vilken extra gps?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

vilken extra gps?

Inlägg av Berra2 » lör 11 jun 2011, 16:05

är sugen på att köpa en gps som ska kunna fungera som extra gps i båten och gärna litet i bilen och helst också som bärbar på vandringar.

något bra förslag?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » lör 11 jun 2011, 18:02

iPhone/iPad

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av J@nne » lör 11 jun 2011, 18:45

Garmin 620, tre önskningar i en. har haft min sedan -09. Fick väl den första här i Göteborg och är mycket nöjd.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: vilken extra gps?

Inlägg av toaen » lör 11 jun 2011, 19:42

Jag köpte en Garmin eTrex, när jag trodde det var fel på min ordinarie GPS - Hade glömt att dra bulten där minusledningen till/från motorn satt.

eTrexen var den billigaste de hade. En lite käck sak. Ganska liten och fin att hålla i handen. Det var samma problem med den som med den ordinarie, så jag har aldrig använt den. Den ligger i bilen, tänkte jag skulle ha den om jag hittar nåt bra kantarellställe - den är gul :wink: Hittade ett med hur mycket vanliga kantareller och Trattkantareller som helst vid ett tillfälle då jag åkte till Karlstad. Vet precis hur avfartsvägen såg ut. Trotts att jag åkt där en massa gånger kan jag inte hitta stället. Tror att man kalhyggt. Nästa gång jag hittar nått liknade skall jag lägga in en waypoint på min lilla gula.

Annars är nog inte iPod fel.

Garmin 620 tycker jag är för stor som du beskriver ditt behov. Åtminstone i båten och i skogen - bilen är den nog ok
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: vilken extra gps?

Inlägg av T » lör 11 jun 2011, 20:01

Varför inte en androidtelefon?
I stort sett vilken som helst, lite beroende på vilka andra egenskaper man vill ha..

:o
/T

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Berra2 » sön 12 jun 2011, 13:46

det har här och där påståtts att tfn inte har riktig gps, stämmer inte det? i annat fall verkar det ju vara en bra lösning.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Mr Sailman » sön 12 jun 2011, 16:34

Fråga dig varför du vill ha en extra GPS ombord.

Vi gjorde en lite förlängd semestersegling för något år sedan som bl a innebar dygnslånga etapper och översegling över öppet hav nattetid. När jag då skulle skaffa en extra GPS ombord som backup var kraven att den skulle gå att köra på vanliga torrbatterier för att ha "obegränsad" drifttid och att den skulle vara hyfsat stänksäker och kunna användas i någorlunda hårt väder och regn i sittbrunnen eller i en gummijolle.

Telefon-GPSer funkar alldeles utmärkt i idag i både Iphone och Andoid men tar batteriet slut så är den död om båtens elsystem är utslaget (kan ju hända t ex om åskan slår ned i eller nära båten), i en sådan situation vill man nog även spara telefonens batterier till att kunna ringa eller ladda hem väderdata med. En pekskärmstelefon är oftast inte heller stänkskyddad och man kan inte använda skärmen när den är instängd i aquapak, dessutom är en liten pekskäm svår att hantera om det skumpar och kränger för mycket.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » sön 12 jun 2011, 17:36

För iphone gäller: (troligen samma för andra också)
- Det sitter en "riktig" GPS i. Betydligt känsligare än tex min GPSmap 60csx
- En riktigt bra skärm
- Det finns externa batterier, både laddningbara och som laddas med torrbatteri. Jag har ett externt batteri med solcell = alltid laddat.
- Det fungerar utmärkt med Aquapac & tochscreen, jag använder min ofta så. Men, är det min reservgps så får den stanna inomhus. Man vill inte riskera att tappa reserven överbord. Fö så fungerar en tuchscreen som man håller i handen betydligt bättre än en fast när det rullar mm.
- Ser man på priset och räknar i kostnaden för sjökorten så är telefonen billigare.
- Till telefonen finns flera olika kartsystem inkl S57 och det finns 425000 andra, mer eller mindre vettiga program. Tex väldigt bra väderinfo inkl GRIB-data.

Det enda som är bättre är möjligen en iPad, en 10" plotter med 10 tim batteritid som också ersätter datorn

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: vilken extra gps?

