Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av msbr » ons 08 jun 2011, 20:13

Har fått ett konstigt bekymmer som jag inte varit med om tidigare.
När jag ansluter med min anslutningskontakt koaxialkabel RG58 bak på VHF:en så har jag bra mottagning så länge jag inte gängar på "hylsan" så att den sitter stenhårt vilket jag gjort i alla tidigare år. Så fort hylsan är några mm ifrån och lite lös så kommer ljudet.

Känns som en kortslutning på något sätt när hylsan vidrör baksidan på VHF:en vilket den gör när den sitter hårt åtskruvad- Är det möjligt?

Har inte haft detta bekymmer tidigare trots att jag använder anslutningskontaker som är tänkta för lödning men vilket jag inte gjort alltså. Kablen mellan mast och VHF är helt oskarvad.

Tacksam för tips och råd om man kan mäta detta på något sätt tex med en multimeter eller motsv.

Mattias

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av Mr Sailman » ons 08 jun 2011, 23:26

Der är inte så att något hänt som gör att stiftet i mitten tappar kontakt när du drar åt den yttre hylsan hårt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av Anders S » tor 09 jun 2011, 06:18

msbr skrev:Har fått ett konstigt bekymmer som jag inte varit med om tidigare.
När jag ansluter med min anslutningskontakt koaxialkabel RG58 bak på VHF:en så har jag bra mottagning så länge jag inte gängar på "hylsan" så att den sitter stenhårt vilket jag gjort i alla tidigare år. Så fort hylsan är några mm ifrån och lite lös så kommer ljudet.

Känns som en kortslutning på något sätt när hylsan vidrör baksidan på VHF:en vilket den gör när den sitter hårt åtskruvad- Är det möjligt?

Har inte haft detta bekymmer tidigare trots att jag använder anslutningskontaker som är tänkta för lödning men vilket jag inte gjort alltså. Kablen mellan mast och VHF är helt oskarvad.

Tacksam för tips och råd om man kan mäta detta på något sätt tex med en multimeter eller motsv.

Mattias
Det du skriver mitt i gör mig litet brydd... Men hur du än gjort, så bör du förstås se till att din kontakt är invändningsfri och korrekt kopplad. Det kan lika gärna (vid mottagning) vara så att antennen kortsluts mot jord som att det blir avbrott - det hörs likadant. Du hittar nog problemet om du öppnar kontakten - en lös skärm eller en en lös mittledare är troligt.

Om du inte är fena på att löda finns det PL259 (VHF-radion) kontakter man kan skruva på sk FME-kontakter (som man sätter på kabeln), som man i sin tur kan klämma på kabeln med en speciell tång. Klämkontakter för PL259 känner jag inte till, men finns sådana kan man klämma på dem lika gärna (många säger hellre) som att löda. Skarvar är alldeles riktigt av ondo, men mycket mindre så än en kontakt som glappar.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av bosseh » tor 09 jun 2011, 11:22

Kontakten är ju det som brukar krångla. Sätt i kontakten så mycket så att du har mottagning och prova med en kabelstump mellan apparatens (yttre) kontakt och den på sladden, fungerar det är det troligen något som trycks ihop när kontakten dras. Det kan ju också vara kul att spänningsmäta samma sträcka, det ska ju inte finnas någon spänning där.
Resistansmäter man mellan kabelns stift och hylsa så är det troligen nästan inget motstånd, antennen brukar vara kortslutna.

Enklast är ju att bara byta kontakten och hoppas på att det löser problemet. Använd helst kläm-kontakt, PL259 finns i en variant där bara mittstiftet kläms och skärmen dras fast med a la chuck. Brukar vara samma verktyg som till BNC

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av msbr » tor 16 jun 2011, 20:47

Sedan sist så har jag använt multimetern, ställt in den på motståndsmätning, lagt ett stift på kopparkablen i antennen och den andra på skärmen med resultatet att det piper i multimetern. Enl vänner ska detta då indikera att antenn kablen inte är ok och kan antingen bero på att skärm ligger emot i masttoppen eller att ärgning gör att antennen inte funkar.

Kör jag in endast koppartråden bak på vhfen så hör jag sändning men kan inte sända ut...

Blir väl att klättra..

Mattias

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av bosseh » tor 16 jun 2011, 21:19

Dina vänner har troligen fel. De flesta VHF-antenner är DC-jordade dvs det uppvisar korslutning när man mäter resistans. Men en sönderklämd kabel skulle ge samma resultat vid mätning så det är ingen bra metod för att avgöra vad som är fel.
Rätt instrument skulle vara en SWR meter då kan man se om det går ut effekt mm.
Lossa antennkabelen i apparaten, klättra upp, lossa kabeln från antennen och mät kabeln mellan skärm och ledare. Piper det då så är kabeln kvaddad.
Eftersom jag tycker förskräckligt illa om utflykter till masttoppen så skulle jag ta med en ny kabel, ansluta den och buntbanda den mot ett vant i väntan på avmastning.
Eller så skulle jag köpa en ny antenn och sätta i pushpit tills vidare.

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i VHF anslutningskontakt eller vad ?

Inlägg av msbr » ons 03 aug 2011, 10:58

Sannolikt problem i toppen som åtgärdas till hösten :D

Tack för svar

Skriv svar