Responstid för ekolod

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Responstid för ekolod

Inlägg av Göran A » fre 13 maj 2011, 12:30

Jag har ett framåtseende ekolod i båten som som har slutat fungera. Om det inte går att reparera för ett anständigt belopp funderar jag på att köpa den vanliga varianten som enbart mäter vertikalt. Det framåtseende ekolodet är i en annan division när det gäller prisbilden.
Men läste i Echopilots broschyr att ett vanligt ekolod visar ett djup som är 10 -15 sekunder efter mättillfället. Jag har alltid inbillat mig att signalen från ekolodet till botten och tillbaka igen skedde inom bråkdelen av en sekund, men det kaske inte är så. Eller finns det en tröghet i instrumentet innan det djupet visas?
Har i alla år seglat och inbillat mig att djupsiffran på ekolodet är mer eller mindre under kölen och inte en siffra som ligger en bit efter i kölvattnet.
Tror ni att marknadsförarna tagit ut svängarna ordenligt eller ligger det någon sanning bakom påståendet ?

/Göran A

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Responstid för ekolod

Inlägg av AndersGustafsson » fre 13 maj 2011, 13:08

Beror helt på. Misstänker att de flesta ekolod tar ett medelvärde av tex 3 mätningar, men tom då så är det frågan om bråkdelar av sekunder. PÅ mitt gamla NASA lod så uppdateras displayen en gån/sek ca.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Responstid för ekolod

Inlägg av bosseh » fre 13 maj 2011, 13:29

Man kan ju tänka sig att ett siffervisande integrerar över tid för att få ett stabilt värde. I så fall gäller det troligen vid större djup. Mitt förra, siffervisande Raymarine, hade ingen eftersläpning, i vart fall inte när man gick in mot land och det börjar bli endast ett par meter djupt. Nuvarande "sillradar" har absolut ingen eftersläpning.
Ska man köpa ett vanligt ekolod rekommenderar jag en "sillradar", dessa kostar från ca 1000kr men ger väldigt bra information om hur snabbt det grundar upp. Ett plus om ekolodet har NMEA utgång, då får man djupangivelsen i plottern och man har möjlighet att samla in data i en dator för att kunna göra egna sjökort!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Responstid för ekolod

Inlägg av peterh » fre 13 maj 2011, 13:53

Göran A skrev:Jag har ett framåtseende ekolod i båten som som har slutat fungera. Om det inte går att reparera för ett anständigt belopp funderar jag på att köpa den vanliga varianten som enbart mäter vertikalt. Det framåtseende ekolodet är i en annan division när det gäller prisbilden.
Men läste i Echopilots broschyr att ett vanligt ekolod visar ett djup som är 10 -15 sekunder efter mättillfället. Jag har alltid inbillat mig att signalen från ekolodet till botten och tillbaka igen skedde inom bråkdelen av en sekund, men det kaske inte är så. Eller finns det en tröghet i instrumentet innan det djupet visas?
Har i alla år seglat och inbillat mig att djupsiffran på ekolodet är mer eller mindre under kölen och inte en siffra som ligger en bit efter i kölvattnet.
Tror ni att marknadsförarna tagit ut svängarna ordenligt eller ligger det någon sanning bakom påståendet ?

/Göran A
Innan du sänder det till echopilot, kolla med någon annan echopilot-ägare om din
displaydel fungerar. Det skall även finnas ett "diagnostik-läge" som kanske kan zooma in på exakt vad problemet är. Ring england och fråga !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Responstid för ekolod

Inlägg av Kjelle » fre 13 maj 2011, 21:15

Man kan göra ett överslag; Ljudets hastighet i vatten är ca 1500 m/s. Om lodets max djup är 150 m kan den högsta pulshastigheten vara 5 pulser / sek som högst. Öppningsvinkeln på transducern brukar anges till 15 grader. Det betyder att på 100 m djup ser man ett område som är ca 26 m i radie eller på 10 m djup 2,6 m. Jag har försökt ta reda på hur ett ekolod mäter men finner inget annat än att man har en tröskel strax över bruset och det ska vara den första delen av ekot som utnytjas, det betyder den del in cirkeln som har minst djup och tillräckligt stor reflekterande yta för att ekot ska få en signalstyrka större än bruset. Med tanke på att ekolod brukar kunna se fiskar (fisk-TV) så kan den reflekterande ytan vara liten.

Med 4 knop rör man sig 2 m/s. Med 10 m djup så har de avkända ytan en radie på 2,6 m, dvs man "ser" något mer än en sekund framför sig. Ju grundare ju mindre blir cirkeln och "framförhållningen" minskar. Under denna sekund skickas det ut ca 5 pulser (eller mindre). Detta betyder att ett grund i form av en hög och smal sten eller påle som är 1 m under vattenytan får man i praktiken ingen varning för såvida man inte kryper fram.

Skriv svar