Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Förtöjningstamp, dimension, brottsstyrka?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 15 jul 2011, 11:45

Tror tamparna var 16 mm, de grövsta Claes O säljer, kanske fyra år gamla, har dem undanstuvade jämt till havs och i hemmahamnen. Att spekulera efteråt är ju meningslöst, men jag skulle kunna tänka mig att om jag haft en riktigt fläskig fartygstross hade ringen i bryggan smällt av i stället.

Edit: Det är den 16 mm varianten av de här Aqualine:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =162511047

Nu har jag av frun fått de här, nr 25-0768:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortoj ... ingslinor/

Nästa gång jag anar att en åskvigg kommer till en så oskyddad brygga sticker jag nog ut och möter den ute på havet hellre än fastknuten vid bryggan.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » fre 15 jul 2011, 19:02

Det förekommer att tabeller med rekommenderad dimension avser äldre material. Jag har sett tabeller där dimensionen avsett hampa. Om man använder den tabellen och moderna material så får man en för grova rep. Alla tabeller borde mycket tydligt ange vilket sorts material som tabellen gäller för. Dessutom måste allt tågvirke tydligt märkas så man vet vilken hållfastighetstabell som man skall använda. Allra bäst är givetvis om allt tågvike märktes med *all* nödvändig information. Draghållfasthet, ryckhållfasthet, UV-strålningstålighet, &c, &c.
Jag har sett kravlistor från båtklubbar där kraven på dimension avsåg hampa utan att man angett att så var fallet. Olyckligtvis har jag själv "trillat dit" och fått för grova rep en gång.
xyz123

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 jul 2011, 10:29

För grova rep... Vad är dåligt med grova rep? Låter som en konstig kommentar. Ofta kan man nog förtöja med flagglinor, men inte alltid...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 16 jul 2011, 10:41

Inget i sig, men om tampen är för grov för knapen så får du ingen bra förtöjning.

Sedan tycker jag att alla försäkringsbolag borde skärpa sig och inte specifisera dia, utan brottsstyrka/flex. Det kan bra finnas 10mm tåg som har bättre hållfasthet än 16mm från Biltema....
/Anders G

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » lör 16 jul 2011, 11:17

Som sagt var: Om för grova rep så blir det för grovt för båtens knap.
xyz123

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 jul 2011, 13:11

AndersGustafsson skrev:Inget i sig, men om tampen är för grov för knapen så får du ingen bra förtöjning.

Sedan tycker jag att alla försäkringsbolag borde skärpa sig och inte specifisera dia, utan brottsstyrka/flex. Det kan bra finnas 10mm tåg som har bättre hållfasthet än 16mm från Biltema....
Är alltså förtöjningslinor från Biltema sämre än andra? Kanske att allt de säljer är dåligt? Även om samma replageri gjort tampen som även Watski säljer till ett högre pris?
Det borde vara väldigt enkelt för en båttidning tex att testa vad olika linor tål.
Den skotlina jag har från Biltema tycker jag absolut är bättre och stummare än den jag köpte på Hjertmans, fast Hjertmansskotet är dyneema.

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 16 jul 2011, 14:36

Guitar Nilsson skrev:
AndersGustafsson skrev:Inget i sig, men om tampen är för grov för knapen så får du ingen bra förtöjning.

Är alltså förtöjningslinor från Biltema sämre än andra? Kanske att allt de säljer är dåligt? Även om samma replageri gjort tampen som även Watski säljer till ett högre pris?
Det borde vara väldigt enkelt för en båttidning tex att testa vad olika linor tål.
Den skotlina jag har från Biltema tycker jag absolut är bättre och stummare än den jag köpte på Hjertmans, fast Hjertmansskotet är dyneema.
Biltema kanske har förbättrat sig men det treslagna tågvirket jag kände på för några år sedan var mycket lösslaget. Men förmodligen lättsplitsat. Sedan dess går jag förbi denna hylla i högsta fart. Däremot brukar jag då och då köpa på mig en rulle flagglina, ca 3 mm. Suveränt att använda för tillfälliga lösningar, experiment och reparationer, pilotlinor (ni plockar väl bort fallen vid nedtagning, särskilt de med rostfri vajer).
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 16 jul 2011, 15:12

Är alltså förtöjningslinor från Biltema sämre än andra?
Caveat emptor. Nu menade jag inte att hänga ut Bilteme specifikt. Biltema har en massa bra prylar och en massa skräp, man får helt enkelt se upp med vad man köper. Poängen var bara att det är litet dumt att specifisera tex 12mm tamp för en x meters båt då det kan skilja en faktor 2 i hållfasthet. Hellre då specifisera brottlast & töjning.
ni plockar väl bort fallen vid nedtagning
Jag vet att man borde, men har aldrig i hela livet sett någon som verkligen gör det....
/Anders G

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 jul 2011, 21:24

Den här Biltemalinan (25-0768) känns väldigt fin, rent av lyxig jämfört med den från Claes O som gick av.

Mycket prisvärd 16-flätad förtöjningslina, 100 % polyestersilke. Linan är flätad ovanpå en flätad kärna som gör linan smidig och stark med ett behagligt töj. Goda nötningsegenskaper. Mycket hög UV-beständighet. Flyter ej. Höga brottslaster.

Tar jag den dubbel borde det gå att lyfta hela båten, med råge, i en lina.

