Fin seglingsommar blev det.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av Vilse » tis 02 aug 2011, 00:07

Denna semester blev det lite nya äventyr, dels gick vi in till Västerås och det var riktigt vackert. Sedan blev de segling i mellanskärgården och slutligen en segling ner till Stegeborg. Jag är inte varit söder om Västra Stendörren tidigare och Bråviken gjorde mig lite knäsvag hur det skulle gå, men vi fick fin vind och tog den yttre farleden ner och sedan den mellanfarleden upp. I Oxelösund blev vi inblåsta ett dygn och det var givande att se hur Bråviken ter sig vid 14 m/s. Natten var lite orolig med vinden som tjöt i riggen men värst hade de som låg längst ut, flera fick ingen nattsömn och flyttade in på förmiddagen när platserna blev lediga. Nästa år skall vi tas oss söder om Arkösund och upptäcka skärgården där. Vi har verkligen en fantastisk ö-värld från Arholma ner till Västervik.

http://www.youtube.com/user/HCX500#p/u/0/NlnANsFEpiU

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av Seglaren » tis 02 aug 2011, 10:20

Grattis till en bra seglingsommar och en kul film! Gillar särskilt sekvensen vid flytbryggan, det är nätter vid sådana som kan få delar av familjen att vilja byta båt mot husvagn 8) Och det blir ju inte bättre av att båten stöter i bryggan också.
Västerås ja, trevligt med en stad vid vattnet, men bakåtsträvare som man är måste jag säga att man är på god väg och till stora delar redan har lyckats bygga bort en stor del av charmen med en äkta sjöstad. Det som förr var en äkta och levande hamn har till stora delar ersatts av bostadsrätter enligt formulär 1A och från vattnet på håll ser det ut som vilken "moderniserad" sjöstad som helst, steril och enahanda. På närmare håll, ja ganska dött och föga varierande. Jag förstår såklart vitsen med sjönära boende, men det är knappast mångfald och en spännande miljö man eftersträvat när man lagt beslag på stora delar av strandlinjen.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av Vilse » tis 02 aug 2011, 21:16

Ja, jag har skickat sekvensen till marinan då flera av de som låg där gick en sömnlös natt. nästa dag fick de flytta längre in hamnen, pontonen "dra in" båtarna och jag undrar om bojarna inte var för små. Vi får se vilka åtgärder de sätter in. Angående Västerås såg det ut som en halvt nerskjunket hus vid Västra Holmen utanför gästhamnen. I min fantasi kunde det vara en krog med undervattensutsikt från bottenvvåningen. Nån som vet?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av Seglaren » sön 07 aug 2011, 19:35

Det var nog "Utter Inn" du såg, googla på det får du se mer.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av August » mån 08 aug 2011, 05:37

Det värsta är ju nästan att kostnaden för att ligga i Oxelösund nu när Promarina är ägare har ökat till smått larviga 280:-, på gränsen till ocker anser jag.
Den yttre bryggan var från början, enligt lokaltidningen SN om jag minns rätt, meningen vara en vågbrytare men på något sätt snålades det och det blev en flytbrygga. Det fungerar inte alls vid SO-S vindar, dyningar letar sig in varje gång det blåser från den riktningen. Fullständigt värdelöst.
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av Vilse » ons 10 aug 2011, 14:22

Nej det var inte "Uttern Inn" vid Elba utanför Västerås. Det var ett kanske 200 kvadrat stort hus. Mejlade Västerås Turistbyrå och det var ett hotell enligt dem, men hotellet hade ingen hemsida ännu... Blir nu ännu mer nyfiken. Synd att jag inte tog en bild.

Ang. pontonen i Oxekösund tycker jag det var märkligt att inte Promarinas personal som borde veta att kulingen var anhalkande inte valde att placera båtarna längre in i hammen. Jag vet inte hur ofta vinden ligger på som denna dag, händer de ofta bör de nog lägga ut ytterligare en ponton för att dämpa sjön. Båtägarna kommer iallafall inte att lägga sig där i framtiden om prognosen är liknande igen.

Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 10:19

Re: Fin seglingsommar blev det.

Inlägg av Tompaiuppsala » sön 14 aug 2011, 21:56

Mycket trevlig film. Inget flaxande med kameran eller zoomande in och ut. Dessutom bra kvalité. Tack för den.

Skriv svar