Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 07:27

AndersGustafsson skrev:Om du med kabelshunt avser "en bit kopparkabel", så ja. Koppar har en ganska betydande temperaturkoefficient, dvs spänningsfallet över shunten ändras med temperaturen, ca 0,4%/grad. En "riktig" shunt har en mycket lägre TC. Typ den jag har i min monitor har 20ppm.
Aha, en beklaglig kunskapslucka... Då får vetande kompenseras med letande:
Svensk uppslagsbok 1955 skrev: För vissa ändamål har man behov av ledare, vars motstånd icke alls ändras med temp. Detta villkor kan sägas vara praktiskt taget uppfyllt för konstantan, en legering av 60% koppar och 40% nickel, och manganin, som innehåller84% koppar,12% mangan och 4% nickel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstantan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Manganin
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 07:45

bosseh skrev:Jag tycker man ska ta BM1 för vad den är - ett hjälpmedel som på ett enkelt och lättförståeligt sätt visar ungefär hur elsituationen är. Dessutom, stora siffror som kan läsas på lite håll. Snyggt förpackat till ett hyggligt pris.
Nej, nej, nej! Du vet mycket väl att instrument med två decimaler visar Sanningen, inget annat. :mrgreen:

Anekdot med beröring på batterimonitorn. mätning och instrument: När BM-1:an installerades var det också läge att kolla upp batteribanken. Två är relativt nya Biltema, två av förbrukarbatterierna köptes för sex år sedan (erkänt polska lågprisbatterier, sk slutna, underhållsfria) och har ett sk "magiskt öga" som visar grönt, svart och vitt. Vitt betyder "service" på den föga detaljerade dekalen för vad pricken betyder, grönt = bra, svart = ladda. Att bryta sigillet, pilla av locket och öppna cellpropparna var ett ögonblicks verk, och visst, man kunde se att plattorna var ytterst nära ytan, eller i något fall i ytan. Batterivatten a 22 kr litern (gratis i torktumlaren) fanns på macken, det gick i en liter i det sämre batteriet. En test med den gammeldags men effektiva motståndsmätaren (man stressar batteriet med hög belastning och studerar hur det uppträder) visade att det nog borde vara mycket kvar, men inte perfekta, men så var det det där med den gröna pricken (någon sorts hydrometer, sannolikt). Ingen skillnad efter en natts laddning, alltså nya batterier på Biltema i går kväll, två papp.... Givetvis ploppar den gröna pricken fram när jag lyfter och därmed ruskar om batteriet. Snål som jag är sätter jag förstås tillbaka dem för ett års tjänst. (Att mäta är att veta...)
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » ons 22 jun 2011, 08:45

(Att mäta är att veta...)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ

-- Sokrates
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 08:49

AndersGustafsson skrev:
(Att mäta är att veta...)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ
-- Sokrates
Det där låter som rena grekiskan.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Seawolf » ons 22 jun 2011, 09:04

Anders S skrev:Att bryta sigillet, pilla av locket och öppna cellpropparna var ett ögonblicks verk, och visst, man kunde se att plattorna var ytterst nära ytan, eller i något fall i ytan. Batterivatten a 22 kr litern (gratis i torktumlaren) fanns på macken, det gick i en liter i det sämre batteriet.
När man väl brutit upp grönpunktsbatteriet kan man använda en syramätare för att testa. Notera dock att dessa modernare batterier oftast har lite högre syradensiteter än gammaldags.

Vill man sen försöka föryngra batteret kan man systematiskt överladda dem med en stendum garageladdare (innehåller bara transformator och likriktare och avger alltså pulsad likström). Kör på i ett par veckor och kolla/fyll på destillerat vatten efterhand som det kokar bort.

Rekommenderas inte för normalt funtade personer, men kan vara en trevlig terapi för pensionärer vintertid.....(jo, jag gör det ibland :-)
Och gör det aldrig på batterier som har börjat antyda deformation av de inre delarna - det kan orsaka explosioner.

Annars funkar den gröna punkten så att den antingen försvinner ur synhåll för att densiteten är så låg att den sjunker, eller för att vätskenivån är för låg.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 09:18

Seawolf skrev:
Anders S skrev: Annars funkar den gröna punkten så att den antingen försvinner ur synhåll för att densiteten är så låg att den sjunker, eller för att vätskenivån är för låg.
Mina enkla efterforskningar har visat att det helt enkelt handlar om en inbyggd hydrometer, för en av cellerna. Hur sedan konstruktionen fungerar för att kunna visa en av förmodligen två eller tre kulor (det finns de som har inget, rött, gult och grönt också) vet jag inte riktigt, men eftersom mitt batteri behövde en ruskning kan det ju vara så att jag fyllt på litet mycket och kulorna kommit i kläm (det sista lät inte riktigt bra, men jag menar förstås batteriet).

