Dominant Race?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Dominant Race?

Inlägg av Ravag » tor 08 sep 2011, 22:25

Är det någon som har erfarenhet av Dominant Race?

Klarar de verkligen segla upp till 1,14?

Veka, styva?

Negativt?

positivt?

Vad bör man tänka på att kolla extra vid köp?

Mvh/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dominant Race?

Inlägg av Seglaren » tor 08 sep 2011, 22:43

Ah, jag såg den på Blocket :D Vill minnnas att den hade 1.13 för länge sedan då jag hade H-båt och det tror jag den seglade upp till. Minns också att den stack grymt jämfört med H-båten, kändes som att sitta i en Stortriss :o Hur som helst tror jag det är en kul båt som seglar upp till sitt SRS.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » fre 09 sep 2011, 06:53

Tack Tomas,

Dominant Racen har aldrig varit riktigt aktuell för min del men nu börjar den blir det. Eftersom jag haft en del Dominant båtar (och har) vet jag att det är viktigt att hitta rätt exemplar. Det verkar som om dominant 78:ans genua passar Dominant racen, fin synergieffekt :D

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » tor 13 okt 2011, 21:14

Efter många turer blev det till slut en andra båt köpt idag. Blev en Dehler 33 CR från år 2000 (nya rutorna). Riktigt grann båt i mina ögon. Körde 125 mil idag men det var det värt :)

Nu blir det väl till att sälja Dominanten, inget jag ser fram emot.

Mvh/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dominant Race?

Inlägg av Anders S » fre 14 okt 2011, 07:34

Grattis till nya båten!

En envis, planerande och noggrann utvärdering, skarpa och tydliga brukarkrav, siktet inställt på en bestämd båtmodell...
Och sedan iväg och köpa en helt annan modell, men "med de nya rutorna". Leve de galna infallen, flexibiliteten och ner med beslutsångest och försiktighet.
Var är "Gilla"-knappen? :mrgreen:

Gôtt Mos.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Håkan » fre 14 okt 2011, 08:00

Härligt...
Nu måste du börja segla på onsdagarna också :D

Ha det
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » fre 14 okt 2011, 16:40

Anders S skrev:Grattis till nya båten!

En envis, planerande och noggrann utvärdering, skarpa och tydliga brukarkrav, siktet inställt på en bestämd båtmodell...
Och sedan iväg och köpa en helt annan modell, men "med de nya rutorna". Leve de galna infallen, flexibiliteten och ner med beslutsångest och försiktighet.
Var är "Gilla"-knappen? :mrgreen:

Gôtt Mos.
Anders S skrev:Grattis till nya båten!

En envis, planerande och noggrann utvärdering, skarpa och tydliga brukarkrav, siktet inställt på en bestämd båtmodell...
Och sedan iväg och köpa en helt annan modell, men "med de nya rutorna". Leve de galna infallen, flexibiliteten och ner med beslutsångest och försiktighet.
Var är "Gilla"-knappen? :mrgreen:

Gôtt Mos.
Det växer ingen mossa på stenar som rullar...

Precis som du beskrev läget är det, med en skillnad, det fanns ännu en båt mellan som jag bestämt mig för. En Viper 640 som inte blev köpt pga en liten skada och ett missförstånd.

Fördelen med att ha varit intresserad av praktiskt taget allt som flyter är att man har kollat upp en massa båtar tidigare genom åren och har en relativt låg omställningstid.

Denna gång var värst hitills, kom hem från jobb 17:45, öppnade Blocket via I paden och hade 5 minuter senare bestämt mig och reserverat en båt jag inte visste speciellt mycket om. Visste inte ens vilken layout båten hade akterut, tog det efter köpet eftersom det inte hade påverkat utgången.

Idiotiskt kan tyckas, jag är den första att hålla med men det finns många förmildrande omständigheter, inte bara en svår barndom :wink:

På jobb är jag tvärtom, där vill man ha hängsle och livrem eftersom tokiga beslut drabbar många, privat är det befriande kalkylfritt :D

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » fre 14 okt 2011, 16:58

Håkan skrev:Härligt...
Nu måste du börja segla på onsdagarna också :D

Ha det
Håkan skrev:Härligt...
Nu måste du börja segla på onsdagarna också :D

Ha det

Tack Håkan,

Det är tanken! Det medföljde en del segel också, lite Northprylar men jag hann inte kolla så mycket på dem. Hade tidspress. Jag känner inte att det är lönt att ha nya segel under första året, med en besättning som inte seglat tidigare samt en ny båt tänker jag börja med det viktigaste först. Segla på rätt håll och försöka få upp spinnakern innan undanvindsbenet är slut..

