Zen, och konsten att packa en gummibåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Anders S » lör 23 jul 2011, 07:16

Så är årets expedition över, och ordningen skall återställas, detta innebärande att bland annat packa ner gummibåten i sin väska. Att den skall spolas av, totorkas ren och vara torr begriper tom jag, men problemet (är det universelt?) är att vika båten på det konstfärdiga sätt som verkar krävas för att den skall kunna få plats i originalbagen. Jag begär alltså inte att toften, årorna och pumpen skall få plats, det räcker att få in båten. En dammsugare för att få ut all luft kan ju vara bra, har jag förstått.

Men jag vill ha synpunkter på hur man gör, gärna en handledning steg för steg och som kan utföras på fördäck utan att tio kineser trycker på från alla håll och pressar in utstickande delar i bagen (så tror jag de gör på fabriken...).
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av matz » lör 23 jul 2011, 08:21

Köp en annan väska

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Anders S » lör 23 jul 2011, 08:25

Ett konstruktivt och kreativt svar, men inte så uttömmande som jag hade hoppats.

Ett av skälen till min önskan om att med mindre besvär kunna stuva jollen i originalbagen är att den skall få plats på avsedd stuvhylla. Det krävs mao inte bara en ny väska, utan en ny stuvhylla oi så fall.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av stangen » lör 23 jul 2011, 11:14

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Anders S » lör 23 jul 2011, 14:20

Jag tackar mina båda rådgivare, och prövar Stangens tips först!
Anders S

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Vilse » tis 29 aug 2017, 10:35

Väcker tråden, hur har det gått Anders?

Har en Plastimo 240 med högtrycksdurk och nu skall jag förbereda den för att få in i väskan, den levererades vid sidan om i lådan så jag har min dubier...

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av marede » tis 29 aug 2017, 12:57

Jag har en likadan (om du menar Plastimo P240LJ). Använd pumpen och koppla slangen så du suger ut luften. Vik successivt in kanterna i längsled medan du pumpar ur det sista så bredden blir lika högtrycksdurkens bredd. Den ska vara så plan som möjligt (dvs om möjligt så undvik bullor och veck som sticker upp). Vik in de utstickande delarna av tuberna i akter (strutarna) "lagom" så de inte kommer i konflikt med akterspegeln. Sedan rullar/viker du ihop den från aktern. Jag tycker det är enklare att rulla ihop om den inte är fullständigt ursugen på luft... prova dig fram här. Stick sedan in hela paketet så du får första gaveln av rullen på plats i väskan, sedan kränger du över den andra delen av väskan på andra gaveln. Ev får du då trycka till gummibåten samtidigt som du kränger.

Lycka till, och glöm inte att ta loss åror och toft innan du börjar... :mrgreen:

Förra året fick jag ner den i väskan och lyckades dra igen dragkedjan.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Anders S » tis 29 aug 2017, 15:29

Vilse skrev:Väcker tråden, hur har det gått Anders?

Har en Plastimo 240 med högtrycksdurk och nu skall jag förbereda den för att få in i väskan, den levererades vid sidan om i lådan så jag har min dubier...
Det har gått "sådär" - återkomst till "fabriksstuvning" har jag inte lyckats med... Men med ledning av tipsen blev det bättre.

För att kunna packa lagom tajt suger jag ut luften med pumpen (den har en funktion för detta), även om det mesta går ur den om man öppnar och väntar. Sedan använder jag ett par packremmar runt bärsäcken (en öppen påse med omslutande flikar och egna remmar) för att "boosta" packandet.

En av besvärligheterna (båten ligger på en stuvkoj under sittbrunnen) är bra hjälpt av att lyfta paketet med spinnakerfallet, från/till fördäck till ruffluckan. Att släpa på paketet är annars som att få grepp på en rysk brottare.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av HansH » ons 30 aug 2017, 08:48

Suzumars lösning av förvaringsväska/väskor funkar väldigt bra (troligen fler som har samma lösning men inte alla som det verkar av inlägget).
Det är ingen riktig väska utan mer ett vikbart fodral som man drar ihop mha de fastsydda remmarna.
Dvs man behöver inte trä/trycka in gummibåtspaketet i en väska.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av marede » ons 30 aug 2017, 08:54

HansH skrev:Suzumars lösning av förvaringsväska/väskor funkar väldigt bra (troligen fler som har samma lösning men inte alla som det verkar av inlägget).
Det är ingen riktig väska utan mer ett vikbart fodral som man drar ihop mha de fastsydda remmarna.
Dvs man behöver inte trä/trycka in gummibåtspaketet i en väska.
Ja dessa är toppen. Om min nästa gummibåt inte har en sådan kommer jag tillverka en egen.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Vilse » ons 30 aug 2017, 09:56

Jollen är så liten att jag kan blåsa upp den i sittbrunn och vill ha möjlighet att packa ner den ombord.
Lyckas jag inte få ner den i originalväskan syr jag ett i kapellväv med flikar. Min tidigare Honwave har den lösningen och även en packningsanvisning.....

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av marede » ons 30 aug 2017, 11:47

Vilse skrev:Lyckas jag inte få ner den i originalväskan syr jag ett i kapellväv med flikar.
Nyfiken, vad menar du med flikar?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Anders S » ons 30 aug 2017, 11:58

Min Honwave har en väska som består av ett ryggstycke med flikar som bildar en väska då flikarna lagts över och spänts fast. Mitt problem (som minskat efterhand jag lärt mig att vika, klämma, spjärna och pressa bättre) är att väskan knappt går att stänga om man inte viker båten noggrant. När väl båten är "i påsen" går det att dra åt remmarna och på det sättet få båten mindre sladdrig och mer kompakt.

Tar man sig besväret att göra en litet större väska/påse/omslag blir det ju lättare att starta "komprimeringsprocessen"...
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av marede » ons 30 aug 2017, 12:06

...nu är jag med på betydelsen av flikar. :oops:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Zen, och konsten att packa en gummibåt

Inlägg av Vilse » sön 10 sep 2017, 21:06

Plastimo 240.jpg
Så där ja... Nu fick jag in min P240LJ i väskan. Rullade och tog ut luft varefter som. Stängde ventilerna då jag misstänker att de sticker ut på insidan. Väskan trädde jag över och sedan la jag den ner och "buffade på den" så att den fick lite mjukare former.

Eftersom jollen levererades i en plastpåse blev jag tveksam om den verkligen skulle gå in. Tack marede för den utförliga anvisningen.

Skriv svar