Ny mast - Seldén eller Benns

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Mats Brage » lör 06 aug 2011, 07:42

Hej,

Jag måste byta mast efter att ett av undervanten har rappat ur (dvs infästningsplåten har försvunnit i böljan och kvar är ett hål dubbelt så stort som hakbeslaget. Svårt att förstå hur, men troligen har det varit en gammal skada på masten som jag inte upptäckt - ev grundstötning. Nåväl - jag står nu i begrepp att välja mellan Seldén och Benns. Har ni någon uppfattning om skillnader, fördelar/nackdelar med de olika tillverkarna (min mast är en 7/8,konad och lätt krummad med ett par svepta spridare samt genomgående).

Leveranstid är ungefär densamma, och jag behöver troligen även byta bommen.

Tacksam för kommentarer

Mats

(nu är det snart sagt bara skrovet som inte är bytt - nog för jag täckte mig renovera båten ordentligt - men kanske inte så här mycket!)
Scanner 391 nr 142

grenyg
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:52

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av grenyg » sön 07 aug 2011, 14:31

Hej,

Har själv just bytt en sprucken Isomat till en ny från Benns. Mkt bra service och allt passade perfekt.

Min bom och bomfäste gick att flytta över.

Seldén kanske har likränna för mer avancerade kullagrade travare?

/Greger

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av cruisaren » mån 08 aug 2011, 18:58

Spontant skulle jag välja Seldén.
Men som ett alternativ till de båda nämnda, kolla gärna med Skarven i Karlstad. Vi köpte en komplett rigg där till vår OE36:a som var under halva priset jfrt Selden. Nu är det förvisso ett tag sedan (1996), men arbeten var av hög kvalitet o riggen seglar fortfarande omkring på båten utan ett enda problem sedan dess.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Jaramaz » lör 13 aug 2011, 21:02

Skall valet styras av kvalitetskriterier lutar det mot Seldens. Som Cruisaren påpekade är de dock ordentligt dyra.
(men har du fått en bra offert så är det enkelt, deras prispolicy är inte direkt jämn).

För en båt som din borde det finnas många alternativ, några har nämnts i tråden. Skillnader i kvalitet är inte stora.

/J

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Mats Brage » sön 14 aug 2011, 10:37

Hej,

försäkringsbolaget har godkännt att det blir en Seldénmast (utan mina synpunkter på alternativ)

Några frågor till
- jag har backstag, men funderar på att ta tillfället i akt att montera en fiol för att slippa backstagen - är detta en god eller dålig idé?
- min spinnakermast ligger i dag på däck, och har sett att en del nya riggar har bommen monterat i framkant på masten - är det någon som har erfarenheter av sådant montage?
- jag hade tänkt att beställa ett toppmonterat block i framkant på masten för alla eventualiteter (ex vix gennacker el riktigt stor spinn) - synpunkter?

samt givetvis andra ideér som jag ska ta med i samband med att jag byter hela den stående riggen (single line rev är självklart)

//Mats
Scanner 391 nr 142

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av cruisaren » sön 14 aug 2011, 16:26

Om vi börjar med spinnakerbommen (som jag tror att du menar) så är det kanon att ha den på framkant mast. man sätter då med fördel en så lång skena så att bommen kan glida upp längs masten i sitt parkeringsläge. Nedre änden burkar man kunna fästa i en bygel i masten då den är parkerad.

Stående rigg. Om du har flera spridare tycker jag det är en fördel att ha "discontinuos rigging", dvs en kraftig wire från däck upp till första spridaren (V1) där denna delas i en wire till spridarnock 2 (V2) och en till spridare 2´s fäste i masten (D2). Färre skruvar att meka med och färre wirar till däck. Vill du lyxa till det så välj dyform istället för 19 trådig wire. Mindre töj, snyggare och snabbare :D

Fiolstag eller backstag. Kolla med Seldén om de går i god för mastens stabilitet om du väljer fiol. Beror på massor av saker, mastprofil, Rm, spridarvinklar etc. Om det är ok så är det natruligtvis gott att slippa backstagen.

Lycka till med din nya fina rigg!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Jaramaz » sön 14 aug 2011, 17:20

cruisaren skrev:Fiolstag eller backstag. Kolla med Seldén om de går i god för mastens stabilitet om du väljer fiol. Beror på massor av saker, mastprofil, Rm, spridarvinklar etc. Om det är ok så är det natruligtvis gott att slippa backstagen.
Ett understatement! Om Seldens går i god - så ha skriftligt på det! (riktigt så goda är de nog inte).

Jag menar alltså att fiol inte tar bort behovet av backstag. Om kaltoppen är mycket kort kan det kvitta (19/20 eller så), men annars är riggen dimensionerad för backstag. Kanske kan man säga som så att med fiol så behöver du inte använda backstagen i lättare vind, då kan du dra fram dem (förutsätter också ganska kort kaltopp).

Du har naturligtvis möjligheten att låta toppvanten och förstaget gå upp i topp - faktiskt ingen dålig lösning. Men det blir ingen äkta masthead för det, det kräver uppdimensionering av mastsektionen. (en vanlig MH utsetts för en hel del kompression). Prata med Seldens är nog lösenordet.

Antar att du är trött på extrajobbet med backstagen. Nu vet jag inte hur de går på din båt, men om man ser till så att de har sin infästning superlångt akteröver så behöver de inte vara ett stressmoment (vid kryss kan bägge vara ansatta. och det är vid kryss som det är joxigt.

/J

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Excel 319 » sön 14 aug 2011, 18:20

cruisaren skrev:Spontant skulle jag välja Seldén.
Men som ett alternativ till de båda nämnda, kolla gärna med Skarven i Karlstad. Vi köpte en komplett rigg där till vår OE36:a som var under halva priset jfrt Selden. Nu är det förvisso ett tag sedan (1996), men arbeten var av hög kvalitet o riggen seglar fortfarande omkring på båten utan ett enda problem sedan dess.
Skarven Mast har sedan ett par åt flyttat till Adress: Verkstadsvägen 5, 68154 Kristinehamn De är också återförsäljare för Seldén.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Nubben » sön 14 aug 2011, 18:47

Eller om du nu en gång byter mast, varför inte överväga att flytta röstjärnen lite bakåt, med vad innebär ifråga om förstärkningar, och således få tillräcklig spridarvinkel för att slippa backstagen? Att flytta upp vantinfästningarna torde också hjälpa då häckstaget isf med fördel kan användas till att ge förstagsspänning om än fiolstag delvis fyller samma funktion.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Seawolf » sön 14 aug 2011, 18:51

Om jag vore i läge att skaffa en ny rigg pga haveri, skulle jag kolla upp hur mycket extra det skulle kosta mig att få en kolfibermast. Speciellt intressant på halvgamla 7/8-riggar med enklas svepta spridare som medför att den gamla masten är tämligen grov och tung.
Om det dessutom är en Håkan Södergrenbåt du har så lär den vara i vekaste laget, och en lättare pipa är då synnerligen förbättrande.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Nubben » sön 14 aug 2011, 19:03

Tja,
Vi kappseglar vår Inferno 31:a(Södergren båt) med ett par svepta spridare helt utan backstag för enkelhetens skull. Visst skulle man ibland önska mera spänning i förstaget, men det är inget som hindrat oss från att kryssa bra också i hårdare vindar. Ifall riggen på Athenan är någotsånär lik så borde det fungera bra utan backstag skulle jag tycka. Och idéen med fiolstag tycker jag låter utmärkt ifall den redan har ordentligt svepta spridare och backstagen endast använts till förstagsspänning.

Och angående veka Södergrenbåtar så vet jag inte om Athenan hör till den kategorin, men åtminstone är Infernon riktigt slutstyv och kan seglas över 10m/s med G1 + full stor under tävling och med självslående fock + full stor till 14 m/s vid familjesegling. Dylik segling förutsätter dock att man har koll på hur man trimmar bort kraften ur storseglet.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Mats Brage » sön 14 aug 2011, 22:42

Hej,

Tack för svar. Som Cruiaarn mycket riktigt skrev menade jag spinnackerbommen, och jag tar ditt råd och ser till att kompletera den nya masen med möjlighet att sätta fast den där,

Jag ska kolla en kolfibermast, och merkostnaden. Och ja det är en Södergren-båt, och masten väger en del (har inte vägt den)

Tanken med fiolen var att få ökad spänning i förstaget, men ska givetvis kolla med Selden först.

Athenans spridare är rejält svepta och flera ägare har helt tagit bort backstagen. Jag tycker inte hon är så vek, men det beror givetvis vad man jämför med - 31:an är nog lite styvare (brukar ta första revet vid 9 och andra vid 13/14 då hon framförallt blir alltför "fladdrig och jollelik" på kryssen - men kan säkert bli bättre på att få ur kraften ur storen). Backstagen går till övre kant av akterspegeln. En annan tillkommande anledning är att jag snart måste byta storsegel och hade då tänkt att maximera bakändan; varför backstagen blir mer i vågen. Kaltoppen på orginal masten är ganska lång (nåstan 7/8) och krummad akterut.

Skulle det blir en stor skillnad om jag låter toppvanten gå i topp, utan att för den skull förändra förstagets infästning (har nyligen köpt nytt rulle och nytt segel). Och till sist en fråga Jaramaz - varför ersätter inte fiolen backstagen?


Mats
Scanner 391 nr 142

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av SWE54 » mån 15 aug 2011, 06:24

Man kan nog inte ha toppvanten i topp om inte förstaget också flyttas upp.
En rigg med svepta spridare stöttas på tre ställen och stagen måste sluta i samma punkt för att krafterna ska fördelas på ett bra sätt.
Med ett nytt maströr så kanske du tom kan slippa även fiolstaget om allt dimensioneras rätt av tillverkarna. Bara du specar hur du vill ha det så kan dom tala om i fall det går att göra. Det finns ju en hel del båtar med lång kaltopp utan backstag. I värsta fall kan man ju eftermontera om det inte blir bra.
Jag hade specat så noga jag hade kunnat och sett vad som offererades först.
Vill du ha orginalmått på riggen och därmed en bit kaltopp så kan en fiol krävas om du vill ha topphissad genaker/spinaker.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av delta160 » mån 15 aug 2011, 17:22

Teorin att fiolstag "ersätter" backstag går ut på
att allt man vill är att eliminera sagg i förstaget.

Med fioler blir masten så styv i toppen att man kan dra i häckstaget och därmed sträcka förstaget.

Själv är jag skeptisk till det, som jag ser det är skillnaden mellan masthead och partialrigg, att partialriggen
skall vara flexibel, spännner man häckstaget hårt så blir riggen stummare,...

I ditt fall när du har funderingar på nytt storsegel också, så hade jag not satsat på FatHead
Gå in på http://samst.se och leta upp mamba 311 med FatHead, ser läckert ut!
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ny mast - Seldén eller Benns

Inlägg av Jaramaz » mån 15 aug 2011, 17:38

Mats Brage skrev:Skulle det blir en stor skillnad om jag låter toppvanten gå i topp, utan att för den skull förändra förstagets infästning (har nyligen köpt nytt rulle och nytt segel). Och till sist en fråga Jaramaz - varför ersätter inte fiolen backstagen?
Nej, som SWE skrev så fungerar det inte att bara låta toppvanten gå i topp, den stora kraften kommer från förstaget.

Varje rigg har sin metod att balansera ut krafterna. Fiolstaget ger visst viss ökning av draget i förstaget (via akterstaget) men inte alls på samma sätt som backstagen. Att få motsvarande kraft via akterstag och fiol kräver att en hel del kraft ansätts i akterstaget (dimensionera upp osv) och att fiolen också måste vara kraftig. Dessutom - tanken med en hyfsad kaltopp är att man skall kunna kröka masten (vilket inte alltid funkar så bra med de ganska kraftiga maströr som det är på bakåtsvepta-spridare-master.

I många år seglade jag med en rigg liknande din (tror jag), och var ytterligt frustrerad över att förseglet hade så dålig form. Hjälpte inte med nytt försegel. Jag satte dit backstag (fanns inte från början), vilket hjälpte, men det var för mycket jobb. Pest och kolera!
Har också seglat med lite mindre båtar med liknande rigg, där går det utmärkt.

Numera seglar jag med tvåspridarrigg med lite kortare kaltopp. Funkar fint! Förseglet står bra, kryssar fint.

Av detta drar jag slutsatsen att de där lite tyngre och styvare masterna, med höga kaltoppar och bakåtsvepta enkla spridare fungerar inte riktigt som konstruktörerna tänkte sig. Därför har man mestadels frångått dem numera, det var ett mode på 80-talet.
Numera är det mycket två-spridararr och kortare kaltopp, nästan så att det blir en MH.

Om du vill förbättra kring masten på din båt är nog det bästa att du talar med någon som kan komma längre än några amatörer kan. Antingen riggare (som Seldens) eller konstruktören själv. De har rimligen modeller och erfarenhet.
Det borde gå att klämma in 2 par spridare (många har gjort så på tex Omega 42 och 36), och kanske höja toppvant och förstag lite, för att få bättre balans. Då slipper du ändra på några infästen i båten. Kanske komplettera med backstag i dyneema som förs fram till vanten då de inte används (det kan du göra även med nuvarande uppsättning), vilket också kan vara en komplettering om det inte funkar bra nog utan.

/Jaramaz

Skriv svar