Hittade bara ett mätbrev (SRS) och där fanns ingen maxviktSWE54 skrev:Inte en aning..
Men många mätbrev har en maxvikt, men det kanske gäller offshore iof.
Byta båt? First 31.7
Re: Byta båt? First 31.7
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Hittade bara ett mätbrev (SRS) och där fanns ingen maxviktSWE54 skrev:Inte en aning..
Håkan

Jodå, men det är inte "samma" skrov utan ett liknande. Figaron är väl relativt bredare om häcken med, dubbelroder, smalare fena på kölen mm.Svante skrev:Hade för mig att jag läst att 31.7 bygger på skrovet från Figaro. Kan ha missuppfattat.SWE54 skrev:Nja...
Figaron är längre,bredare och betydligt lättare, men det är ju samma koncept iof...
Det är dels därför och dels pga sittbrunnen som jag är lite intresserad.
Hittat på nätet
"The Beneteau First 31.7 is the little sister of the larger 40.7. Based on the 1st Class Figaro Solo, she is a beautifully designed little yacht that will ...
/Svante
Men visst kan man väl säga att den är baserad på Figaron.
Figaron har väl sin starka sida på undanvinden medan First 31.7 har den på kryssen lite beroende på vad man jämför med..
Det finns tydligen ingen klassregelHåkan skrev:Hittade bara ett mätbrev (SRS) och där fanns ingen maxviktSWE54 skrev:Inte en aning..
http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3440
Jag har tittat på ORC breven.
Det skiljer lite men dom flesta ligger runt eller strax under 500 kg.
Most Figaro 1 in France rate between 0.970 and 0.985, which seems good to me considering the First 31.7 rates 0.950 with the same hull and weights a ton more.SWE54 skrev:Jodå, men det är inte "samma" skrov utan ett liknande. Figaron är väl relativt bredare om häcken med, dubbelroder, smalare fena på kölen mm.Svante skrev:Hade för mig att jag läst att 31.7 bygger på skrovet från Figaro. Kan ha missuppfattat.SWE54 skrev:Nja...
Figaron är längre,bredare och betydligt lättare, men det är ju samma koncept iof...
Det är dels därför och dels pga sittbrunnen som jag är lite intresserad.
Hittat på nätet
"The Beneteau First 31.7 is the little sister of the larger 40.7. Based on the 1st Class Figaro Solo, she is a beautifully designed little yacht that will ...
/Svante
Men visst kan man väl säga att den är baserad på Figaron.
Figaron har väl sin starka sida på undanvinden medan First 31.7 har den på kryssen lite beroende på vad man jämför med..
This rating applies for the second sailplan: no runners, angulated spreaders, no ballasts. In the end the Figaro was not sold with the 1st sailplan as it was deemed too powerful for solo, and I haven't seen any on the circuit.
It's a great boat eventhough a wet one and a bit of a handful in a blow
Designer's page in English available here
http://www.finot.com...en_pres_ang.htm
en bit ner på länkens sida:
The hull :
The hull was conceived to go fast:
- light wet area
- Very long flotting waterline
This boat is foreseen to navigate:
- with a crew
- solo with the water ballast full winboard
So, this hull has:
-A very good tolerance on the weight with a good shape stability not to handle often.
-A good heeling balance to be able to work with an autopilot easily.
All these characteristics are those for a fast cruising boat, then this hull was conceived to equip first 310. It equips the Océanis 300, the Océanis 311 and first 31.7 now.
The keel possesses a bulb, the rudder has a rudder stock in laminate.
/Svante
Är det Svante eller Dan som skrivit?
Håkan,
Det var ett citat från Svante anno 2006 eller liknande.
Har som sagt precis börjat segla igen och har ingen besättning. Har roat mig genom att stå i starttornet och kollat när ni seglar. Precis som du säger har ni väldigt ojämn fart, plötsligt går ni fort som bara hel-ete. Syns till och med tydligt från land. HP:en tar nog tid att lära sig men snacka om intressant och rolig båt. I lättvind ser den riktigt vass ut, i hårdvind tror jag ni skall reva riktigt mycket så ni hinner reagera innan ni visar hela undersidan mot publiken
. Det tar tid med en så pass krävande båt men det måste vara skitkul att segla den..
Svante,
Med dålig bottenfinish blir det svårt att hävda sig, speciellt med en båt med platt botten och mycket våt yta. Precis som Håkan skrev tror jag du kan få mycket ut av din nuvarande båt, bara ge den och dig rätt förutsättningar så kommer resultaten.
Mvh /dan
Håkan,
Har som sagt precis börjat segla igen och har ingen besättning. Har roat mig genom att stå i starttornet och kollat när ni seglar. Precis som du säger har ni väldigt ojämn fart, plötsligt går ni fort som bara hel-ete. Syns till och med tydligt från land. HP:en tar nog tid att lära sig men snacka om intressant och rolig båt. I lättvind ser den riktigt vass ut, i hårdvind tror jag ni skall reva riktigt mycket så ni hinner reagera innan ni visar hela undersidan mot publiken

