Fönsterlister

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
maz
Erfaren medlem

Fönsterlister

Inlägg av maz » sön 28 aug 2011, 19:39

Har nån något bra tips på fönsterlister , alltså var man har bra priser och så?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Fönsterlister

Inlägg av Anders S » sön 28 aug 2011, 21:37

Menar du mjuka fönsterlister, eller hårda fönsterramar ?

Ö-metall lär göra vilka fönsteramar (med tätlist om så önskas) man vill, medan det finns traditionell enkel och dubbel fönsterlist i de flesta grossistkatalogerna.
Anders S

maz
Erfaren medlem

Inlägg av maz » mån 29 aug 2011, 18:38

gummilister typ H-list

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 aug 2011, 19:25

Aha! Då menar du kanske sådana här: http://www.marinshopen.se/Tillbeh%C3%B6 ... fault.aspx ?

Sådana fönster anses inte alldeles lämpliga på havsgående båtar, eftersom de kan tryckas in om något tungt (behöver inte vara en våg, kan vara en rumpa eller ett knä) drabbar dem. Men tycker du de är OK med det i åtanke, så finns sådana på många håll. Här är en grossist/tillverkare med en katalog, sedan lär de väl gärna sälja eller hänvisa; http://www.plastex.se/produkter/typ.html
Anders S

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tis 30 aug 2011, 09:27

Om det är s.k. glaslist så har både Erlandssons Bga och SeaSea sådana, även intryckningssäkra.
http://www.interboat.se/SectionList.aspx?CatID=3523

Staffan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 30 aug 2011, 22:45

H-listen är kanske inte optimalt om man ska segla över Atlanten, men det är troligen inte rutorna heller. Jag hade planer på att byta ut min härdglasrutor med gummilister mot bultade plexi eller lexanrutor. Men eftersom jag inte ska ut på Atlanten så har jag bestämt mig för att behålla rutorna men med nya gummilister. De gamla har trots allt fungerat i mer än 30 år och rutorna är inte alls så repkänsliga som plastmaterialen. Av tidigare erfarenhet vet jag att det är inte helt enkelt att montera gummilist så jag har letat upp en gammal glasmästare som kan fixa det på någon timma eller så. Han säger fö att listerna har blivit bättre och att det numer alltid blir tätt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 31 aug 2011, 06:35

Det tål väl då att påpekas att det finns två varianter: Den ena är när rutan rent fysiskt är mindre än hålet och sitter mitt i hålet och en variant där rutan är litet större än hålet och sitter utanpå. Listen ser förstås litet olika ut. En annan vital grej är den sk "spännlisten" utan en sådan itryckt i den lilla rännan blir inte gummilisten lika stark. Den som oroas en smula av tanken att någon ruta kan tryckas in kan ju (för sinnesfridens skull, mest sannolikt) enkelt förbereda en eller två plywoodskivor som man kan sätta över hålet, om det skulle bli akut läge på något sätt.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 31 aug 2011, 10:40

Vill minnas att Kuntze har en del list också. (www.kuntze.se)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 31 aug 2011, 12:29

Tips:
När glaset är ute, gör en mall tex genom att lägga glaset på ett gammalt sjökort och skära. Glöm inte skriva på tjockleken. Skulle olyckan vara framme och man behöver ett nytt glas kan man bara lämna mallen till glasmästaren, det kan ta några dagar att få fram nytt glass och antagligen har man tejpat igen hålet ganska väl!

Är man riktigt pessimistiskt lagd gör man stormluckor som kan monteras inifrån. Plasta upp så att stormluckan kommer någon millimeter från glaset men trycker mot överbygget utanför gummilisten.

Är man bara lite pessimistisk kan man göra reservluckor av plywood. En enkel metod är att skära ut i bristbottnarna med lämplig förstärkning under. Borra ett par hål i skivorna och surra fast ett par kraftiga lister som kan användas vid montering av reservluckorna. Då finns allt man behöver för en reparation på ett och samma ställe.

Skriv svar