synka ipad med gps

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
febb
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 12:18
Ort: Göteborg

synka ipad med gps

Inlägg av febb » mån 12 sep 2011, 15:20

Hej.
Jag har en lowrance gps och jag undrar om man kan synka en ipad med denna gps?
Jag hade tänkt mig att om man har en ipad, så kan man sitta nere i båten och göra rutter och lägga ut waypoints som man sedan synkar över till gpsen uppe i båten.
Febb

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: synka ipad med gps

Inlägg av bosseh » mån 12 sep 2011, 17:11

I dagsläget tror jag detta bara är möjligt med någon Raymarine plotter. Men möjlighet lär komma i framtiden.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: synka ipad med gps

Inlägg av gungner » mån 12 sep 2011, 18:30

jag har synkad mellan iPad (Navionics) och Raymarine E90W. Tyvärr är appen inte vidare stabil så den kraschar en hel del. Det blev faktiskt värre efter senaste uppdateringen. Jag har även provat iSailor som sparar KML filer, fast då måste kan ha en mac/pc med sig vid sidan om för att konvertera till rätt format. Jag har testat bara för att kolla och det gick via GPSutil att konvertera till ARCHIVE.FSH format som Raymarine vill ha, är övertygad om att det även finns för Lowrance, och det fungerade. Att behöva ta med sin laptop tar ju bort hela finnessen med iPad så jag har inte använt denna lösning. Raymarine har en ny plotter på G som heter e7 som direkt synkar sjökort etc mellan iPad och plottern, en egen app alltså.

Jag försöker övertyga div tillverkare av plotter-appar att de via WLAN/UDP skulle kunna överföra rutter via en WLAN-RS422 brygga och NMEA vilket de flesta tillverkar stödjer men utan framgång. Det finns en hel del appar som läser NMEA via WLAN-RS422 brygga så tekniska funkar det ihop med iPad, dock vill man ju att appen skall skicka rutten via NMEA. Jag har provat att använda padden för navigering och kommit fram till att den är rätt så värdelös ute och i sol, men som planerare skulle den ju vara helt perfekt. Hoppas det kommer en app som är ett komplement till plottern, alla verkar önska att paddan skall ersätta plotter, inte hos mig i alla fall.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: synka ipad med gps

Inlägg av matz » mån 12 sep 2011, 20:53

har inte ipad inbyggd gps

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: synka ipad med gps

Inlägg av gungner » mån 12 sep 2011, 21:02

3G modellen har även GPS, alla andra kan skaffa en extern GPS http://www.tabykyrkby.se/?p=1618.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: synka ipad med gps

Inlägg av stangen » tis 13 sep 2011, 08:59

Du har en ipdad... men du berättar inte vilken programvara du använder för nav. Vilka exportmöjligheter finns i programvaran?

Jag använder GPSBabel http://www.gpsbabel.org/ för att konvertera filformat till/från Lowrance GPS.
Bild

GPSBabel är gratis och hyfsat lätt att använda. Det läser/skriver Lowrance USR och kan konvertera till/från de flesta filformat: http://www.gpsbabel.org/capabilities.html
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

febb
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 12:18
Ort: Göteborg

Re: synka ipad med gps

Inlägg av febb » tis 13 sep 2011, 13:00

Ok, det ser bra ut att man kan konvertera till lowrance. måste man ha en dator till det eller kan man göra det i ipaden?
Febb

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: synka ipad med gps

Inlägg av peterh » tis 13 sep 2011, 13:19

febb skrev:Ok, det ser bra ut att man kan konvertera till lowrance. måste man ha en dator till det eller kan man göra det i ipaden?
Någon gpsbabel syns inte i appstore.
Däremot går det att ladda ner mac-wintendo-linux eller source och köra i godtycklig dator.

Tyvärr klara inte gpsbabel raymarines "ARCHIVE.FSH" - format ännu.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar