Toalettrekommendationer/tester?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Toalettrekommendationer/tester?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 30 jun 2011, 16:49

OK. Båten har en Wilcox Head-Mate. Tydligen håller inte backventilen tätt för när man spolat ur så läcker det sakta tillbaka in i byttan. Frågan är nu om det ens är värt att reparera? Ett komplett servicekit kostar i storleksordningen 60$ och jag vet inte vem som säljer i norden. Då jag fixade toaletten i gamla båten (en ITT) lyckades jag slutligen beställa delar från en skeppshandel i Tyskland. Den toaletten slutade tillverkas 1986 och denna Head-Mate verkar vara samma årgång.

Det som jag saknar på denna, som tex den gamla ITTn hade är en plugg där man kan dränera spolvattnet på hösten för att minska risken för frysning.

Någon som har synpunkter på Jabsco som tex Erlandsson säljer?
/Anders G

gvs
Diamantmedlem

Re: Toalettrekommendationer/tester?

Inlägg av gvs » tor 30 jun 2011, 19:34

Inga direkta åsikter om märken, sjöälv kör jag med billigast möjliga RM69 eller vad den heter.

Att inte kunna dränera spolvattnet löser jag genom att pumpa i matolja, det fryser inte, har funkat hittills...

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tor 30 jun 2011, 19:50

Har inte du, som jag, en kulventil mellan muggen och tanken? Jag litar aldrig på toans gummibackventil. Dessutom har jag förstås en kulventil strax före utsläppet genom botten.

Staffan

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » tor 30 jun 2011, 20:46

nästa gång blir det en Blake.
Tyvärr dyyr men funkis.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 jun 2011, 20:47

Ah, toaletter... jabba!

Vi har haft god erfarenhet av Jabsco (ex PAR, nee Brydon) handjagade sedan 1988, och har nu två (elektriska) i vår båt. De handjagade kräver mer underhåll och pyssel än de elektriska, rent allmänt, men du tänker dig väl en handjagad? I så fall är min uppfattning att sådana håller mellan 6-8 år med normalflitig användning. Sedan kan de gå sönder (läcka synligt, eller pumpa dåligt pga inre otäthet eller båda), och då brukar det vara rätt jämnt mellan en splejs ny på rea och en reservdel i form av en komplett pump. Jag har dåliga erfarenheter att enbart byta packningar, förmodligen för att materialet i pumpen är plast och slitage är oundvikligt. En renoverings-sats löser problemen "över semestern" - sedan har det inte dröjt länge innan den visat nya olater.

Svag punkt: På kolvstången sitter kolven med två spårringar, en på var sida. Om endera korroderar (vilket är lätt hänt i den miljön) så fallerar toaletten på värsta tänkbara sätt, mitt i sin (och din) gärning, kan man säga. Det är dock lätt, men kan vara äckligt, att laga den. Därför kan det vara en ide att efter fyra-fem år ta ut kolven, byta o-ringen och kolla infästningen. Fråga inte hur jag vet "sämsta tänkbara tillfälle".

Vad gäller frysrisk: Jag är av åsikten att toaletter skall vara så rena vid avställningen att man utan minsta problem kan suga upp det sista av spolvattnet med en våtdammsugare. Annars kan man eventuellt använda sk "miljöglykol" som frostskydd. Matolja har jag inte provat, det lär väl kunna härskna?

Jag delar helt åsikten att man skall ha en avstängnings/isolationsventil mellan hålltank och toalett och rekommenderar detta å det starkaste.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 30 jun 2011, 21:34

Jo, manuell skall det vara. I gamla båten satt en toalett från 1985 som fungerade helt perfekt. Hade den båten 15 år.

Enda jag fick göra på den var att byta spolmuffen där spolvattnet går in ett år och eftersom denna inte tillverkades längre så blev det att leta på ebay.

Viking Yachting i GBG har en servicesats till toan, men den kostar 995,- och det är ju halva priset på en ny toa... Erlandsson tar 1850,- för en Jabsco. Deras billigare Matromarine kostar en tusenlapp mindre, men om vi antar 10 år livslängd så är skillnaden utslaget per år minimal. Satsar hellre på en "mera känd" toa, där man kan få tag på reservdelar

Skall se om vi överlever med denna toa över sommaren. I höst/vinter tänkte jag låta svetsa en skräddarsydd tank i stället för den fåniga 25l plasttanken som sitter där nu. Detdär med en extra kulventil på slangen från toan till tank var en bra ide.