Att Biltema säljer både bra och sopiga grejer är ingen nyhet. Säg något båtprylsföretag som inte gör lika?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 20 jul 2011, 07:03

Många kan heller inte lägga fast på en knap på rätt sätt. Titta runt på båtarna i vilken hamn som helst. Detta är en bra värdemätare om vilka som kan kvala in som Brendans "sanna seglare" ;)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 jul 2011, 18:56

Det finns ju som bekant tamp som tål åtskilliga ton i 12mm dimension, men de är ju heller inte sådan tamp som brukas till förtöjning. Rekommendationerna om grovlek är avsedda att ta hänsyn till att tampar vanligen skavs av, inte slits av genom tockna där åskviggar som Guitar berättar om. Om tampen slits av mitt på, utan ringskav, knop eller annan begriplig anledning bör det rimligtvis varit någon mer eller mindre osynlig skada sedan gammalt på linan eftersom en knop runt en ring normalt är den svaga punkten. Sådant kan också hända om det funnits en kink i linan, eftersom kardelerna tar stöd av varandra och hjälps åt. Springer en kardel av pga överbelastnig så följer de andra efter direkt, för då är linan mycket mer än 33 % försvagad.

Stora och många knapar är bra, men hela och rena tampar, inte alltför gamla och inte snodda eller felknopade är lika viktigt. Tycker man att en knap är i minsta laget kan man göra en ögonsplits i knapändan, även om sanna seglare brukar säga att man skall ha ändan i båten, inte på land.

En ytterligare fråga kan vara om tabellerna refererar till diameter eller omkrets. Är de inte alldeles aktuella (Hampa? Nylonet kom i stor stil på 60-talet...) kan det handla om omkrets, och diameter är det vanligaste idag.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » fre 18 apr 2014, 20:36

Hej,

Vill plocka upp en gammal tråd och ställa en följdfråga - om vi antar brottstyrka istället för dimension som relevant urvalsprincip för förtöjningsgods, vad anser ni vara ett rimligt förhållande.

Antag ett deplacement på 3,0 och om jag såg rätt i en gammal tabell skulle rekommenderad brottstryka ligga på c:a 55% dvs 1750 kg - stämmer det med er uppfattning?

Skulle det därmed vara korrekt att anta en linjär funktion mellan båtens deplacement och förtöjningsgodsets brottstyrka, så att en 6,0 tonsbåt skulle då ha 3450 kg? ( i min vilda fantasi är det inte en linjär funktion - tänk på handelsfatygen - men var går gränsen)

Eller har ni andra tumregler för hur mycket ni har på förtöjningsgodset (och för övrigt - skiljer ni mellan ankartamp och övrig förtöjning (bortse från ev kätting))

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 apr 2014, 07:26

Mats Brage skrev:Hej,

Vill plocka upp en gammal tråd och ställa en följdfråga - om vi antar brottstyrka istället för dimension som relevant urvalsprincip för förtöjningsgods, vad anser ni vara ett rimligt förhållande.

Antag ett deplacement på 3,0 och om jag såg rätt i en gammal tabell skulle rekommenderad brottstryka ligga på c:a 55% dvs 1750 kg - stämmer det med er uppfattning?

Skulle det därmed vara korrekt att anta en linjär funktion mellan båtens deplacement och förtöjningsgodsets brottstyrka, så att en 6,0 tonsbåt skulle då ha 3450 kg? ( i min vilda fantasi är det inte en linjär funktion - tänk på handelsfatygen - men var går gränsen)

Eller har ni andra tumregler för hur mycket ni har på förtöjningsgodset (och för övrigt - skiljer ni mellan ankartamp och övrig förtöjning (bortse från ev kätting))

Hälsningar

Mats
Förtöjningsgods dimensioneras efter slitagemån (skav) och att det skall fjädra (material, konstruktion) Sedan skall förtöjningsgods vara fullgott till dess det tjänat ut (dvs på förmiddagen innan det på eftermiddagen förvandlas till lusplatting, typ). Det har redan utretts att knapen dimensionerar, men det är ju numera inte svårt att hitta linor som har helt sanslös brottstyrka. Jag använder polyestertamp, treslagen och med ungefär dubbelt så långa splitsar som rekommenderas i gammal sjömaningslitteratur (polyester är "hal" jämfört med hampa - 7-8 instick är inte för litet. Nominellt håller tampen ca 6 ton (då den är ny), båten väger 10 eller så. Men KNAPEN sitter med två M8 - där är en svag punkt på de flesta båtar. Tampen fädrar innan den brister, är den i skick kan den fjädra 10 % eller så. Nylon ger ännu bättre fjädring, kevlar eller dyneema fjädrar helt obetydligt (men är löjligt stark i diametrar som är aktuella till förtöjning).

Men nominell brottstyrkan är normalt inte viktig, det man vill ha är marginaler för skavning, marginaler för en lokal skada som man kanske inte sett, UV-strålningen över tid och mer allmänt, "gott mått". "Två tampar ihop klarar att lyfta båten" är min tumregel. Men det finns normalt inget man förtöjer i som klarar den belastningen.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 19 apr 2014, 08:02

Anders S skrev: Men nominell brottstyrkan är normalt inte viktig, det man vill ha är marginaler för skavning, marginaler för en lokal skada som man kanske inte sett, UV-strålningen över tid och mer allmänt, "gott mått". "Två tampar ihop klarar att lyfta båten" är min tumregel. Men det finns normalt inget man förtöjer i som klarar den belastningen.
Så är det. Man kan jämföra rekommendationerna för bojstensvikt för utsatt läge: 300 kg plus 100 kilo per ton båt, alltså 700 kg (vikt i vatten) för en 4-tonsbåt. Det blir en gråstensbumling på c:a 1 ton. Tar man marginal för att stenen kan sitta fast i botten, och att linan är åldrad, och att splitsar tar en del av brotthållfastheten hamnar man nånstans på ett krav på lina på 2 ton.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

robin_bockman
Trogen medlem

Inlägg av robin_bockman » lör 30 maj 2015, 14:25

Skriv svar