YSM8 som tappar kraft vid belastning - Löst se sista tråden!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
msbr
Silvermedlem

YSM8 som tappar kraft vid belastning - Löst se sista tråden!

Inlägg av msbr » ons 03 aug 2011, 11:09

För ca en månad sen så bytte jag både grov och finfiltret och hade då ett visst besvär med att få helt tätt runt grovfiltret med läckor som följd och således lite svajig drift innan jag fick ut all luft. Nu är grovfiltret tätt och jag har för motor kört ca 10nm sen dess och allt har varit normalt

Nu spökar dock något. Vid gaspådrag har jag inte lika mycket kraft som jag är van - motorn känns "trött" och har till och med blivit lite seg att starta. Efter man lagt i växel så tar det några sekunder innan den kommer upp i varv men även om den kommer upp i varv så är det är inte alls samma "tryck" som jag är van vid. Under ett undersökande test med backning vid bryggan så stannade den - aldrig hänt någon gång. På tomgång går den som den ska dvs då känner jag igen ljudet osv men något händer med motorn då den belastas.

Motorn är en YSM8G från -78 och helrenoverades för ca 9 år av föregå ägare. I min ägo har den varit hur pigg och pålitlig som helst så jag är ny för denna situation.

Mina egna kontroller: El - ok, Reglagekablar - ok , Diesel - ok, Startmotor - ok (bytt sedan 2 år).
Har svårt att se att det skulle bero på luft fortfarande i systemet eller ?

Som sagt inget jag varit med om tidigare och bör ha en orsak - frågan är vilken?

Hoppas på kloka svar

Mattias
Senast redigerad av 2 msbr, redigerad totalt 0 gång.

Tomas B
Guldmedlem

Re: YSM8 som tappar kraft vid belastning

Inlägg av Tomas B » ons 03 aug 2011, 18:08

Jag tror du skall justera spridararmen. Gjorde detta för några dagar sedan, motorn startar nu utan gaspådrag samt orkar driva propeller på tomgång - detta gick inte förut.
Tar 5 min när man vet hur man skall göra - står i verkstadshandböckerna.

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 03 aug 2011, 20:13

VArför fanns det anledning att byta filter? Symptomen som beskrivs låter som att dse kan förklaras med ett igensatt filter eller någon annat problem med bränsletillförseln. Innan du går loss på justeringar av insprutningsmekanismen, kontrollera så att inga slangar klämts ihop eller något annat hindrar fritt flöde av bränsle. Dieslar är litet speciella på det sättet, man kan reglera (ner) dem genom att strypa bränsletillförseln precis var som helst, inte bara via pådraget. Har du kollat så att inte stoppreglaget krånglar och pådraget ("gasen") har fullt utslag.

Man tror ofta att om något fel uppstår, så har det att göra med något man gjort relativt nyligen. Det är ofta så, men måste naturligtvis inte vara det. Kolla först allt som har med bränslesystemet att göra, om du meckat mycket med filtren.
Anders S

msbr
Silvermedlem

Inlägg av msbr » ons 03 aug 2011, 20:24

Tack för svar :D

I egenskap av skötsam båtägare byter jag saker och tyckte det var dags att byta filter helt enkelt. Synd att man får mer problem då man vill göra "som man ska". Filtrena var helt rena och ingen bakterier - kör förvisso med bio protect i tanken så jag förväntade mig ingen skit pga detta. Kablar och reglage kollade och utan anmärkning.

Jag tycker det är konstigt att jag har helt olika varvtal/ljud på motorn beroende på om växel är i eller ej - på tomgång gasar båten upp som den brukar. Ska dyka i imorgon och kolla om det sitter ngt runt propellern som ev kan förklara detta annars börjar jag på ruta 1 med lyftning och eskalerar därifrån vidare.

Alla tips / kommentarer tas tacksamt emot och jag återkommer med utvecklingen.
Mattias

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 03 aug 2011, 22:42

Fick du dit packingarna korrekt för filtren? Den övre packningsringen på cav filtren knör en del ner i filtret istället för upp i konsolen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2011, 14:30

Om du har fullt varvtalsområde utan växel i (det fattar jag som "tomgång") låter det som om du på något mystiskt sätt skapat en förträngning i bränslesystemet. Ridax kan vara på rätt spår.
Anders S

msbr
Silvermedlem

Inlägg av msbr » tor 04 aug 2011, 15:42

Det stämmer att jag avser tomgång och då varvar den helt normalt. Ang packningsringen i cav filtret så gjorde jag det misstaget först med påföljd att jag fick ta itu med det under en segling ...så been there already :D

Dök ner idag och kollade propeller och den var helt ren - inte en enda snäcka och inget sjögräs alls. Nu ska jag låta en mekaniker kolla över luftningen till att börja med.

