Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av stangen » fre 02 sep 2011, 15:51

Har följt flera diskussioner om solpaneler och regulatorer, MPPT och PWM, men aldrig riktigt fattat poängen.
Till dess jag hittade en sida som förklarar det hela förnämligt (enligt min lekmannamässiga mening). Läs hela storyn här: http://24volt.eu/mppt.php

Vilken effekt har din panel... egentligen?
En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt
Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre.
Det viktigaste om MPPT vs PWM

MPPT regulator:
Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.
PWM regulator
PWM står för Pulse Width Modulation och det betyder att dessa regulatorer sänder korta laddpulser i snabb följd till batteriet. Är batteriet urladdat sänder regulatorn ut långa pulser i ett tätt intervall och laddningen blir nästan konstant. Till ett fulladdat batteri tickar bara korta pulser i långsamt tempo för underhållsladdning. Moderna PWM-regulatorer är oftast tre, eller fyrstegsregulatorer, vilket innebär att batterierna laddas i olika steg för en så hälsosam laddning som möjligt. PWM-regulatorer saknar dock MPPT-regulatorns effekthöjande egenskaper, här blir det istället batteriet som bestämmer spänningen med de förluster det innebär.
Dessa förklaringar gör det lite enklare att hänga med i snacket tycker jag.
Men vad som är bäst för mig eller dig vete 17.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av bosseh » fre 02 sep 2011, 16:52

Här är en annan sida som förklarar bra men engelska.
http://www.windsun.com/ChargeControls/MPPT.htm

En annan sida mycket bra sida med frågor och svar om solpaneler på svenska:
http://solarlab.se/solpanel/solcell-faq

Dessa artiklar ger två enkla men viktiga slutsatser:
1. MPPT ger i snitt 10-15% mer energi under sommaren.
2. Om man slaviskt vrider panelen efter solen får man ca 28% mer energi under sommaren.

Till detta tycker jag man ska ge en viss varning för Naps MaxPower MPPT-regulator: Den matar fulladdade batterier med 14,3V vilket anses för högt och på sikt korroderar sönder batterierna.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av BF!! » fre 09 sep 2011, 14:30

Apropå Maxpower så ser jag också att den matar fulladdade batterier med 14,3V och även mera.
Har sett när jag kommer till båten när den legat stilla i hamnen en vecka att den kan ligga 14,4 eller 14,5 volt på min NASA mätare. Har även
en annan digital mätar i båten som visa samma spänning. Har funderat på att meka in en diod efter Maxpower men den sänker ju hela 0,7 volt. En germaniumdiod
skulle funka bättre som bara sänker med 0,3 volt. Men dessa är ju lite mer knepiga att hitta för en hyfsad peng som ska tåla några ampere.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av S-B A-son » fre 09 sep 2011, 16:16

BF!! skrev:Apropå Maxpower så ser jag också att den matar fulladdade batterier med 14,3V och även mera.
Har sett när jag kommer till båten när den legat stilla i hamnen en vecka att den kan ligga 14,4 eller 14,5 volt på min NASA mätare. Har även
en annan digital mätar i båten som visa samma spänning. Har funderat på att meka in en diod efter Maxpower men den sänker ju hela 0,7 volt. En germaniumdiod
skulle funka bättre som bara sänker med 0,3 volt. Men dessa är ju lite mer knepiga att hitta för en hyfsad peng som ska tåla några ampere.
Använd en Schottkydiod. Exempelvis denna som har ett framspänningsfall på under 0,4 V vid strömmar upp till 4A och temperatur 25 grader. Kostar 24 kr + moms.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18973

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av BF!! » lör 10 sep 2011, 11:13

Tackar för tipset.
Hade inte en tanke på en Schottkydiod men nu ska jag fixa en sån!
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av bosseh » lör 10 sep 2011, 17:03

Lite skeptisk med dioden, den måste ju kopplas förbi när batterierna laddas. Men visst, använder man dioden när man ligger stilla längre perioder så kommer batteriernas livslängd öka.

