TUMMEN UP FÖR ATT HYRA BÅT

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

TUMMEN UP FÖR ATT HYRA BÅT

Inlägg av kajlahtinen » tis 30 aug 2011, 22:29

Dags att summera våra erfarenheter av att hyra segelbåt. Jag hade en annons på en halv dussin båtsajter om att jag ville hyra en segelbåt under sommaren eller antingen köpa en andel av en 28-34 fotare. Först kom det bara ett par ointressanta svar men sedan nappade det ordentligt. En Hanse 343 ägare ville hyra ut sin båt och gärna på ett stadigare basis. Jag var genast med på noterna men antydde att vi inte hade tänkt använda mer en ett tusen euro (dryggt 9000 kronor) per vecka för ändamålet. Och så blev det. Vi hyrde båten för två veckor i slutet av juli och betalade alltså dryga 18 tusen kronor för det. Sedan har vi kommit överens om en summa på 400 euron för en veckoslutshyrning. Nästa helg skall vi segla med ett par kompisar och dela på kostnaden. Och sedan blir det säkert en eller ett par hyrningar på vårkanten kan jag tänka mig. Sammanlagt kommer det att kosta oss kring 3000 euro per säsong.

Båten var i toppskick och behaglig att segla med självslående fock och en rejäl storsegel. Därtill var alla apparater enkla att använda och kylskåpet tillräckligt stor. Båten var också passlig till skärgårdssegling med sina 16 meter höga rigg och 1,5 meter djupa gång. Allt som allt en jättetrevlig båt för familjens semestersegling och veckoslutsavstickare med kompisar.

Detta betyder dock inte att jag tycker speciellt mycket om båten. Den har viss husvagnskaraktär med glänsande nästan röda lackade trädetaljer och en märkvärdig salongslayout med ett större bord på styrborssida och ett litet bord på babordssida. Alltså ingen ordentlig bord i salongen och bara en koj där. Därtill finns det en rejäl förpik för två och en trång akterkabin för två (om den ena är slank). Och ändå är båten over tio meter lång och tre meter bred.

Men okej, man kan inte få allt. Man får ju ganska mycket ändå. Och även om jag hade råd skulle jag aldrig ens tänka mig att köpa en dylik båt (som kostar en knapp miljon kronor).

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: TUMMEN UP FÖR ATT HYRA BÅT

Inlägg av Seagull » ons 31 aug 2011, 07:09

Ja, det är inte helt dumt det där med att hyra båt.
Om man äger en båt och ändå bara använder den under några få semesterveckor och sedan låter den ligga still på för- och eftersäsong så blir kostnaderna för användandet säkert helt i klass med de summor som här nämns. Man ska då räkna på en båt i samma storleksklass och årsmodell, man ska ta med både räntekostnader, värdeminskning, underhåll, reparationer,båtplatskostnader mm. Sedan får man också räkna med en del eget oavlönat arbete i form av putsa/vaxa/skruva och täcka in/täcka av mm. Och det blir en och annan orolig natt när man undrar om båten blåst omkull eller om den klarade åskovädret och sådant. När man hyr en båt så kan man glömma allt extraarbete. När man hyr båt kan man segla i "nya" vatten utan att behöva ta långa transport-etapper.
Men om man vill nyttja båten mer än bara dom där enstaka semesterveckorna är det en annan femma. Man kanske vill ut ett antal helger i maj-juni och sedan också ett antal helgseglingar på hösten. Ska man hyra båt för alla dessa tillfällen blir det både jobbigt och dyrt. I sådana fall är nog ett ägande att föredra.

Själv nyttjar jag båten ca 50 dygn per säsong och föredrar därför att äga.
Det finns också en glädje i att känna gemensamheten med de andra båtägarna vid vårrustning, bryggsnack mm som är svårt att översätta i pengar.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: TUMMEN UP FÖR ATT HYRA BÅT

Inlägg av Fredrik » ons 31 aug 2011, 15:23

Vi har börjat med ett koncept som ger lite av båda världarna... Vi äger en liten billig båt i Göteborg, som vi använder ganska många helger och framförallt för- och eftersäsong. Dessutom blir det en del kappsegling med den båten.

När det var dags för den längre semesterturen med familjen valde vi att hyra en större båt, dels för bekvämligheten men också för att vi kunde få en båt i en annan skärgård under två veckor. Totalt sett blev kostnaden mycket lägre än att äga den större båten, samtidigt som vi fortfarande har möjlighet att sticka ut på kvällar eller helger, när andan faller på.

På detta sätt har vi nu kunnat segla både i Gryt och Höga Kusten, och jag slipper känna dåligt samvete över att jag har en båt som inte utnyttjas tillräckligt här hemma, eftersom den ändå inte kostar så mycket att äga.
X-342 SWE 18 "Kexet"

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: TUMMEN UP FÖR ATT HYRA BÅT

Inlägg av kajlahtinen » ons 31 aug 2011, 21:20

Fredrik är inne på vad jag hade tänkt göra. Det är bara det att frugan är ganska förtjust i den stora båten och det kan vara svårt att få henne med i en liten igen. Man vänjer sig snabbt med bekvämligare omständigheter. Det är första båten för mig där jag inte hela tiden slår mig i någonstans. Men så klart man skulle gärna ha en båt att hoppa i när tillfälle och väder infinner sig. Kanske jag måste överraska henne med en snygg 26 fotare typ Dixie 27 eller Maxi Magic så småningom. Men semesterseglingen skall göras med den stora båten.

Jag satte in summorna i första inlägget för att de som ligger i ungefär samma sits som jag (inte hemskt mycket pengar, alltid ont om tid, vill helst slippa båtunderhåll och gillar segling) kunde litet kalkylera seglingskostnader visavi användning.

Kaj

Skriv svar