Springets småbåtshamn 4168 kr. Då har platsen bara en Y-bom och är den mest utsatta i hela hamnen. Vatten finns det på bryggan och fyra elutag för 50 båtar. Får endast användas för batteriladdning. Sen tillkommer ju markhyra om vi vinterförvaring. Båtkärror och vaggor får vi transportera bort ungefär en halvmil. Kostnaden för att "sommarförvara" båtkärran är inte så stor, men några hundralappar går det på. I övrigt får vi anlita andra företag för det vi vill ha gjort som man inte fixar själv. Eftersom det vi betalar till Sotenäs kommun debiteras av en förvaltning är det självkostnadspris enligt gällande lagstiftning.

Platserna på Guleskär har bara kommit till för att markägaren skall tjäna pengar. Att det finns lediga platser beror nog på att de inte hyr ut till kommunens självkostnadspris. Så att byta från GREFAB´s platser till de lediga platserna på Guleskär är nog inte något som man gör av ekonomiska själ. Men har man råd eller är piskad att få tag på en båtplats oavsett vad den kostar så är det ju ett alternativ. Kör man som en biltjuv kan man komma från Göteborg till Kungshamn på mindre än 1,5 timmar. och det är gratis parkeringsplatser på gångavstånd - än så länge.

Lite längre ner på Seniorseglarnas sida tar du upp transformatorstaioner på Tjörn.

Under en period satte vi på Sotenäs Elverk upp nån transformatostationer som såg ut som sjöbodar - visserligen ganska dåliga imitationer i betong, men det var i alla fall åt det hållet. Det var pga direktiv från stadsarkitekten (om jag inte mins fel). En station står mellan skolan i Hunnebostrand och Folketshus. Om du går Hunnebovägen från Hunnebos gästhamn och passerar tennisbanan (på vänster sida), går du in nästa avtagsväg till vänster. Ca 50 meter in på vänster sida ligger stationen.

Att Fortum skulle satsa några pengar för att transformatorstationerna skall se ut som sjöbodar tror jag knappast att ägarna accepterar.
Nej, till Kungshamn, Smögen och Sotenhalvön kom jag bilvägen där här gången. Mitt huvudmål var egentligen Tryggö och Tryggverör, men jag kom inte över sundet. Får se om man kan komma dit båtledes nästa år. Eller kan man vada över från Ramsvikslandet?

http://www.seniorseglarna.se/tryggo-filer/tryggo.htm

Anslaget om båtplatser står mycket riktigt på Guleskär. Jag hajade till när jag såg det och kunde inte låta bli att plåta det, eftersom jag för många år sedan förgäves sökte med ljus och lykta efter båtplats i Kungshamn.

Intressant att det tydligen gjorts försök att lätta upp utseendet på transformatorstationer. Nästa gång jag besöker Hunnebo ska jag fota den du nämner. Med litet fantasi och känsla är jag säker på att man kan göra mycket utan det behöver kosta nämnvärt mer. Jag körde i somras till Uppsala och noterade då att alla busskurer utmed vägarna såg väldigt inbjudande ut, ungefär som sjöbodar i trä vill jag minnas. Det vore något för Västtrafik att ta efter.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av SWE54 » tis 27 sep 2011, 07:11

Pirateking skrev:Svar på din fråga 1 (din första mening): Vi hyr ingenting vi nyttjar en tillgång .
Svar på din fråga 2 (din andra mening). Jo vi skulle kunna sälja Göteborgs skärgård till utlandet (läs Norge) så sett så undanhåller vi kommuninvånarna en intäckt svar ja , en poäng till dig där. Svar på din fråga 3 är att säkerligen finns det gbg-are som vill ha snabba cash och festa upp pengarna på några helger på något jippohelger. Ärligt talat så förstår jag inte andemeningen i dina sista meningar, inget elakt menat men du får nog tänka om, dina synpunkter saknar faktiskt stabil grund.
Kom gärna tillbaks med mer relevant kritik.

