Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Jimmy » tis 09 aug 2011, 11:41

Hej på er!
Varit väldigt sugen på att införskaffa en segelbåt och nu börjar dom ekonomiska förutsättningarna finnas tror jag. Det är ju en djungel när man som jag har ytterst begränsad erfarenhet av båtar, kan varken segla eller navigera men sånt kan ju avhjälpas. Svärfar är en god seglare med stor erfarenhet så där kan jag få bra hjälp.Tittat och läst på diverse forum, 700 segelbåtar i test och båtfakta och försökt lista ut vilken typ av båt jag skulle uppskatta. Kommer antagligen mest att vara ute själv eller med min flickvän, men ett par kompisar måste också rymmas på en kortare helgsegling. Sannolikt nästan bara segling i Stockholms skärgård, men så småningom kanske man blir sugen på Åland eller Öland. Viktigt för mig är:

- Dubbelkoj som är tillräckligt lång för mig och min flickvän, jag är 190 cm och måste kunna sträcka lite på mig, så en förpikskoj som är minst 2 m måste det nog vara. Det verkar vara svårt att få reda på sånt utan att själv mäta, står nästan aldrig utskrivet i båtfakta etc. Men det kanske varierar mellan olika båtar även om det är samma modell?

- Separat avskild toa med tank, inga portaporti edyl. Detta kan man väl bygga om själv men det lär väl bli rätt dyrt?

- Ståhöjd vid pentryt (åtminstone med öppen rufflucka) och ok höjd på bänkar så man slipper stå som en krok. Bekväm sitthöjd i resten av ruffen.

- Möjligt att ta med två vänner och ett litet barn på kortare helgsegling.

- Bra seglare, partialrigg verkar vara att föredra för enklare hantering och bättre trimmöjligheter. Gärna med självslående fock, men detta kanske går att fixa i efterhand om man skulle vilja?

- Värmare av något slag, men detta går väl att montera i efterhand, kan man göra det själv?

- Säker båt med bra byggkvalite

- Inombordare

- Budget ca 100 tkr +- 50

Finns ju hur många båtar som helst men den jag kanske är mest sugen på är NF pga av seglingsegenskaperna och linjerna. Den har ju dock väldigt begränsad ruffhöjd men annars verkar den fin. Visst kan man stå i ruffluckan och laga mat? Omega 28 verkar också vara en trevlig båt med bättre bekvämlighet, kanske ett bättre val egentligen? Dixie 27 är ett något billigare alternativ. Hur är kojlängderna på Omega 28 och Dixie 27? Enligt Curt Gelin är förpikskojerna i Dixie 27 1,92x1,82 vilket kanske är något kort för mig.
Andra förslag som jag förbisett mottages gärna!

En sista fråga, hur mycket tid och pengar måste man räkna med att lägga ned per år i underhåll, vinterförvaring etc?

mvh Jimmy
Senast redigerad av 2 Jimmy, redigerad totalt 0 gång.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av peterh » tis 09 aug 2011, 12:24

Din fråga är nästan omöjlig att besvara ( alla har sina favoritbåtar). Försök istället att
besöka båtar ( gå runt i hamnar och fråga om du får titta in, de flesta båtägare brukar
nog var asmickrade av att någon är intresserad). Kolla annanser , åk och titta på båtarna.
En del båtkrängare har båtar man kan kika in i .
Du hade en svärfar som seglade, diskutera med honom.

Det viktigaste är nog inte exakt vilken båt utan vilket skick den du köper har.
( vad du än köper kommer du att byta den om några år så det är inte så viktigt
vad du köper bara det inte är ett vrak).

Värmare är typiskt en sådan sak som är eftermonterad och som kan vara i väldigt
olika skick ( fullgod funktion, välservad ) till farlig att använda, tänder sällan.

Inombordare likaså, på en gammal båt kan de vara helt ok men det kan också vara
dag satt byta eller lägga ner en förmögenhet på att renovera.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 12:25

Vi har en NF och jag kan ligga raklång i förpiken, dock får nog två personer på 1,90 litet trångt. Det går även alldeles bra att laga mat och diska i ruffluckan. Nu är det så att kanske de flesta NF byggdes som halvfabrikat, så det kan variera en hel del i utförandet på inredningen.

NF seglar bra och är mycket stabilt byggd.

Att installera toa behöver inte vara så himla dyrt. Räkna med ca 2000 SEK för en Jabsco och kanske like mycket till för en standardtank från Erlandssons. Köper du en gammal NF med toa, kan du ändå få serva toan, eller byta. Reservdelar kostar ofta lika mycket som en ny toa...

Jag är 1,90 och sitthöjden är helt OK i hela båten. Normalt har NF förpik, två kojer plus stickkoj, så 5 pers ryms.

De flesta NF jag sett har självslående fock. Här igen bör man kolla skenans skick. Går den lätt?

Värmare... Mja. Vår förra båt hade en värmare och vi körde den kanske 3 gånger på 15 år...

Budget per år? Himlen är gränsen, men åtminstone:
- Försäkning
- Upptagning/isättning/påmastning
- Vinterförvaring
- Kajplats
- Bottenfärg, vax, etc

Speciellt förvaringen kan variera ganska mycket. Du kan ju tex ha den på tomten och då blir det gratis.

Kolla gärna in på http://www.nfseglare.com

I övrigt håller jag med föregående talare, det individuella objektets skick kan betyda mera. Bra även om du kan provsegla med ngn bekant och sedan kan du alltid kolla på båtfakta här, dva vad andra ägare tycker.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av Jimmy » tis 09 aug 2011, 12:49

Oj snabba svar, tackar!
Låter bra att du Anders som är 1,90 kan ligga raklång i förpiken, min flickvän är bara 1,68 så då borde det väl funka? Hur många brukar ni vara i båten?
Värmare kanske inte är helt nödvändigt, men min flickvän är ganska frusen av sig och nog måste det väl vara rätt skönt vid höst och vårsegling med lite värme för att minska fukt och kyla?
Visst är det svårt att svara på en sådan här fråga, men någonstans skall man ju börja. Finns en faslig mängd båtar ute på blocket, flera hundra faktiskt i den här storleken så man måste ju sortera. Dock tror jag inte att det blir något köp nu i höst, väntar nog till våren. Men det klart, priserna lär väl vara lägre på höstkanten?
Anders kan du uppskatta ungefär hur mycket tid du behöver lägga på din NF varje år för underhåll?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av Håkan » tis 09 aug 2011, 12:58

Hej
Frågan är som sagt omöjlig att svara på och jag tror även dina krav är orimloga tyvärr så mina tips är 2...

1) Låna, provsegla, titta in i eller hyr en båt ni kan tänka köpa.
Är båten trevlig att segla och ni får plats och trivs med båten kan ni sedan leta efter en liknande

2) Gå igenom kravlistan och bestäm vad som är krav och vad som är önskemål.
Mina krav kanske är annorlunda än era men jag skulle kanske dela upp det såhär

Krav:
- Bra seglare med partialrigg som då oftast klarar sig med fock
- Toa med eller utan tank (tank kan oftast rätt enkelt monteras i efterhand)
- Hyfsad sovplats (jag gissar att ni får sikta in er på två långa kojer i salongen då förpiken kommer bli trång)

Önskemål:
- Värmare (behövs vanligtvis endast om du seglar tidig vår/sen höst)
- Inombordare (är det bra med en 30 år gammal diesel? En utombordare är enklare/billigare att byta)

Ståhöjd och hög bänkhöjd är nog svårt att hitta tyvärr

Som det sas tidigare så är det nog bra att börja med en enkel billig förstbåt för att sedan bestämma sig vad som är viktigt när ni vet mer hur ni använder båten.

Budget är också väldigt svårt att ge tips om men 1000-2000:-/månad för en mindre båt bör man nog räkna med.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 13:00

Jag kan ta min sambo med mig ned i båten och testa :) Men annars är förpiken för dotter+kompis :) Nu är vår NF litet speciell iom att styrbords koj är bara 1,10, eftersom pentryt är ombyggt, men det skall åtgärdas i vinter.