BjörnS
Platinamedlem

Inlägg av BjörnS » tor 04 aug 2011, 20:48

När jag råkade ut för likartade problem fick jag för mig att det fanns lite luft på högtryckssidan. Motorn ( Yanmar 1GM och f ö även 2GM) funkade helt normalt men gav inte normal kraft vid belastning. Luftning efter finfiltret ( pumpen eller vid spridaren)rättade till problemet.
//Björn

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 05 aug 2011, 09:59

Det är alltid vettigt att kontrollera att det finns tryck på bränslet före insprutningspumpen om motorn känns trött.
Jag brukar säga att det är ett av två ställen där manometrar är befogade.
Det andra stället där en manometer är bra är efter sjövattenpumpen, den kan avslöja igensatt intag, dålig pump, igensatt värmeväxlare mm.

msbr
Silvermedlem

Inlägg av msbr » lör 06 aug 2011, 14:16

Tog mig en koll i instruktionsboken under avsnittet luftning och insåg att jag endast gjort 70% av alla steg och därmed inte luftat efter insprutningspumpen. Efter att jag gjort detta blev det en liten seg start men när motorn sen kom igång så både hördes det på varvtalet och trycket i motorn att detta gjorde susen. Tog mig en runda och provade lite olika hastigheter.

Motorn är helt klart tillbaka i sin normala tappning med snabb start och normal varvning såväl på tomgång som med växel i och den "levererar". Ska pröva imorgon igen som ett slutgiltigt kvitto.

Tack för allt svar som gjorde att jag började tänka till om jag verkligen gjort allt :wink:

msbr
Silvermedlem

Inlägg av msbr » sön 07 aug 2011, 16:45

Tyvär så var jag åter på ruta 1 idag eftersom det var samma seghet som tidigare avs. vartal med växel i. Provade med en luftning på samma sätt som igår men ingen skillnad.

En fundering jag har är om jag genom manuell pumpning under gårdagen jobbade upp ett tryck och därmed kunde erhålla skillnaden. Vilket jag inte gjorde idag lika mycket och länge ... Om det är möjligt så kan man börja ringa in problemet till insprutningspumpen och ta det därifrån kanske .. Märkligt är det - problem som är konsekventa är enklare att hantera :evil:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 aug 2011, 18:31

Då kan man gissa på att läcker in luft via finfiltrets packning, någon otät röranslutning eller (klassikern!) via matarpumpens membran (om du har en sådan) helt ogörlig att spåra utifrån, men kan ibland hittas genom att oljenivån i motorn ökar.... Är det inte skåltätt hela vägen ner till bränslet, så suger systemet i sig litet luft, och sedan blir det kaoz med den. Din luftning (efter boken) gjorde nytta och löste problemet för stunden, men när du lät motorn vila, så sög den i sig litet luft och så var du på ruta ett igen. Man kan ju inte lika lätt hitta sugläckor, men det finns ju ett begränsat antal ställen att leta på (alla skarvar längs vägen från insprutningspumpen tillbaka till tanken).

Att en regelrätt luftning löste problemet är BRA, för då slipper du tänka på dyra reparationer.
Anders S

msbr
Silvermedlem

Inlägg av msbr » mån 08 aug 2011, 21:11

Matarpump har jag ingen då tanken sitter högt ovanför motorn. Min fundering går på att koppla på en slang som man har till utombordare med blåsa på som handpumpar och sätta den mellan tank och grovfilter - detta för att kunna jobba upp ett tryck i slangarna fram till finfiltret och även kunna kontrollera finfiltrets packning - ser inte hur jag ska kunna trycksätta denna sidan annars i syfte att hitta läckor.

Vidare funderar jag på hur jag ska kunna trycksätta efter finfiltret för att kunna avlusa den sidan - duger motorns egna lilla pump till detta ?

