Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av stangen » mån 06 jun 2011, 17:36

Hello,
Dags för en supportfråga.

Har en nyinköpt Lowrance HDS-5m som jag vill koppla till min Raymarine ST2000 autopilot (rorkult). Tanken är att kunna lägga rutter och låta autopiloten styra medan så jag kan hålla på med annat. Det skall gå.
Frågor som jag hoppas få hjälp med:
1. Från GPS enheten finns det sammanlagt 5 kablar 2st sändande (orange +, grön -), 2 st mottagande (Gul +, Blå -) och en skärm. Men i texten ovan digrammet står det att " Com 1 (RS-422) uses the yellow and blue wires to transmit, the orange and green wires to receive...". Vilka skall jag dra till autopiloten tycker ni? För autopiloten står det bara NMEA + och NMEA -
2. Om skärmen, motsvarande i autopiloten saknas för NMEA 0183 -inkoppling. För SeaTalk finns det en skärmkabel dock. Klurigt...
3. Vilken baud rate tycker ni jag skall satsa på?

Klicka på bilderna så blir de större.

Tacksam för hjälp!
Skärmavbild 2011-06-06 kl. 18.20.40.png
Lowrance koppling
Skärmavbild 2011-06-06 kl. 18.31.46.png
Raymarine koppling
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » mån 06 jun 2011, 19:45

Nu reder vi ut det här: :P NMEA-kopplingar är notoriska på att förvirra med sändare och mottagare, in och ut etc etc. Det du behöver veta är:

Alltså, sändning från navigatorn, på gul och blå kabel. Autopiloten är en sk lyssnare (listener) och kan bara ta emot, alltså kopplar du gul till NMEA+(plus)och blå till NMEA-(minus)(dvs, så som det är visat i diagrammet!). Skärmen behövs inte egentligen för RS422 är separerat från elektronikens jord, vanligen batteriminus. Jag skulle tro att skärmen (systemjord) på navigatorn därför utan problem kan kopplas till SeaTalk-skärmen, men det behövs normalt inte.

Vid sidan av baudinställningen (jag röstar på 9600) så skall du titta igenom vilka sentences som navigatorn sänder, kanske måste du aktivera sändning av de som gäller för AP (APA eller APB, vanligen).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av bosseh » mån 06 jun 2011, 20:27

RS422 är en balanserad form av RS232 dvs RS422 har två ledare signal + och signal - och ingen har kontakt med jord. RS232 har en ledare och jord. RS422 är mera störtålig och kan användas för större avstånd. I ditt fall, koppla signal- till jord dvs gul till NMEA+ in på AP och blå till NMEA-.
Det bör fungera.
4800 baud brukar vara "standard" i NMEA 0183 men 9600 fungerar lika bra.

Som AndersS skrev, kolla vilka sentences APn vill ha, det tog mig ett tag innan jag fick det rätt, jag fick ta bort någon sentence för annars fick min AP spelet.

Att koppla ihop GPS och autopilot är enligt vissa helt idiotiskt men då har de nog inte riktigt förstått. Om jag tex går för motor i en farled (regn, motvind & hemlängtan) så kan APn hålla rätt kurs men den är inte medveten om jag ligger fel i sidled ("crosstrack"). Men med GPSen inkopplad ligger jag hela tiden mitt i farleden. Det uppskattar i alla fall jag.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Lasse L » mån 06 jun 2011, 21:23

Haver kopplat autopiloten till PCen och GPSen.
Jag kan manuellt inte styra så rakt eller "bra" som "apparaterna".
Det spara bränsle och tid.
PC-NAV3.jpg

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » mån 06 jun 2011, 23:00

NMEA 0183 v2 och framåt defininerar protokoll, dataformat och elektriskt gränssnitt för en 4800 baud databus.
NMEA 0183 v3 utökar möjlig hastighet till 38400 baud.
9600 baud är ej del av ngn NMEA spec och fungerar naturligtvis inte lika bra.
Läs detta utmärkta dokument.

