Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Lasse L » tis 08 nov 2011, 18:50

[quote="T"][quote="Excel 319"]...
Och är man extremt extremt petig så får jag hålla med om att det gått inflation i Watten, för när jag gick i skolan och även nu, så är värdet 736W :wink

:? När jag gick på "tekniska-skolan" på 60-talet räknade vi alltid med 736 watt, och det gör jag fortfarande. Är det inlärt så är det. :roll:

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av T » tis 08 nov 2011, 19:34

Och när jag gick i skolan, fick man lära sig en del om avrundningsregler och även om signifikanta siffror.
Men som sagt, det är länge sen nu.

:o
/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Lasse L » tis 08 nov 2011, 21:29

T skrev:Och när jag gick i skolan, fick man lära sig en del om avrundningsregler och även om signifikanta siffror.
Men som sagt, det är länge sen nu.

:o
/T
Avrundning var ju regel. Räknedosan var inte inom ekonomisk räckhåll då.
Räknestick var det som gällde.
När jag senare läste astronomisk navigation fanns det en räknare, HP 21, som "passade" den kostade då 800 Kr. vågade inte tala om "hemma" vad den kostade.
Använder den fortfarande, fast den har "polsk" notation.
sliderule.jpg
sliderule.jpg (23.92 KiB) Visad 7323 gånger
hp 21.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 08 nov 2011, 21:33

Lasse L skrev: När jag senare läste astronomisk navigation fanns det en räknare, HP 21, som "passade" den kostade då 800 Kr. vågade inte tala om "hemma" vad den kostade.
Använder den fortfarande, fast den har "polsk" notation.
hp 21.jpg
OMVÄND polsk notation skall det vara. 1, 1 + (=2)...
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Lasse L » tis 08 nov 2011, 22:35

Anders S skrev:
Lasse L skrev: När jag senare läste astronomisk navigation fanns det en räknare, HP 21, som "passade" den kostade då 800 Kr. vågade inte tala om "hemma" vad den kostade.
Använder den fortfarande, fast den har "polsk" notation.
hp 21.jpg
OMVÄND polsk notation skall det vara. 1, 1 + (=2)...
Det var längesedan (1975) jag läste instruktionsboken. Då kostade den 125$
Kommer bara ihåg att "inmatningen i dosan var "polsk notation (eller omvänd)".
Har nu ögnat igenom boken men hittar inget om "notationen".
Efter sök på nätet, nu, så är det omvänd som gäller.
Citat ur instruktionsboken.
" Tack vare elektronikens utveckling under de senaste åren har Ni tillgång till ett matematiskt hjälpmedel som Arkimedes, Galilei eller Einstein bara kunde drömma om"
Dosan blev höjd till skyarna som den bästa på 70-talet.
http://archive.computerhistory.org/reso ... 646261.pdf

Och så har denna tråden spårat ut, det var ju shuntar det gällde, sorry. :oops:

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Kort utvärderin (Batterimonitor)

Inlägg av BF!! » tis 08 nov 2011, 22:41

Anders S skrev:Efter en säsong med BM1-monitorn finns inte så mycket att säga, mer än att monitorn uppenbarligen visar batteristatusen på ett fullt godtagbart sätt. Instrumentet skapar värde genom sin upplösning (jämfört med gamla SUFA vridspoleinstrument för V och A) av laddspänning (från solpanelen) respektive strömåtgång (för små, långvariga förbrukare, typ GPS och instrument). Att avgöra att man glömt slå av belysning gör man till exempel enkelt. (Skräp till lampa som inte lyser så man ser den, men ankarlanternor eller gångljusen kan man ju stänga av på dagen, liksom).

Hur väl monitor visar kvarvarande kapacitet i batterierna har jag inte kunnat testa i "normal drift", förmodligen därför att batterierna hålls väl laddade genom motoranvändning och solpanelen - jag har inte ens vid flera dagars stillaliggande sett kapaciteten sjunka under 80 % eller så. Jag har därför inte sett något större behov av tillskottsladdning denna sommar och tidigare har jag laddat för "gott mått" fler gånger än nu. Här har jag vunnit något rent ekonomiskt eftersom hamnarna tar extra för 220V, som regel, men det påverkar inte den stora konkursen. Om jag sparat 150 kronor på fem gånger jag struntat i elsladd, så tar det 8 år innan instrumentet betalar sig på det sättet...

