En ny bavaria vs. hr, malö-tråd?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: En ny bavaria vs. hr, malö-tråd?

Inlägg av PC » lör 21 maj 2011, 15:37

Schvidja skrev:Jag tror att problemet för svensk segelbåtsindustri är volym och produktionseffektivitet. De har starka varumärken, bygger fina båtar men saknar effektiv produktion och har små volymer och många modeller. De blir inte rika på att ha en massa duktiga snickare utan att ha en effektiv produktionsapparat. För att få det så måste man öka volymen. Tänk Arconas varumärke med Bavarias produktionsapparat, då kan man börja tjäna lite på varje båt. Jag tror inte det är omöjligt att göra premiumbåtar effektivt men dit har vi inte kommit i ännu. Om jag får spåna fritt så kan jag tänka mig att man som tillverkare hyr in sig i ett färdigt produktionskoncept för att få stordriftsfördelar. Flera varumärken kan dela på produktionen och sedan ha olika liner för montering och slutfinnish.
Jag håller med 100%. Vi betalar för premiumprodukter på en massa områden (skriven på en MacBook Pro och på bordet ligger en iPhone 4 og en iPadda, i garaget står en BMW, i garderoben finns relativt dyra kostymer för kontorsbruk till vardags - ni vet vad jag syftar på; grejor som tekniskt sett är industrivaror men som ändå ligger några steg uppåt och som känns bra, riktiga kvalitetsgrejor i upplevelse, bruksvärde och livslängd samt med en viss prestige), men en ny HR etc. blir lite hårt. Själv tror jag inte längre på iden om att svenska båtsnickare är så mycket duktigare än alla andra... - Men Bave etc. tar dock emot och något sådant har jag ingen lust på. Tror aldrig jag kommer at få någon lust.

Tänk om man kunde marknadsföra solida västkustmärken på trovärdigt vis trots en effektiv produktion. Jag tror på det.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: En ny bavaria vs. hr, malö-tråd?

Inlägg av S-B A-son » lör 21 maj 2011, 16:01

H&R är väl ändå det svenska varv som producerar båtar under förhållanden som i alla fall liknar stordrift. "Automatiserad" lackering, etc, etc.

Det här med vikten av varumärken och dess innehåll kan man ju fundera en stund på.

Mercedes klarade av A-klassens urusla vägegenskaper, de välte ju som bekant initialt, innan styvade upp fjärdringen och införde det antisladdsystem som dittills var avsett enbart för de mest avancerade modellerna. De klarade också av bilarnas urusla rostskydd. Och Mercedes upplevs fortfarande som av marknaden som en premiumvagn och kan också ta betalt därefter.

Hur går det då för H&R efter turbulensen med bl.a. Nordés uselt tillverkade båt och även andra kvalitetsmässiga tillkortakommanden? Kanske börjar varumärket naggas i kanten även om jag inte riktigt tror det. Men, H&R har ju som sagt varslat om uppsägning. Om det är en trend för de svenska premiumvarven, eller bara något unikt för H&R har jag ingen aning om.

Men skillnaden i upplevd kvalitet gentemot AWB får inte bli för stor.

mvh Sven-Barry - klär i Oscar Jacobson och Ullared noname

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: En ny bavaria vs. hr, malö-tråd?

Inlägg av PC » lör 21 maj 2011, 17:59

S-B A-son skrev:
Det här med vikten av varumärken och dess innehåll kan man ju fundera en stund på.

Mercedes klarade också av bilarnas urusla rostskydd. Och Mercedes upplevs fortfarande som av marknaden som en premiumvagn och kan också ta betalt därefter.
Gjorde dom? Jag hade själv en rostmerca, E240 herrgårdsvagn 2000-mod, köpt hos MB handlare och servad där alltid + jag är själv mycket noga med mina bilar som alltid hålls rena, vaxede etc. även tex på huvens insida och i alla åtkomliga dörröppningar etc. Den rostade alldeles otroligt och jag fick massor med reparationer på goodwill (kulanz), men det var tradigt och trist ändå. Till slut var jag trött på hela bilen och butiken, sålde den sjukt billigt och gick tillbaka til BMW - och kommer knappast att våga en köpa en ny MB igen. Finns inget "premium" där i mitt huvud längre (utom specialmodeller typ lyx- o. sportvagnar), detta trots att jag tycker C-klassen ser bra ut. På samma sett har knappast HR något "premium" hos Bengt Norde eller andra kunder som haft otur med produktionen.

Skriv svar