Internet via NMT-nätet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Internet via NMT-nätet

Inlägg av peterh » ons 20 jul 2011, 11:21

Har kikat på "http://www.net1.se/" som säljer internetanslutning via NMT-nätet

Bland potentiella fördelar :
bättre täckning "till havs" pga längre räckvidd
avsaknad av roamingabgifter

Men innan jag handlar vore det bra att ta del av andras erfarenheter av detta företag.
Någon som har efarenheter ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Internet via NMT-nätet

Inlägg av Ridax » ons 20 jul 2011, 12:53

Har för mig att plus testade olika nät och även net1 som inte fick speciellt bra omdöme.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 20 jul 2011, 13:12

Hittade inte testet hos SVT men en liten artikel om det

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=31819

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 20 jul 2011, 16:50

Det ser ju illa ut ....

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 21 jul 2011, 00:08

Enda bolaget som har täckning där 08 bolagen inte tjänar pengar, i norr så kör flera elbolag med en lanserver i sina bilar med datauppkoppling runt bilen och en decttelefon som täcker 500m runt bilen med egna lokala telnummer. De har även säkrat upp stationerna med avbrottsfrikraft. De verkar rätt nöjda.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 21 jul 2011, 07:04

Schvidja skrev:Enda bolaget som har täckning där 08 bolagen inte tjänar pengar, i norr så kör flera elbolag med en lanserver i sina bilar med datauppkoppling runt bilen och en decttelefon som täcker 500m runt bilen med egna lokala telnummer. De har även säkrat upp stationerna med avbrottsfrikraft. De verkar rätt nöjda.
Jag är intresserad av hur täckningen är runt våra kuster. Om det dessutom är användbart
hela vägen till danmark och i danmark gör det hela intressantare.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tor 21 jul 2011, 09:25

Jag har egentligen ingen aning, men kom över den här artikeln.........den är dansk.

http://ing.dk/artikel/85664-anmeldelse- ... landbyerne
ole

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 21 jul 2011, 12:57

Funkar kanon i Sverige. Har seglat stockholm-Strömstad med täckning mest hela tiden.

I Danmark är det lite glesare. Men acceptabelt. I Norge funkar det nog bäst. Täckning i princip överallt ända upp till Lofoten.

Har haft täckning mellan Polen-Bornholm.

Fördelen med NET1 är att signalen går ända upp mot 50-70km. Satsa på deras router modell. (högre uteffekt) och extern antenn.

Ligger normalt på 1 mbit. Inte supersnabbt men fullt tillräckligt för att surfa det skall flyta på utan problem.

Westcoast
Guldmedlem

Inlägg av Westcoast » mån 08 aug 2011, 19:50

Vi är tre båtar som seglat ihop i Sverige, Norge och Danmark i sommar. En av båtarna hade installerat Net One's router-modell med extern antenn.

Har funkat väldigt bra i samtliga tre länder. Vi kunde tex plocka ner väderrapporter när vi befann oss halvvägs mellan Sverige och Norge dvs ca 30 NM från kusten.

/Westcoast

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 09 aug 2011, 21:59

Håller med Westcoast - det funkade bra! (vi är en av de andra tre båtarna).
Självklart är det inget alternativ för att ladda ner filmer eller streama stora datamängder.
Men att hela tiden ha tillgång till aktuella väderprognoser och att tex kunna läsa nyheter mm var mycket användbart.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 13 aug 2011, 20:52

NMT är nerlagt sedan flera år.

Det nät som nu använder 450-bandet som NMT tidigare använde är en variant av en amerikansk digital standard ("N-CDMA").
Fördelen med de relativt låga frekvenserna (450 MHz) ä hög täckningsgrad, men problemet är att de (Net1, eller vad de nu vill kalla sig) har fått väldigt lite frekvensutrymme, dvs nätet har låg kapacitet. Så länge som det är få aktiva användare är det OK för användarna, men inte för operatören som aldrig får någon ekonomi i sitt nät.
Blir det fler aktiva användare i nätet blir operatören glad, och användarna oglada.

På sikt håller inte detta. Det har varit flera aktörer framme och trott sig kunna göra pengar på 450-banden, men det är i stort sett omöjligt (med den frekvenstilldelning som finns nu). Under de senaste åren har vi därmed sett mer än ett namn på de som sagt sig operera, likaså har utrustningen skiftat genom åren.

Hur kunde då NMT löna sig så bra? Helt andra priser! De som köpte NMT450 var en liten prisokänslig grupp som använde sin mobiltelefon intensivt, då räknade man med att medelanvändaren ringde för 10 000:- om året. Dessutom är telefoni en utomordentligt smalbandig tjänst.

Summa summarum: täckning -ja, kapacitet - nej, framtidssäkert - nej.
De begränsade roamingkostnaderna är onekligen är mycket positiv kvalitet. Finns internationella operatörer som erbjuder motsvarande.

