Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » tis 07 jun 2011, 18:55

Om instrumenten redan är installerade och körbara:
Koppla Garmin Blå (ut) till B&G-pilotens NMEA 0183 port 1 RX (in).
Obs, inget annat, prova.
Bör fungera
Ev skärm skall vara ansluten till Garminändens Svart (jord), ej till Jord (Svart) i B&G-änden.
Mät mellan skärm och minus på B&G-enheten, - skall vara avbrott.
Om inte, skarva inte ihop skärmarna.
Glöm inte punkt 4 i Garminbeskrivningen.

Här har leverantörerna fuskat med NMEA-gränssnitten Undrar vilka signalnivåer som används.
Oförskämt att kalla detta NMEA.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11285
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » ons 08 jun 2011, 06:36

Garmin påstås använda en hybrid som mer liknar RS232 än RS422. Det man kan vara säker på i deras fall är att låga linan är "noll volt" (systemjord = matningsminus = låga signalnivån). Detta liknar gamla tiders signaljord som nollreferens, och någon negativ signaldel finns alltså inte.
Anders S

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av frejo » ons 08 jun 2011, 10:30

Tack för svaren, det blev dock lite tekniskt för mig. Förklara gärna som om jag vore fem...

Alltså ska Blå kabel från plottern kopplas mot röd i piloten? Kopplar jag sedan svart plotter till blå pilot tillsammans med skärmen?

7frejo

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » ons 08 jun 2011, 11:08

Be ngn att hjälpa dig med detta.
Koppla INTE Plotter Blå mot AP Röd

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av stangen » fre 10 jun 2011, 09:11

Hittade Lowrance på Facebook och frågade om skärmen. Vad göra med denna?
Connect it to the ground on your boat if there is no specific ground to connect it to on the AP.
Undrar just vad som händer om man kopplar och testar. Vad tror ni: ett POCK följt av fsss... eller bara ingenting till dess sladdarna hamnar rätt?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11285
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » fre 10 jun 2011, 09:36

stangen skrev:Hittade Lowrance på Facebook och frågade om skärmen. Vad göra med denna?
Connect it to the ground on your boat if there is no specific ground to connect it to on the AP.
Undrar just vad som händer om man kopplar och testar. Vad tror ni: ett POCK följt av fsss... eller bara ingenting till dess sladdarna hamnar rätt?
Jag tror (obs T-R-O-R !) på ingenting. Yachtolivia påpekade att det rätteligen skall sitta optokopplare i kretsen, för att fånga upp felkopplingar och skydda mot överspänningar (men i det läget tar optokopplaren smällen, så man får byta den, verksttadsbesök som regel. Dessutom byggs vettiga kretsar sedan länge "självreglerande" så att de inte brinner för minsta lilla och absolut inte skall dö av att man kopplar bakfram i gränssnittet. Respektive NMEA-krets (sändare och mottagare) skickar ju inte nämnvärda effekter och signalnivåerna är låga, så det skall inte hända något farligt. Risken är i så fall att man får opålitlig kommunikation eller störningar, och i våra system lär man märka det enkelt.

Däremot skall du vara busnoga med att inte ge möjlighet för oreglerad 12V+ att komma in, för då kan det induceras spänningar som kretsarna inte klarar. Det som litet oegentligt kallas jord, dvs systemets 12V - tvingas du använda som signal-minus hur som helst om du har en Garmin. Detta bör mottagaren klara av, så kritisk är vanligtvis inte logiken att den behöver minuskomponenten i signalen för att trigga rätt på ettorna och nollorna. Empiriskt går det nästan alltid bra, om inte så har vi de nämnda multiplexorerna och repeatrarna som rättar till signalen.

Instrumenten har som regel en rätt beskedlig egen säkring, det skall du respektera. Ta alltså inte bort den hängsäkring som finns på pluskabeln till enheterna, och öka inte värdet, även om du har en gemensam, säkrad matning till alla instrumenten.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Kjelle » fre 10 jun 2011, 10:49

Har samma problem som stangen: HDS 5 med RS422 (med RS422) som ska kopplas ihop med VHF och autopilot med NMEA 183 /RS 232 gränssnitt.

RS 422 är en balanserat strömslinga, dvs det krävs ett belastningsmotstånd vid mottagaren (nominellt 150 ohm). Vidare kan båda ledarna ha potential i förhållande till "jord". Jag kommer att undersöka om HDS:en kan driva en optokopplare direkt och på så sätt "konveertera" till en signal med referens till jord. Annars blir det en krets av typen SN75156B som får göra jobbet.

Om man vill kommunicera från t ex en dator till HDS5 gäller samma - man måste omvandla RS232 till RS422 - och då är nämnda krets lämplig.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 969
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av AndersGustafsson » fre 10 jun 2011, 10:56

På min Navico VHF kunde man konfigurera mjukvarumässigt om portarna skulle vara RS232 eller 422
/Anders G

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » fre 10 jun 2011, 12:30

@Kjelle
Om HDS 5 är byggd enl NMEA 0183v2/v3 (och det ser ju seriöst ut när man läser specen), så har den redan optkopplare på ingången och utgången är dimensionerad för att driva en optokopplare i mottagaränden.
Ring/mejla deras support och fråga. Har gjort så många gånger med olika leverantörer och alltid fått justa svar.
För att koppla NMEA ut (RS422) mot RS232 brukar "fultricket" att bara koppla RX NMEA Ut +/A till RS232 RX oftast fungera. Signalpotentionalen brukar vara stor nog att kunna driva RS232-porten. Det är ju lätt att kolla med en lysdiod över NMEA ut och RS232-portens minus/jord. Om man är orolig går det ju alltid att lägga ett motstånd i serie. Är man seriös så mäter man signalnivån med oscilloskop och dimesionerar motstånd därefter.
Om NMEA-inporten på HDS 5 är galvaniskt avskild och dimensionerad enl NMEA (tål spänningen) så går det utmärkt att koppla tex datorns TX och GND direkt till HDS 5 NMEA In + resp -.
Återigen ställ frågan till leverantören om portarnas elektriska gränssnitt, brukar spara en massa labbande.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11285
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

NMEA-Hilfe aus Deutschland!

