Isomat spridarfäste.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Isomat spridarfäste.

Inlägg av Spider » lör 20 aug 2011, 10:21

Har läst massor om problem med spridarfästena på Isomatmasterna och det leder fram till två frågor. Min nya båt har Isomat som ännu är ok.
I något inlägg stod det att brottet i spridarfästet uppstår pga spridarens rörelse i horisontalplanet (dvs spetsens rörelse upp/er), kan man förebygga detta genom att sätta ett rfr stöd/stag diagonalt från spridaren mot masten någon dm ut från fästet?
Om olyckan är framme och fästet går sönder verkar det nämnas två alternativ : 1 byt mastpipa, 2 anlita en expert på alusvetsning och bygg upp fästet igen. Skulle det även vara möjligt att kapa masten och skarva med invändig stos samt nita ett nytt fäste igenom både mastpipa och inv skarvstos, alternativt tillverka nytt fäste i rfr som samtidigt utgör utv förstärkning genom att det nitas några dm både nedanför och ovan skarven?

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 10:19

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Tompaiuppsala » lör 20 aug 2011, 10:52

Den rörelse du beskriver är vertikal, vad menar du?

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Spider » lör 20 aug 2011, 11:01

Helt rätt jag försökte förklara så jag dribblade bort mig själv. Rörelsen som enligt någon här på forumet (om jag mins rätt) ansåg förstör fästet var att när spridaren rör sig lite upp/ner ute i änden så bryts fästet inne vid masten. Blev det klarare?

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 10:19

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Tompaiuppsala » lör 20 aug 2011, 11:28

Spider skrev:. Blev det klarare?

Glasklart!

Om man mastar på, riggar, och inte lyfter upp spridarna i rätt vinkel kan jag förstå...
Varför rör de sig, beror det på mastens böjning??

Nytt för mig!

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av delta160 » lör 20 aug 2011, 11:33

Hej

Jag råkade ut för att fästet sprack,
jag tror att det berodde på att jag hade revat och en genomgående latta råkade hamna precis i höjd med spridaren
och i en gipp slog den i.
Dock så upptäckte jag inte problemet förrän vid avmastning, sprickan var precis vid bulten så spridaren satt fast på masten
så länge riggen var spännd.
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Spider » lör 20 aug 2011, 11:36

Det finns en riggtråd där man nämner detta. Det kan vara så att lävantet slackar lite och därmed tillåter spridaren att röra sig upp/ner, speciellt i lite sjögång. Såg nu att du har en Mamba 29, det ska vi hämta en nästa helg, därav frågan gällande Isomat.

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 10:19

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Tompaiuppsala » lör 20 aug 2011, 17:04

Spider skrev:... Såg nu att du har en Mamba 29, det ska vi hämta en nästa helg.
Trevligt :D Jag är mer fundersam på den där plastkulan som håller ihop bommen med masten, men det är en annan tråd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Anders S » sön 21 aug 2011, 20:52

Spider skrev:Har läst massor om problem med spridarfästena på Isomatmasterna och det leder fram till två frågor. Min nya båt har Isomat som ännu är ok.
I något inlägg stod det att brottet i spridarfästet uppstår pga spridarens rörelse i horisontalplanet (dvs spetsens rörelse upp/er), kan man förebygga detta genom att sätta ett rfr stöd/stag diagonalt från spridaren mot masten någon dm ut från fästet?
Om olyckan är framme och fästet går sönder verkar det nämnas två alternativ : 1 byt mastpipa, 2 anlita en expert på alusvetsning och bygg upp fästet igen. Skulle det även vara möjligt att kapa masten och skarva med invändig stos samt nita ett nytt fäste igenom både mastpipa och inv skarvstos, alternativt tillverka nytt fäste i rfr som samtidigt utgör utv förstärkning genom att det nitas några dm både nedanför och ovan skarven?
Isomat spridarfästen kan gå sönder på två sätt. Det ena är att spetsen bryts av vid bulten och spridaren lossnar från fästet (i värsta fall), annars upptäcker man det då man riggar av. Alternativt (det är värre) får man utmattningssprickor i (eller nära) svetsskarvarna till spridarfästet. I fall ett kan man bygga upp en ny pip av aluminiumpålägg (svetsa på den avbrutna pipen anses vara vanskligt), i fall två kan man möjligen skära bort spridarfästet och ersätta det. Rig-Rite i USA har delar, kan också finnas på närmare håll, t ex Benns i Stockholm. Det torde vara möjligt att ersätta fästet med ett utanpåliggande, sådana finns, åtminstone på bild ( http://www.rigrite.com/Spars/Isomat_Spa ... _Main.html ) .

