Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Seglaren » sön 21 aug 2011, 21:55

Det följde med en Garmin 3005C till "nya" båten. Behöver nu ett kort till den. Blir lite förvirrad av de olika versionerna g2, vision osv.
Och tydligen hittar man dem för 1/3 av svenska priset på ioffer.com. Är det ett skumraskställe eller lagliga grejer som säljs där?

510:- för hela Norden: http://www.ioffer.com/i/garmin-bluechar ... -475045604
eller 632:- för mindre del men tillräckligt och då heter den vision.

Är min apparat kompatibel med bästa/senaste korten eller ja, jag har en del frågor :? Finns det inte en dummie för en dummie på garmin?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Anders S » mån 22 aug 2011, 07:15

Just en sådan har jag! Det är en kompetent modell, som såldes till rätt pris först då den var utgående modell.

Att tänka på: Den använder Garmins äldre fysiska typ av elektroniska datakort (Garmin Datacard). Det finns två sätt att få in kartorna i burken - antingen köper man ett färdigladdat Datacard, eller så går man den gamla vägen med dator, kortskrivare och Garmins programvara och fyller på korten själv. Garmin har avvecklat det senare alternativet av olika skäl (piratkartor blev för lätt), så nu gäller att köpa färdigladdade kort. Att tänka på: För att underhålla enheten krävs ett tomt Datacard så man kan hämta hem uppgraderingar: https://www8.garmin.com/support/downloa ... jsp?id=903 Då skall man (givetvis) inte ta det kort som kartorna finns på, för då steker man sjökorten. Ett sådant underhålls-kort kan man med fördel köpa begagnat, om man anser att det behövs. Men fick du inte med något sjökorts-kort alls ?

Korten skall alltså vara av typ G2 (INTE G2 Vision), och på Garmins proprietära Datacard! Här är en länk, utan att jag på något sätt rekommenderar dem, men man ser täckningsområdena. Nya kort från Garmin är väl att rekommendera, om man nu inte kan fynda ett begagnat, men då måsste det vara ett Datacard ( ser ut så här: http://www.gpscentral.ca/accessories/ma ... acards.htm )

Att köpa på den här siten du länkade till är väl som att köpa på Tradera eller Blocket ? Jag misstänker, utan att veta , att det dessutom är ett av de nyare SD-korten.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Seglaren » mån 22 aug 2011, 15:12

Tackar, precis vad jag behövde veta för att inte köpa grisen i säcken. Kortet som följde med var nog bara de södra farvattnen inkl. Danmark. Får kolla upp det noggrannare, men tror inte mitt Mälaren var med.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Seglaren » fre 02 sep 2011, 22:59

Anders S skrev: Korten skall alltså vara av typ G2 (INTE G2 Vision), och på Garmins proprietära Datacard!
Idag slog jag till på ett G2 kort, men fick då till svar att 3005C bara är kompatibel med de äldre som bara heter BlueChart vilka är uppdaterade tom juli 2008. Och det verkar stämma.

Hur ska man tänka om uppdatering, finns nåt annat sätt att manuellt föra in aktuella uppdateringar?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Anders S » lör 03 sep 2011, 07:05

Seglaren skrev:
Anders S skrev: Korten skall alltså vara av typ G2 (INTE G2 Vision), och på Garmins proprietära Datacard!
Idag slog jag till på ett G2 kort, men fick då till svar att 3005C bara är kompatibel med de äldre som bara heter BlueChart vilka är uppdaterade tom juli 2008. Och det verkar stämma.

Hur ska man tänka om uppdatering, finns nåt annat sätt att manuellt föra in aktuella uppdateringar?
Det är inte så lätt att reda ut det här om man inte går till Garmin för att fråga, men G2-kort på ett Garmin Datacard skall du kunna använda, enligt Garmins egen information på nätet:

Se de här länkarna:
Först, den enhet du har, och vilka kartor den vill ha: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=291#onTheWater
Sedan, vilka kartor som finns och vad de har för produktnummer https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=6452&pvID=9752

Ett telefonsamtal till Garmins support reder väl ut det?
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Seglaren » lör 03 sep 2011, 22:09

Ja G2 på Garmin Datacard går bra, men klickar man vidare från din första länk och visa kompatibla gps'er till G2 så är inte 3005c med i listan. 3006c är med....
Får väl ringa Garmin för att vara på säkra sidan men det är nog så illa som det verkar.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av morg » lör 03 sep 2011, 23:53

Uppdaterat mjukvaran i plottern?

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av morg » sön 04 sep 2011, 06:49

Från garmin usa: "The 3005C accepts optional BlueChart g2 marine cartography"

...men på div andra ställen står det "with the latest software". Så på det med en uppdatering av programvaran i plottern så ska det nog gå fint!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Seglaren » fre 29 jun 2012, 11:11

Anders S skrev:För att underhålla enheten krävs ett tomt Datacard så man kan hämta hem uppgraderingar: https://www8.garmin.com/support/downloa ... jsp?id=903
GPS´n har legat i malpåse och tvekar m den ska till båten igen. Så undrar jag för att uppdatera till senaste programvaran, ladda ned från Garmin så krävs det väl en kortläsare av nåt slag? Kostar runt tusenlappen att antigen skicka in GPSen till Garmin och få det gjort, samma peng att köpa ett kort med senaste programvaran på. Går det att göra själv med nån kortläsare så man själv får med filerna till kortet?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 22:16