/J

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 14 aug 2011, 00:15

Det var en riktigt fet sågning av Net1, har du egen erfarenhet? Det finns en viss substans i ditt resonemang men väldigt onyanserat. Helt klart har det varit problem för det digitala nmt nätet, och givetvis är det svårt att slå sig in bland giganterna, de har haft problem att få sin frekvens och finansiella problem under lågkonjunkturen och som du säger bandet är smalt men det fungerar riktigt bra, blir det för mycket användare lokalt så kan det bli problem men de har en överlägsen geografisk täckning och det är det enda bolaget som har något att komma med i glesbygd. De håller på att uppgradera sitt nät och ge en högre maxfart. Jag hade en förhoppning att de tidigt även skulle satsa på mobiltal men frekvensutrymmet eller de finansiella resurserna har bromsat den utvecklingen. Nu går det att lösa med Net 1 kopplat till IP telefoni. Är jag ute i skärgården i norr eller söder längs östkusten så är det det enda som fungerar och det fungerar faktiskt. 3G fungerar bara lokalt i fjollträsk och där seglar jag inte så mycket.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 14 aug 2011, 17:47

Schvidja skrev:Det var en riktigt fet sågning av Net1, har du egen erfarenhet?
Well, det är ju inte första gången vi diskuterar detta, du och jag. Du drar upp Net1 (eller vad de nu har kallat sig) med viss regelbundenhet - missuppfatta mig inte, det är kul med entusiaster, men frågan är om Net1 är så rekommendabla för de allra flesta (se mer därom lite längre ner).

Någon "egen erfarenhet" behövs knappast, det räcker att se vilken frekvenstilldelning de fått, och vill man veta mera så ser man till historien. Hade det funnits skuggan av möjlighet att göra något bra på detta band hade de störa aktörerna (Felia, 3, Tele2 osv) kastat sig, på samma sätt som de gjort över 700-bandet där man avser att köra LTE - och fått iaf hyfsade tilldelningar.

Du kanske tycker det är en teknikalitet, men digital NMT är ett annat system (finns det också, men används inte så mycket, de stora standaderna har tagit över).

Vad skall man då använda? Och vilken operatör?
- den senare frågan får var och en ta ställning till efter att ha tittat på täckningskartor osv.
Den första frågan är lite svårare, svaret beror också på vad man vill ha.
SSB täcker i stort sett globalt.
Satteliter likaså, INMARSAT och Iridium finns (Yellow Brick är kanske bekant?).
För lite kusttrafik, mestadels tal, är VHF överlägset.
De allra flesta seglare klarar >90% av sin trafik med en sedvanlig mobiltelefon, med GSM + WCDMA (/HSPA). Det ger både tal och data, upp till 20 Mbit/s, och räckvidder från basstationen med GSM upp till 3-4 mil (det går att göra än mer om man verkligen vill). Det finns två huvudbekymemr med mobiltelefoni vid bruk i båt:
1) operatörerna brukar vara mycket optimistiska i sina täckningkartor. Om användarfen har en vanlig mobil, nere i ruffen, dvs i stort set i nivå med vattenytan, då är det svårt att få så bra kontakt.
2) roamingavgifterna kan vara ordentliga.
På sikt, när LTE verkligen kommit igång på 700-bandet, så kan det bli både bra räckvidder och höga datakapaciteter.

Det roliga med Net1 är att de löser just dessa problem, men har andra nersidor (som jag beskrev tidigare), vilket gör att deras fortlevnad är ifrågasatt.

Trots allt hoppas jag att Net1 får större frekvensutrymme (kul med en uppstickare), vilket direkt skulle medföra att de skulle få en vettig möjlighet att driva sin affär. Faktum är, med lite mer tilldelning skulle de gå som en raket! (ja, jag vet att de fått utökat, men det är inte tillräckligt).
Denna fråga är i huvudsak politisk.
Med bättre förutsättningar skulle Net1 kunna vara en bra påtryckning på de andra operatörernas roamingavgifter. Det behövs.

Så min slutkläm blir lite paradoxalt: Stå på dig Schvidja! (men jag kan inte rekommendera nya att ansluta sig ...)

/J

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 14 aug 2011, 20:11

Har kört Net1 i två år nu. Kan jämföra direkt med 3 och Telenor. Kan konstatera:
Har ännu inte funnit någon plats på svenska kusten, mellan Västervik och Örskär, inklusive Gotska Sandön, Gotlands ostkust eller djupa skärgårdsvikar där det inte fungerat. Dessutom fungerar det nästen hela vägen mellan Landsort och Fårösund. Då utan några speciella antennarrangemang förutom det medföljande sprötet med sugkopp som trycks fast på salongsfönstret. I ärlighetens namn är Net1 något långsammare än 3 respektive Telenor i sina bästa stunder. Men eftersom de bästa stunderna för "konkurrenterna" är få och långt emellan (3 något bättre än Telenor) så är det ointressant. Hellre ett något långsammare än inget alls. Begränsningen märks egentligen bara om man skall streama video. För väder, nyheter och mail har snabbheten ingen praktisk betydelse.

Visst, Net1 kanske har begränsad kapacitet om många användare trängs, det kanske inte är framtidssäkert, det är för/av entusiaster, det kanske inte är bla-bla-bla.
Men det fungerar när alla andra lyser svart.
Vilket är gott nog för mig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 aug 2011, 21:20

Det jag TROR att Jaramaz försöker förklara är att Net1 i bästa fall är en marginalaffär, i sämsta fall en förlustaffär, som inte tål en utbyggnad till affärsmässigt intressanta volymer och som därmed är en nischad produkt för glesbygden. Om den produkten av någon anledning är "rätt" så är den ju det. För en fritidsanvändare som har internetanslutning i båten enbart eller i huvudsak till lyst är det ju inga större problem, men jag anar ju att J. har ett mer långsiktigt industriellt perspektiv i sin analys.

Jag försökte utläsa av deras webbsida vad 5 GB data egentligen innebär, och framför allt vad som händer då detta omfång överskrides. Någon som vet.
Anders S

Skriv svar