Webasto 18D startar inte + läcker bränsle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Webasto 18D startar inte + läcker bränsle

Inlägg av Nubben » tor 18 aug 2011, 11:10

Webaston i båten har slutat att starta efter att tidigare alltid startat problemfritt. Den brukar ryka lite i början förrän den är varm men annars har det inte varit några problem.
I början på sommaren så rykte den dock mera och nu så vägrar den att starta. Jag misstänkte bränsleproblem och blåste ur bränsleröret igår för att försäkra mig om att den får bränsle. Försökte sedan starta den några gånger efter att ha fått fram bränsle till kopplingen under värmaren men utan resultat.
Märkte sedan att det droppar bränsle på undersidan under försöken till uppstart, ungefär lika mycket som pumpen i allmänhet pumpar. Något direkt läckageställe ses inte på utsidan så jag antar att nästa projekt är att öppna värmaren för att försöka hitta och täta läckan. Dock så påpekas i diverse manualer att man måste byta till nya packningar om man öppnar webaston, låter ju lite jobbigt att skaffa fram till en 20 år gammal värmare.

Vad tror ni kan vara fel, något som rostat sönder, eller kan det annars läcka bränsle ifall den inte startar? Borde jag öppna och kolla eller finns det nåt annat jag kan testa först?
Jag börjar tro på att det blir ny värmare men kanske man har tur och det är nåt som är lätt att fixa?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Webasto 18D startar inte + läcker bränsle

Inlägg av Anders S » tor 18 aug 2011, 15:30

Ett scenario, grundat enbart på den information du givit skulle kunna vara att bränsletillförseln täppts till och en slang eller munstycke lossnat pga trycket från pumoen, med påföljande läckage.

Grejor som kostar 20 papp att ersätta tycker jag man skall försöka reparera om det går. Delar du apparaten försiktigt skall det nog gå bra, men det kan ju fortfarande handla om sönderkorroderade delar. Men om alternativet är att skrota burken utan att undersöka den, vad kan du förlora?
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 18 aug 2011, 16:04

Tanken är nog att öppna den nu ifall ingen har bättre förslag. Vet någon om det finns nån speciell orsak till att byta alla tätningar då man öppnar och eventuellt i något skede stänger en Webasto?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 aug 2011, 19:44

Jag skule tro att det är en ren trygghetsgrej, det finns en brännare och en brännkammare, och något avgasläckage vill man inte ha. Packningar i olika material kan man ofta göra själv OM man är rädd om den som sitter i och kan ha den som mall.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 18 aug 2011, 23:38

Verkar ha varit ett klassiskt fel. Efter att ha plockat isär grejen, försökt starta den, hitta bränsleläckan, upptäckt säkerhetsbrytare m.m. kollade jag säkringen. Den satt lite löst så jag rörde lite på den och putsade ändarna. Och nu startade värmaren snällt på första gången.

Det visade sig också att läckaget kom från avgasröret, det oförbrända bränslet hade eventuellt fyllt slangen eller nåt och därför rann det över vid skarven värmare - avgasrör.
Nåja, problemet är ännu inte helt löst öven om värmaren efter monterande i mycket trångt nu är åter på sin plats. Ljuddämparen verkade ha ett hål i sig och dessutom lyckades jag ha sönder ena ändan så att man inte längre får fast nån slang på den. Blir alltså dags att jaga ljuddämpare på stan imorgon mellan workshopparna på jobbet.

Skriv svar