Problemet vi hade med värmaren i gamla båten var att det väldigt snabbt blev väldigt varmt, så måste man slå av och då kallnade det snabbt. Vår "nya" NF har även den en Wallasvärmare, men jag utgår från att den inte fungerar då pluskabeln är avklippt :) Skall dock ta ut den och gå igenom i vinter.

På denna båt har jag lagt ned en massa arbete hittils, men med gamla båten som vi haft i 15 år så skulle jag säga att fixandet tog en helg på hösten (tvätt, städning, övertäckning) och samma på våren (tvätt, polering, vaxning).

Hade polerande bottenfärg först, men det var ett elände rent ut sagt så jag slipade ned, epoxibehandlade och strök sedan Blakes hårda bottenfärg. På 5 år behövde jag inte ens måla, sedan fläckade jag bara där det började bli tunt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 13:18

Kul med en sådan här fråga. Grattis till ett bra beslut (att börja segla - båtmodellen löser sig. Det är få båtar som ägarna gråtande kastar bort, förbannande en dag de köpte den).

Så här ligger det till:

När man drömmer (planerar) sin första båt tänker man sig en mängd "sådär vill jag ha det". Då skall man inse att att man är oerfaren och bara gissar eller drömmer (det är ju kul ändå). Din önskan om värmare är ett sådant antagande. Låt dina/era erfarenheter dra de här tillbehören till sig när ni VET vad ni behöver. Det är väldigt lätt att man får fixa ideer som sedan inte visar sig vara så välgrundade i verkliga behov. De gånger jag bytt båt (jag är mycket bestämd och vet alltid bäst) så har jag genast sett 50 allvarliga missförhållanden som genast måste ändras till min modell, men redan då man seglat några veckor så finns inte många kvar i verkligheten. Men det man inte kan hantera skall man fixa, förstås.

Nu vet ju inte jag var du seglar, men mina senaste båtar (2 på 25 år) har som nya gått i Östersjön, och har haft värmare. Jag seglar själv på västkusten och kör "aldrig" värmare. Det är klart att höst och vårseglingar, särskilt i ruskväder, blir trevligare med värme. Men köp inte en dyr värmare (eller annat som kostar) innan du vet att du kommer att ha glädje av den. En toalett med septiktank kan du nog våga köpa utan att känna behovet... :mrgreen:

Av dina båtmodeller tycker jag de är utmärkta förstabåtar - inte för dyra, inte för små och seglar bra ("välseglande") - det är viktigt, speciellt om man inte är mästerseglare. Dixien är i så fall jokern i leken, för den båttypen kräver nog litet mer skicklighet för att seglas på max - de andra båtarna är kanske litet snällare på det viset, och det finns många som vet hur de skall ställas in för att gå bra. Det finns en skribent på Sailguide (Peter K) som har en Dixie och han kan nog kommentera detta en smula. Jag TROR han haft båten såpass länge (ett år eller så) så han hunnit segla med den, men det är inte säkert... Dixien (som jag tittade en del på för mååånga år sedan, då den var ny, på 70-talet) har två olika brunnar, det är nog bara den konventionella som är intressant, tror jag. Men till rätt pris...
Anders S

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av Jimmy » tis 09 aug 2011, 13:30

Ja det vore fint om ni kunde provligga :lol:

Kravlista är det förstås inte, mer att betrakta som önskemål. Viktigast när man väl skall köpa är ju förstås båtens skick, men man måste ju nästan bestämma sig för några modeller som man sedan tittar på. Men jag har faktiskt väldigt svårt att tänka mig att sova i separata kojer så en tillräckligt lång dubbelkoj någonstans i båten är nog nästan ett krav. Och då löser sig värmeproblemet också... :D Men min sambo är alltså bara 1,68 och tar inte så stor plats. Sen tror jag inte att vi kommer att segla några längre perioder, skall jag vara realistisk så lär det inte bli mer än ett några helger och kanske 1-2 veckor per sommar, så då kan vi nog acceptera viss trängsel.
Och det är såklart mycket drömmande, tyckanden och troenden på hur man vill ha det utan någon speciellt bra grund :wink: Men jag har dock varit på några segelbåtar, bla 3 veckor 4 pers i Karibien på en gammal segelbåt, 30 eller möjligen 32 fot tror jag. Så även om jag inte kan segla så har jag sett insidan av några segelbåtar :D