Svante,
Med dålig bottenfinish blir det svårt att hävda sig, speciellt med en båt med platt botten och mycket våt yta. Precis som Håkan skrev tror jag du kan få mycket ut av din nuvarande båt, bara ge den och dig rätt förutsättningar så kommer resultaten.
Mvh /dan
OK, då är jag med...Ravag skrev:Är det Svante eller Dan som skrivit?
Håkan,
Har som sagt precis börjat segla igen och har ingen besättning. Har roat mig genom att stå i starttornet och kollat när ni seglar. Precis som du säger har ni väldigt ojämn fart, plötsligt går ni fort som bara hel-ete. Syns till och med tydligt från land. HP:en tar nog tid att lära sig men snacka om intressant och rolig båt. I lättvind ser den riktigt vass ut, i hårdvind tror jag ni skall reva riktigt mycket så ni hinner reagera innan ni visar hela undersidan mot publiken. Det tar tid med en så pass krävande båt men det måste vara skitkul att segla den..
Mvh /dan
Jo, vi är väldigt ojämna.
I början seglade vi bra i 4-7m/s men nu börjar vi få kläm på 3-8m/s...
Riktigt lättvind har vi fortfarande problem med och så fort det närmar sig 10m/s har vi svårt att hålla henne på rätt köl.
Nu har vi iofs ändrat trim i både lättvind och hårdvind så nu satsar vi på att klara 2-9m/s...

Visst är hon svårseglad men kul, säg bara till när du vill hänga med ut nån onsdag

Håkan

Angående om 31.7 härstammar från Figaro - jo, det gör den. Dvs den ursprungliga Figaro som man seglade Tor de France en Voile med i slutet av 90-talet. Konstruerad av Conq Finot
Det finns även en Figaro 2 som är den som relateras till här ovan. Den har mycket riktigt bredare häck och dubbelroder, design Marc Lombard - och har inget att göra med 31.7an.
Utom att båda tillverkades av Beneteau.
Enligt faktabladet väger en 31.7 3,6 ton.
Jag har vägt min båt seglingsklar (inkl alla segel) med nästan tomma tankar, men med porslin o köksutrustning samt täcken/kuddar. Vågen stannade på 4 ton.
När vi kör full besättning så kör vi på 6 man. Då bär vi full stor (och kryssfock) upp till ca 10m/s.
Shorthanded så blir segelsättningen självklart lite mindre men det funkar med fullt ställ upp till 8-10m/s - men det kräver naturligtvis lite annan teknik än med massa fläsk i lovart.
Att ha plana, fina och formstabila segel gör självklart att det funkar att segla på liten besättning även när det brallar i lite.
Vi kör med en lätt genua 1 som funkar i spannet 1 - 6 (i nödfall 7) m/s och en 110% kryssfock som ger bra drag från 4 m/s.
De som kappseglar mycket med full besättning har ofta en tung G1a som man kör ända upp till 10 m/s för att sedan byta till G3.
Men för oss som upptäckt tjusningen med shorthanded känns 110%arn som en bra kompromiss - fö det enda försegel som vi använder för cruising. Genuan lämnar vi hemma och kompletterar istället med en liten cruising-gennaker (pensionerad J-80 gennaker).
Vi har den låga riggen (LR), vilket är den enda riggtypen som säljs i Frankrike - dvs om man vill kappsegla. Annars är inte båten A-klassad (öppet hav).
Det som fransmännen kallar "Lake Rig", dvs höga riggen (HR) som har en 40cm längre, svagt konad kaltopp, säljs (enligt Beneteau-återförsäljaren jag köpte från) i princip bara till Sverige och till Tyska/Holländska insjöar.
Det finns även ett fåtal båtar med grund köl (1.48 istället för 1.92), men då tappar båten mycket av sina annars goda kryssegenskaper.
Det finns även en Figaro 2 som är den som relateras till här ovan. Den har mycket riktigt bredare häck och dubbelroder, design Marc Lombard - och har inget att göra med 31.7an.
Utom att båda tillverkades av Beneteau.
Enligt faktabladet väger en 31.7 3,6 ton.
Jag har vägt min båt seglingsklar (inkl alla segel) med nästan tomma tankar, men med porslin o köksutrustning samt täcken/kuddar. Vågen stannade på 4 ton.
När vi kör full besättning så kör vi på 6 man. Då bär vi full stor (och kryssfock) upp till ca 10m/s.
Shorthanded så blir segelsättningen självklart lite mindre men det funkar med fullt ställ upp till 8-10m/s - men det kräver naturligtvis lite annan teknik än med massa fläsk i lovart.
Att ha plana, fina och formstabila segel gör självklart att det funkar att segla på liten besättning även när det brallar i lite.
Vi kör med en lätt genua 1 som funkar i spannet 1 - 6 (i nödfall 7) m/s och en 110% kryssfock som ger bra drag från 4 m/s.
De som kappseglar mycket med full besättning har ofta en tung G1a som man kör ända upp till 10 m/s för att sedan byta till G3.
Men för oss som upptäckt tjusningen med shorthanded känns 110%arn som en bra kompromiss - fö det enda försegel som vi använder för cruising. Genuan lämnar vi hemma och kompletterar istället med en liten cruising-gennaker (pensionerad J-80 gennaker).
Vi har den låga riggen (LR), vilket är den enda riggtypen som säljs i Frankrike - dvs om man vill kappsegla. Annars är inte båten A-klassad (öppet hav).
Det som fransmännen kallar "Lake Rig", dvs höga riggen (HR) som har en 40cm längre, svagt konad kaltopp, säljs (enligt Beneteau-återförsäljaren jag köpte från) i princip bara till Sverige och till Tyska/Holländska insjöar.
Det finns även ett fåtal båtar med grund köl (1.48 istället för 1.92), men då tappar båten mycket av sina annars goda kryssegenskaper.