Vi använder inte toan så himla mycket och i princip bara för lilla programmet om vi råkar segla riktigt långt. I gamla båten hade vi en 40l tank som ibland räckte hela sommaren...
före utsläppet genom botten.
Genom botten?? Förbjudet här sedan 2002.... :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 30 jun 2011, 22:43

Jag säger som jag brukar:
Lavac.

Efter 20 år med alla möjliga sorters toialetter och nu 11 år med två Lavac är det solklart - ingen annan toalett kommer ombord på min båt.

Toalet-mek hör inte till livets glädjeämnen. Och jag är lyckligt befriad!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 01 jul 2011, 06:34

Modell?

Funderade annars litet på avstängningsventilen.... Inloppet till septiktanken sitter ju högt så då har ventilen bara betydelse om tanken är helt full, såvida man inte sätter ventilen dirent efter toan, på slangen, men då får man ju en massa skarvar och det är inte bra det heller?
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jul 2011, 06:42

Blake Lavac är en utmärkt toalett, men är beroende av att man håller den separata pumpen i herrans tukt och förmaning och att tätningen är intakt. Men om något fallerar får man skruva isär pumpen även på denna toa. http://www.nauticatusa.com/tips/cw_blakelavac.aspx
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jul 2011, 08:35

AndersGustafsson skrev:Modell?

Funderade annars litet på avstängningsventilen.... Inloppet till septiktanken sitter ju högt så då har ventilen bara betydelse om tanken är helt full, såvida man inte sätter ventilen dirent efter toan, på slangen, men då får man ju en massa skarvar och det är inte bra det heller?
Nu har du ju bara teoretiskt möjlighet att tömma din tank på havet i nödfall, men annars finns risken att en septiktank fylls bakvägen om omständigheterna samverkar till det värsta.

Detta inträffade förra säsongen: Tanken var halvtom (typ) och skulle tömmas (vi får, inte du...). Då öppnar man bottenventilen, så rinner det ut. Normalt fungerar detta ordentligt, tanken är placerad över vattenlinjen vid stillaliggande. Nu visad det sig att god fart på SB bog, häckvåg och tryckförhållandena fyllde tanken, inte tömd den. Är man då ouppmärksam och samtidigt har en otät backventil kommer tankinnehållet att gå bakvägen till toaskålen och därefter ut på toagolvet, i mitt fall sedan ner i duschavloppet och ut genom dettas pump. Detta förhindrade en mer generell katastrof. Det kvarstår dock en helt omisskännlig doft och smet på durken, som ma kan identifiera taktilt (med de bara fötterna) och doftsensoriskt (näsan). Illa nog, att gå från planerad kvällsdusch till nödtvungen toasanering utan gummistövlar och skyddshandskar. Urrrrk.

Golvet/durken i toa är kaklad. Kaklet (i orange glaskeramik, inget mindre vackert!) var fogat och limmat med silikonmassa, som släppt. Det enda bra med den saken var att kaklet kunde lossas med spackelspade. Nu prövar jag swimmingpoolfogmassa med flexmedel. So far, so good.

Sens moral: Ha en avstängningsventil på utloppet och använd den.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 01 jul 2011, 08:52

Jabsco´s toaletter, och nu menar jag de mekaniska, är hyggligt bra. Fungerar som någon nämnde i 7-8 år, kanske inte jämförbart med vissa kvalitetstoa som på 80-90-talet kunde hålla 15 år eller längre. Det som brukar kunna strula på Jabsco är backventilen, den sista som sitter innan slangen ut/upp till tank. Jag har vid vissa tillfällen, i olika båtar, fått byta den efter bara ett år. Den är dock ganska billig. Någon nämnde vinterförvaring med matolja eller glykol, kan bara nämna att tillverkaren själv absolut avråder till användning av glykol då detta förstör gummipackningarna. Pumpa så torrt det går är nog melodin. Sedan kan man montera en kran strax efter toans utlopp och slangen mot toatanken, då blir det inte samma tryck på backventilen men i mitt fall, där ingen kran finns monterad, orkar backventilen hålla emot fast det är ca 1 m upp till toatanken.
Sedan vill jag avråda från de allra billigaste (typ 795:- på Biltema eller liknade) toastolarna, dom är i princip bara en dålig kopia av de lite mer kända och man får räkna med att det blir en del mek med att hålla en sådan igång.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » fre 01 jul 2011, 09:17

Jag gissar följande: När du efter förrättning spolat, gör du det tills det är fekalierent i skålen. Om nu inloppet till tanken sitter högt kan svartvatten stå kvar i slangen och rinna tillbaks i skålen via en otät backventil. Det gäller att i stället pumpa några extra tag så att det bara står spolvatten i slangen.

Staffan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jul 2011, 09:22

Seagull skrev:Jabsco´s toaletter... ...Någon nämnde vinterförvaring med matolja eller glykol, kan bara nämna att tillverkaren själv absolut avråder till användning av glykol då detta förstör gummipackningarna....
Det stämmer inte riktigt. Så här står det i handboken för JAbscos manuella toaletter:
CAUTION: The use of anti-freeze is NOT
RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it
penetrates the complete toilet system. If, for any
reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based.
Då är det lämpligt att använda sk miljöglykol. Den anses inte var lika långtidshållbar och den blir litet tjockare än vanlig glykol, men i den här tillämpningen spelar det ingen roll. Giftigheten för omgivningen är dock mycket mindre.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 01 jul 2011, 09:46

Nu har du ju bara teoretiskt möjlighet att tömma din tank på havet i nödfall, men annars finns risken att en septiktank fylls bakvägen om omständigheterna samverkar till det värsta.
Ingen rolig historia du berättar, men i mitt fall så är utloppet över bord bortkopplat och ventilen pluggad, men jag skall ändå överväga en ventil. Helst skulle denna sitta direkt på stolen. Man vill ju minimera antalet skarvar....
Sedan vill jag avråda från de allra billigaste (typ 795:- på Biltema eller liknade) toastolarna
Tror som du att det är fel ställe att spara.
/Anders G

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 01 jul 2011, 16:48

AndersGustafsson skrev:Modell?....
Lavac Popular. http://www.lavac.com/popular-model.htm

Anders S uttalande andas en viss skepsis mot pumpen.
Så här ser mitt "track-record" ut. Båten, begagnad med två Lavac-toaletter köptes 1999. Den ena pumpen var då elektrisk och byttes mot en ny manuell, på den andra, manuell, gjordes det en renovering med nya gummibitar. Dessutom bytes locktätningarna på själva toaletterna.
Bägge pumparna är Whale Urchin orginal, vilket kan vara av betydelse - hur en Biltema-look-alike fungerar kan faktiskt vara en annan sak!

Sedan dess har båten använts för semestersegling 7-8 v varje sommar samt långt in på vintrarna under helger. Dessutom har vi varit ute på 18 mån långsegling. För två år sedan tyckte jag den aktra toan som används 80% av tiden började bli litet trögpumpad och öppnade pumpen. Kunde konstatera att pumphuset hade tjocka beläggningar av urinsten som knackades bort. När pumpen ändå var isärtagen bytte jag allt gummi, förmodligen i onödan. Den främre pumpen går nu orörd på sin 12-e säsong, likaså toalettstolens tätningar.

Detta är underhållet efter 12 års flitigt användande - inga oljor, inget dropp i läckande o-ringar, men faktiskt ett stopp! När en ytterst landkrabbig dam kastade en tampong i toan. Och den ställde sig på tvären i pumpen och låste rörelsen.
Inte det minsta stopp annars - och vi har inga snuskiga vanor med bajsiga toapappersamlingar i sophinkar och köper vanligt standardtoapapper.

Sedan en en vinter när toaletterna frös ihop av misstag gör jag inte längre en vinterkonservering heller. Endast ett flitigt pumpande med locket öppet, det lilla kvarvarande vattnet i skål och pump får frysa.

Nackdelar? Möjligen att man måste vänta närmare 5 min innan toaletten kan användas igen efter spolning.

Skriv svar