Beträffande ståhöjd så visst är det väl så att man kan stå i ruffluckan och laga mat på ganska många båtar? Hur är det på NF? Full ståhöjd för 1,90 i ruffen förövrigt är förstås inte aktuellt.

Problemet med att hyra är att jag inte kan segla och då vill jag inte ge mig ut med en båt som inte är min.Tror att enda sättet för mig att verkligen lära mig är att skaffa egen båt och ge sig ut. Självklart under svärfars överinseende dom första gångerna. Sen skall jag försöka få till lite jollesegling också.

Man kanske skall ta en tur till några marinor i veckan och titta runt lite, finns ju rätt många bara i innerstan. Har man tur kanske ägarna är där så man kan titta in i någon båt också.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 13:37

stå i ruffluckan och laga mat på ganska många båtar? Hur är det på NF?
Det svarade jag redan på... JA!
De gånger jag bytt båt (jag är mycket bestämd och vet alltid bäst) så har jag genast sett 50 allvarliga missförhållanden som genast måste ändras till min modell
He, he.. det där känner jag igen... Mitt tips är att ha ett häfte där man skriver upp saker, sedan kan man rangordna och fixa under vintern.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av Jimmy » tis 09 aug 2011, 13:52

Måste säga att NF ligger väldigt bra till åtminstone på papperet. Får försöka titta på en vid tillfälle! Verkar finnas några till salu för 150 tkr så det borde gå att hitta en i hyfsat skick inom budget. Dessutom ett aktivt förbund med många entusiaster vad jag förstår vilket borde borga för en relativt lättsåld båt om man vill byta senare i livet. Anders du som har en NF är det något speciellt med båttypen som du inte gillar eller ser som en nackdel?

Stort tack för alla svar, mycket imponerad av detta forum! Fortsätt gärna komma med tips!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 aug 2011, 14:23

Anders du som har en NF är det något speciellt med båttypen som du inte gillar eller ser som en nackdel?
Kanske det att bommen sitter rätt lågt ned. Ur seglings/stabilitetssynpunkt är det bra, men det gör att sprayhooden blir låg, vilket irriterar då man skall kliva i. Lösningen med att stiga ned över diskbänken är orginell, men ger å andra sidan ståhöjd.

En nackdel är att toan sitter för om masten, på sidan. Blir litet spännande i sjögång. Helst borde den sitta mitt i och lågt ned :)

Orsaken till att vi köpte NF, efter att ha haft en 24-fotare i 15 år var för att få mera plats. Tittade först på en Linjett32 som är en underbar båt, men det exemplaret var inte värt pengarna, så vi spankulerade runt på varvet och kikade på annat som blivit på land. Detta ex hade en sprillans ny motor, hade bara gått 60h och snygg inredning.

Vi har ute efter en båt i 29-33fotsklassen och då en med vackra linjer. Tycker uppriktigt sagt att många moderna båtar (Bavaria/Janneau/Hanse) är strykfula.

NFen har en underbar sittbrunn. Man ryms lätt 6 pers då man seglar.

