Cenit Seven Plus

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravag
Platinamedlem

Cenit Seven Plus

Inlägg av Ravag » mån 19 sep 2011, 15:50

Tog en hamnarunda med äldsta sonen i helgen och sprang på något jag aldrig hört eller sett förr. På avstånd trodde jag det var en Dominant Race som låg på land men efter lite efterforskningar förstår jag att det är en Cenit Seven Plus, ingen vanlig båt och jag hittar inga kappseglingsresultat alls. Verkar nästan vara det enda exempleret jag sprungit på...

Har någon kappseglat med eller mot en sådan någongång? Eller vet mer än det som finns att hitta på nätet.

Mvh/Dan

Ravag
Platinamedlem

Re: Cenit Seven Plus

Inlägg av Ravag » tis 20 sep 2011, 16:48

Svarar själv :D

Fick tag i ägaren av det ex jag sprang på och sedan konstruktören/båtbyggaren. Det visade sig att Cenit Seven Plus med ruff bara byggdes i 3 exemplar. Ett ex hade tydligen seglat ett Tjörn Runt med en 9 plats totalt. Formen är destruerad och projektet nedlagt pga bristande intresse. Synd eftersom båten ser himla fräck ut och lystalet 1,12 verkar lågt i förhållande till de båtfakta som presenteras.

http://cenit.se/boats/cenit_seven/cenit_seven_plus.htm

Case closed...

Pelle-48
Platinamedlem

Re: Cenit Seven Plus

Inlägg av Pelle-48 » ons 21 sep 2011, 14:09

Ja lystalet 1,12 är lågt jämfört med Melges 24 som har 1,27. Troligen surfar Melges bättre med sin breda akter.
1,12 är annars samma som Tempest har och då behöver man en i trapets och en vid rodret.
Tyvärr är nog Sverige idag alldeles för litet för den här typen av båtar (Chess har tydligen tillverkats i 30 ex jämfört med Monark 606 700 ex)

Skriv svar