Att förebygga att spridarna rär sig är enkelt, man låser wiren i spridarnocken på lämpligt sätt. Nu har inte min mast "klämnockar" men man kan ju använda ett wirelås, strategiskt monterat, på var sida om spridarens nock.

Att kolla: Finns den bussning i spridaren som skall hålla spridaren, sprinten och fästet "lagom hårt" ? Sedan bör man undersöka spridarfästets svetsar så att ingen spricka är på gång (jag har bara sett en (1) sådan spricka), och förstås alla andra svetsade beslag också. Men det är inte direkt något som talar för att det skulle vara sämre eller mer skadebenäget än andra lösningar - även RF beslag utmattas med tiden.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Spider » sön 21 aug 2011, 21:34

Oj vilket bra svar Anders. Tack då vet jag vad jag ska leta efter när masten är på backen. Wirelås vid nockarna är ju betydligt enklare än det jag hade funderingar på, men om lävantet slackar så kommer väl spridaren kunna röra sig även med wirelås? Eller tänker jag fel nu :oops:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Anders S » mån 22 aug 2011, 06:32

En liten rörelse är det meningen att bussningarna skall fånga upp (tänk på hävarmen, någon mm i bussningen är mycket mer ute vid spetsen) men stora rörelser är förstås förbjudet på den här typen av stela infästningar. Det sägs att problemet uppstår på de master som har svepta spridare, där kraftspelet "bänder" spridaren i sned vinkel. Spvepning bakåt uppmår man genom att snedkapa spridaren. Har man raka eller nästan raka spridare är riskerna för problem mindre. Men hur slack är slack? Har man en rigg som man sätter an så löst att spridarna rör sig eller läwirarna hänger så det märks så tar man risker, så är det bara.

Tänk på (om du går vägen med wirelås som rörelsebegränsare) att man måste bevaka wiren där wirelåset sitter an så inget händer med den. Syrafasta wirelås SKALL vara vara säkra på det sättet, men det är ju bättre att veta än att tro. Det är någon minuts arbete att lossa, titta efter, göra rent och sätta tillbaka.
Anders S

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Puff » mån 22 aug 2011, 08:24

Har brottats med detta själv där spridarfästet gick av pga ett misstag vid mastnedtagning. Jag lät ren erfaren alusvestare bygga upp ett nytt. Det jag lärde mig i processen är att om du har svepta spridare är det jätteviktigt att de sitter stumt i horisontalled också. Alltså viktigt med effektiva bussningar.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av Spider » mån 22 aug 2011, 21:03

Jo det är svepta spridare :( . mamba 29. Men då kanske en diagonal liten förankring från spridare till mast inte är så dum ändå.

grenyg
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:52

Re: Isomat spridarfäste.

Inlägg av grenyg » tis 23 aug 2011, 09:03

Det här med sprickor är inte kul. Har själv precis köpt en ny mast (puh) pga utmattningsspricka vid svetsen på ena spridarfästet. Sprickan kan vara svår att se, eller syns inte, om man inte belastar spridarna lite. Jag såg sprickan när masten låg på bockar och jag med handkraft tryckte spridarna bakåt. Då rör det sig där svetsen tar slut vid maströret.

Bifogar en bild. Sprickan är lika lång som det svarta strecket.

Att det till slut blev en ny mast berodde på att det verkar vara svårt att laga med bibehållen härdning, styrka och säkerhet. Vill inte riskera mastbrott med familjen i +10. Lappat och lagat kan väl ev påverka andrahandsvärdet också. Vem vet...
Spricka.JPG

Skriv svar