I vinter skall jag se om man med listig av- och påläggning av batterikablarna kan göra en analys av varje enstaka batteri i batteribanken och jämföra den analysen med mitt klassiska belastningsinstrument.

Värde: Att man ser små strömmar in och ut, att nettoladdning/förbrukning framgår och att laddspänningen från solpanelen (Maxpowern) tydliggörs.
Här kommer en rapport från min BM-1'a som nu har suttit monterad i min segelbåt i 2 säsonger.
Fungerar helt charmant som han Anders Gernandt brukade säga. Den visar hyfsat bra när man kliver in i båten efter en arbetsvecka när solpanelen har skött underhållsladdningen. (Har aldrig behövt landström sedan jag monterat 55 watts solpanel för 4 år sen)
Det man kan notera efter ett antal timmars förbrukning av batterierna är att BM-1 börjar visa tankmätarnivån att sjunka oroväckande. Detta beror på taskiga förbrukarbatterier som Mr MaxPower har pajat för mig med för hög laddspänning. BM-1 har visat 14,7 - 14,8 volt när jag kommer till båten en solig sommareftermiddag efter jobbet. Men det är fixat nu med en gammal hederlig solcellsregulator från Classe.
Däremot måste jag fixa en ny batteribank till segelbåten som idag är på 200 Ah. 120 + 80 Ah.
Men BM-1 funkar helt ok tycker jag. Enda funderingen jag hade var tidigt under förra våren när det var väldigt fuktigt ute och BM-1'ans panel visade svag
fukt på plastpanelens insida. Men det försvann snabbt när sol och värme hade gjort sitt.
Nu sitter min BM-1 monterat på utsidan vid en sittbänk men den är helt ok monterad med gummipackning i monteringshålet så det kommer ingen väta igenom. Har kollat det efter monteringen med toapapper för att notera om vatten kommer igenom vid ett häftigt regnväder men det är tvärtätt.
Hur denna funkt kommer in i BM-1 vet jag inte. Däremot har jag inte noterat någon sådant under denna säsong som varit.
Men det är ju helt perfekt att kunna se spänningsnivå när man kommer till båten och även under segling kunna finjustera solpanelen så den laddar max.
Med andra ord, jag är helnöjd med min BM-1 !
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » tis 08 nov 2011, 23:09

Lasse L skrev:
http://archive.computerhistory.org/reso ... 646261.pdf

Och så har denna tråden spårat ut, det var ju shuntar det gällde, sorry. :oops:
Lugn, jag provocerade ju T med en felräkning, att börja med. Sedan räknade vi på effekt, och då hamnar vi förr eller senare på HP. Jag har också haft en HP21, för övrigt, 1976. Den fungerade sist jag såg den, men det är ett tag sedan, batteripacken är uppbruten och har nya batterier (för ett tag sedan, -85 eller så. Men jag kastar aldrig något så den finns, någonstans.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » tis 08 nov 2011, 23:11

Anders S skrev: Värdering: Skillnaden mellan 100A och 200A är inte så betydelsefull. Går man till en 600A-shunt (andra fabrikat) kan det i så fall bli intressantare, för då kan man räkna "på allt". Man kanske t o m kan få med en tysk/engelsk ubåtsmaskiniströst som kan säga "Ve ned to sjarsj, captain, ze battery is kaputt!"
Nja, många större dieslar har generatorer över 100 A idag. Och med 200A klarar man ett elankarspel på 2400W - långt över vad de flesta båtar behöver/har.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » ons 09 nov 2011, 08:00

Eilean skrev:
Anders S skrev: Värdering: Skillnaden mellan 100A och 200A är inte så betydelsefull. Går man till en 600A-shunt (andra fabrikat) kan det i så fall bli intressantare, för då kan man räkna "på allt". Man kanske t o m kan få med en tysk/engelsk ubåtsmaskiniströst som kan säga "Ve ned to sjarsj, captain, ze battery is kaputt!"
Nja, många större dieslar har generatorer över 100 A idag. Och med 200A klarar man ett elankarspel på 2400W - långt över vad de flesta båtar behöver/har.
Det är bara en fördel att ha en shunt på 200A, men så viktigt är det inte heller. En fördel jag inte nämnde är att om den större shunten är korrekt utformad har den litet mindre motstånd och blir inte lika varm i "normal drift". Ökar man "bara" mätkapaciteten på befintlig shunt ändras ingenting i praktiken (mer än att instrumentet räknar litet bättre).