http://www.actisense.com/Downloads/Tech ... 0Sheet.pdf

Skärmen skall jordas i chassiet på "talkersidan" av störningstekniska skäl och har ingenting med signaleringen att göra. Lämplig kabel är skärmad twisted pair, - cat5.
Vilka meningar (sentences) som sändaren (the talker) skickar och vilka meningar som mottagaren (the listener) accepterar kan bara utredas genom att läsa manualen för resp instrument.
Typiskt har en autopilot behov av meningarna "RMB" och "RMC".
En mottagare kan bara lyssna på en sändare om den inte har flera in-portar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2011, 06:48

Actisense säljer en del smarta tillbehör och beskriver den praktiska verkligheten på ett för detta ändamål lämpat sätt. I Stangens fall är problemet att autopilot och navigator troligtvis är placerade på olika ställen och strömmatas via olika kretsar, alltså finns det en potentialskillnad mellan respektive enhet på minussidan. Signalkabeln går därför inte obruten till autopiloten, utan delas vid kontakten. Därför kan det vara tveeggat att koppla samman skärmarna i de två enheterna. Det kan gå bra, det kan också ställa till med spökerier.

En enkel kontroll kan då vara att mäta om skärmen och "minus" på spänningsmatningen är galvaniskt förenade (= "noll Ohm") respektive signaljord är galvaniskt hopkopplad med skärm och/eller "spänningsminus". Nu är det en Lowerance-navigator, och där vet jag inte varianterna, men Garmin har tagit ett par genvägar med detta, det vet jag. Jag anar att så kan vara fallet med Raymarine också, men det framgår inte av kopplingsschemat.

Nu är RS422 en robust databuss, robustare än RS232, så det skall ändå (förhoppningsvis) inte bli problem. Vad gäller 9600 baud vs 4800 är det alldeles riktigt att NMEA specar den lägre hastigheten, mitt misstag. I den mån det går att ställa in högre kommunikationshastighet vet jag inte, men i så fall kan jag tänka mig att det är AP:n som är begränsande snarare än navigatorn. Manualerna lär klargöra även detta. Även här har Garmin (som det ju inte alls är fråga om) ytterligare möjligheter.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Ridax » tis 07 jun 2011, 07:20

Men som yachtolivia redan skrev så är skärmen i NMEA just bara en skärm och skall inte användas för att förbinda jordpotentialerna mellan enheterna. Det vore ju helt förfelat då NMEA i övrigt arbetar med isolerad signalering (vanligtvis via opto-kopplare). Att då koppla ihop jordpotential mellan instrumenten via en skärm vore både onödigt och oönskat. Skärmen ansluts enbart i ena ändan (sändaren om det bara är en sändare).

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av peterh » tis 07 jun 2011, 07:30

yachtolivia skrev:NMEA 0183 v2 och framåt defininerar protokoll, dataformat och elektriskt gränssnitt för en 4800 baud databus.
NMEA 0183 v3 utökar möjlig hastighet till 38400 baud.
9600 baud är ej del av ngn NMEA spec och fungerar naturligtvis inte lika bra.
Läs detta utmärkta dokument.

http://www.actisense.com/Downloads/Tech ... 0Sheet.pdf

Skärmen skall jordas i chassiet på "talkersidan" av störningstekniska skäl och har ingenting med signaleringen att göra. Lämplig kabel är skärmad twisted pair, - cat5.
Vilka meningar (sentences) som sändaren (the talker) skickar och vilka meningar som mottagaren (the listener) accepterar kan bara utredas genom att läsa manualen för resp instrument.
Typiskt har en autopilot behov av meningarna "RMB" och "RMC".
En mottagare kan bara lyssna på en sändare om den inte har flera in-portar.

dokumentet du hänvisar till är skyddat av ett password. Vilket ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Ridax » tis 07 jun 2011, 07:34

Inget password när jag laddade ner det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2011, 09:03

Ridax skrev:Men som yachtolivia redan skrev så är skärmen i NMEA just bara en skärm och skall inte användas för att förbinda jordpotentialerna mellan enheterna. Det vore ju helt förfelat då NMEA i övrigt arbetar med isolerad signalering (vanligtvis via opto-kopplare). Att då koppla ihop jordpotential mellan instrumenten via en skärm vore både onödigt och oönskat. Skärmen ansluts enbart i ena ändan (sändaren om det bara är en sändare).
Det praktiska problemet här är att kablarna möts på mitten och att det är oklart hur skärmen är kopplad till respektiv enhet. Hade man kunnat dra navigatorns (sändarens) signalkabel fram till autopiloten vore det ju alldeles utmärkt bra och ändamålsenligt att skärma den. Nu möts skärmarna i mitten, från varsin utgångspunkt (typ) och sätter man då ihop dem blir det (kanske) inte bra, alternativt är det så man behöver göra för att få allt att fungera. På bilden för AP:n syns det för övrigt tydligt att skärmen är kopplad samman med matningsminus. Huruvida sedan skärmen skärmar alla kablarna till AP:n (dvs både Seatalk och NMEA framgår inte, men jag skulle inte bli förvånad alls om man finner att NMEA-minus är förbunden med matningsminus och skärm om man mäter.

Jag tror förstås att man får kommunikationen i ordning direkt bara man kopplar sladdarna rätt och att man kan avstå från skärmen, men man skall inte utgå från att tillverkare av båtelektronik inte tagit små genvägar här och där.
Anders S

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » tis 07 jun 2011, 09:08

Svar till Stangen.

1. Du skall koppla GPS orange TX (+) till ST2000 NMEA+ och GPS grön TX (-) till ST2000 NMEA-.
ST2000 har ingen NMEA ut som jag kan se.

2. Skärmen skall kopplas till GPS Shield (ground) men ej anslutas till ST2000 (avslutas där).

3. NMEA 0183 v2.x använder hastigheten 4800 baud och är förmodligen inte ens ngt du kan ändra på.

Om ST2000 följer NMEA-specen så är porten galvaniskt skild från matning och jord.
(Du kan lätt kontrollera detta, - mät mellan NMEA- och 12V- resp screen. Ingen kontakt skall finnas däremellan).
Om porten inte är galvaniskt avskild, kan signalen störas av spikar på 12VDC-nätet och spänningsskillnader. Sådana uppstår lätt om om 12V-matningen till instrumenten tas från olika punkter.
Om du får problem med detta (det märker du) kan en galvanisk isolator behövas mellan instrumenten.
Exempel på sådan burk:
http://www.marinelektronik.se/rabbit.htm
Rabbit 5 borde vara tillämplig i din koppling, - ring dit och fråga.

Men prova först.

Ett tips: Köp en vanlig lysdiod (ingen lysdiodlampa) i radioaffären (ELFA, Kjell, ClasO), kostar en femma. Med den kan du enkelt se om NMEA-signal finns där du förväntar dig. Håll den bara mot NMEA + och - (ev får du ömsa poler) om signal finns så blinkar den.

Läs gärna Actisense-dokumentet, - en utmärkt genomgång av NMEA och de problem som kan uppstå när instrument som inte följer NMEA-standarden eller som är av äldre NMEA-årgång skall kopplas samman.
Någon produkt som är direkt tillämplig i ditt fall har de dock inte.

Ngt password för nedladdnig känner jag inte till.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av stangen » tis 07 jun 2011, 09:48

Hej igen,
Tack för engagemang och svar. Är dock fortfarande konfunderad pga motstridiga svar.
Om skärmen: gissar att den inte skall kopplas in till ST2000. Inget i Raymarines anvisningar talar om sådant vid NMEA 0183 (endast vid SeaTalk vilket inte är aktuellt för mig). Se förtydligande(?) bild:
Skärmavbild 2011-06-07 kl. 10.25.40.png
ST2000 NMEA0183
Kompletterande fråga om
yachtolivia skrev:2. Skärmen skall kopplas till GPS Shield (ground) men ej anslutas till ST2000 (avslutas där).
Vad betyder detta på lekmanasvenska? Skärmen kommer från GPS-kabelstammen tillsammans med de andra RX/TX kablarna och skall kopplas till... vad? Motorblocket? Batteriminus? Inget?

Om baud rate: Det skall vara 4800. Hittade denna uppgift på Raymarines hemsida efter idogt sökande.

Kvarstår frågan om signalkablarna:
Anders S skrev:Alltså, sändning från navigatorn, på gul och blå kabel. Autopiloten är en sk lyssnare (listener) och kan bara ta emot, alltså kopplar du gul till NMEA+(plus)och blå till NMEA-(minus)(dvs, så som det är visat i diagrammet!).
Alltså "Recieve" i diagrammet betyder mottagning på autopiloten inte mottagning i GPS:en.
eller
yachtolivia skrev:Svar till Stangen.
1. Du skall koppla GPS orange TX (+) till ST2000 NMEA+ och GPS grön TX (-) till ST2000 NMEA-.
ST2000 har ingen NMEA ut som jag kan se.
Alltså "Transmit" i diagrammet betyder sändning från GPS:en till mottagning i autopiloten.

Det som rör ihop det för mig är texten i Lowrance manual:
Com 1 (RS-422) uses the yellow and blue wires to transmit, the orange and green wires to receive... men Lowrance -diagrammet antyder motsatsen?

Still confused, but on a higher level =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2011, 10:07

Vi är nog alla "confused", för det verkar vara ett dubbelt budskap i kopplingschemat

Jag tar fasta på RX(orange och grön) och TX (gul och blå) - men ser nu att det på andra sidan strecket står det "receive" för de anslutningar som kallas TX och "transmitt" för RX. (TX brukar vara jargong för Transmit, RX för Receive) Detta skall med stor säkerhet uppfattas som att det handlar om den mottagande enhetens ingång på andra sidan det svarta strecket.
Anders S

yachtolivia
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 00:50

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av yachtolivia » tis 07 jun 2011, 10:10

Ledsen men jag läste din egen text utan att titta noggrannare på schemat.
Gul TX (+) och Blå TX (-) skall kopplas till ST2000 NMEA (+) resp (-).
Om du skarvar kabeln från GPSn mot ST2000 (använd skärmad kabel) skall du koppla ihop kabelskärmarna. Skärmen skall gå hela vägen till kopplingsdosan på ST2000, men ej anslutas där.

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Koppla GPS till Autopilot NMEA 0183

Inlägg av frejo » tis 07 jun 2011, 14:07

Jag stjäl tråden lite då jag har samma bekymmer. Jag försöker få ihop min Garmin 525 med min B&G Network Pilot. Är det bara att snöra ihop? Det sitter en skärm på B&G-kabeln, är det bara klippa den? Vad behöver jag tänka på? Mest spännande är kanske att NMEA-kabeln från B&G har hankontrakt, något som även instrumentet har där man ska ansluta den, och det konstiga är att kabeln passar, åtminstone fysiskt...

"NMEA INPUT
The Network PILOT display head has an NMEA input connector at the
rear, use a special 3m NMEA input cable 612-OA-053 (Red sig+, Blue
sig-).
The Network PILOT uses the follow data from NMEA:
Cross Track Error (XTE), Speed Over Ground (SOG), Bearing: current
position to destination waypoint, Bearing: origin waypoint to destination
waypoint, Distance: current position to waypoint
Waypoint number
The following NMEA sentences are decoded, Note $ID is any NMEA
talker:
$IDAPA XTE, bearing origin to destination waypoint
$IDAPB XTE, bearing origin to destination waypoint,
bearing to waypoint
$IDRMB XTE, bearing and distance to waypoint
$IDXTE XTE
$IDVTG Speed over Ground
$IDBWR Bearing and Distance to waypoint rhumb,
waypoint number
$IDBWC Bearing and Distance to waypoint great circle,
waypoint number"

garmin:
garmin nmea.jpg
garmin koppling.jpg
/frejo

Skriv svar