Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » sön 19 jun 2011, 23:36

barkbåt skrev:Hej Anders S!
Tack för dina synpunkter.
Jag har ett startbatteri och ett förbrukarbatteri, är ingen storförbrukare, har ingen kylbox som drar ström, och de flesta lampor är LED. Hade tänkt att på sikt slopa startbatteriet och ha två fritidsbatterier som bank och ta startströmmen från denna, därför frågan om shunten.
Hade även tänkt att ha en Battery Brain för att inte förlora batterierna om jag lämnade båten med förbrukare inkopplade. När nu diskussionen om BM-1 startade, läste jag om den och i inkopplingsmanualen står att en lampa blinkar om för låg spänning (sidan 7 nederst), alltså ingen larmutgång. Tänkte man kunde utnyttja denna blinkande lampa till att via ett relä bryta strömmen.
Men: Om det är så att BM-1 kommer att visa fel efter en stor strömgenomgång (startströmmen), faller naturligtvis min idé om slopat startbatteri.
Får fundera vidare.
MVH
Nejdå, det är bara att då blir BM-1 inte den lämpligaste batterimonitorn.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » mån 20 jun 2011, 11:14

har du kretskort att sälja ?
Man kan köpa kort och färdigprogrammerade PICar från http://www.elektor.com:
http://www.elektor.com/products/control ... 0184.lynkx

Sedan allmänt gällande alla typer av batterimonitorer och strömmar. Utmaningen är att klara av det enorma dynamiska omfånget, speciellt om man skall mäta startbatterier, men frågan är om man måste. För ett startbatteri som inte används till annat ger polspänningen en mycket bra indikation på laddningsgraden. Kolla spänningen med en digitalvoltmeter just efter att du stängt av motorn och sedan efter en timme, efter 2h etc. Du kommer att se hur den asymtotiskt närmar sig ett vilovärde. Detta vilovärde motsvarar en viss laddning.

I min batterimonitor har jag en motsvarande algoritm som kollar om batteriströmmen +/- är under en viss gräns under en viss tid, om då är fallet lagras den mätta polspänningen och visas som laddningsgrad i %. Detta som komplement till den uppmätta laddningen. Dvs mätaren mäter - Ah ut + Ah in, justerat med batteriets verkningsgrad - självurladdningen, justerat enligt temp.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » mån 20 jun 2011, 12:17

barkbåt skrev:Hej Anders S!
När nu diskussionen om BM-1 startade, läste jag om den och i inkopplingsmanualen står att en lampa blinkar om för låg spänning (sidan 7 nederst), alltså ingen larmutgång. Tänkte man kunde utnyttja denna blinkande lampa till att via ett relä bryta strömmen.
MVH
Klarläggande: Visst finns det ett paniklarm om spänningen rasar ner till 10.5 V. Detta larm består av en BILD på en varningsklocka ("bell") som blinkar på skärmen.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » mån 20 jun 2011, 14:10

Anders S skrev:.....Detta larm består av en BILD på en varningsklocka ("bell") som blinkar på skärmen.
En bild säger mer än 1000 ord....

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Seawolf » tis 21 jun 2011, 10:53

Shunten till Nasa BM1 ger 50mV vid 100 Ampere. Den är således på 50/100 = 0,5 milliOhm, och den utvecklar alltså 50/1000*100= 5Watt vid 100 Ampere.
Kör man alltså en startmotor som drar 300 Ampere så utvecklas alltså 150/1000*300= 45 Watt
Inte bra, ens under 10 sekunder.

Man kan förstås fixa detta problem med en kabelshunt på 0,5 milliohm. Väljer man t.ex. en kabel på 35mm2 så har den 0,5 milliohm på ganska precis 2 meters längd.
En sådan kabel tål startmotorströmmar och liknande utmärkt bra även under minuter eller mer.

Sen återstår då att fundera över om startmotorströmmen kommer att lura BM1 svårt eller ej, eftersom den ju överstiger dess mätområde.

En normal båtdiesel startar på typiskt 2 sekunder eller mindre. Alltså motsvarar det 2/3600*300 = 0,17 AH. Men detta värde skall också kompenseras för Peukerteffekten, och räknas upp till kanske ungefär det dubbla, 0,35 AH på en bank med två förbrukarbatterier på summa 200 Ah (20h-värde) med en antagen Peukertkoefficient på 1,5.

Det förhåller sig också såhär enligt NASA:s manual för BM1:

"If higher currents than the 20-hour rate are drawn from the battery, the available capacity is reduced. For example, if it is steadily discharged at 10 times the 20-hour rate (50 Amps from a 100Ahr battery), the available capacity falls to about half of the stated capacity. The battery will be flat after about 1 hour instead of the expected 2 hours. (However, if the battery is left to recover with the heavy load removed, most of its remaining capacity will return after perhaps 20 hours' resting or at a discharge rate close to the 20-hour rate.) The NASA BM-1 makes due allowance for these effects when estimating the battery's state of charge and the expected time to discharge the battery fully."