Inlägg av Ridax » sön 12 jun 2011, 19:57

Röstar också för en iPhone. Något som man gärna har med sig överallt ändå, så inte en extra pryl som man måste komma ihåg att ta med sig. Har riktig GPS och kan arbeta som en liten plotter. Förstod inte riktigt argumentet att den skulle bli utan ström. Det gäller väl all elektronisk utrustning och det är väl inte många enheter som det är lättare att få tillbehör till än en iPhone för t.ex. extern strömförsörjning via batteripackar, solcellsladdare m.m?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: vilken extra gps?

Inlägg av toaen » sön 12 jun 2011, 20:04

Det där med iPad och GPS.

Det finns ju två varianter. Wi-Fi och en med Wi-Fi + 3G.

Jag har hört sägas att det är bara den med 3G som har GPS.

När jag talade med en försäljare sist påstod han att man måste va uppkopplad till 3G för att iPaden´s GPS skulle hitta sin possition. Sen skulle den fungera utan att va uppkopplad.
Jag har ett Net1 abonemang bara för att det fungerar både i Sverige, Norge och Danmark och dessutom har täckning över hela Skagerack enligt vad Net1 påstår. F-n trot. Har dålig täckning redan 1 landmil från närmsta masten, men har inte testat ute till havs.

Finns det ingen GPS i de iPad som bara har Wi-Fi?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: vilken extra gps?

Inlägg av SWE54 » sön 12 jun 2011, 20:17

bosseh skrev: ...
Det enda som är bättre är möjligen en iPad, en 10" plotter med 10 tim batteritid som också ersätter datorn
Den ersätter inte datorn, ännu.
Men den kan vara ett väldigt bra komplement som en terminal till en pc tex.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » sön 12 jun 2011, 21:35

toaen skrev:Det där med iPad och GPS.

Det finns ju två varianter. Wi-Fi och en med Wi-Fi + 3G.

Jag har hört sägas att det är bara den med 3G som har GPS.

När jag talade med en försäljare sist påstod han att man måste va uppkopplad till 3G för att iPaden´s GPS skulle hitta sin possition. Sen skulle den fungera utan att va uppkopplad.
Det är bara 3G versionen som har GPS. Man kan koppla en lös GPS till WiFi men det är både billigare och enklare att då köpa 3G. Men man behöver inte använda 3G delen eller ens ha SIM-kort i, GPS och kartor fungerar ändå. Men det blir så mycket roligare att vara uppkopplad, att tex hur vindarna ska blåsa timme för timme framöver.
Något som jag uppskattar (som seglar bland vackert beväxta öar) är möjligheten att i Navionics låta Googles satellitbilder ersätta sjöfartsverkets trågigt ritade landområden. Men för att få in satellitbilderna måste jag vara uppkopplad.

iPhone/iPad har en sk "assisted GPS" ("A-GPS") det innebär att om man har tillgång till 3G uppkoppling så hämtas grunddata om satelliterna från nätet, annars får man samma information direkt via satelliterna men betydligt långsammare. Alltså bara ett sätt att snabbare få första fix.

SWE54: Riktigt, iPaden ersätter inte datorn fullt ut och det finns specialprogram som saknas men, smör&bröd-programmen för att surfa, maila, skriva, se film mm finns.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: vilken extra gps?

Inlägg av toaen » mån 13 jun 2011, 08:11

bosseh skrev: iPhone/iPad har en sk "assisted GPS" ("A-GPS") det innebär att om man har tillgång till 3G uppkoppling så hämtas grunddata om satelliterna från nätet, annars får man samma information direkt via satelliterna men betydligt långsammare. Alltså bara ett sätt att snabbare få första fix.
Blir det samma förhållande om man man har en iPad med 3G men är uppkopplad till nätet via ett trådlöst nätverk?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av bosseh » mån 13 jun 2011, 09:14

toaen skrev: Blir det samma förhållande om man man har en iPad med 3G men är uppkopplad till nätet via ett trådlöst nätverk?
Japp

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: vilken extra gps?

Inlägg av peterh » mån 13 jun 2011, 12:37

Jag skulle nog satsat på någonting liknande en garmin etrex .
Stand-alone, går på vanliga AA batterier, vattentät stöttålig och med möjlighet att
dumpa upp waypoints/tracs och liknande. Dessutom liten och lätt.

Vad man behöver om allt annat skiter sig i båten är lat/long och eventuellt en
kurs till en (way)point.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar