Vi kommer inte få så bra betalt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Berra2 » fre 20 maj 2011, 15:52


Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Lasse L » fre 20 maj 2011, 17:44

Har flera bekanta som inte lyckats att sälja sina 70tals "klenoder"
Har inte fått ett enda svar på min annons
http://www.blocket.se/goteborg/Debutant ... w=1&last=1

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av nilsnobbing » fre 20 maj 2011, 20:37

Men vi kommer undan billigt när vi köper.... :-)

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Schvidja » fre 20 maj 2011, 22:18

Lasse: Först målgrupp och känsla sedan fakta jag funderar hur man tar sig ut, har den ingen motor?
Nybörjare funderar säkert hur man gör, paddla, guppa, segla ut ur hamn känns inte helt enkelt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Anders S » fre 20 maj 2011, 22:44

Schvidja skrev:Lasse: Först målgrupp och känsla sedan fakta jag funderar hur man tar sig ut, har den ingen motor?
Nybörjare funderar säkert hur man gör, paddla, guppa, segla ut ur hamn känns inte helt enkelt.
Reflektion:

Lasses Debutant är den näst dyraste på Blocket och eftersom motor inte nämns, så är det väl rimligt att anta att motor inte finns utan måste köpas till. Köparen kan heller inte ana sig till hur väl Lasse L renoverat båten och länken till den egna hemsidan är visserligen rättfram och ärlig, men kanske inte vad säljhandledning 1A rekommenderar. Tyvärr vet inte köpare av Debutanter vad nya segel kostar eller är värda. Mina tips: Bilder på inredningen (så att sunkmisstanken tas bort), bilder på seglen, med Lund-märket och kvittot uppvisbart, en billig motor med i affären, och så en justering av priset så att man blir jämförbar rakt av. Snackar man pushpit och mantåg med ryggstöd, upp med dem på bilden, vare sig man tycker det är trams eller ej på en sådan liten båt. Komplett, välrustad, väl i ordning, fina segel, klar att segla ut med....

Till undvikande av missförstånd; intresset för en annons på en Debutant har inget med det verkliga skicket på båten att göra. Det är värdens enklaste att lista Blocketobjekten i prisordning. Det gynnar inte de "fina" objekten om man inte kan förmedla att objektet är finfint. BILDER säger mer än tusen ord.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av omega » lör 21 maj 2011, 09:15

Många i bekantskaps kretsen står i färd med att byta båt ,en del har redan köpt en ny.men de har en sak gemensamt de blir inte av med sina gamla båtar,en av dem sa till mig ,kanske priset är för högt men ingen hör ju ens av sig..Som det verkar finns det nog inga köpare de flesta av mina bekanta har båtar mellan 30 till 35 fot,själv fick jag sålt min båt tidigt i våras ,fanns 2 intressenter varav en slog till ,fick sänka priset lite under önskad nivå men var nöjd ändå.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Lasse L » lör 21 maj 2011, 09:24

1sta anonnsen är/var en "trevare".
Debutanten sjösattes i går.
Bättre bilder och anonnstext kommer när den är mastad och rustad.
Även motorn skall hängas på.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av callisto » lör 21 maj 2011, 10:25

många verkar vara i samma köpläge. .

En grupp vill sälja sina halvgamla 80-90-talare till förmån för en modern och bekvämare.
Nästa grupp av köpstarka `återfalls-seglare med glada minnen från barndomen" köper
dock en modern och bekväm på en gång - inte den första gruppens avlagda.

Fyndläge för den fattige entusiasten utan krav på spoltoa, dusch, ankarspel och AC således kan man tro ..
men denne kanske letar bland klassiska båtar eller 60-70 talare helt utan elektronik
snarare än 80-90 talare med halvgammalt & solskadat.

Ungefär som i bilbranschen - många objekt är svårsålda.
iskallt för sekelskiftes-etanol fd tjänstebil - de flesta letar miljödiesel.

Alla letar efter samma objekt - återstår att prisdumpa eller behålla.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av matz » lör 21 maj 2011, 10:44

det kanske är så att förr var 40 talisterna både säljare och köpare..nu är dom bara säljare

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av callisto » lör 21 maj 2011, 11:19

jo - förr eller senare gås ju iland för gott.
Vissa skalar ner i storlek först.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Anders S » lör 21 maj 2011, 12:29

En sån båt som Lasse L:s hittar nog en köpare (konstigt vore det annars) men annars är det ju alldeles tydligt att kategorin "70-80-tals 30-fotare" svalnat de senaste åren. Större båtar är fortfarande eftertraktade, men vad som är "större" har ju också tagit ett skutt, upp till 36-37 fot eller så. Det kan också vara så att alla båtar inte längre hittar en köpare, utan bara de som är mer välskötta, kompletta och prydliga. Men om man väljer mellan en Ballad från 1978 och en Bavaria 31 från tidigt 2000-tal, så vill det nog till om man skall välja Balladen - det kommer nog inte inte att handla om priset. Jag tror personligen att det handlar om att "biltänket" (jmfr Callisto...) smittat av sig, och man (den stora köpargruppen) uppfattar båtar på samma sätt som bilar - en 70-80-talare är sliten, tröttkörd och teknologiskt efterbliven.

Ballad på Blocket, 130 till 255 Kkr, Bavaria 30/31 runt 600-625 Kkr
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av consensus » mån 23 maj 2011, 22:19

En orsak till att båtlivet håller på att dö ut är att de fasta avgifterna har skjutit i höjden. När jag började segla i mitten på 90-talet med min första båt, så gick det att hålla kostnaderna i schack. Idag skall alla - kommunerna inräknade - ha sin del av kakan. Avgifterna för sommarplats, vinterplats och lyft har 5-6-dubblats där jag bor (Västerås).

"Miljövännerna" blir nog glada när ingen sliter på vår skärgård längre...

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av matz » tis 24 maj 2011, 06:29

Håller med..se din egen prislista :)

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av goph » tis 24 maj 2011, 19:27

Man tycker ju förstås att den egna båt är en pärla. Men när jag kollar på blocket så kan jag se diffar på flera 100k, på en egentligen likvärd båt. 890k för en Sweden Yachts 340, är förstås bara fånigt, men försöka duger ju. Och Maxi-95:or, som är så fula, så det är hemskt. Nästan 400k för en Maxi-95a. Löjligt.

Men vad man kan konstatera, är att priset på begagnade båtar har fallit rejält, vilket är sunt och bra. Inte för mej som säljare, förstås. Men hela detta segment har anpassat sig till en realistisk prisbild. Bra!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi kommer inte få så bra betalt

Inlägg av Anders S » tis 24 maj 2011, 21:39

Angående Maxi 95, så ser man en spännvidd mellan 127.000 och 400.000 (127 kkr-båten ligger i USA, kan vara en bekanting från några resebrev på formet). Det pekar kanse på att en del säljare är mer optimistiska än andra, men kanske än mer på att det är reella skillnader mellan båtindivider och att den skillnaden nu får mer genomslag. Tidigare har båtar av en viss modell haft ett enhetspris, där skick och uppgraderingar inte slagit särskilt hårt på priset. Givetvis BORDE en uppdaterad och prydlig båt vara mer värd än en sump. Kanske börjar detta slå på prisbilden?
Anders S

Skriv svar