Gennaker

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Gennaker

Inlägg av Ridax » tis 26 jul 2011, 07:27

Jag är lite sugen på att skaffa en gennaker. Undrar lite vad ni andra tycker om detta segel. Min familj tycker inte så mycket om när det blåser och gungar mycket (och ja, för mig är familjen viktigare än segling ). Så vi är för det mesta ute när det är måttliga vindar (kanske runt 4-8 m/s). Det går ju ofta ganska trögt, speciellt med en tung båt. Så nu funderar jag på om gennakern kan sätta lite liv i tillställningen och i så fall om det då ändå blir FÖR mycket liv (dvs, kommer familjen nu att tycka att även 4-8 m/s är för mycket)?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gennaker

Inlägg av AndersGustafsson » tis 26 jul 2011, 10:56

Har funderat även jag. Har aldrig seglat med gennaker, men en hel del med spinnaker. Men med Spinn är det ju ganska mycket meckande.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 jul 2011, 12:19

Det är ju stor skillnad på 4 m/s (när gennaker ("slörballong") och stora segel rent allmänt är en "Bra Grej) och 8 m/s. Vi har en stor (107 kvm) Gennaker som vi kör på tre pers upp till 8. Då är vi två som kan rafsa ner den, den tredje styr. Är vi bara två kommer den ner tidigare medan skepparen kan rafsa ihop den ensam (eller, hm, hinner fiska upp den innan någon ser...). Strumpa säger många är bra för gennakernöjet, det tror jag du skall fundera vidare på. (Jag funderar hela tiden, det har bara inte blivit något ännu. Men nästa år så...) Givetvis kan man med god tro och stora skor klara av ett mindre tygskynke enklare, men ovanför 8 m/s blir fartskillnaden förmodligen ändå bara märkbar på platten, och då tar man in den bakom storen rätt enkelt.

Detta sagt, jag påstår också att vid sidan av spinnakermecket med bom, upphal, nerhal, suggor, lift etc etc, som mest tar tid att rigga upp och ner, så är inte en gennaker väldigt mycket enklare att hantera. Den kritiska stunden är som alltid då den skall ner, och att gippa med 40 meter skot mellan förstag och gennaker eller framför stäven är inte heller riktigt så enkelt som man kan tro när vinden går upp. Men visst är det mindre plockande med prylar, och på slör och halvvind är gennakern synnerligen belönande.

Skall man sälja in gennaker till en tveksam familj tror jag man skall använda den då det verkligen gör stor skillnad, i låga vindstyrkor - det kan ju bli så att 3-4-5 m/s blir roligare för alla, och då kommer du att få villiga gastar som vill vara med och leka. Rätt vad det är är ni havens skräck och kör gennakern i allt utom kuling... framöver. Kör hårt!
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 26 jul 2011, 12:44

Jo, strumpa hade jag nog tänkt mig från början. Hade hoppats hitta en billig beg. sak, men det enda jag hittat i rätt storlek (ca 65 kvm) är en för ca 10,000:- inkl. strumpa i mycket fint skick. Hmm, ny kostar 25,000:-, kanske inte så dåligt trots allt med 10?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 26 jul 2011, 16:00

Seglade lite spinacker med min förra båt vid ett par tillfälle. Blev riktigt tänd på det.

Med min nuvarande båt fanns det en Gennaker eller jag tror att det skall föreställa en lättvindsgenua i spinnakerduk, vajer i förliket och pistolhakar. Den var nog till en annan, något mindre båt. Tog bort pistolhakarna och hissade den flygande. Fungerade mycket bra och kunde gå ganska högt i vinden. Lät segelmakarn sy i ett par våder och fixade till en gammal CU-rulle. Fungerar ganska skapligt och är ett härligt segel att ta till när vinden är svag. Betydligt enklare än spinnaker - för en slöseglare.
Bilagor
389973.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » lör 30 jul 2011, 17:48

Ridax skrev:Jo, strumpa hade jag nog tänkt mig från början. Hade hoppats hitta en billig beg. sak, men det enda jag hittat i rätt storlek (ca 65 kvm) är en för ca 10,000:- inkl. strumpa i mycket fint skick. Hmm, ny kostar 25,000:-, kanske inte så dåligt trots allt med 10?
Det är ett mkt bra pris för segel och strumpa (omallt är i bra skick)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 31 jul 2011, 20:52

Värt att notera är att det skiljer mycket mellan olika "gennakers". Från platta cruisingspinnakers som är som stora genuor (fast i mjuk duk) till riktiga länsgennakers som kan ersätta spinnakers på de många båtar. Så det är värt att fundera på vad man verkligen skall ha den till innan man bara köper första bästa segel som är trekantigt och färgglatt :D

Användarvisningsbild
stickanh
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av stickanh » sön 31 jul 2011, 23:11

Ett litet inlägg i debatten,Gennacker är ett mycket roligt segel att använd, allt från slör till halvvind. Har man sedan en strumpa som har linor till sittbrunnen klarar man av att sköta det hela själv.

Har samlat ihop lite material om Gennackerhantering under följande länk

http://www.stickanh.se/Spanker.htm

Bild
Besök gärna min hemsida http://www.stickanh.se/

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 01 aug 2011, 04:59

Det kan finnas ytterligare en sak att ha med i tankarna, peke.
Nu vet jag inte vad det är för båt den ska vara på men om man har en relativt liten förtriangel så kan det bli svårt att segla lågt med gennakern halsad direkt framför förstaget pga turbulensen från storen.
Ett peke kan bli nödvändigt/önskvärt.

Skriv svar