Inlägg av Anders S » fre 10 jun 2011, 22:36

Jag hittade några vettiga kopplingsschema som belyser varianterna som kan förekomma. För den som undrar: "Talker" betyder, eh... talker och "Listener"... listener.
Artikeln i sin helhet är intressant, och kan man läsa tyska litet grann, köp det aktuella numret (Segeln nr 6, 2011). Det står en del matnyttigt om PC-inkoppling också.

Håll till godo:
NMEASCHEMA.jpg
Källa (Segeln, 6/2011)
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av stangen » tis 14 jun 2011, 13:46

Lite återkoppling:

Installation och kabeldragningen gick finfint. Besväret handlade mer om ett klassiskt ålande i diskmaskinstora utrymmen utförades ledknäckande arbetsmoment. Men det hör ju båtlivet till...

Lite besviken vid provtur där jag noterade att autopiloten (Raymarine ST2000+) inte alls följde en rutt, ruttpunkt för ruttpunkt. Istället behöver man ok:a vid varje ruttpunkt, annars fortsätter båten rakt fram. Detta är inget fel i apparuturen, utan skall vara så. Någon form av NMEA standard... Anledningen sägs vara att "tvinga" skepparen till utkik och uppmärksamhet vid kursändring så båten inte svänger utan att denne ok:at svängen.
http://raymarine.custhelp.com/cgi-bin/r ... 1026151074

På det hela taget dock nöjd, väldigt nöjd med valet av Lowrance HDS-5m. Förberedd för bredbandsradar och bredbandsekolod mm.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av T » tis 14 jun 2011, 18:44

stangen skrev:...
Lite besviken vid provtur där jag noterade att autopiloten (Raymarine ST2000+) inte alls följde en rutt, ruttpunkt för ruttpunkt. Istället behöver man ok:a vid varje ruttpunkt, annars fortsätter båten rakt fram. Detta är inget fel i apparuturen, utan skall vara så. Någon form av NMEA standard... Anledningen sägs vara att "tvinga" skepparen till utkik och uppmärksamhet vid kursändring så båten inte svänger utan att denne ok:at svängen...
Själv hade jag blivit besviken om det inte funkade så. Det har inget med NMEA att göra.. handlar bara om vanligt sjömanskap.

:o
/T

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » tis 14 jun 2011, 19:31

@Stangen
Egentligen utanför ämnet.
NMEA har ingen information om hur en autopilot hanterar mottagen information.
Vi har kört denna setup i många år och lärt oss att uppskatta autopilotens (i vårt fall Simrad) beteende i sammanhanget.
Inte så kul om båten plötsligt ändrar kurs mitt framför näsan på en annan båt. Inte heller så kul om båten plötsligt girar 10m före eller rakt på en boj (särskilt i strömt vatten) när WPn är satt nära bojen. Se det som en fördel, - låt båten gå vidare i kursriktningen och välj själv när det är dags.
Däremot finns ett annat fenomen som kan vara värt att studera. Beroende på hur plottern (dator, GPS, etc) och autopiloten hanterar XTE (Cross Track Error) så kommer APn att bete sig olika i situationen när en manuell undanmanöver har gjorts. Normalt kommer APn att vilja styra båten tillbaks till ursprunglig kurslinje. Och detta sker abrupt. Ombord kallar vi detta för "jagarsvängar" (ni vet gamla svartvita rullar där konvojfartygen plötsligt girar 180 grader och ger sig iväg efter ubåten och kränger 45 grader utåt i giren).
Prova denna funktion innan skarpt läge, överraskningen kan annars bli stor och eventuellt nya problem uppstå. Leta i manualerna om det finns möjlighet att inhibera XTE i plottern eller APn och fortsätta mot WPn från den nya positionen.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av bosseh » tis 14 jun 2011, 21:19

Det är helt ok att att man måste trycka för att få nästa wp, man ska ju ändå vara till hands. Men man kan nog undra om det verkligen är säkrare att APn bibehåller kursen. Ofta skulle det ofelbart sätta mig på grund.
--
Ang undanmanöver: Tanken är ju att man vid en undanmanöver snarast skall återföra båten till den ursprungliga kurslinjen och sen koppla in APn igen.
Att APn omedelbart försöker minska crosstracken är helt naturligt, kurslinjen är ju ofta lagd med hänsyn till vad som ligger på sidan om linjen. Man kan säga att inom navigationen gäller "vägen är allt, målet är intet"

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » ons 15 jun 2011, 00:26

@Bosse
Och vad skulle den annars göra?
Om en sätter dig på grund i den situationen kanske du skulle överväga att inte använda funktionen alls.

Du kan ju läsa det här.
http://www.panbo.com/archives/2011/04/t ... llars.html
Problemet är inte okänt.
Själva har vi seglat 40-50 tusen Nm med APn styrd av plottern, och är väl inte lika övertygade som du om det naturliga i beteendet.

Skriv svar