Lys i praktiken?(val av båt)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av omega » sön 21 aug 2011, 15:12

Hej
Vi bytte från lys 1,11 till lys 1,23,måste nog säga att seglingen blev avsevärt roligare, känns allt som den nya båten är mycket snabbare än vad procent talet säger. I lätta vindar diver det på mycket mer än tidigare ,när det blåser på lite finns det mycket mer fart i båten än tidigare,samt att den går betydligt högre i vinden än den gamla båten.Sen blir det mycket bekvämare att segla en större båt i lite vind. Lystal är ju inte allt men det blir roligt om man har lite fart i båten

//Johan

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av oceansailor » sön 21 aug 2011, 15:50

Tycker inte att Du skall titta så mkt. på lys när Du väler båt. Börja med att fundera vad Du skall använda båten till.
Semestersegling längs kusten, kappsgling, långfärdsegling utanför Östersjön?

Fundera på vilken komfort Du vill ha om Du vill semester eller långsegla. Kolla vilka båtar som passar Dig med din budget.

Nu har Du förmodligen ett antal på Din lista. Nu kan lystalet bli en bra indikation på hur snabb båten är.

De flesta semesterseglare använder inte fartpotentialen i båten därför att man vill ha det bekvämt. I lätt vind kör man motor. Blåser det emot kör man motor. Blåser det mer än 8-10 m/s seglar man bara för Genuan. Inget fel i detta. Blir bara förvånad att man fokuserar så hårt på fartpotentialen när man ändå inte utnyttjar den.

DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av DDF » sön 21 aug 2011, 19:45

Vill man segla fort ska man fixa sig en sånt båt och tillhörande trimmade besättning
http://www.youtube.com/watch?v=m978SIFnHS8

Pratar man om vanligare båtar tycker jag att det är större skillnad om man har inombords eller utombordsmotor.
Vi hade en båt med LYS 1.00 med aktersnurra och bytte till 1.08 med inombordare.
Seglingsmässig 8% spelar ingen större roll; om vindarna är rätta. Men att köra flera timmar med oljudet från den lilla snurran var en plåga om det var stiltje -> vi åkte inte så lång. Och blåste det 15 m/s emot, så fick man kämpa i typ 2 knop om man hade tur.
Med inombordare är det mycket mer bekväm om vindarna är inte optimala, man byter till järngenuan och vips. Mycket större räckvidd.
Så tittar man på Maxi77 och liknande men vill ändå segla lång tyckar jag att motorn spelar större roll än LYS.

Men sen när man ändå seglar, är det förstås roligare att inte bli omseglad av allt som flyter :)

Mvh
david

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av AndersGustafsson » sön 21 aug 2011, 20:23

Och blåste det 15 m/s emot, så fick man kämpa i typ 2 knop om man hade tur.
Med blåste det 15m/s borde du väl ha kunnat göra hyfsad VMG?????
/Anders G

DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av DDF » sön 21 aug 2011, 21:22

Jag älskar att segla men om VMG innebär 56 slag i trånga sund och en familj som hotar med myteri, så startar man motorn - som helst är en inombordare då :D
Dessutom har vi masthead rigg nuförtiden så även skepparn har en övre gräns vad gäller antal slag per dag (rekord ligger på 23 stk och så ska det förbli!)

Mvh
david

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av Anders S » mån 22 aug 2011, 06:39

DDF skrev:Jag älskar att segla men om VMG innebär 56 slag i trånga sund och en familj som hotar med myteri, så startar man motorn - som helst är en inombordare då :D
Dessutom har vi masthead rigg nuförtiden så även skepparn har en övre gräns vad gäller antal slag per dag (rekord ligger på 23 stk och så ska det förbli!)

Mvh
david
Det där är inget att diskutera. Kappseglar man kan man inte ha motorn på, annars är det faktiskt fullt tillåtet.

Men det pekar också ut att lys- (SRS-)talet inte i sig definierar en "totalsnabb" semesterbåt där man kryssar från hamn till hamn, utan det finns en del andra faktorer att väga in. Den som överväger en Maxi77 (eller i den klassen) som första båt kommer nog att få svårt att kombinera segelegenskaper, komfort och sådant som inombordare i samma "Kinderägg". Är det då segling man gillar, så skall man förstås tänka på att båten man köper är rolig och nöjsam att just segla.