Att undvika att lägga ut pengar på batterier öppnar ju för att köpa roligare saker, se annan tråd.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » mån 07 nov 2011, 14:59


Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Kort utvärderin (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 08 nov 2011, 09:29

Efter en säsong med BM1-monitorn finns inte så mycket att säga, mer än att monitorn uppenbarligen visar batteristatusen på ett fullt godtagbart sätt. Instrumentet skapar värde genom sin upplösning (jämfört med gamla SUFA vridspoleinstrument för V och A) av laddspänning (från solpanelen) respektive strömåtgång (för små, långvariga förbrukare, typ GPS och instrument). Att avgöra att man glömt slå av belysning gör man till exempel enkelt. (Skräp till lampa som inte lyser så man ser den, men ankarlanternor eller gångljusen kan man ju stänga av på dagen, liksom).

Hur väl monitor visar kvarvarande kapacitet i batterierna har jag inte kunnat testa i "normal drift", förmodligen därför att batterierna hålls väl laddade genom motoranvändning och solpanelen - jag har inte ens vid flera dagars stillaliggande sett kapaciteten sjunka under 80 % eller så. Jag har därför inte sett något större behov av tillskottsladdning denna sommar och tidigare har jag laddat för "gott mått" fler gånger än nu. Här har jag vunnit något rent ekonomiskt eftersom hamnarna tar extra för 220V, som regel, men det påverkar inte den stora konkursen. Om jag sparat 150 kronor på fem gånger jag struntat i elsladd, så tar det 8 år innan instrumentet betalar sig på det sättet...

I vinter skall jag se om man med listig av- och påläggning av batterikablarna kan göra en analys av varje enstaka batteri i batteribanken och jämföra den analysen med mitt klassiska belastningsinstrument.

Värde: Att man ser små strömmar in och ut, att nettoladdning/förbrukning framgår och att laddspänningen från solpanelen (Maxpowern) tydliggörs.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av stangen » tis 08 nov 2011, 11:06

Eilean skrev:Nasa BM-1 finns nu med 200 A shunt.
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BM2&cat=8
En fråga från läktaren (där vi okunniga men intresserade sitter): Vad har shuntens A för betydelse i sammanhanget?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 08 nov 2011, 12:54

stangen skrev:
Eilean skrev:Nasa BM-1 finns nu med 200 A shunt.
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BM2&cat=8
En fråga från läktaren (där vi okunniga men intresserade sitter): Vad har shuntens A för betydelse i sammanhanget?
Den extremt petige noterar att BM2 fanns i Skyllermarks namn redan i somras.

Poängen med en shunt som räknar på 200A är att den kan kopplas in och mäta större förbrukare. Den hänger till exempel med på litet större ankarspel (typisk 1000W) och startmotorer upp till 1700W (en hk (Fel: 2,3 hk är mera rätt!) ). Den är fortfarande en smula för liten för stora startmotorer och de flesta bogpropellrar. 100A räcker för små ankarspel, laddning från standardgeneratorer och -laddare och klarar alla normalförbrukare ombord. En stor shunt gör också att upplösningen i mätningen (och presentationen) kan minska, eftersom mätområdet ökar till det dubbla.

Skyllermarks shunt var en kabelshunt, som ger vissa belastningsfördelar, men också ett temperaturfel (egenvärmen!), medan konstantanshuntar är temperaturstabila. De blir dock heta(re) eftersom de tar upp effekten (50W kan utan vidare tänkas) i en fysiskt liten kropp. Jag har monterat shunten "skyddat men fritt" just därför att den kan tänkas bli het, som en lödkolv ungefär.

Ankarspel, startmotor och bogpropeller går också vid sidan av shunten. Då räknar den fel, men inte störande i praktiken och A-tåligheten blir ointressant.

Värdering: Skillnaden mellan 100A och 200A är inte så betydelsefull. Går man till en 600A-shunt (andra fabrikat) kan det i så fall bli intressantare, för då kan man räkna "på allt". Man kanske t o m kan få med en tysk/engelsk ubåtsmaskiniströst som kan säga "Ve ned to sjarsj, captain, ze battery is kaputt!"
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av T » tis 08 nov 2011, 13:19