Det har sina fördelar att köpa båtar byggda på Åland och och som varit här hela tiden. Mna kan kolla upp med alla gamla ägare och med litet tur även killen som plastat den :)
/Anders G

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av eriksbo1 » tis 09 aug 2011, 14:32

Lås inte fast dig vid detta att två vuxna ska kunna ha det bekvämt i förpiken. I den storleksklass du siktat in dig på är det vanligtvis mest realistiskt att räkna med att förpiken bäst lämpar sig för barn. Det är MYCKET bättre för nattsömnen (andra aktiviteter inte att förglömma!) att checka att det finns goda kojer i salongen. Motsv gäller kravet att man absolut ska kunna stå upprätt och laga mat. Båtens allmänna egenskaper och särskilt dess skick är viktigast.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 14:40

AndersGustafsson skrev: En nackdel är att toan sitter för om masten, på sidan. Blir litet spännande i sjögång. Helst borde den sitta mitt i och lågt ned :)
Jag tycker absolut att det är ett krav att toan sitter långt ner. Själva har vi den riktigt långt ner, under däck! Tittar inte grannbåtarna konstigt på er ?

Anekdot, helt Off Topic: Vi hyrde ut vår Shipman 28, eoner tillbaka i tiden. Då havererade toaletten (förbjudet innehåll i den) och vi köpte helt sonika en ny. Då låg vi utanför Strömstad och tog jollen in till båtaffären. På väg tillbaka insåg vi att kartongen var helt onödig, alltså bort med den innan vi åkte tillbaka. Det var då enklast att vakta toaletten genom att sitta på den efter att ha satt den på jollens botten. Detta väckte en smula munterhet i hamnen med landets enda toaförsedda Pioner 8 (i gult), men det får man ta.

PS: Givetvis är en fin och välskött Shipman 28 ett alternativ i den här klassen. Men den enda kojen för en lång man (jag är 1.88) är dinetten i salongen, eller stickkojen. Alla båtar med köket vid nedgången löser matlagningsproblemet/diskproblemet. I den här storleksklassen är ett "förtält" (supstuga, sittbrunnskapell) en Bra Grej.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av bosseh » tis 09 aug 2011, 15:37

Mina tips:
Gå runt i hamnarna och kolla på intressanta båtar och prata med ägarna. På forum finns det ingen som erkänner fel och brister på den egna båttypen! Men när man pratar öga mot öga med folk brukar man få höra sanningarna. Dessutom kan man en massa bra ideér på smarta lösningar. Ofta har båtägaren också en viss kolla på liknande båtar som är till salu eller vilka modellår man ska unvika.
Kanske det viktigaste, vilken känsla får du (och troligen ännu viktigare, din flickvän) när du kliver ner i båten. När jag köpte båt senast tittade jag på en massa båtar men några kändes så fel att jag kunde gå efter två minuter. Den båt jag köpte kändes så himla bra. Den känslan sitter fortfarande i.
Tänk efter och värdera vilken utrustning mm du vill ha. Eftermontering kostar och tar tid. För mig var tex ståhöjd ett absolut, icke förhandlingsbart krav. Jag seglar mycket själv så autopilot är ett krav, jag fick med en nästan ny med fjärrkontroll. Nypris 8000kr! Värmare fanns inte, jag hade det som önskemål men inte som krav. Men jag tycker om att segla på hösten så nu har jag monterat värmare. Men oj vad mycket jobb det var.
Självslående fock tycker jag är överdrivet. Så hopplöst är det inte med en riktig genua. Blir det för många slag i något sund, starta motorn istället. De flesta segelbåtar verkar ju ändå bara gå för motor nu förtiden.
Att sova: Visst, salongen är mer praktiskt att sova i på båtar i denna storleksklassen men nog är mysfaktorn högre i förpiken? Efter en dags hård segling brukar det dessutom vara det enda torra utrymmet ombord.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28?

Inlägg av bosseh » tis 09 aug 2011, 15:46

AndersGustafsson skrev: En nackdel är att toan sitter för om masten, på sidan. Blir litet spännande i sjögång. Helst borde den sitta mitt i och lågt ned :)
Här kommer ju den lilla vidriga Porta Potti Safari Club Mk 7 Sport Edition till sin rätt, placerad mitt på salongsdurken. Man behöver inte ens lämna matbordet! Genom sin flyttbarhet kan man ju fina dagar sitta längst fram på däck och dingla med benen. Bör fungera bra i jollen också.

Skriv svar