De två stora bovarna är startmotorn, som (kortvarigt) kan dra riktigt mycket om den går tungt (serielindad) och bogpropellern. I synnerhet är det bogisen som ställer till det (rent mätkapacitetsmässigt, i praktiken knappast något). När det gäller "stora generatorer", så brukar man ange den nominella maxkapaciteten - vad som kan hämtas ut ur den hänger mycket mer på batteriantalet och laddmottagligheten och även där är siffror i storleksordningen 100A mycket ovanligt. Men annars är principen att ha marginaler alltid sund, eftersom en generator på 100A håller mycket bättre då den belastas till 30% än den mindre (55A) som belastas till drygt 50% (*) av sin kapacitet. Samma gäller ju för startmotorer, ankarspel och annat - stort är bra för livsländ och hållbarhet, men strömåtgången (och mätbehovet) behöver inte bli särskilt mycket större för det.


(* För /T gäller procentsatsen 54,5454...% )
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » ons 09 nov 2011, 11:58

Re Anders S.
Angående ditt exempel med laddströmmen drar du ett av oändligt många tänkbara fall - knappast relevant. Självfallet är det så att om batteribanken är tillräckligt stor och generatorn tillräckligt kraftig uppgår strömmarna även under en längre tid till mer än 100A. Batteribanker på över 500 Ah är inget ovanligt och generatorer uppåt 160 A likaså. Om man utår från tumregeln att laddströmmen i början av laddfasen bör vara 20% av batterikapaciteten får vi direkt en ström på 100A.
Jag kan utgå ifrån min båt - 460Ah batterier vid 24 V och en generator på nominellt 80A. Vid "hyggligt urladdade" batterier får jag laddströmmar över 60A under ett antal minuter efter start. Översätt detta fall till 12 V - och 100A-gränsen är passerad.
Ett ankarspel har normalt betydligt längre driftstider än en bogprop. Med mycket kätting kan driftstiden bli flera minuter och bör givetvis ingå i mätningen. Vilket knappast låter sig göras om maxströmmen genom shunten är 100A.
Var startmotorströmmen kommer in i bilden begriper jag inte - den bör ju inte passera en shunt över huvudtaget och de flesta båtar har i vilket fall som helst en separat startbank.

Så nog tycker jag att uppgraderingen från BM-1 till BM-2 är högst välkommen. Men du söker kanske argument för att inte behöva uppgradera....:-)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av T » ons 09 nov 2011, 12:44

Eilean skrev:...
Jag kan utgå ifrån min båt - 460Ah batterier vid 24 V och en generator på nominellt 80A. Vid "hyggligt urladdade" batterier får jag laddströmmar över 60A under ett antal minuter efter start. Översätt detta fall till 12 V - och 100A-gränsen är passerad.
...
Inte för att jag vill vara petig ( :wink: ) men kan verkligen få ut över 100 A från en generator som nominellt ger 80 A?

:o
/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » ons 09 nov 2011, 12:50

T skrev:
Eilean skrev:...
Jag kan utgå ifrån min båt - 460Ah batterier vid 24 V och en generator på nominellt 80A. Vid "hyggligt urladdade" batterier får jag laddströmmar över 60A under ett antal minuter efter start. Översätt detta fall till 12 V - och 100A-gränsen är passerad.
...
Inte för att jag vill vara petig ( :wink: ) men kan verkligen få ut över 100 A från en generator som nominellt ger 80 A?

:o
/T
Nu skrev jag "översätt till 12 V". Då menar jag givetvis att effekten skulle förbli densamma - alltså en generator på 160A vid 12V. Den lämnar då över 100A vid motsvarande belstningsfall.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » ons 09 nov 2011, 13:07

Eilean skrev:Re Anders S.
Angående ditt exempel med laddströmmen drar du ett av oändligt många tänkbara fall - knappast relevant. Självfallet är det så att om batteribanken är tillräckligt stor och generatorn tillräckligt kraftig uppgår strömmarna även under en längre tid till mer än 100A. Batteribanker på över 500 Ah är inget ovanligt och generatorer uppåt 160 A likaså. Om man utår från tumregeln att laddströmmen i början av laddfasen bör vara 20% av batterikapaciteten får vi direkt en ström på 100A.
Jag kan utgå ifrån min båt - 460Ah batterier vid 24 V och en generator på nominellt 80A. Vid "hyggligt urladdade" batterier får jag laddströmmar över 60A under ett antal minuter efter start. Översätt detta fall till 12 V - och 100A-gränsen är passerad.
Ett ankarspel har normalt betydligt längre driftstider än en bogprop. Med mycket kätting kan driftstiden bli flera minuter och bör givetvis ingå i mätningen. Vilket knappast låter sig göras om maxströmmen genom shunten är 100A.
Var startmotorströmmen kommer in i bilden begriper jag inte - den bör ju inte passera en shunt över huvudtaget och de flesta båtar har i vilket fall som helst en separat startbank.

Så nog tycker jag att uppgraderingen från BM-1 till BM-2 är högst välkommen. Men du söker kanske argument för att inte behöva uppgradera....:-)
Om den hade varit tillgänglig i våras hade jag givetvis köpt den istället.

Jag ville bara belysa att inom ramen för sådana här instruments förmåga spelar det ingen större roll om instrumentet inte räknar större strömmar än 100A, eftersom de är så sällan förekommande och då kortvariga. Men redan i början av diskussionen nämnde jag att det finns instrument med större shuntar och som då är lämpligare för de som har stora batteribankar och -förbrukare. Kanske har man eldrift?

Om man har ett ankarspel på 1500W kan det (nominellt) få en strömstyrka på 125A. Av detta missar instrumentet ca 20 %, under "flera minuter". Likadant, vid batteriladdning ser man aldrig generatorns maximala laddström annat än när batterierna är så tomma att en sådan här batterimätare ändå inte gjort sitt jobb, kan man säga. (Som motexempel är mitt SL Seawolf-spel avsäkrat med en 25A överströmsskydd från fabrik, och det har hittills lyft ankare och kätting alldeles galant).

Värdet av instrumentet är inte att se stora strömmar (det hör man ändå på motorn/generatorn och känner på lukten och röken), utan att man ser de små, långvariga strömuttagen och håller hyfsad koll på dem.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av bosseh » ons 09 nov 2011, 13:08

En 100A/50mV shunt ger en effektförlust på 5 W, den blir inte speciellt varm.
Jag har en 100A shunt på startbatteriet. Min lilla motors startmotor behöver 70-80A. Nu är det en Volvo så det brukar ta ett tag innan den startar men shunten blir inte ens ljummen.
Mitt ankarspel har också 100A shunt. Ankarspelet är på "900 Watt" men tar normalt typ 30A. Sätter man kättingen i en betongsugga när man står på land tar det 75A.
Jag tyckte det var intressant att sätta V & A meter på start resp ankarspelsbatteri, mätarna kostar ju nästan inget idag (knappt 200 kr för Volt + Amp + Shunt + Sp.omv). Numera vet jag att startbatteriet är fullt, hur snabtt det återladdas, hur mycket ankarspelet tar osv.
--
Hästkrafter: Förr var det 736 W, senare 735. Det berodde på att man först räknade en Kilopond som 9,81N senare 9,80665N

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » ons 09 nov 2011, 18:01

Anders S skrev: Jag ville bara belysa att inom ramen för sådana här instruments förmåga spelar det ingen större roll om instrumentet inte räknar större strömmar än 100A, eftersom de är så sällan förekommande och då kortvariga. Men redan i början av diskussionen nämnde jag att det finns instrument med större shuntar och som då är lämpligare för de som har stora batteribankar och -förbrukare. Kanske har man eldrift?

Om man har ett ankarspel på 1500W kan det (nominellt) få en strömstyrka på 125A. Av detta missar instrumentet ca 20 %, under "flera minuter". Likadant, vid batteriladdning ser man aldrig generatorns maximala laddström annat än när batterierna är så tomma att en sådan här batterimätare ändå inte gjort sitt jobb, kan man säga. (Som motexempel är mitt SL Seawolf-spel avsäkrat med en 25A överströmsskydd från fabrik, och det har hittills lyft ankare och kätting alldeles galant).

Värdet av instrumentet är inte att se stora strömmar (det hör man ändå på motorn/generatorn och känner på lukten och röken), utan att man ser de små, långvariga strömuttagen och håller hyfsad koll på dem.
Men du fokuserar på mätfelen om effekten på förbrukaren överstiger mätsystemets maxvärde. Jag talar i första hand om överbelastningen - det är en sak att överbelasta shunten med 20% under några minuter. Det bör den tåla.
Det är en annan sak att överbelasta med kanske 50 eller 75% under 20 minuter.... Dessutom blir mätfelen rätt stora då.

Skriv svar