Raymarine GPS-plotter med annan antenn-går det?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Raymarine GPS-plotter med annan antenn-går det?

Inlägg av Seagull » ons 29 jun 2011, 15:11

Normalt använder en äldre (6-8 år alltså) GPS-plotter av fabr Raymarine en extern GPS-antenn som då är kopplad via den sk. Seatalk-anslutningen. I mitt fall handlar det om en ensam Raymarine-plotter, utan en massa andra Raymarine-instrument-kompisar och därmed inget existerande Seatalk-nätverk.
Om man skulle vilja använda en helt annan GPS-antenn av annat fabrikat -går det? Det jag undrar är alltså om man kan koppla ihop Seatalks 3 kablar från plottern med en antenn av annat fabrikat? Som jag förstår behöver antennen +12V och jord och det kan man ju förse genom Seatalk som också använder stift 1 och 2 till 12V-matning medans stift 3 är signal. Eller det kanske inte är så enkelt?
Någon som provat -någon som vet?

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Raymarine GPS-plotter med annan antenn-går det?

Inlägg av gungner » ons 29 jun 2011, 15:53

du kan inte koppla ihop ST-3 kablar med något annat, det är Raymarines helt eget protokoll. Däremot om du har NMEA ingång på plottern så går det (har testat det på min c70) att ansluta en GPS-NMEA antenn. Har du ingen NMEA ingång så finns ett ett antal olika bryggor att köpa på nätet (Raymarine säljer en som kostar ca 1500 på EBAY) som omvandlar NMEA till ST, då kan du ta vilken GPS-NMEA antenn som helst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine GPS-plotter med annan antenn-går det?

Inlägg av Anders S » tor 30 jun 2011, 06:32

Raymarine (och Garmin, och säkert flera) luras då de kallar "antennen" för antenn. Det handlar egentligen om en hel GPS-enhet med inbyggd antenn, som skickar ut en position till plottern. Om Raymarine-plottern använder Seatalk för "antenningången" så är det en sådan som krävs. Använder man en mer generell GPS-mottagare på NMEA-ingången (om en sådan finns på TS enhet) blockerar man den NMEA-ingången för annat. Innan man gör så kan man ju tänka igenom om det har betydelse för något annat. En brygga löser det problemet - då köper man en brygga till om det behövs. (Precis som i datornätvärlden ca 1980 låtsas leverantörerna som att a) köparna har hur mycket pengar som helst och b) köparna "vill ha" till vilka priser som helst och c) att man kan låsa in köparen i sitt system genom att göra det slutet. Seatalk är ett exempel, men alla nav-leverantörer av rang har sitt eget nät. Det här löser sig säkert de närmaste 5-10 åren... Men vill du ha något som funkar denna sommaren, så kör med en Seatalkenhet ("antenn" eller brygga).
Anders S

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Raymarine GPS-plotter med annan antenn-går det?

Inlägg av Mr Sailman » tor 30 jun 2011, 12:37

Det lär finnas GPS-mottagare för Seatalk av andra fabrikat än Raymarine som ska vara billigare än original. Har en bekant som köpte en sådan från England vill jag minnas

Skriv svar