Med andra ord så återhämtar sig batteriet till stor del ett tag efter starten. Sett på det viset så "tappar" Nasa BM1 0,35 AH av de 200 AH som exempelbanken har. Troligen blir felet ännu mindre, för det är ju bara den startmotoström som översiger 100A som lurar BM1.

Det är mycket troligt att andra felkällor gör att BM1 visar minst lika stora fel också, så felet från startmotorkörningen borde inte behöva avskräcka. Jag skulle inte tveka att koppla in BM1 på en enda bank på det sättet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2011, 11:59

Mina egna kontrollräkningar kom till samma siffra som Seawolf. Kör man startmotorn ihärdigt en stund kan man nog räkna med att shunten blir het, man kan ju jämföra med en lödkolv på 50 W... Dock tar det en stund innan man når imponerande temperaturerna. Jag håller också med om att normala motorstarter kommer att drunkna i de andra felkällorna. Shunten hinner inte heller bli het på den korta tiden. Vill man (behöver man) köra startmotorn för att lufta diesel eller av annat skäl kan man ju faktiskt kortsluta shunten tillfällig om man så vill, t e x med en startkabel.

I mitt fall har jag en bogpropeller och ett ankarspel, båda på samma matarledning till fören. Här kan man nog tänkas ställa till det och stressa shunten mera, men då kan man ju enkelt låta de redskapen ta sin minus vid sidan av shunten, och sedan acceptera att bokföringen in-ut går fel. I mitt fall hjälper alltid generatorn på motorn vid det uppdraget. (Uppdraget - ankarspel... secken vits! ) BM-1:s analys av spänning och spänningsfall vid belastning lär fungera i alla fall när man låtit batterierna lugna ner sig efter motionen.

Mer trivia: Skyllermark säljer BM-1 i två specialversioner, BM-1 och BM-2. Där får man en kabelshunt i stället för metallshunten, vilket ju kan vara bra. BM-2 uppges kunna räkna på och klara av 200A där BM-1 klarar 100A. Sedan finns det andra fabrikat, där till exempel Philippi (tre ggr så dyr, när man köpt shunten) klarar upp till 600A.

Jag är fortsatt nöjd. Fattas bara annat efter fyra dagar...
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Seawolf » tis 21 jun 2011, 12:26

Anders S skrev: Vill man (behöver man) köra startmotorn för att lufta diesel eller av annat skäl kan man ju faktiskt kortsluta shunten tillfällig om man så vill, t e x med en startkabel.
Mja, en 2m startkabel med 16mm2 och två rätt vissna polklämmor har nog c:a 1+1+1 = 3 milliohm motstånd i parallell till shunten på 0,5 milliohm. Så det lär inte minska strömmen särskilt mycket genom shunten :lol:

Det är nog nödvändigt att sätta dit en rejäl kabelshunt med ordentlig både area och massa som kan ta hand om både ström och dess värmeeffekter.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » tis 21 jun 2011, 12:33

En stor nackdel med kabelshunt är ju temperaturberoendet. Om man inte kompenserar för det så kommer man att få rätt stora fel... Höjs shuntens temp med 10C har du redan ett fel på 4%
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2011, 14:56

AndersGustafsson skrev:En stor nackdel med kabelshunt är ju temperaturberoendet. Om man inte kompenserar för det så kommer man att få rätt stora fel... Höjs shuntens temp med 10C har du redan ett fel på 4%
Usch, först får jag bannor av Seawolf och sedan kommer du med grejor som verkar mystiska ... Här är jag inte riktigt med; temperaturberoende i en kabelshunt (jag anar att resistansen ändras med stigande temperatur) men slipper man det i en metallshunt?
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » tis 21 jun 2011, 15:16

Om du med kabelshunt avser "en bit kopparkabel", så ja. Koppar har en ganska betydande temperaturkoefficient, dvs spänningsfallet över shunten ändras med temperaturen, ca 0,4%/grad. En "riktig" shunt har en mycket lägre TC. Typ den jag har i min monitor har 20ppm.
/Anders G

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Seawolf » tis 21 jun 2011, 15:57

AndersGustafsson skrev:Om du med kabelshunt avser "en bit kopparkabel", så ja. Koppar har en ganska betydande temperaturkoefficient, dvs spänningsfallet över shunten ändras med temperaturen, ca 0,4%/grad. En "riktig" shunt har en mycket lägre TC. Typ den jag har i min monitor har 20ppm.
Det är såklart riktigt. I en tänkt användning med BM1 skulle det innebära att mätt ström blir lite för hög vid dessa tilllfällen:

- Startmotorkörning (då kabelshunten värms en smula). Konsekvens: man ser lite större uttag, men det kompenserar lite för att mätningen bottnar vid 100 Amp, se ovan.