Jag har följt era kappseglingsdiskussioner på en del forum och du är den enda som är ödmjuk gällande att "tro sig veta en massa" men många andra är antingen okrönta världsmästare eller så är det mer snack än verkstad. Det diskuteras om små petitesser hit och dit och antingen har kappseglingen och måmga som seglar utvecklats enormt under de år jag varit borta eller så är verkligehten samma som tidigare men folk har mindre självkritik. Jag hoppas på det sistnämnda annars lär sista platsen vara bokad till oss många år framöver. Vet inte vad jag skall tro men det lär ju märkas 2013 eller så..

Nu skall jag bara trolla bort Dominanten och flytta Dehlern 57 mil söderut...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dominant Race?

Inlägg av Seglaren » fre 14 okt 2011, 19:44

Ravag skrev: Nu skall jag bara trolla bort Dominanten och flytta Dehlern 57 mil söderut...
Stort grattis! Gillar att det finns fler som kan ta snabba beslut, allt blir inte bättre av att dras i långbänk :D Hmm, flyttas 57 mil söderut, låter som mina breddgrader, du kanske kan trolla hit Dominanten när du ändå är och hämtar Dehlern :wink: Vore skoj med en SEGELbåt igen också Turen passar liksom bättre till att vistas i mer än att kappsegla. Hur som helt skoj, ni lär nog bli riktigt nöjda med nya båten!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » fre 14 okt 2011, 20:27

Tack Tomas,

Jo Dehlern blir nog riktigt bra!

Att sälja Dominanten känns i ärlighetens namn inte alls kul för någon i familjen, massor av energi och pengar gick åt för att hitta rätt exemplar och sedan blev det ett komplett segelställ....Ja du vet hur det kan vara. Kan jag behålla den gör jag det.

I ditt fall har du en perfekt familjebåt, nu skall du hitta en som utgör kryddan i seglingen :wink:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Håkan » lör 15 okt 2011, 12:45

Om jag känner dig rätt dröjer det inte länge förrän vi får problem av haka ev er på kryssen.
På länsen får vi inte hoppas ni ligger nära oss... ;-)

Ser fram mot våra duster 2012 :evil:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » lör 15 okt 2011, 18:15

Hehe, jo håll er undan på länsen, jag står oftast på fördäck och gippar medan ingen styr...

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Håkan » sön 16 okt 2011, 08:52

Ravag skrev:Hehe, jo håll er undan på länsen, jag står oftast på fördäck och gippar medan ingen styr...

/Dan
Då skall vi försöka vara så långt före sr som möjligt på länsen... :mrgreen:
Å andra sidan vet jag inte om det är så mycket bättre att möte en vilt gippande Dehler på kryssen heller... :wink:

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Dominant Race?

Inlägg av Ravag » sön 16 okt 2011, 20:34

Om vi inte klyver er i starten så för vi flera chanser under seglingens gång, Dehlern har en fin vass för och en HP bör inte vara alltför svår att klyva, flyvepapp som Danskarna skulle säga :wink:

Min yngste sons kompisar är sugna på att gasta ( 10 år ) de klarar säker styra när jag slår och gippar, hur svårt kan det vara. De är ju dessutom inte så kinkiga vid närkontakt, de gnuggar ju skrov mest hela tiden när de seglar optimist. Jag har Svenska Sjö, vad har du? Mängdrabbat kanske fungerar!?

/Dan

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Dominant Race?

Inlägg av Fredrik » mån 17 okt 2011, 05:38

Jag försökte klyva en Maxi 68 med min Pansarkryssare (IF) en gång, men det gick inge vidare. Blev bara ett triangulärt hål in i förpiken...
Svenska Sjö knotade iallafall inte, ett telefonsamtal senare var Maxin på varv (min båt fick en buckla på nosbeslaget, det får jag leva med).

Tror du att Dehlern har ett förskepp som klyver bättre, eller är det sprödare material i dagens båtar? Någon borde lägga upp ett diagram över detta så man vet vilka som är de verkliga farorna på banan. 10-åringar med optimist-tänk, det gillar jag, de måste vara lika kompromisslösa som en självmordsbombare, eller kanske Express-seglare...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar