Bra seglarkläder?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Bra seglarkläder?

Inlägg av Spider » tor 22 sep 2011, 18:32

Tänkte köpa bra seglarkläder till gumman när hon fyller år. Gill verkar ha modeller speciellt för damer, men hur är det med andra märken. Byxor och jacka är tanken, bra kvalité, ska klara skitväder, men vara bekväma. Maxpris kring 5000:-. Var köper man lämpligast och mest prisvärt? Ska man invänta mässan i November?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Seawolf » tor 22 sep 2011, 18:53

Min fru som är frusen av sig så fort hon blir stillasittande i t.ex. en båt, fick en vinteroverall av yrkesklädtyp för 15 år sen.
Nåt i denna stil: http://www.billigaarbetsklader.se/arbet ... 223-1.aspx

Sen dess har hon aldrig frusit och använder den hellre än annat ombord. Jag har en liknande och är också nöjd, duger att vara ute i båten med vid minusgrader.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Anders S » tor 22 sep 2011, 21:24

Inget att tveka om, köp förra årets värstingmodell på rea ("Värsting" är treskikts, med "andasskiktet" på eget tyg. När andasmembranet är laminerat på yttervävens insida blir det inte alls lika bra "andas" och direkt dålig slitstyrka.) Musto BR2 är tyvärr tvåskikts, precis som gamla Offshore. Dåliga erfarenheter även av ett tvåskikts HenriLLoydställ gör att jag tror att väven och konstruktionen är viktigare än ett märkesnamn. Låt inte några hundralappar avgöra, för ett sjöställ kan du (din fru) ha i många år om det är kvalitet (är det egentligen ett argument i sammanhanget?)

För fem papp skulle jag spana efter XM Ocean, prisvärt. (Jag råkar ha ett sådant Ocean (treskikt) och ett Musto Offshore (tvåskikt), därav rådet). Musto MPX är min fru nöjd med. Bra varianter inom Gill och Henri Lloyd får andra tipsa om - det finns med säkerhet där också, men undvik låg- och mellankvaliteterna. Storleken skall vara "stor" så man kan ha förstärkningsplagg under. Vid Eskimåväder och drivis har man färstärkningsplagget på insidan, och i varmt väder är "luftigt" inne i sjöstället heller inte fel.

Hur mycket man än vill tror jag inte någon kan få mer än två av de tre: torr, varm och snygg... MEN, det är en smaksak. Seglarställ i rött och gult ser tuffa ut, och rörlig skall man absolut kunna bli i ett kvalitetsställ. När det gäller passform och "bylsig vs trång": Tänk på att man kan köpa jacka och byxor i olika storlek, det kan vara en lösning.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Schvidja » tor 22 sep 2011, 22:11

"Seglarställ i rött och gult ser tuffa ut"
Men har det inte varit lite tvärtom senaste åren, svart har varit det tuffaste så om du säger att rött och gult ser tuffa ut så känns det lite oldschool men smartare.
Om kolfibersvart varit inne så verkar det rätt korkat ur sjösäkerhetssynpunkt men trenden vänder förhoppningsvis eller har kanske redan vänt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Anders S » tor 22 sep 2011, 22:47

Schvidja skrev:"Seglarställ i rött och gult ser tuffa ut"
Men har det inte varit lite tvärtom senaste åren, svart har varit det tuffaste så om du säger att rött och gult ser tuffa ut så känns det lite oldschool men smartare.
Om kolfibersvart varit inne så verkar det rätt korkat ur sjösäkerhetssynpunkt men trenden vänder förhoppningsvis eller har kanske redan vänt.
Jag menade nog mest "snyggt" i betydelsen elegant, och ställde dagisgult och brandmansrött i motsats till detta.
Jag får helt enkelt börja späcka mina inlägg med "tycker jag" och sådant...

Svart är modefärg, dessvärre, men rött och gult är klassiska färger, för att inte tala om orange. Du hittar ju de riktigt seriösa sjöställen ( - Ocean) i signalfärger, så någon har väl tänkt. Dessvärre finns de i blasksvart också, men man får ju tänka litet själv. Modefärger är väl litet mer förknippat med bryggor och skärgårdar där de man träffar kanske tänker en smula på färgmatchning och sådant. Litet dovt rött ihop med antracit har varit poppis för några år sedan (Musto MPX), mitt Musto (fem år) är grått och antracit (men med illgul huva).