Anders S skrev:...
Poängen med en shunt som räknar på 200A är att den kan kopplas in och mäta större förbrukare. Den hänger till exempel med på litet större ankarspel (typisk 1000W) och startmotorer upp till 1700W (en hk). Den är fortfarande en smula för liten för stora startmotorer och de flesta bogpropellrar. 100A räcker för små ankarspel, laddning från standardgeneratorer och -laddare och klarar alla normalförbrukare ombord. En stor shunt gör också att upplösningen i mätningen (och presentationen) kan minska, eftersom mätområdet ökar till det dubbla. ...
Såsom (ibland) varande extremt petig, kan jag berätta att när jag gick i skolan, vilket iofs är väldigt länge sen, motsvarade 1 hk 735 W. Visserligen har det gått inflation i det mesta sen dess men inte så pass mycket att 1 hk numera kostar 1700 W.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 08 nov 2011, 16:57

T skrev:
Anders S skrev:...
Poängen med en shunt som räknar på 200A är att den kan kopplas in och mäta större förbrukare. Den hänger till exempel med på litet större ankarspel (typisk 1000W) och startmotorer upp till 1700W (en hk (FEL: 2,3 hk är mer rätt!) ). Den är fortfarande en smula för liten för stora startmotorer och de flesta bogpropellrar. 100A räcker för små ankarspel, laddning från standardgeneratorer och -laddare och klarar alla normalförbrukare ombord. En stor shunt gör också att upplösningen i mätningen (och presentationen) kan minska, eftersom mätområdet ökar till det dubbla. ...
Såsom (ibland) varande extremt petig, kan jag berätta att när jag gick i skolan, vilket iofs är väldigt länge sen, motsvarade 1 hk 735 W. Visserligen har det gått inflation i det mesta sen dess men inte så pass mycket att 1 hk numera kostar 1700 W.

:o
/T
Det var verkligen extremt petigt. Men har du sagt det så... :oops:
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Excel 319 » tis 08 nov 2011, 17:19

T skrev:
Anders S skrev:...
Poängen med en shunt som räknar på 200A är att den kan kopplas in och mäta större förbrukare. Den hänger till exempel med på litet större ankarspel (typisk 1000W) och startmotorer upp till 1700W (en hk). Den är fortfarande en smula för liten för stora startmotorer och de flesta bogpropellrar. 100A räcker för små ankarspel, laddning från standardgeneratorer och -laddare och klarar alla normalförbrukare ombord. En stor shunt gör också att upplösningen i mätningen (och presentationen) kan minska, eftersom mätområdet ökar till det dubbla. ...
Såsom (ibland) varande extremt petig, kan jag berätta att när jag gick i skolan, vilket iofs är väldigt länge sen, motsvarade 1 hk 735 W. Visserligen har det gått inflation i det mesta sen dess men inte så pass mycket att 1 hk numera kostar 1700 W.

:o
/T
Och är man extremt extremt petig så får jag hålla med om att det gått inflation i Watten, för när jag gick i skolan och även nu, så är värdet 736W :wink:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Lasse L » tis 08 nov 2011, 17:24

Anders S skrev:
T skrev:
Anders S skrev:...
Poängen med en shunt som räknar på 200A är att den kan kopplas in och mäta större förbrukare. Den hänger till exempel med på litet större ankarspel (typisk 1000W) och startmotorer upp till 1700W (en hk (FEL: 2,3 hk är mer rätt!) ). Den är fortfarande en smula för liten för stora startmotorer och de flesta bogpropellrar. 100A räcker för små ankarspel, laddning från standardgeneratorer och -laddare och klarar alla normalförbrukare ombord. En stor shunt gör också att upplösningen i mätningen (och presentationen) kan minska, eftersom mätområdet ökar till det dubbla. ...
Såsom (ibland) varande extremt petig, kan jag berätta att när jag gick i skolan, vilket iofs är väldigt länge sen, motsvarade 1 hk 735 W. Visserligen har det gått inflation i det mesta sen dess men inte så pass mycket att 1 hk numera kostar 1700 W.

:o
/T
Det var verkligen extremt petigt. Men har du sagt det så... :oops:
Jag är ännu petigare, 1 hk = 735,49875 W
Således är 1700 W = 2.31136 hk :wink:

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av T » tis 08 nov 2011, 18:05

Excel 319 skrev:...
Och är man extremt extremt petig så får jag hålla med om att det gått inflation i Watten, för när jag gick i skolan och även nu, så är värdet 736W :wink:
Undrar just vilken skola du gick i.. Hmmm... :?

Vill man peta till det ytterligare så motsvaras en metrisk hk av lite drygt 735 watt (dock inte så drygt som 736) men det finns åtminstone tre sorters hästkrafter till: 'electric', 'international' och 'water' (på utrikiska). Utan att vara alltför petig kan man säja att dom ligger cirka 10 watt högre än den hästkraften vi pratar om.

:o
/T

Skriv svar