Var hitta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem

Var hitta?

Inlägg av Kalle Kula » ons 08 jun 2011, 18:08

Hejsan!

Skulle behöva få tag på ganska tunn cellplastmaterial för att göra en inredning för en ömtålig pryl.
Tänker inte på skumgummi utan den lite hårdare tunna, ofta svart/grå, som påminner om Frigolit men ändå inte är det...

Används ofta på insidan flight case et.c för att skydda musik- instrument och elektronik.

Jag behöver inte mycket, men kan inte hitta det någonstans...

Kunnigheten därute..har Ni några tips?

Jag finns i Göteborg..bra om det finns att hitta där..

Mvh

//OLA//

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Var hitta?

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 18:28

Kalle Kula skrev:Hejsan!

Skulle behöva få tag på ganska tunn cellplastmaterial för att göra en inredning för en ömtålig pryl...
L-I-G-G-U-N-D-E-R-L-A-G...
Anders S

ole
Diamantmedlem

Re: Var hitta? Cellplastmatta

Inlägg av ole » ons 08 jun 2011, 18:29

ole

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » ons 08 jun 2011, 19:06

Anders S skrev:

Skulle behöva få tag på ganska tunn cellplastmaterial för att göra en inredning för en ömtålig pryl...
F-ö-r T-j-o-c-k-t...

:-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 19:35

Kalle Kula skrev:
Anders S skrev:

F-ö-r T-j-o-c-k-t...

:-).
Så synd, det var ju kul att skriva så. Dämpmatta (cellplast) för parkettgolv blir inte lika kul, men det är ju tunnare.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » ons 08 jun 2011, 20:00

[/quote]

Så synd, det var ju kul att skriva så. Dämpmatta (cellplast) för parkettgolv blir inte lika kul, men det är ju tunnare.[/quote]

Betydligt bättre förslag för mitt ändamål!
Fler förslag?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 08 jun 2011, 20:06

Spectrum Cases i Högsbo industriområde är bra, om du åker dit kan du säkert få några spillbitar. De har foam av alla möjliga kvaliteter.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

LIP-Board

Inlägg av matz » ons 08 jun 2011, 20:32

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Var hitta? (Polstrad förvaring)

Inlägg av Anders S » tor 09 jun 2011, 06:30

Det har förstås ingen bäring på Kalle Kulas problem, men när jag byggt förvaring för optik och annat ömtåligt använder jag hela skumplastblock som "urholkas". Det är ju ett j-a slöseri på dyr plast, men för mindre grejor är det enkelt. Men har man en given låda som skall polstras och toleranserna är små, så funkar inte sådant. Skälet att jag skrev L-I-G-G... (osv) är att det går så bra att kontaktlimma samman till lagom tjocklek. Sedan är ju frågan också om det bara skall fungera eller om det skall se mer representativt ut. I en hemgjord datorportfölj ("hardcase") använde jag spännremmar att säkra datorn i lådan.

Båtbäring: Båtar gungar och stampar, ibland mycket. Då vill man inte att saker skall rulla, dunsa och slå, i vart fall inte om sakerna förmodligen går sönder innan lådan eller skåpet gör det.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 09 jun 2011, 19:26

Emballageteknik i Lindome har hjälpt mig tidigare med prototyping. De kan säkert också fixa några spillbitar i den tjocklek och material du vill ha.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » fre 10 jun 2011, 06:32

Spectrum Cases låg bara 5 minuter från min arbetsplats. För lite bidrag till kaffekassan hittade jag precis vad jag sökte.
Nu skall det slöjdas skydd till min iPad, innan det hela åker ner i ett vattentätt fodral från Benns.

Tack alla för tips!

Mvh

Ola

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 10 jun 2011, 07:56

Du kanske kan redovisa resultatet när du är klar, jag är lite intresserad av att göra något liknande.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 12 jun 2011, 21:47

Statusrapport..

Det gick så där...
Ingen skugga över materialet, det gick alldeles utmärkt att göra en bottenplatta med en ytterram i måtten så att en iPad 2 precis fick plats...mycket enkelt och prydligt..
Men att sedan få plats med den i det vattentäta fodralet...det var kört...!

Just nu är en lösningen en bit filt, klippt så stor som möjligt men ändå få plats i fordralet..och sedan trycka ner iPaden..

Fulländat är det inte..men jag funderar vidare...givetvis finns det färdiga, ruggade(ruggedized) och vattentäta men då kostar de runt 3500SEK..

Mer försöksverksamhet krävs..

Några tips?

..och ämnesanknytning...givetvis handlar det om segling, navigering närmare bestämt.. Perfekt på shorthanded att kunna köra en extra navigering sittande uppe i sittbrunnen..lite vind och sjö, bara två ombord och kappsegling så är det skönt att slippa gå ner för att ha en extra koll på nav... Ja, iPad är inte fulländad, visst kunde den vara ljusstarkare och vattentät, å andra sidan kunde plottern i båten vara processorstark/snabb som iPaden och haft ett användargränssnitt som fungerar på samma sätt..

Skriv svar