Mvh

pirateking
Låter mest som duktigt med frustration, till viss del förståligt men det kostar att driva hamnanläggningar, det kommer man inte undan. Någon får betala för det och det är ju såklart den som nyttjar som får göra det.
Är det gratis nyttjande du vill ha så får du ligga i naturhamn och följa allemansrätten.
Var i stället glad du att man kan ha båt i en sådan här natur till en tiondels kostnad ( grovt uppskattat ) jämfört med tex Medelhavet...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Peter_K » tis 27 sep 2011, 08:46

Pirateking skrev: Självkostnad i detta fallet är 0 kr. Om kommunen dvs kommuninvånarna äger marken så skall den betraktas som vilken tomt/fastighet som helst, man kan ju inte hyra av sig själv heller eller hur? Det skall med andra ord inte finnas ngn sorts arrende överhuvudtaget. Ta du och sparka dessa tjänstemän som påstår ngt annat, (avlönade av skattebetalarna med tramspappersuppgifter som dagligt arbete) och anställ förskollärare för skattepengarna istället så har du dina lärare till adhd-barn gratis.
Man hyr inte av sig själv.
Bolaget GREFAB hyr mark av kommunen.
Sedan råkar bolaget GREFAB (för närvarande...) vara helägt av kommunen.
Det finns lagstiftning som säger att kommunalt ägda bolag måste ta ut marknadsmässiga priser för att inte slå undan benen på de privata aktörerna. Hur skulle det annars se ut om man drev en marina som man gjorde en normal bolagsvinst på, och sedan kom en kommun in och dumpade priset på båtplatser?
Alla borde ha skägg

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » tis 27 sep 2011, 09:47

SWE54 skrev:
Pirateking skrev:Svar på din fråga 1 (din första mening): Vi hyr ingenting vi nyttjar en tillgång .
Svar på din fråga 2 (din andra mening). Jo vi skulle kunna sälja Göteborgs skärgård till utlandet (läs Norge) så sett så undanhåller vi kommuninvånarna en intäckt svar ja , en poäng till dig där. Svar på din fråga 3 är att säkerligen finns det gbg-are som vill ha snabba cash och festa upp pengarna på några helger på något jippohelger. Ärligt talat så förstår jag inte andemeningen i dina sista meningar, inget elakt menat men du får nog tänka om, dina synpunkter saknar faktiskt stabil grund.
Kom gärna tillbaks med mer relevant kritik.

Mvh

pirateking
Låter mest som duktigt med frustration, till viss del förståligt men det kostar att driva hamnanläggningar, det kommer man inte undan. Någon får betala för det och det är ju såklart den som nyttjar som får göra det.
Är det gratis nyttjande du vill ha så får du ligga i naturhamn och följa allemansrätten.
Var i stället glad du att man kan ha båt i en sådan här natur till en tiondels kostnad ( grovt uppskattat ) jämfört med tex Medelhavet...

Nu handlar det inte om att jag vill ha något gratis, kommuninvånarna i Göteborg har nog knappast bidragit med en enda kr till båthamnarna de senaste decennierna såvitt jag vet, utan vi båtägare har betalt för oss själva. Det jag är emot är att kommunen skall tjäna pengar på oss genom t.ex parkeringsböter oskäliga arrendeavgifter m.m.

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » tis 27 sep 2011, 10:07

Peter_K skrev:
Pirateking skrev: Självkostnad i detta fallet är 0 kr. Om kommunen dvs kommuninvånarna äger marken så skall den betraktas som vilken tomt/fastighet som helst, man kan ju inte hyra av sig själv heller eller hur? Det skall med andra ord inte finnas ngn sorts arrende överhuvudtaget. Ta du och sparka dessa tjänstemän som påstår ngt annat, (avlönade av skattebetalarna med tramspappersuppgifter som dagligt arbete) och anställ förskollärare för skattepengarna istället så har du dina lärare till adhd-barn gratis.
Man hyr inte av sig själv.
Bolaget GREFAB hyr mark av kommunen.
Sedan råkar bolaget GREFAB (för närvarande...) vara helägt av kommunen.
Det finns lagstiftning som säger att kommunalt ägda bolag måste ta ut marknadsmässiga priser för att inte slå undan benen på de privata aktörerna. Hur skulle det annars se ut om man drev en marina som man gjorde en normal bolagsvinst på, och sedan kom en kommun in och dumpade priset på båtplatser?
Nej just det! Man hyr inte av sig självt kommunen ägs av dess invånare dvs oss själva. Så enkelt som du beskriver är det inte. Utan Göteborgs småbåtshamnar skulle nog aldrig Volvo (som exempel) ha blivit vad det blivit, det är mycket Volvofolk som seglar och har båtar, kanske många av dom bosatt sig i någon annan stad annars. Kommunen tjänar också pengar på inhemsk turismen tack vare att folk är kvar och grejar med båtarna istället för att resa utomlands. Så det är en j-dra härva att nysta i och ta hänsyn till. Sedan så är inte Göteborg lika attraktivt idag som det var förr, bara nu förra veckan fick jag reda på att en av mina arbetskolleger flyttar ner till Växjö, han sa att hans barn två och fyra år gamla inte skall växa upp i gbg för det har blivit för mycket kriminalitet i stan. Jag hävdar att det är viktigare för gbg att ha bra billiga båthamnar för att locka bra folk och företag till stan än att ta hänsyn om konkurrenskäl till några mindre privata hamnar.