Seglaren skrev:
Anders S skrev:För att underhålla enheten krävs ett tomt Datacard så man kan hämta hem uppgraderingar: https://www8.garmin.com/support/downloa ... jsp?id=903
GPS´n har legat i malpåse och tvekar m den ska till båten igen. Så undrar jag för att uppdatera till senaste programvaran, ladda ned från Garmin så krävs det väl en kortläsare av nåt slag? Kostar runt tusenlappen att antigen skicka in GPSen till Garmin och få det gjort, samma peng att köpa ett kort med senaste programvaran på. Går det att göra själv med nån kortläsare så man själv får med filerna till kortet?
Ja, du behöver en Garmin specialkortläsare till PC:n och ett tomt (eller med inaktuellt innehåll) Datacard. Jag är också rädd att du måste ge mer än en tusing för sjökorten.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Seglaren » fre 29 jun 2012, 22:32

Anders S skrev: Ja, du behöver en Garmin specialkortläsare till PC:n och ett tomt (eller med inaktuellt innehåll) Datacard. Jag är också rädd att du måste ge mer än en tusing för sjökorten.
Tusenlappar hit och dit. Tusan också... ja då blir det dryga 2000:- för ett sjökort och uppgradering. Eller ingen uppgradering och 500 för ett beg. sjökort som är rättat tom 2008. Det var ju lite därför jag tog bort den ur båten och köpte en iPad, men säga vad man vill. En stationär vattentålig och ljusstark skärm känns som en bra grund och ipaden bättre som komplement/reserv.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Tomas B » lör 30 jun 2012, 06:54

Anlsut kabel i båten (det finns trådar som inte är anslutna) till ett RS232 uttag (serieport uttag pådatorn) sedan kan du ta med lapptoppen till båten och göra din uppdatering direkt i plottern. Saknar du seriport på datorn som får du skaffa en USB/seriportsadapter. Det är lite mek :oops: med detta detta - men resultatet blir bra. Har du sedan ett sjökortsprogram på datorn kan du skicka waipoint etc till plottern , tanka över färdspå frå plotter till datorn och sedan sitta hemma och titta på dina resor :lol: . Det finns mycket information om detta, hur inkoppling kan ske osv. på nätet.

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Anders S » sön 01 jul 2012, 09:38

Tomas B skrev:Anlsut kabel i båten (det finns trådar som inte är anslutna) till ett RS232 uttag (serieport uttag pådatorn) sedan kan du ta med lapptoppen till båten och göra din uppdatering direkt i plottern. Saknar du seriport på datorn som får du skaffa en USB/seriportsadapter. Det är lite mek :oops: med detta detta - men resultatet blir bra. Har du sedan ett sjökortsprogram på datorn kan du skicka waipoint etc till plottern , tanka över färdspå frå plotter till datorn och sedan sitta hemma och titta på dina resor :lol: . Det finns mycket information om detta, hur inkoppling kan ske osv. på nätet.

/ Tomas
Jag emotser en länk för hur uppgradering av firmware skall gå till via serieporten. Det skulle jag vara intresserad av!
(Jag är nästan säker på att det inte går, men finns det trovärdiga uppgifter om det motsatta skall jag genast ge mig.)
Anders S

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Tomas B » mån 02 jul 2012, 06:27

Jag emotser en länk för hur uppgradering av firmware skall gå till via serieporten. Det skulle jag vara intresserad av!
(Jag är nästan säker på att det inte går, men finns det trovärdiga uppgifter om det motsatta skall jag genast ge mig.)
Gjorde detta på min "nya" 276C som följde med på båten jag har köpt i vår (via USB), tidigare via serieporten till min 176C, kompisen gjorde detta för en vecka sedan på sin 298 (serieporten).

http://iqc.garmin.com/eCustomer/KODSelf ... 11df-c826-

Man måste ställa in enheten på Garmins protokoll samt om man kör via USB/Seriports adappten titta i enhetshateraren i datorn viken com port seriporten fick.

På samma sätt laddar jag över sjökort, waypoints etc.


/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp att förstå och välja Garmin-kort?

Inlägg av Anders S » mån 02 jul 2012, 16:46

Tomas B skrev:
Jag emotser en länk för hur uppgradering av firmware skall gå till via serieporten. Det skulle jag vara intresserad av!
(Jag är nästan säker på att det inte går, men finns det trovärdiga uppgifter om det motsatta skall jag genast ge mig.)
Gjorde detta på min "nya" 276C som följde med på båten jag har köpt i vår (via USB), tidigare via serieporten till min 176C, kompisen gjorde detta för en vecka sedan på sin 298 (serieporten).

http://iqc.garmin.com/eCustomer/KODSelf ... 11df-c826-

Man måste ställa in enheten på Garmins protokoll samt om man kör via USB/Seriports adappten titta i enhetshateraren i datorn viken com port seriporten fick.

På samma sätt laddar jag över sjökort, waypoints etc.


/ Tomas
Ett kanonsvar, om man har en 276 eller 176. Jag är fortfarande av åsikten att det inte går att göra så med en 3005. Det är olika modeller, med olika firmware och kartmateriel kan till exempel bara läsas från Datacard-interfacet.
Anders S

Skriv svar