Det står i böckerna om att man ska rulla motorn och dess axel och man ska höra både ljud och få känna på ökat motstånd ...detta är det ena moment som jag inte gjort med största noggrannhet men jag vet inte ... luftning på returens luftskruv ger ifrån sig diesel med strid ström så nog kommer det runt bränsle till alla delar.

En del www-siter jag läser menar på att man ska ha växel i med full gas för annars händer inte X eller Y vid luftning - Verkar finnas många skolor i detta ämne ?

Mekanikern jag talade med idag menade att om det inte var luften så kunde det ev vara slitna spridare som läg på gränsen mellan normalt och slitet och gav upphov till variationer - dock tyckte han också det lät lite långsökt med anledning av min lyckade insats i helgen ....

Villrådig :?

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » mån 08 aug 2011, 22:14

Hej!
Gick ut i garaget där jag har en ysm8 och tittade.. På motorn sitter en pump (som kan handpumpas) som pumpar dieseln från grovfiltret till finfiltret, därifrån går dieseln till högtryckspumpen som sitter på framsidan av motorn, lågt. Från högtryckspumpen går sedan ett järnrör till spridaren.
Din tanke att använda en utombordarblåsa för att trycka fram dieseln är utmärkt. Du trycksätter då hela systemet från tank till högtryckspump och kan upptäcka ev läckage, och lufta finfiltret. Se till att du inte har luft i slangen som går mellan finfiltret och högtryckspumpen, öppna lite på muttern vid anslutningen på pumpen. Nu är du klar med lågtryckssidan av bränslet. Kör några varv med startmotorn. Öppna sedan anslutningen vid spridaren och kör några ytterligare varv, då blir du av med luften som står mellan högtrycksspumpen och spridaren. Dra åt anslutningen och nu skall motorn starta och svara normalt på gaspådrag. Hade själv problem som löste sig när jag luftade mellan högtryckspump och spridare.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 aug 2011, 07:27

Jag håller med barkbåt, absolut. E blära för några tior är en bra ide, den kan man ha kvar i framtiden också. En "lyxvariant" av gummiblåsan är en elektrisk bränslepump (från biltillbehörsaffären), men har man självfall från tanken ger det inget extra till vardags.

Om vi kör på det troligaste, luft, så är frågan: var kan det komma in luft? Med självtryck från en hög tank faller det nästan helt bort att insprutningspumpen suger in luft från någon läcka - symptom på det problemet brukar då vara att dieseln rinner tillbaka till tanken och det hela verkar som att man "kört torrt". Först en sådan där fråga som man inte ställer: Du har väl redigt med diesel i tanken, så att du inte kör på en bottenslatt som (just nu) blottar insuget/utsläppet för luft? Det finns tankar som har en bottenventil lägst, och sedan bränseuttaget några cm upp, det är normalt bra men man får då inte ut det sista (vilket normalt är som det skall vara, slam, vatten och skit skall inte gå via motorn).

Eftersom diesel rinner lätt, så borde du kunna se läckage i ledningarna redan nu, men litet extra tryck via en gummiblära skadar inte.
Givetvis kan en sliten spridare ge problem om den är mycket sliten och läcker. Stängfjädern i spridaren ser normalt till att den inte öppnar förrän trycket är normalhögt (dvs "högt"), och med luft i ledningen så jobbar pumpen upp ett högt tryck innan spridaren öppnar (luften fjädrar, vätskor inte). Med ren diesel i röret är det ingen pneumatik inblandat, utan mer hydraulik - alltså distinkt sprutning och god gång (vilket du hade nu senast). Om vi då spekulerar i att spridaren blivit otät då du bytte filter (vi kan tänka oss något litet skit som slunkit med, eller helt enkelt att "sliten spridare jävlas" sammanfaller med "ordentlig båtägare byter filter" - så kan det läcka tillbaka den vägen. Så om du inte kan hitta en läcka i ledningar eller filter (mest troligt, du har ju trots allt meckat just där) så ta ut spridaren och låt testa den för täthet och sprutbild. När du VET att all före och efter insprutningspumpen är OK, först då skall du bekymra dig om pumpens skick. Då finns det i stort sett bara läckor i tryckpumpen /sliten, packningar etc) som kan ge tjuvluft. (Tänk då på tidigare tips).
Anders S

Skriv svar