Så det så

Pirateking

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av stangen » tis 27 sep 2011, 10:11

morg skrev:Nu har kommuners prissättning av arrenden på mark de äger ganska lite med fri marknad att göra. Det handlar mer om lagom prissättning för en lagom samhällsnyttig verksamhet så att våra (politikernas) beslut fortfarande skall verka lagom legitima. Typ hur många lekplatser ska båtägarna få så att de blir lagom missnöjda?!? Du får byta från företagsekonomi till statsvetenskap!

Det blir till att börja med inte så mycket fri marknad när en kommun har en så stor andel av båtplatserna där både pris och utbud ligger under polidiotiska beslut, nycker och vadvetjagochdu om vad som styr deras tankar. Du har politiska beslut om arrendet på en stor del av marknaden och du har politiska beslut om utbudet genom planmonopolet. Så marknaden är typ i Phuket på semester!
Grefab är ett vinstrivande bolag, ägt och styrt av kommunen. Man verkar alltså i högsta grad på den "marknad" som finns i konkurrens med andra. Och som någon påpekade får kommunala bolag inte underprissätta sina tjänster. Från Grefabs webb:
Bolaget skall ha en tillfredställande soliditet och lönsamhet. Verksamheten skall därför inriktas på anläggningar med förutsättningar att åstadkomma kostnadseffektiva lösningar. Finansiering av bolaget skall i huvudsak ske genom de avgifter som båtägarna erlägger. Styrelsen skall fastställa avgifter för den service som båtägarna erbjuds.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Eilean » tis 27 sep 2011, 10:25

"Jag hävdar att det är viktigare för gbg att ha bra billiga båthamnar för att locka bra folk och företag till stan än att ta hänsyn om konkurrenskäl till några mindre privata hamnar."

Undrar vad de små privata varvsägarna skulle säga om detta?
Låter inte så litet Sovjet i mina öron.

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » tis 27 sep 2011, 13:31

Eilean skrev:"Jag hävdar att det är viktigare för gbg att ha bra billiga båthamnar för att locka bra folk och företag till stan än att ta hänsyn om konkurrenskäl till några mindre privata hamnar."

Undrar vad de små privata varvsägarna skulle säga om detta?
Låter inte så litet Sovjet i mina öron.
Det kan jag svara på! Dom blir inte så lite förbannade!
Men faktum är att både Göteborg och Malmö är två städer som fått rykten om sig att de har blivit gangsterstäder. Förr i tiden så flyttade familjer till dessa städer för att deras barn skulle få en bra framtid men idag är det snarare tvärtom. Höga båtplatsavgifter främjar den rikare gruppen i samhället och stöter bort de mindre bemedlade vilket i sin tur får som konsekvens att fattigare barn kommer än mer att undanhållas båtlivet. Alltså för att även förortsungarna från de mindre attraktivare områdena skall få en chans att komma ut på sjön så krävs avgifter som deras föräldrar har råd med. Bättre att ungdomarna är ute på sjön istället för att de driver omkring i gäng i förorterna och hittar på jäkelskap. Med andra ord: Billiga båtplatser motverkar kriminalitet vågar jag nog bestämt hävda.

Okej! Det låter kanske som Sovjet men det är så det är.

Mvh

Pirateking

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Eilean » tis 27 sep 2011, 13:39

Re: Pirateking

Socialpolitik enligt Bavariamodellen alltså.

Kan man tänka sig att inkludera exempelvis golfbanor i tänket också?

Skriv svar