Men hav tröst. Illgult blir med tiden allt mera smutsgrått, i alla fall här och där. Det vet jag bestämt. :P
Anders S

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av PelleL » fre 23 sep 2011, 11:35

De här http://www.wetsuitoutlet.co.uk/musto-wo ... -4122.html
och den här http://www.wetsuitoutlet.co.uk/musto-mp ... -1956.html
kanske? Visserligen precis över 5000 men dja..bra grejor. Annars finns det mycket annat att välja på i samma nätbutik till helt andra priser än i sverige.

MalinK
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 25 jan 2007, 13:35

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av MalinK » fre 23 sep 2011, 13:29

För mig ska seglarkläder sitta bra, vara smidiga att röra sig i och såklart vara snygga. Dessutom ska de självklart hålla mig torr. De jag har just nu uppfyller allt detta.
Har en Gill KB1 racer jacket, en Gill KB1 racer smock och ett par byxor från Aigle.

KB racer jackan/smocken är unisex, men jag har minsta storleken och de sitter bra och känns inte bylsiga. Jag får plats med både varm tröja och flytväst under båda utan problem.
Helt klart bästa seglarjackan jag haft.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Anders S » fre 23 sep 2011, 14:43

Nu är väl alla sjöställsluvor i "dagisgult", får man hoppas, men de skall fram också om man hamnar i vattnet. Det kan man ju tänka på i så fall.

En snygg livsele i matchande färg, någon?
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Spider » fre 23 sep 2011, 18:45

MalinK skrev:För mig ska seglarkläder sitta bra, vara smidiga att röra sig i och såklart vara snygga. Dessutom ska de självklart hålla mig torr. De jag har just nu uppfyller allt detta.
Har en Gill KB1 racer jacket, en Gill KB1 racer smock och ett par byxor från Aigle.

KB racer jackan/smocken är unisex, men jag har minsta storleken och de sitter bra och känns inte bylsiga. Jag får plats med både varm tröja och flytväst under båda utan problem.
Helt klart bästa seglarjackan jag haft.
Tack allihop för bra tips, fortsätt gärna. Kul med en tjej som svarar när man söker prylar just för tjejer. Kanske en dum fråga men vad är skillnaden mellan en "smock" och en "jacket"? Läste men hittade inte den stora skillnaden?

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Excel 319 » lör 24 sep 2011, 12:48

Jag stödjer Pelle L. Skicka efter till i stort set halva priset. Jag gjorde det för några år sedan från just Wetsuite och är mycket nöjd.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Spider » lör 24 sep 2011, 23:16

Vilket jä...la oflyt man har ibland. Beställde Gill kläder på Wetsuit, sen när jag var klar så såg jag att jag hade sparat 800:- på att köpa dom i Sverige på seglarkläder.nu. :o :evil:

MalinK
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 25 jan 2007, 13:35

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av MalinK » mån 26 sep 2011, 10:13

Spider skrev:[

Tack allihop för bra tips, fortsätt gärna. Kul med en tjej som svarar när man söker prylar just för tjejer. Kanske en dum fråga men vad är skillnaden mellan en "smock" och en "jacket"? Läste men hittade inte den stora skillnaden?
Ja, jag tänkte att det kan vara bra att få lite tips även från en tjej, eftersom jag gissar att de flesta är här är killar. :)

Skillnaden är att smocken inte har dragkedja ända ner. Man måste trä den över huvudet. Jag brukar ha den om det är riktigt taskigt väder. Men egentligen spelar det ingen roll, jackan funkar också bra i busväder, så skulle jag bara köpa en skulle jag välja jackan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 10:28

MalinK skrev:
Ja, jag tänkte att det kan vara bra att få lite tips även från en tjej, eftersom jag gissar att de flesta är här är killar. :)
Så är det. Men tänk på att ingen kvinna någonsin kan vara lika frusen, våt och eländig(*) som en kille... :P


(*) Om han får säga det själv, alltså.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av Spider » mån 26 sep 2011, 21:14

Jag räknade fel i priset :oops: . Det var billigare från England.

HarriMilan
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:06

Re: Bra seglarkläder?

Inlägg av HarriMilan » sön 15 nov 2020, 14:18

Nu är jag lite sen i den här tråden men har ju nyligen köpt segelbåt och nu letar jag seglarjacka till ett rimligt pris, ca 3K.

Det finns ju inget större utbud i Nyköping och det är ju inte båtsäsong just nu så kanske inte finns hemma alls.

Vattentät och varm men lätt att röra sig i och kan användas även om det varmt.

Kanske svår och omöjlig att svara på men jag försöker ändå.

Med vänlig hälsning,
Harri

Skriv svar