Däcksventil -vilken är bäst?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Däcksventil -vilken är bäst?

Inlägg av toaen » lör 30 jul 2011, 21:29

Anders S skrev:Toaen: Jadå, det går utmärkt att stänga, ty jag har kompletterat undersidan med en rosettventil från Biltema. Den är måhända inte totalt tät, men luftströmmen klarar den av att blockera.
Annars kan den tarvlige praktikern sätta valfri trasa i hålet, men så pragmatisk vill man kanske inte vara i de fina salongerna.
Jag brukar säga lite skämtsamt om saker på min båt bara inte ser värre ut än skepparn, så är det ok. En trasa instoppad i hålet är således helt ok.

Å andra sidan kanske det finns nåt lock som passar att ersätta huven med?

Det är ju bara några enstaka dagar om året som det behövs ett stort tillskott av luft. Resten av året är det ju kallt ändå. :?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 jul 2011, 21:42

Jo, jag är med! Ditt förslag är utmärkt! Jag fattar det som att du sätter kåpan ovanpå en bättre sorts "svampventil" - orginalet har ju en dålig, otät sådan "inbyggd". Då verkar det ju onödigt att ta jobbet med innerdelen, utan bara sätta kåpan på plats rakt av, ovanpå Vetusventilen då den monterats. Problemet med e-lux och kopiorna är just att deras enkla väderskydd inte går att stänga heltätt.

Kåpa enbart: http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 912-11.jpg
http://viewer.zmags.com/publication/0d3 ... 3b4ae2/204

Till toaen: Jo, det finns lock till huvarna. Men den totala tätheten kan man inte uppnå i doradelådorna, för vatten kan smyga sig in bakvägen. Här är nog Cool-ingen bättre, för där finns ju ett lock över innerhålet från början. Vill man ha skåltätt får man ha något i stil med Minnes variant inne i lådan. Men om det går gröna sjöar över ruffen, så tror jag att jag har mycket annat att tänka på i alla fall. Jag tror dock på ventilation i båten, till vardags.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 30 jul 2011, 21:57

Att Electroluxventilen är bra på att evakuera luft är väl känt. Något som också flitigt provades på den tiden Electroluxen var ganska ny och man dessutom rökte.
Men behöver man verkligen mera utsug? Vill man inte oftast få in mera luft?
Jag har som så många, två Electrolux, en på toaletten och en i salongstaket. Men med nedgångsluckan öppen några mm så går tex ångorna från matlagningen ut där, de går aldrig till Electroluxventilen. Vid bra väder har man normalt förpiksluckan lite öppen och nedgången helt öppen och ventilationen är helt perfekt. I min båt, på natten, så kommer kommer luften in genom två Dorde-ventiler och försvinner ut genom ventilationsgallret i nedgångsluckan.
På fördäck sitter en däcksventil typ Vetus Portos. Den klara regn ganska bra men inte överbrytande sjö. Men ankarboxen fungerar som en doradebox så det ska till ett sjuhelsikes dåligt väder för att jag behöva skruva igen ventilen.
Men idag har jag fått en lysande ide. Ty även jag vill kunna ta en liten tupplur utan värmeslag.
Man sätter naturligtvis in en (dator-) fläkt så att man tar luften från ankarboxen och blåser in i förpiken!
Datorfläkten flyttar ganska mycket luft och tar 0,1 - 0,3 A.
Jag använder fö ett 24V reed-relä, kopplat på solpanelerna FÖRE regulatorn. Relät behöver 16-18 V för att slå till och den spänningen får man när solpanelerna laddar.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 31 jul 2011, 19:59

Exempel och idéer kring installation av datorfläktar för ventilation mottages gärna. Funderar på att förbättra ventilationen i våran Inferno 31. För tillfället två electrolux-ventiler, en i förpiken och en i salongen och sedan ett intag till akterkabinen av ungefär följande modell, hjertmans 4904-75. Skulle gärna byta till Doradeventil eller två i salongen, men förpiken är ju lite knepigare. Dorade skulle fungera bra för det mesta, men det borde vara en modell var man kan sätta på ett lock istället för kåpan.
Men datorfläkt låter också som en bra idé för att förbättra luftombytet i både förpik och akterkabin.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 01 aug 2011, 18:46

Borde gå relativt lätt att modda en E-luxventil med en datorfläkt, tex denna: Bild
http://www.kjell.com/?item=98031&path=9 ... ,132500000
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 aug 2011, 21:37

stangen skrev:Borde gå relativt lätt att modda en E-luxventil med en datorfläkt ...
Jodå, man tar en 60 mm fläkt och sågar av ena sidans öron sen är det bara att trycka upp fläkten. Men man får rycka loss fläkten om man ska stänga ventilen. Så har jag i salongen men den Electroluxventilen ska bort och ersättas med en skylight.
För toaletten är en Electroluxventil med datorfläkt bra men det är också det enda stället man ska ha Electroluxventil.
Sätter man en egen 20 W solpanel kan den hålla igång en fläkten 24 tim/dygn f.r.om. april t.o.m. september. Fläkten är då kapabel att flytta 2000 m3 luft per dygn. Eller så kan man göra som jag att fläkten bara går när solen lyser, det räcker för att luften i båten alltid ska kännas fräsch.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » sön 14 aug 2011, 22:13

Jag skruvade fast en fläkt av märket Noctua under electroluxventilen i förpiken. Brytaren har jag på skottet och fläkten sitter med bara en skruv så att jag kan föra den åt sidan om jag nånsin behöver stänga ventilen (har inte hänt ännu). Fördelen med Noctuan är att den är tyst. Vi har den igång nästan jämt och ingen störs av den, inte ens min fru som morrar åt allt som surrar, väser, klickar eller blinkar då hon ska sova.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... lotuuletin

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 15 aug 2011, 08:49

bosseh skrev:....Men idag har jag fått en lysande ide. Ty även jag vill kunna ta en liten tupplur utan värmeslag.
Man sätter naturligtvis in en (dator-) fläkt så att man tar luften från ankarboxen och blåser in i förpiken!
....
Brrr, jag vet inte hur din luktar. Men min luktar i alla fall dy och dåligt fruntimmer från allt guck som följer med kättingen! Ingen luft jag vill sova i!

Dessutom är jag bekymrad över integriteten - är det en sluten och dränerad kättingbox vill jag ogärna ha en öppning in mot båten av en sådan storlek. Kättingboxdräneringar kan sätta igen och vid kryss till havs kan det bli konsekvenser.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 15 aug 2011, 10:24

Eilean skrev:
Brrr, jag vet inte hur din luktar.
Min box har inte innehållit kätting så länge och dessutom varit vidöppen in mot båten. När det börjar lukta så får jag ändra arrangemanget, det finns ju visst utrymme för en dräneringsbox där medan det är lite mer ont om plats på däck.
Kanske också en väl ventilerad ankarbox luktar lite bättre.

Skriv svar