Ny mast - Seldén eller Benns

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av blur » mån 15 aug 2011, 17:41

Skulle det vara min båt så skulle jag;

- köra på fiolstag. Det går alldeles utmärkt att både få förstagsspänning och krum samtidigt, och det är ooootroligt skönt att slippa backstag.
- dimensionera kaltoppen, och sätta in skivor, så att man kan ha topphissad spinnaker/gennaker.
- kolla om spinnbommen kan bo på storbommen. Ett alternativ är att gå till kolfiber och ha en påse på storbommen. Lite "racing" kanske, men den kommer ur vägen på ett bra sätt.

Så klart är kolfiberrigg "nice", men vinsten beror ganska mycket på var man seglar. På en modern 40 fotare så gör det stor skillnad. På en lite äldre 35-fotare som seglas i skärgården så är vinsten inte alls lika stor. Det finns mycket annat man kan göra för de pengarna. Sedan är det så att det finns olika varianter på kolmaster. En från Seldén är inte alls särskilt mycket lättare än en bra alumast.

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Mats Brage » ons 17 aug 2011, 17:48

Tack Alla för svar - det har varit till stor hjälp, och känner mig betydligt mer påläst (om än inlånad kunskap) tills näsat diskussion med riggaren

//Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar