Jag rekommenderar ju att man avstår att mäta startmotorn och bogpropellern just för att de kan dra för mycket ström?Eilean skrev:Men du fokuserar på mätfelen om effekten på förbrukaren överstiger mätsystemets maxvärde. Jag talar i första hand om överbelastningen - det är en sak att överbelasta shunten med 20% under några minuter. Det bör den tåla.Anders S skrev: Jag ville bara belysa att inom ramen för sådana här instruments förmåga spelar det ingen större roll om instrumentet inte räknar större strömmar än 100A, eftersom de är så sällan förekommande och då kortvariga. Men redan i början av diskussionen nämnde jag att det finns instrument med större shuntar och som då är lämpligare för de som har stora batteribankar och -förbrukare. Kanske har man eldrift?
Om man har ett ankarspel på 1500W kan det (nominellt) få en strömstyrka på 125A. Av detta missar instrumentet ca 20 %, under "flera minuter". Likadant, vid batteriladdning ser man aldrig generatorns maximala laddström annat än när batterierna är så tomma att en sådan här batterimätare ändå inte gjort sitt jobb, kan man säga. (Som motexempel är mitt SL Seawolf-spel avsäkrat med en 25A överströmsskydd från fabrik, och det har hittills lyft ankare och kätting alldeles galant).
Värdet av instrumentet är inte att se stora strömmar (det hör man ändå på motorn/generatorn och känner på lukten och röken), utan att man ser de små, långvariga strömuttagen och håller hyfsad koll på dem.
Det är en annan sak att överbelasta med kanske 50 eller 75% under 20 minuter.... Dessutom blir mätfelen rätt stora då.
Har man en generator som regelmässigt ger i 100A til batterierna, så väljer man såklart en BM-2, nu när den finns. Men om man INTE ser 100A på mätaren, någonsin, så är det ingen fara.