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av cruisaren » tor 15 sep 2011, 10:20

För oss alla med öppna blysyrabatterier är väl inte 14,3 en spänning att oroa sig för? Ger lite vattenavgång som enkelt kompenseras med påfyllning då och då.
Är det dessutom inte så att MaxPowern går ner på underhållsladdning när batterierna börjar bli fulla?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av bosseh » tor 15 sep 2011, 15:16

Problemet är att 14,3 V är MaxPowerns underhållsspänning. Häromdagen när jag var nere i båten låg spänningen på 14,4V och batterierna är helt fulladdade. Igår var det 14,5V - då åkte MaxPowern ut!
Den korrekta spänningen för underhållsladdning för våta blybatterier är enligt batteriexpertisen, 13,2-13,3V ( + ev kompensation för temperatur). En för hög spänning på ett fullt batteri gör att blyet långsamt elektrokemiskt korroderar sönder. I vissa anläggningar för tex reservkraft, larm, telefonväxlar mm håller man 13,6 - 13,8V. Det gör att batterierna underhålls och laddas om de blivit urladdade utan någon extra automatik. De blir visserligen bara laddade till ca 75% vilket är ok eftersom det är kalkylerbart. Men, de får också en klart kortare livslängd pga intern korrosion.

Oftast upptäcker man inte MaxPowerns lömska batterimord. Batteriernas livslängd kanske kortas med 25% men vem har koll på sådant?
Tråkigt också för alla som köper en fin landströmsladdare med riktiga spänningar och korrekt laddning. Den används oftast korta perioder medan MaxPowern sakta maler sönder batterierna.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av jason » lör 17 sep 2011, 14:07

Och vad ska man investera i istället för MaxPower?

/j

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av bosseh » sön 18 sep 2011, 13:32

jason skrev:Och vad ska man investera i istället för MaxPower?
Det finns en uppsjö av MPPT-regulatorer, Steca, Empo-Ni, WellSee, IVT, Juta, Outback, Tristar mfl. Vissa är riktigt dyra men att förkorta batteribankens livslängd är också dyrt. Alla verkar ha bra styrning av spänningen, vissa är väldigt sofistikerade med möjligheter till fjärrkontroll, separata temperaturgivare för batterierna mm. Kanske lite overkill i en båt men säkert värdefull för en anläggning på land som ska leverera ström året runt. WellSee sägs vara prisvärd, 3-400 kr. Empo-Ni är intressant för de som har 24V system, detta kan laddas med 12V panel.
Själv bytte jag till billiga PWM-regulatoer, en för varje panel. Jag kan inte räkna hem MPPT-regulatorn som kanske ger 15% mer ström i snitt, jag övertygad om att flera paneler/regulatorer ger minst lika mycket ström. Flera MPPT-regulatorer är för dyrt idag men priserna kommer säkert att falla.
pwm1.png
PWM-regulator

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av BF!! » mån 26 sep 2011, 23:27

Nu har min MaxPower åkt ut och min gamla Phocos CML10'a har nu återinträtt på arenan som nu är återmonterad.
Nu ska det bli spännande hur detta kommer att avlöpa via min batterimonitor BM-1 som får visa hur det avlöper i solens glans.

Rapport om detta kommer sen .......
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Solpanel och regulator, äntligen förklarat på svenska

Inlägg av BF!! » lör 05 nov 2011, 01:01

Nu har det gått drygt 5 veckor sen jag kastade ut min MaxPower regulator och kopplade in igen min gamla Phocos CML10'a regulator och den fungerar helt ok.
Förvisso står båten nu på torra land och solen är inte så effektiv men det funkar helt ok nu.

Men,
för 5 veckor sen mailade jag till Naps System som är agenten för Maxpower och påtalade mitt problem och ställde en hövlig fråga om detta problem var vanligt
och hur man skulle åtgärda detta.
Inget svar än ....... Tycker det är dåligt att inte de inte orkar svara eller åtminstone skriva nåt att dom återkommer med ett svar.
Det ger i mitt tycke dålig reklam för denna skitprodukt.,...
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Skriv svar