Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » ons 15 jun 2011, 06:19

T skrev:
stangen skrev:...
Lite besviken vid provtur där jag noterade att autopiloten (Raymarine ST2000+) inte alls följde en rutt, ruttpunkt för ruttpunkt. Istället behöver man ok:a vid varje ruttpunkt, annars fortsätter båten rakt fram. Detta är inget fel i apparuturen, utan skall vara så. Någon form av NMEA standard... Anledningen sägs vara att "tvinga" skepparen till utkik och uppmärksamhet vid kursändring så båten inte svänger utan att denne ok:at svängen...
Själv hade jag blivit besviken om det inte funkade så. Det har inget med NMEA att göra.. handlar bara om vanligt sjömanskap.

:o
/T
Det kan ju i så fall vara bra att veta att det finns autopiloter som har speciella funktioner för att båten skall gå i olika yttäckande mönster. Dessa funktioner uppskattas tydligen av trollingfiskare. Dessa hittas i så fall på litet mer kvalificerade motorbåtsautopiloter.

Givetvis skall en autopilot kräva att en kursförändring kvitteras, men det är ju ändå inte oproblematiskt vad den väljer att göra om kvitteringen inte kommer. Jag ansluter mig till YachtOlivias synpunkt, man reder noga ut AP:ns beteende och planerar rutten därefter.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av AndersGustafsson » ons 15 jun 2011, 06:43

NMEA-Hilfe aus Deutschland!
Beställd! Man kunde köpa lösnummer på webben. Alltid bra att träna sin rostiga skoltyska.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av bosseh » ons 15 jun 2011, 08:42

yachtolivia skrev:@Bosse
Och vad skulle den annars göra?
Om en sätter dig på grund i den situationen kanske du skulle överväga att inte använda funktionen alls.
Jag menar att det skulle vara en fördel om man kunde välja om systemet automatiskt ska följa en rutt eller fortsätta rakt fram vid utebliven kvittering. Jag använder plotter/AP ihopkopplad vid tex motorgång i en farled. I det fallet skulle det vara säkrare att följa en rutt. Seglar jag så använder jag oftast enbart APn och om jag kör ihopkopplat för att komma till tex en boj som ska rundas så är det ok att fortsätta rakt fram.
Det viktiga är att komma ihåg att det är ett hjälpmedel som ska användas med ett visst förstånd.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av stangen » ons 15 jun 2011, 09:01

Personligen vänder jag mig mot det "förmyndarskap" det innebär att tillverkarna och/eller NMEA folket inte tror jag kan lägga ut en rutt som låter sig följas automatiskt utan kvittens. Eller att man utgår från att jag inte håller utkik.

Ett konkret exempel: För mig hade en "obevakad" möjlighet varit kanon. Jag seglar ofta solo eller med litet barn och har en motorgång på ca 25 minuter med ett antal kursändringar till dess jag hissar segel. Jag brukar koppla autopilot och jobba på däck med att plocka in fendertar, göra iordning kapell mm samtidigt som båten tuffar ut i maklig takt. Dvs jag har full koll på omgivning (land och andra trafikanter).

Som det är ordnat nu är tillägget av en GPS inget bidrag. Inget stort problem, men hade hoppats att få ett tillbehör som hjälper till och underlättar min seglingsvardag.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av bosseh » ons 15 jun 2011, 09:08

stangen skrev: Ett konkret exempel: För mig hade en "obevakad" möjlighet varit kanon. Jag seglar ofta solo eller med litet barn och har en motorgång på ca 25 minuter med ett antal kursändringar till dess jag hissar segel. Jag brukar koppla autopilot och jobba på däck med att plocka in fendertar, göra iordning kapell mm samtidigt som båten tuffar ut i maklig takt. Dvs jag har full koll på omgivning (land och andra trafikanter).
Här är fjärrkontrollen ett dyrt men fantastiskt hjälpmedel. Jag brukar mänga den på masten så att jag slipper springa upp och ner i sittbrunnen.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av stangen » ons 15 jun 2011, 09:40

bosseh skrev:
stangen skrev: Ett konkret exempel: För mig hade en "obevakad" möjlighet varit kanon. Jag seglar ofta solo eller med litet barn och har en motorgång på ca 25 minuter med ett antal kursändringar till dess jag hissar segel. Jag brukar koppla autopilot och jobba på däck med att plocka in fendertar, göra iordning kapell mm samtidigt som båten tuffar ut i maklig takt. Dvs jag har full koll på omgivning (land och andra trafikanter).
Här är fjärrkontrollen ett dyrt men fantastiskt hjälpmedel. Jag brukar mänga den på masten så att jag slipper springa upp och ner i sittbrunnen.
Jupp, har en sådan också. (Och ja, jag erkänner att det börjar kännas lite Jon Skolmen över det hela :)
http://www.youtube.com/watch?v=MMq_MWgQgXU
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » ons 15 jun 2011, 10:10

@Stangen
Jag gissar att skälet till "förmyndarskapet" är rädsla för att bli skadeståndskyldig vid olycka, - kan kosta multum i vissa länder.
Men ibland kan det ju vara till nytta om APn sköter sig själv ett tag.
På min autopilot (simrad) krävs ingen kvittering på girar < 7-8 grader.
Om jag vill få APn att verkställa utan min inblandning så delar jag upp en gir i många små med ett antal tätt placerade girpunker och lurar på så vis piloten att ta sig runt själv. Detta ger också lite lugnare gång vid kurvtagningen.

Skriv svar