- Motorkörning med hög laddström. Konsekvens: kabelshunten blir för typist 20 ampere kanske nån grad varmare, knappast signifikant.

- Urladdning i naturhamn med några ampere. Konsekvens: Ingen nämnvärd felvisning.

- Båtens innertemperatur: Under sommarmånaderna är den per dygn nog inom 5 grader eller så, och i genomsnitt är det nog fel åt båda hållen.

BM1:s förmåga att kunna särskilja olika batteritypers Peukertkoefficient vid olika batteritemperatur samt för olika åldringsgrad för batterierna är högst troligt mindre noggrann än kabelshuntens tepperaturberoende, och då man som tumregel inte vill ladda ur en batteribank till lägre än omkring 50%, så lär kabelshuntens goda högströmsegenskaper överväga ändå....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 21 jun 2011, 16:21

Jag håller med alla, det är suveränt!
Jag har fyra 72 A förbrukare, och ett 62 A bilstartbatteri. Shunten sitter på förbrukarna, startbatteriet använder jag typ aldrig. Var i början nervös för att starta på förbrukarna pga shunten, men snart hade jag glömt av mig och startat på förbrukarna som jag brukade innan BM1, så shunten verkar hålla för den ström starten på en GM3 drar.

Jag laddar ju med tre system, med BM1 se jag att allt funkar exakt som det är tänkt. Tex att Maxpowern stryper strömmen från solcellen när det är smockfull-laddat. Om det ä soligt ute och jag knäpper på ett par leddlampor släpper Maxpowern igenom lagom mycket så det fotfarande står 0 A på displayen.
Motorladdningen går genom en gammal TWC-regulator, utskällda av många, fö mig fungera den helt perfekt och ladda i två steg, efter att jag kört motorn några minuter höjer den spänningen och även ampereantalet. Suger jag ur banken rejält ger hitachigeneratorn dryga de 60 ampere den är märkt med, 63 är det mesta.
Men nåt helt exakt hur många procent batterierna ä laddade visar den inte. I dag tex har vi först legat ett dygn utan landström med kyl och dieselvärmare på, displayen visade kanske 85% laddat, framåt tvåtiden när solen lyst på solcellen (ger 2 amp som mest) så var banken enligt BM1 100% laddad. Sen ploppade jag i landström och då laddade det 21 A från laddaren som jag pinsamt nog inte kommer ihåg vad den heter, det är samma som de flesta har, haha.

Hur som helst så kan jag ligga ute i naturhamnar och bränna värmare lyse och kyl i flera dar utan att spänningen sjunker mer än till 12,6 Volt. Känns mkt bra att veta att allt fungerar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » tis 21 jun 2011, 16:34

Men nåt helt exakt hur många procent batterierna ä laddade visar den inte.
Nej. Det är eg omöjligt, men man får iallafall ett hum. I gamla båten hade jag solpanel som enda laddare och då var det intressantast att se om man låg på plus eller minus.

En annan batteriegenskap som är jättelurig är verkningsgraden. Dvs att du måste köra in typ 105Ah för att ta ut 100Ah. Den är starkt strömberoende så att ju lägre ström, desto bättre verkningsgrad. Med min gamla acku var den ha 95% vid 5A laddström i en 110Ah acku.
/Anders G

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av naffatS » tis 21 jun 2011, 21:40

Jag har sedan 5-6 år sedan en TriMetric TM 20-20. Den levererades med 100A eller 500A shunt.
Över 75A maxladding rekommenderades 500A shunt. Jag tog den mindre på 100A då den gav värden med två decimaler. Med 500A shunten visades en decimal. Jag antar att inprogrammeringen av batt.kapaciteten är lika för de flesta batt.mätarna. Min förbr.bank är på 3 x 80Ah= 240 Ah, men jag knappade in att banken var på 220Ah för att inte få glädjemätning. Allt eftersom batterierna blir äldre ger de inte 3 x 80Ah utan kanske bara 3 x 75 Ah, om ens det.
Manualen till TM 20-20 är mycket utförlig och ser ut så här: http://www.bogartengineering.com/sites/ ... er2005.pdf

Staffan

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av bosseh » tis 21 jun 2011, 21:51

Jag tycker man ska ta BM1 för vad den är - ett hjälpmedel som på ett enkelt och lättförståeligt sätt visar ungefär hur elsituationen är. Dessutom, stora siffror som kan läsas på lite håll. Snyggt förpackat till ett hyggligt pris.

Skriv svar