Den som hatar att skota genua (och inte redan har en båt med sådan) kan ju med fördel ta med båtar som har självslående fock på sin lista, i så fall.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 aug 2011, 07:34

Jag älskar att segla men om VMG innebär 56 slag i trånga sund och en familj som hotar med myteri, så startar man motorn - som helst är en inombordare då
Det argumentet kan jag helt förstå. Det finns även situationer (typ trånga far) där man kan hävda att det är oförenligt med gott sjömansskap att kryssa.
/Anders G

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av Tomas E » mån 22 aug 2011, 10:53

"Rent beräkningsmässigt är detta rätt. MEN, det är också så att större (rent fysiskt större, alltså) båtar får en större praktisk räckvidd av massor med andra skäl också. De är bekvämare i sjön, har ofta fler ombord som kan hjälpas åt med seglandet och har mer utrymme och möjligheter att vila (eller bara fördriva tiden, typ "pappa, när är vi framme".) Din kompis vill väl inte skryta eller verka högfärdig, så han förenklar det där till att det handlar om lystalet. Det gör det alltså inte."

Resonemanget förutsätter att den större båten lyckas få ihop till den större besättningen, annars kan det rentav vara eller upplevas vara besvärligare att hantera den större båten, som då får ägna sig åt bryggsegling, för vilket LYS-talet torde spela en oväsentlig roll.

Jag bedömer att sannolikheten för att en Maxi 77 ska lätta ankar är minst 23% större än att en 36-fotare ska göra det.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 aug 2011, 13:37

Jag bedömer att sannolikheten för att en Maxi 77 ska lätta ankar är minst 23% större än att en 36-fotare ska göra det.
Sannolikheten att Maxi 77, en ljuvlig dag för halvvid går för segel är åtminstone 98% större än ett 36-fotaren gör det :)
/Anders G

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av omega » mån 22 aug 2011, 20:22

Nja att en mindre båt oftare seglar är nog inte säkert.Vi seglar mer än någonsin sen vi bytte båt, med rullstor anväds storen varje gång sen med 110 procents kryssfock på rulle är det super enkelt,Jag kryssar enkelt själv med båten,Dessutom tar man högre höjd så det är ide att pina mot vinden allt som oftast,
Många nyare båtarhar dessa bekvämligheter.Överlag får man nog säga att seglingen blivit enklare i dessa nya båtar.
Själva lys talet skall maninte stirra sig blind på , men det är kul med lite fart när man seglar .
//Johan

Användarvisningsbild
stickanh
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:11
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av stickanh » mån 22 aug 2011, 21:14

Ett litet inlägg i debatten.
Maxi 77, 84, 87 har från och med i år samma SRS-tal 1,05.
Har nya segel på min 77:a och har inga problem med att hänga med 84:an och 87:an
Och när det gäller den stora Genuans hantering är det inte något problem, har monterat på större vinschar med 2-speed hastiget monterade över "Handskfacket" då jag seglar oftast ensam

Bild
Besök gärna min hemsida http://www.stickanh.se/

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Lys i praktiken?(val av båt)

Inlägg av AndersGustafsson » tis 23 aug 2011, 06:29

Nja att en mindre båt oftare seglar är nog inte säkert.Vi seglar mer än någonsin sen vi bytte båt, med rullstor anväds storen varje gång sen med 110 procents kryssfock på rulle är det super enkelt,Jag kryssar enkelt själv med båten,Dessutom tar man högre höjd så det är ide att pina mot vinden allt som oftast,
Det är naturligtvis min egen,högst ovetenskapliga observation. Där jag seglar (Åland, Skärgårdshavet) så verkar det som så att ju mindre båten är, desto större chans att seglen är satta. Detta är naturligtvis anmärkningsvärt då moderna båtar ofta har mycket bekväm segelsättning.

För ett antal år sedan var det en motorseglare (Nauticat) som höll på att blåsa upp på land, sjöräddningen fick tag på den i sista sekund. De var på väg österut i ca 10..11m/s. Vi seglade samma far, samma dag och hade en pigg halvvindsbog och loggade 5,5Kn snittfart. Nauticatten hade gått för motor och fått motorstopp och inte hunnit/kunnat få upp seglen....

Visst! Jag är en snobb. Klubbkavaj, vegamössa :) Jag har inga problem med segelbåtar som kör för motor, mot vinden då det blåser 2m/s eller i smala farleder, etc. Men då man har fritt vatten och perfekt vind och ändå kör för motor, masten kränger hit och dit som en pendel, då undrar jag...
/Anders G

Skriv svar